Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Új terepen a Volvo autógyár

Az idén januárban Detroitban megrendezett autószalonon a Volvo XC90 lett az Év Észak-Amerikai Terepjárója. Kíváncsiak voltunk, mit tud az új svéd autó, amely a prémium terepjárók kategóriájában a BMW X5, a Lexus RX300 és a Mercedes ML babérjaira pályázik. 

„Férfias, de nem macsó, muszkláris, de nem agresszív” - jellemezte az XC90-et a Volvo Cars vezető formatervezője. A maximálisan hét személy szállítására alkalmas 4,8 méter hosszúságú, 2,2 tonnás autó egészében véve barátságos hatást kelt. Az utastérben igen jó minőségű bőr- és műanyag borítások, valamint IKEA stílusú letisztult és ergonómikus műszerfal fogadja az utazókat. Az XC90 biztonságos vezethetőségének egyik titka az elektronikus összkerékhajtás, melyet a szakterület egyik vezető cégével, a svéd Haldex bevonásával fejlesztettek ki. Amint a normál körülmények között fronthajtású XC90 kerekei kezdenének kipörögni, az AWD- rendszer egy heted kerékfordulat alatt a hátsó tengelyekre is küld nyomatékot, gondoskodva a biztos tapadásról. Az AWD gyorsításkor és vontatáskor is aktivizálódik. A nem kifejezetten terepezésre készült autó 218 mm-es szabad hasmagassága jó előfeltételeket teremt a mostohább útviszonyok legyőzésére.
A Ford Motor Company és a Volvo közös fejlesztése egy olyan menetstabilizáló berendezés, amely a világon egyedülállóan méri az autó dőlési sebességét. Ez a borulásvédő- rendszer - melyet először az XC90-be építettek be - szükség esetén akár egyenként fékezi le a kerekeket, amíg az autó stabil helyzetbe nem kerül. Ha mégis borulásra kerülne sor, az utasok védelmében a közönséges acélnál négyszer szilárdabb bóracéllal erősítették meg a tetőszerkezetet. Ha két, nem egyforma magasságú autó ütközik, az alacsonyabb építésűben nagyobb a veszélye a súlyos sérüléseknek. Az ok egyszerű: a kis kocsi lökhárítója mélyebben helyezkedik el és becsúszva a nagyobb autó alá, gyűrődési zónája hatástalan marad. A Volvo erre is gondolt és kiegészítette az XC90 segédalvázát egy alsó kereszttartóval, amely aktiválja a másik autó gyűrődő zónáját. A konstrukció frontális, ráfutásos és oldalütközés esetén is hatásos.
Akit nem szórakoztatna eléggé a borulásvédelmi- berendezés kipróbálása, annak találták ki a Dolby Prologic II. audiorendszert. A nagysebességű optikai kábellel működő 13 hangszórós autóhifihez négy fejhallgató is csatlakoztatható és egy időben - a hangszóróktól függetlenül - rádió, CD, és MD műsorforrás közül választhat papa, mama és a gyerekek.
Az XC90 háromféle könnyűfém motorral rendelhető. A hathengeres, 2,9 literes, két turbó feltöltővel szerelt erőmű 272 lóerős teljesítményéhez 380 nm társul. Ezt követi a 2,5 literes, öthengeres, amely „csak” 210 lóerős, 320 nm nyomatékkal. Vitathatatlanul a legtakarékosabb, ugyanakkor 163 lóerejével és 340 nm nyomatékkal megfelelő erőt biztosít a 2,4 literes, öthengeres turbódízel. 
A La Manche csatornán nemrégiben elsüllyedt norvég teherhajón 350 darab, az amerikai piacra tartó XC90-es is volt. e miatt a tengerentúlon több mint fél évet kell várni a 37 ezer dollár alapárú Volvo terepjáróra. Nálunk az ötszemélyes dízel változat 14 millió 279 ezer forintba kerül, a maximum 160 cm testmagasságig használható harmadik üléssorért 400 ezer forint felárat kérnek.