Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Megállíthatatlanok a multik

Úgy tűnik, megállíthatatlanok a nagy alapterületű hipermarketek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idén, és várhatóan a következő években is, tovább nő látogatottságuk és a piaci részesedésük. A GfK. Hungaria legfrissebb felmérése alapján látható, hogy az ezer négyzetméternél nagyobb eladóterű üzletek száma a tavalyi 570-ről jövőre 710-re emelkedik. A piackutató cég szerint a koncentráció egyre erősödő folyamatnak számít. 


Hipermarket. Nyitott kapuk Fotó: Somorjai L.

Ezt az is alátámasztja, hogy amíg a hipermarketek két évvel ezelőtt még 48, tavaly 51 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek, addig 2005-re várhatóan 56 százalékot érnek el. A hazai piaci erőviszonyok annyira stabilnak látszanak - szögezi le a felmérés -, hogy a multinacionális kereskedelem legerősebb vállalatai közé tartozó francia Carrefour/Promodés hipermarket és a német Lidl diszkontlánc lemondott a magyarországi belépéséről. 
A magyar tulajdonban levő kereskedelmi láncok jól reagáltak a multik kihívásaira: a Coop, a CBA évről évre egyre jobban stabilizálja a pozícióját, és sikeres a kíméletlen árversenyben. 
A GfK. adatai szerint a közepes méretű boltok szenvedik meg leginkább az egyre erősödő versenyt. Az elmúlt három évben folyamatosan veszítenek a részesedésükből, ugyanakkor a kimondottan kicsi, negyven vagy ennél kisebb alapterületű üzletek stabilan tartják a pozíciójukat, sőt a piackutató cég prognózisa szerint jövőre akár 50 százalékkal javíthatnak is a piaci részesedésükön. 
A következő évekre vonatkozóan a GfK. úgy látja, hogy az EU-tagság miatt a jelenleginél több nyugati áru kerül majd a polcokra, de mivel egyre jobban bővül a kínálat, minden bizonnyal csökken az élelmiszerek, a háztartási és vegyi termékek ára.