Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Megtisztelő különlegesség

Hubert de Givenchy, a világhírű divattervező 2002. október 12. és november 24. között Budapesten ünnepli munkásságának ötvenedik évfordulóját. A Gerbeaud-ház első emeletén látható ruhakiállítás nyolcvan gyönyörű Givenchy-kreációt mutat be. A bemutató igazi unikumát az adja meg, hogy maga Givenchy rendezte be a termet, s modelljeit a szintén világtekintélynek örvendő Yves Saint Laurent által kölcsönzött, haute-couture babákon állította ki.

Givenchyt személyes - sajnos szomorú - emlékek kötik Magyarországhoz, ugyanis fiatalkori jó-barátja, Jean Pierre Pedrazzini 1956-ban a Paris Match fotóriportereként tudósított a forradalomról, mikor halálos lövést kapott. Hazaszállítása után már nem tudták megmenteni az életét. Givenchy akkortájt fogadta meg, hogy egyszer ellátogat abba az országba, ahol elveszítette barátját. Majdnem ötven év eltelte után beváltotta ígéretét. Ittjártakor méltatta a magyar csipke és a hímzés művészi színvonalát, mely - véleménye szerint - a 20. századi francia divatot is megihlette. „Budapest a második világháborúig híres volt eleganciájáról. Az utóbbi évtizedek mindezt eltörölték. Ezért egy olyan kiállítás, mely az ötvenes évektől a kilencvenes évekig átfogóan bemutatja a divat alakulását, egy kicsit üzenetet is hordoz a nagyvilág felé, hogy Budapestet újra számon kell tartani az európai nagyvárosok között!” - nyilatkozta a nagyszabású esemény előkészületeikor. E kiállítás részben tisztelgés is a filmvilág egyik legragyogóbb csillaga, Audrey Hepburn előtt, aki élete végéig viselte az elegancia és az egyszerűség megtestesítőjeként ismertté vált Hubert de Givenchy ruhakölteményeit. A Sabrina című filmben megálmodott ruha 1955-ben Oscar-díjat nyert a Legjobb Kosztüm kategóriájában. Híres kliensei közé tartozott még Grace Kelly, Jackie Kennedy, Greta Garbo, Maria Callas, Lauren Bacall, Elisa-beth Taylor, Sophia Loren, Ingrid Bergmann és Jane Fonda is. Számos francia és nemzetközi tervezői díj tulajdonosa; üzletei Buenos Airestől Rómáig, Zürichtől Tokióig a mai napig virágzóak, sőt a hatvanas évek elejére kialakult jellegzetesen elegáns, ünnepélyes Givenchy-stílus utat tört az avantgarde trendekbe is, bebizonyítva, hogy erős, maradandó tartóoszlopává vált az európai, sőt az egész világ divat-áramlatának.

A Givenchy-világ

Ruháit az exkluzivitás, az elegancia és mégis az egyszerűség jellemezi mind az anyagok kiválasztásában, mind a kivitelezésben. A tervezéstől a szabászatig, a divatbemutatóitól kezdve az illatkreációjáig a művészi ihletettség és rendkívül kifinomult ízlésvilág tükröződik alkotásaiban. Igen, tudatosan az alkotás szót kell említenünk, mert Givenchy a maga nemében művészi színvonalra emelte a tervezést és a szabászatot. Idegenkedett mindentől, ami profán, ami tucat; távol tartotta magát az „egyen” módiktól, melyek uniformizálni akarták az öltözködést. A Haute Couture élvonalának úttörőjeként már első bemutatóján, amit 1952-ben tartott meg, megnyitva ezzel saját szalonját Párizsban a rue Alfred de Vigny 8. szám alatt, azonnal megalapozta a maga időtlenségét és helyét a divat világában. Bemutatóinak azóta is színházi erejük van: tökéletesen megkomponálja modelljei hajstílusát, a ruhák nem mindennapi, nemes anyagait, a színpadi sminkek jellegzetes színeit; újra és újra készen állva arra, hogy összekapcsolja a tradíciót és modernitást, beburkolva modelljeit a jellegzetes Givenchy-illatfelhőbe. Soha nem törekedett arra, hogy nők milliói viseljék kreációit. Mindig is egyedit, a szó nemes értelmében vett különlegest akart, mely a hölgyeket, kicsit kimozdítva a hétköznapok forgatagából, megajándékozza egy számukra fontos és értékes pillanattal, hogy pár órára vagy percre részt vehessenek az élet ünnepi hangulatában. Vallja a mai napig is, hogy az öltözék és a hozzá illő parfüm kifejezi az egyéniséget, üzenetértéke van, sőt tiszteletadás a külvilág felé. 
Törekvése - a kivételességre való igény - illataiban is hűen tükröződik, melyek mindig megelőzték korukat, és a divathóbortok kedvének ellenére kiapadhatatlanul mérföldkövekké váltak az illattörténelem krónikájában.

Ajánló

A Hot Couture-rel elementáris erővel kopogtatott be az új évezredbe, létrehozva egy kortárs, kreatív, a világmárkák élvonalába emelkedő illatot. Ez az illatklasszis olyan hölgyeket szólít meg, akik főleg szelektív illatokat vásárolnak. Egyedülálló érzéssel gazdagodik a Hot Couture viselője: mintha neki, csak neki álmodták volna meg ezt a minden illatrétegében rendkívüli kompozíciót. A dobozától kezdve a flakonig egy mini művészi alkotás, mely jelzi, hogy a ruhák és az illatok szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Doboza tört fehér, dombornyomásos papírból készült, amin körös-körül gombostűk vannak elszórva. Ez egy kis részlet abból a pillanatból, mikor a varrónők ráillesztik a vendégre a ruhát. A dobozon még néhány anyagdarab látható, behozva képzeletünkbe a leggyakrabban használt Givenchy-anyagokat - bőr és csipke a fekete, bronz és a platina tónusaiban. Miután elmerengtünk a dobozon levő két finom utaláson, bontsuk ki újdonsült flakonunkat, és gyönyörködjünk a prizmaüvegben, ami vonzza és transzformálja a fényt! Ha kissé elforgatjuk, egy női sziluett jelenik meg, mely előtűnik és eltűnik. Rendkívül meglepő a látvány, az elegancia sejtetésének mesteri foka tárul elénk. Vajon e kellemes csomagbontogatást lehet még fokozni? Két-három fújás után csak azt tudjuk mondani, hogy igen. A lényeg most jön igazán! A garantáltan egész napos illatfelhő még másnap reggel is belengi ruhánkat. A Hot Couture szétárad bőrünkön, és köszöni szépen, jól érzi magát rajtunk még egy-két nap múlva is. Felsőrétegében a málnanektár vibrál, díszítve koronaként a többi komponenst. Mivel ez nektár, nem kifejezetten a gyümölcsös érzet érvényesül, hanem egy érdekes, könnyed ízt kölcsönöz fejjegyének. Középrétegében a magnólia gyöngyös szirmai pompáznak, alsó rétegében a vetiver és az ámbra található. A lightosabb változata is megjelent már, melynek ugyanezek az összetevői, csak fűszerességét feloldották az eper, jázmin, bergamot, mósusz és a jázmin leheletnyi frissességével. (30 ml/ 9700 forint)
Az 1991-ben megjelent Amarige a nagylelkű és a boldogságra törekvő nőiesség megtestesítője. Megjelenésében és színvilágában a házasságot és a családot emeli fel. A neve is egy szójáték: a marriage, azaz a házasság, melynek eszményét szeretné középpontba állítani. Doboza továbbra is klasszikus alakú maradt, a piros szín a szerelem, a sárga szín a boldogság jelképe. Az üveg kerekített nyakán a házasság szimbóluma, egy gyűrű található. Házassági évfordulóra, eljegyzésre pazar ajándékul szolgálhat szeretteinknek. Givenchy szerint „az Amarige elbűvölően nőies illat, mely a fiatalság életörömét idézi fel”. A lágy virágillatok napérlelte gyümölcsökkel vegyülnek, ami csípős frissességet és finom üdeséget eredményez. Fás alapösszetevői jellegzetes életerővel ruházzák fel. Egy szippantás, és máris a tavaszi melegedő föld és a virágba borult fák illatát érezhetjük orrunkban, s szinte halljuk is a csivitelő madarak hangját és az apró bogarak zümmögéseit, ahogy örülnek a természet újraéledésének. Az Amarige egy kis nyárelői ízt hoz a komorodni kezdő, gyorsan esteledő őszi napjainkba. Felső rétege: tangerin, ibolya, rózsafa. Középrétege: gardénia, mimóza, piros gyümölcsök, ilang-ilang. Alapillata az ámbra, nemes fák, pézsma és a vanília. (30ml/8300 forint)

Az Organza a nőiesség esszenciája. Az antik szobrok ihlette női alak a tisztaság, az elegancia és a gazdagság együttes jelenlétének jelképe. Romantikus szimbóluma megtestesíti az összes pozitív női tulajdonságot, ahol a kellem és a jellem egybefonódik. A szépség és a kedvesség nem állnak hadilábon egymással ebben az illatban, hanem a belső jóság ráárad a külsőre és megszépíti azt. Olyan hölgyeknek ajánlják megalkotói, akik az időtlen értékek felé orientálódnak. Az Organza az örök nő. A legnépszerűbb Givenchy parfüm azonnal hat, életerős, virágos frissességgel és finom, hagyományos jellegével sokáig megőrzi illatát. Fűszeres alapja kifejezetten modern. Az üveg valódi művészi munka, mely aranyba és pompába öltöztetett női alakot jelenít meg. Az illat felső rétegében a lonc és a zöld összetevők dominálnak. Középrétegében a gardénia, az ilang-ilang és a tubarózsa illatozik. Alapillata a vanília, nőszirom, szerecsendió, cédrus, guajakfa, szantálfa, ámbra. (30 ml/9600 forint)


Egy kis történelem

Hubert de Givenchy Párizsban végzi el a képzőművészeti főiskolát, a kor leghíresebb tervezői közül együtt dolgozik Jacques Fathtal, Elsa Schiaperellivel, majd megismerkedik a példaképének tekintett Christobal Balenciagával, aki barátja és mentora lesz. 1952-ben megnyitja első úgynevezett couture szalonját, mely azonnal nagy sikert arat. 1995-ig, visszavonulásáig számtalan film ruhakreátora, a világ szinte valamennyi nagyvárosában szalonjai nyílnak meg, hírességek versengenek kegyeiért. Karrierje csúcsán azonban úgy dönt, hogy visszavonul. Azóta Franciaországban, hatalmas birtokán él és csak nagyon ritkán tesz eleget egy-egy nemzetközi vagy világszintű felkérésnek. „A divat nagyon megváltozott. Amikor én elkezdtem, Párizs a divatszabászat fénykorát élte. A vevőink rendkívül elegánsak voltak. Az ember nem látott az utcán nőt kalap és kesztyű nélkül. A vacsorák és az estélyek pompát követeltek. Kivételes kor volt, de igazat adok azoknak is, akik azt mondják, haladni kell az idővel. Ma már nincs többé divat, nincs mérvadó irány. Egyre csúnyább lesz minden. Nekem nincs kedvem folytatni. Lehetőségem volt megismerkedni nagyon sok érdekes személlyel, most mást szeretnék csinálni. Le akarom zárni az életemben azt a fejezetet, amely a divatról szólt” - nyilatkozta egy interjúban.