Vissza a tartalomjegyzékhez


A hírnév kötelez

A hatvanas években a túrakocsi-versenyzés volt az autósport egyik olyan ágazata, amelyet nagy figyelemmel követett a közönség, és ezért az autóipar is. A Grand Turismo Alleggerita (könnyített nagy túraautó) 1965-ben végigsöpört Európa versenypályáin, és aranybetűkkel írta be magát az autósport történetébe. Most, harminchét évvel később az Alfa Romeo megint lehetőséget nyújt, hogy vásárlói (és a szerencsés újságíró) kipróbálhassák a GTA-érzést. 

Egy nívós szerkezethez olyan küllem jár, amely utal az autó képességeire. Elöl az alacsony köténylemez és a 17 colos kerekeket magába foglaló széles sárvédők dominálnak. Az oldalsó küszöbszélesítés a kettős kipufogóvéget hangsúlyozó mutatós hátsó spoilerben végződik. A könnyűfém felnik mögött 305 mm átmérőjű, hűtött féktárcsák és négydugattyús Brembo féknyergek szolgálják az esztétikai élményt és a nehézségi lassulást. A hátsó féktárcsák 276 mm átmérővel még mindig tányérméretűnek számítanak. Az utastérben két oldalon külön szabályozható klímaberendezés és csúcsminőségű bőrrel borított, állítható combtámaszú sportülések kényeztetik a pilótát. A gyújtáskapcsoló elfordítása után mély brummantással válaszol a motor: mind a 250 lóerő rendelkezésemre áll. A 3,2 liter lökettérfogatú, „V” alakban elhelyezett dugattyúk 300 Nm nyomatékkal préselnek az ülésbe, a pulzusom és az adrenalinszintem egyszerre emelkedik meg. A 100-at 6,3 másodperc alatt érem el, az első kerékhajtás ellenére a volán semleges a hajtási befolyásoktól. A GTA kormányzása egyébként nagyon közvetlen, a teljes bal- és jobbkanyar között csak egy és háromnegyedet kell fordítani a kormányon. Az autó még tapadáshatáron is stabilan, könnyen irányítható; ha túl nagy sebességgel hajtunk be egy kanyarba, elég egy kis gázelvétel a korrekcióra, majd fokozott sebességgel tökéletes kanyarívet írhatunk le. Ne gondolja a kedves olvasó, hogy a GTA hétköznapi körülmények között nem állja meg a helyét. Az alacsony fordulatszámon kifejtett nagy nyomatéknak köszönhetően az autó kétezer fordulat/perc alatt is könnyedén gurul hatodik sebességfokozatban, majd ha szükséges, gázadásra úgy kezd sprintelni, hogy hozzá sem kell nyúlni a sebességváltóhoz. Hogy mibe kerül a GTA- érzés? Egészen pontosan 12,5 millió forintba, a márka hazai képviselete szerint még egy pár darab van raktáron.


A kezdetek

Az Ugo Stella alapította A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabrica Automobili - Névtelen Lombard Autógyár) termékeit először 1910-ben próbálhatták ki a talján polgárok. Nicola Romeo mint ipari befektető 1916-ban megvásárolta a céget. Az első világháború után az Alfa Romeók megszámlálhatatlan győzelmet arattak az olyan hazai és nemzetközi versenyeken, mint a Targa Floriot vagy a La Mille Miglia. A sikereket egyrészt a magyar származású zseniális motortervező, Vittorio Jano, másrészt olyan tehetséges versenyzők vitték véghez, mint Campari, Ascari, Enzo Ferrari(!), Novolari, Chiron és Farina. A máig is Alfa Romeo néven vágtázó olasz sportkocsikat a baloldalt vörös keresztet, jobbján pedig a Visconti-család kígyóját ábrázoló milánói címer fémjelzi. 1987-ben az Alfa Romeo beolvadt a Fiat konszernbe, de sportos, dinamikus karakterét szerencsére nem uniformizálták.