Vissza a tartalomjegyzékhez


Értünk harcolnak

Ki nem járt még piacon? Nincs bosszantóbb, ha az áruk versenye, a sokféleség élénk nyüzsgése helyett hajszálra megegyező árakba, unott és érdektelen árusokba botlik az ember. Jogosan érzi úgy, hogy itt a háta mögött egyeztek meg: róla. Hogy hiába a töprengés, a tapasztalt szem, meg a portékát elemző hümmögés - éppen a leglényegibb elem van kiiktatva, amiről az egésznek szólnia kellene. 

De ha a piac tényleg működik… az frissítő élmény, akár mostanában a hűs víz. Az egész valahogy pezseg, a hangnem néha poénos, de semmiképp se fölényes. Úgy érezzük, mi magunk is komolyan számítunk, nem csak a forintjainkra van szükség. Egyfajta kedélyes tisztelet érezhető a levegőben, melyet a józan együttműködés mozgat. Hiszen mindkét fél a másikra van utalva valamiképp. Ettől komfortos az egész - mindenütt, ahol ez régóta és jól működik. No meg a gyors visszacsatolástól: hamar látja kárát az a kereskedő, aki e nemes szerepjátékban fapofát, gőgöt enged meg magának.
Nagy léptékben ezt néhány olyan, nálunk még új hangvételű tévéreklám illusztrálja, amelyek keményen, nagy nyilvánosság előtt csépelik versenytársaikat. A három mobil- meg a régi vezetékes telefoncég például jó pár versenykört lefutott már. Mi meg egyre finnyásabban válogatunk közöttük. Fejlődés ez a javából, mely során tömegek lesznek palimadárból tudatos és felkészült fogyasztóvá. Mert a választás szabadsága igenis formálja az embert. 
A nagy hajrá miatt azonban ugyanezen vállalatoknak most már nemcsak érzelmek húrjaira kell rátalálnia mesterien - a két piacvezető mobilcég romantikus filmjeire célzok -, hanem a másik gyenge pontjára is. Ezt lehet aztán kiragadni és ellentétbe állítani saját nagyszerűségükkel. Itt van például ez a szeretetre méltó utcaseprő, akire immár felesleges vezetékes távbeszélőiket dobálják a boldog Vodafone-használók. A kesztyűt a szemlátomást felbőszült Matáv a „nem mindenki bolond, hogy kihajítsa telefonját…” kontrával vette fel, s mélyen aláígért a percáraknak. Máshol egy negatív élethelyzet a használható elem. Az Electroworld megnyitásakor támadt tömeghisztéria képei a konkurens Media Markt számára kínáltak ziccert. Piros lapos, sípoló bírós filmjük cseppet ízléstelen hangon kíván bevésni egy alighanem lényegi üzenetet: megalázó percek nélkül is jól lehet járni az elektromos gépek piacán. 
Azt mondják, ahogy fejlődik (gazdagodik) egy kapitalista társadalom, úgy színesednek a pénzköltés körülményei. Egy ponton már nem csak az ár számít, de a környezet, a közvetítő emberek „minősége” és mentalitása, s az egészhez kapcsolódó shoppingélmény. Jó jel tehát, ha nagy cégek egymásra licitálva gyürkőznek a vevőkörért, s nem egyeznek meg egymással a színfalak mögött. Mert igaz, hogy a kapitalizmus, a dolgok intézésének ez a lassan ötszáz éve csiszolódó, egyedül bevált módszere (egy nagy ország elnöke szerint) nem működhet lelkiismeret nélkül. De verseny nélkül sem ér hajítófát se az egész. (Pálfy Gyula)