Vissza a tartalomjegyzékhez

Hetek-összeállítás
A karmester túlélte

Franciaországban megkezdődött a Naptemplom Rendje nevű kultusz egyik volt vezetője elleni per. Michel Tabachnik francia-svájci illetőségű karmestert azzal vádolják, hogy egyik fő ideológusa volt az ufókultuszt a hajdani templomos lovagrend hagyományaival vegyítő csoportnak. A rendnek hat évvel ezelőtt ötvenhárom tagja halt meg, amikor tömeges, rituális öngyilkosságot követtek el egy időben Franciaországban, Svájcban és Kanadában. A francia hatóságok most azt próbálják bizonyítani, hogy a Naptemplom Rendje valójában üzleti vállalkozás volt, és szorosan összefonódott a maffiával. 


Michel Tabachnik a bíróság előtt. Tagadja a kapcsolatot Fotó: Reuters

A Grenoble-ban nemzetközi érdeklődés közepette zajló pert egy volt múzeumban rendezik meg, hogy a nagy számú érdeklődőt, köztük az áldozatok hozzátartozóit beengedhessék a tárgyalásra. A várakozások szerint hatvan tanút fognak meghallgatni a kéthetesre tervezett eljárás folyamán. 
A vádak szerint a most bíróság elé állított 58 éves Tabachnik egyik vezetője volt a szektának, amelynek tagjai részben öngyilkosságot követtek el, részben társaik ölték meg őket, elsősorban a gyerekeket. A csoport ellen, amely a szektatagok, megfogalmazásukban a „kiválasztott elit” halálát és a Szíriuszon való újjászületését hirdeti, Svájcban és Kanadában is vizsgálatok indultak az 1994-es rejtélyes, tömeges öngyilkosságok kapcsán, de mindkét országban hamar lezárták az ügyet. A vizsgálóbíró ugyan elismeri, hogy a vizsgálat során több pont feltáratlan maradt, ám úgy véli, hogy a nyilvános per rámutathat, miként manipulált egy, a maffiával is kapcsolatot tartó, szerteágazó nemzetközi hálózat hatalom- és vagyonszerzés céljából befolyásolható vagy sérült embereket. 
A most zajló per elsősorban a Franciaországban történt rituális öngyilkosságokra összpontosít: 1995 decemberében újabb tizenhat szénné égett holttestet találtak egy alpesi erdőben, amelyek csillag alakban feküdtek a földön. Az ügyet vizsgáló francia bíró szerint két szektatag elkábította, majd főbe lőtte a többieket, ezután gyújtották meg a tüzet, amelyben mindannyian elégtek. A nyomozás szerint a két személy valószínűleg szintén végzett magával azon a helyen, amelyet a Pokol Kútja néven ismernek arrafelé. 
A vádlottak padjára került Tabachnik régóta azzal gyanúsították, hogy közeli kapcsolatban állt Joseph Di Mambróval, a kultusz már nem élő vezetőjével. Tabachnik maga az Arany Út nevű csoport tagja volt, amelyet 1978-ban Di Mambro alapított, és amely a Naptemplom Rendjének előfutára volt. Az 1994-es tömeges öngyilkosságok kivizsgálásakor Tabachnik már a svájci hatóságok látókörébe került, ám nem sikerült megállapítaniuk, hogy a karmester közeli kapcsolatban állt volna a Naptemplom Rendjével. A francia rendőrség állítása szerint azonban számos kultusztag vezető személyiségként említette Tabachnikot. A rendőrség birtokába jutott fotó pedig Tabachnik ábrázolja egy Naptemplom-rítus során, rózsakereszttel díszített fehér lepelben. Szintén ellene szól az a lista, amelyet egy kanadai épületben találtak az 1994-es eset után, és amelyen hatszáz szektatag neve mellett Tabachniké is szerepel. Amennyiben elítélik, Tabachnik akár tíz év börtönbüntetést is kaphat, illetve egymillió frank (körülbelül negyvenmillió forint) pénzbírságra büntethetik. 


A Szíriusz megszállottjai

A Naptemplom Rendje kultuszt Joseph Di Mambro és Luc Jouret alapította 1984-ben. A reinkarnáció, az ezotéria, a Templomos Lovagrend és a katolicizmus tanait ötvöző kultusznak fénykorában, 1989 januárjában összesen 442 tagja volt (Svájcban, Franciaországban, Kanadában, Martinique-en, az Egyesült Államokban és Spanyolországban).
Az 1924-ben született Jo Di Mambro már korai éveiben erős érdeklődést mutatott az okkultizmus és a spiritualizmus iránt, másfél évtizedig volt tagja az ókori eredetű misztériumvallások egyik örökösének tekintett Rózsakeresztes-rendnek. Később, amikor csalás miatt illegalitásba kellett vonulnia, a svájci határ közelében telepedett le, ahol Az Új Korra Felkészítő Központot (Center for Preparing for the New Age) alapított, melynek tagjai kommunában éltek, és ezoterikus tanokkal foglalkoztak. Di Mambro itt került kapcsolatba a nála több mint húsz évvel fiatalabb Luc Jouret orvossal. Ketten alapították meg a Naptemplom Rendjét 1984-ben. A rend külső tevékenysége elsősorban előadások és szemináriumok tartásából állt, emellett a többre vágyók csatlakozhattak az ezoterikus tanokat hirdető Archedia Klubhoz, a legfelsőbb szintet pedig egy lovagrendi szervezet jelentette. A kilencvenes években a tagok jelentős része eltávolodni látszott a rendtől, nem kevéssé Jouret fiának köszönhetően, aki bizonyítékokkal alátámasztva leleplezte, hogy apja csalással manipulálja a rend tagjait. Sokan visszavonták anyagi támogatásukat is, sőt pénzük visszafizetését követelték. Di Mambro és Jouret ekkor kezdte el felkészíteni csoportját a másik világba való „átmenetre”. Tanaik szerint a csoport tagjai csak átmenetileg, „nemes utazókként” tartózkodtak a Földön, különleges küldetés elvégzésére inkarnálódva (Hetek, 2000. április 29., ). E küldetés magában foglalja a kozmikus tudat elterjesztését a földön, az egyházak, elsősorban a kereszténység és az iszlám egyesítését, a hatalom és a tekintély helyreállítását. Kollektív öngyilkosságukkal az ősforráshoz, a Szíriusz csillag körül keringő bolygóhoz való visszatérésüket kívánták megvalósítani, ahol újjászülethetnek. Hasonló tanokat hirdetett az 1998-ban Kaliforniában öngyilkosságot elkövető Heaven’s Gate (Menny Kapuja) csoport harminckilenc tagja is, akik egy ufót vártak a haláluk pillanatában megérkezni.