Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Nem lesz több dohányreklám

Az országggyűlés tavaly év végén szavazott a gazdasági reklámtevékenységet érintő változásokról. A törvény felemásra sikerült: egyértelműen jó szándékok és megoldások mellett furcsaságok és gumiparagrafusok is belekerültek a módosított törvényjavaslatba.

A legnagyobb publicitást kapott változtatás a „szexuális ingerkeltésre alkalmas” reklámokat érintette. Az eredeti javaslat értelmében a szépségápolási cikkek, fehérneműk, fürdőruhák stb. hirdetése is problémát jelentett volna, hiszen egy fürdőruhás nő is kimeríti a tényállást. Végül a szexipar reklámjait - amelyet „normál” médiában tilos megjelentetni - elkülönítették. Azok a reklámok minősülnek egyébként pornográfnak és emiatt tiltandónak, amelyekben nemi szerv vagy nemi aktus látható, és ide értendők a nyílt vagy burkolt prostitúciós reklámok is.
Az eredeti javaslat értelmében a nyereményjátékok (promóciós hirdetések) is tiltólistára kerültek volna, és ez jelentős veszteséget jelenthetne a reklámipar szereplőinek, tekintve, hogy a mai magyar reklámozásban jelentős a promóciós hirdetések aránya és mennyisége. Ezt a javaslatot leszavazta a Tisztelt Ház, csakúgy mint azt a másikat, amely szerint az újságot a bírói döntés előtt be lehetne zúzni, ha az jogsértő hirdetést közöl. Két szabaddemokrata képviselő módosító javaslatát, amely az alkoholtartalmú italok reklámozásának teljes köztéri tilalmát (óriásplakát stb.) szerette volna elérni, nem fogadták el a képviselők. Megbukott az iskolai reklám tilalmára, és az erőszakot vagy szexualitást bemutató műsor előtti, közbeni és utáni reklámtilalomra vonatkozó elképzelés is (hiszen nem tudni, például egy híradás erőszakot mutatónak minősülne-e).
Az összehasonlító reklámoknál viszont az új törvény ezentúl csak tárgyilagos, jogszerű összehasonlítást engedélyez, az „X. mosópor fehérebben mos, mint a többi” jellegűeket nem, hiszen ezt az állítást nem lehet bizonyítani. Aggályos fejezete a törvénynek, hogy miképpen kívánják elérni az előzetes reklámengedélyeztetést. A reklámipar munkasebességét és egyéb tényezőket tekintve ez szinte kivitelezhetetlen, és gyakorlatilag - homályos érvek alapján - cenzúrát tesz lehetővé.
A legnagyobb hatású elfogadott javaslat az, hogy a dohánytermékeket gyakorlatilag tilos reklámozni, akár közterületről, akár újságról van szó.
Főleg az utóbbi törvényrész miatt - a hírek szerint - a szakmai érdekképviseletek az alkotmánybírósághoz fordulnak a módosított törvény hatályba lépése (a köztársasági elnök ellenjegyzése) előtt.