Fékteszt
A hosszú szerpentinekkel tarkított lejtmenet igazi próbát jelent az autók fékrendszerének. Régi igazság, hogy amilyen sebességi fokozatban tudunk haladni hegymenetben, ezt a fokozatot használjuk lefele menet is. A motorfék üzem megkíméli a féktárcsákat a túlzott felmelegedéstől, melyek extrém esetben 5-700 Celsius fokra is felhevülhetnek. E fölött a hőmérséklet felett, mivel a fékfolyadékban gőzbuborékok képződnek, a fékhatás veszélyesen lecsökkenhet. Jó minőségű fékrendszerről beszélünk, ha a fékbetét és a tárcsa közötti súrlódási együttható a hőmérséklet emelkedésével is állandó értékű, vagyis a mért féktávolság hideg és meleg fékekkel is közel azonos hosszúságú. A német Auto Motor und Sport 1999-2000. évi féktesztjei alapján összeállítottuk azon autók listáját, ahol a hideg és meleg fékekkel mért féktávolság között jelentős, 15 százalék feletti különbség volt. (K.S.)
Autótípus |
100 km/h-ról mért féktáv hideg/meleg |
Különbség %-ban |
Opel Corsa 1.2 |
48,8/55,9 |
15 |
BMW 320i |
39,4/45,4 |
15 |
BMW 750i |
37,8/43,3 |
15 |
Daewoo Nubira 2.0 |
47,0/54,3 |
16 |
Fiat Marea 1.8 |
39,3/46,3 |
18 |
Renault Clio 1.6 |
41,0/48,2 |
18 |
Jeep Grand Cherokee 4.7 |
37,5/52,1 |
18 |
Kia Clarus 2.0 |
44,9/54,3 |
21 |
Toyota Lexus GS300 |
38,6/47,0 |
22 |
Mazda MX-5 1.9 |
37,5/48,2 |
29 |
Land Rover Discovery 4.7 |
44,9/59,4 |
32 |
Fiat Brava JTD |
42,4/55,9 |
32 |
Mitsubishi Carisma 1.6 |
40,6/59,4 |
46 |
|