Vissza a tartalomjegyzékhez


Személyre szabva

Az autógyárak marketingosztályain egyre több szociográfiai és pszichológiai kutatást végeznek, hogy az egyes autótípusok hogyan kapcsolódhatnak a vásárlók személyiségjegyeihez. Minél pontosabban határozzák meg az adott márka vevőkörét, annál eredményesebbé válhat a reklámkampány. E szerint a Daimler Benz-vásárlók sikerorientált, mindenütt a legjobb eredményre törekedő emberek, cselekedeteik az értelmük által irányítottak, de inkább befelé forduló típusok. Nem úgy, mint a BMW-tulajdonosok, akik környezetükkel szorosabb kapcsolatot tartanak fenn, ugyanakkor energikusak és öntudatosak. Ám sokan e két autómárkát álarcként használják, ezzel próbálják eltakarni személyiségük hiányzó részeit. Kis kocsikat leginkább fiatalok vásárolnak, választásuk elsősorban nem érzelmi alapú, náluk az alacsony ár a fő szempont. Az olyan tömegtípusok, mint az Opel Astra, a Volkswagen Golf vagy a Ford Escort stabilitást, óvatosságot és némi konzervativizmust tükröznek, tulajdonosaik ezzel jelzik, hogy a középosztályhoz tartoznak. A sportkocsivásárlók a konvenciókkal való szembefordulás megszállottjai, az ilyen típusú jármű főleg két dologra jó: feltűnni és száguldozni. Akik terepjáró-vásárlásra adják fejüket, életükben döntő szerepet játszik a szabadság, a függetlenség és a kalandvágy. Legtöbbjüknek minden bizonnyal még nem volt alkalmuk megismerkedni a Trabanttal. A koreai autókkal járók nem kívánják járművükkel státusukat kifejezni, gyakorlatias, pénzüket ésszerűen beosztó emberek. Végezetül a Saab-tulajdonosok többnyire magas képzettségű szabadfoglalkozásúak vagy értelmiségiek, és nem szűkölködnek az önértékelésben sem. Autójuk azt nyújtja, amire vágynak, kényelmet és a megbízhatóságot. (K. S.)