Az autógyárak marketingosztályain egyre több szociográfiai és pszichológiai
kutatást végeznek, hogy az egyes autótípusok hogyan kapcsolódhatnak a vásárlók
személyiségjegyeihez. Minél pontosabban határozzák meg az adott márka vevőkörét,
annál eredményesebbé válhat a reklámkampány. E szerint a Daimler Benz-vásárlók
sikerorientált, mindenütt a legjobb eredményre törekedő emberek, cselekedeteik az értelmük
által irányítottak, de inkább befelé forduló típusok. Nem úgy, mint a
BMW-tulajdonosok, akik környezetükkel szorosabb kapcsolatot tartanak fenn, ugyanakkor
energikusak és öntudatosak. Ám sokan e két autómárkát álarcként használják,
ezzel próbálják eltakarni személyiségük hiányzó részeit. Kis kocsikat leginkább
fiatalok vásárolnak, választásuk elsősorban nem érzelmi alapú, náluk az alacsony
ár a fő szempont. Az olyan tömegtípusok, mint az Opel Astra, a Volkswagen Golf vagy a
Ford Escort stabilitást, óvatosságot és némi konzervativizmust tükröznek,
tulajdonosaik ezzel jelzik, hogy a középosztályhoz tartoznak. A sportkocsivásárlók a
konvenciókkal való szembefordulás megszállottjai, az ilyen típusú jármű főleg két
dologra jó: feltűnni és száguldozni. Akik terepjáró-vásárlásra adják fejüket,
életükben döntő szerepet játszik a szabadság, a függetlenség és a kalandvágy.
Legtöbbjüknek minden bizonnyal még nem volt alkalmuk megismerkedni a Trabanttal. A
koreai autókkal járók nem kívánják járművükkel státusukat kifejezni,
gyakorlatias, pénzüket ésszerűen beosztó emberek. Végezetül a Saab-tulajdonosok többnyire
magas képzettségű szabadfoglalkozásúak vagy értelmiségiek, és nem szűkölködnek
az önértékelésben sem. Autójuk azt nyújtja, amire vágynak, kényelmet és a megbízhatóságot.
(K. S.)