Szeptember elejétől kezdve blokádhullám vonult végig Európán a magas
benzinárak miatt. Az „első állomás” Franciaország volt, utána jött Anglia,
Németország, majd Belgium következett, hol több, hol kevesebb eredménnyel. Az
áremelés begyűrűzött Magyarországra is, s bár itt még nincsenek blokádok, a
helyzet könnyen súlyosra fordulhat.
Kamionblokád Brüsszelben. Csak két lábon vagy két keréken Fotó:
Reuers
Bár a miniszterelnök rádióinterjún keresztül üzent a fuvarozóknak, hogy ne
kövessék a nyugat-európai mintákat, némely vidéki városban a szállítók spontán
szerveződéseket kezdeményeztek. Orbán azt mondta: rossz gondolat az esetleges blokád,
az útlezárás. A demonstrációk nem vezetnek sehová, nem érdemes külső
körülmények miatt demonstrálni. Ki kell bírni a következő 3-4 hónapot. Dittel
Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének főtitkára lapunk
érdeklődésére a következőképpen kommentálta a miniszterelnök üzenetét: „Ezt
azért mondta, mert ekkor még nem kapta kézhez a levelünket. Mi mindenáron arra
törekszünk, hogy elkerüljük a nyugat-európaihoz hasonló blokádokat, de végső
esetben még ez is elképzelhető” - tette hozzá. Ennek szellemében juttatta el a
fuvarozók nagy részét tömörítő négy nagy érdekképviseleti szerv az említett
levelet Orbán Viktornak. A javaslatok közt szerepel többek között az, hogy ne legyen
a benzin áfájának alapja a termelői áron túl a jövedéki adó is, az üzemanyagok
jövedéki adója legyen visszaigényelhető (ami különben már gyakorlat a MÁV-nál),
valamint a járműfejlesztésre fordított pénzösszegek legyenek leírhatóak az
adóból.
A kormányfő válaszának megérkezéséig azonban türelemre intik - az egyébként
igen feszült hangulatban lévő - tagjaikat. Van is miért, hiszen értesüléseink
szerint az ország több részén spontán szerveződésekre került sor. Eddig ugyan
sehol sem alakult ki úttorlasz, vagy bármilyen más forgalomlassító akadály, de az
erre irányuló szervezkedések már folyamatban voltak. Az általunk megkeresett mindkét
érdekvédelmi szervezetnél pedig folyamatosan csörögnek a telefonok, és a fuvarozók
a tiltakozó megmozdulások lehetősége után érdeklődnek.
Fokozhatja a feszültséget a pénzügyminiszter bejelentése is, miszerint a jövő
évben tovább emelik az üzemanyagok adóterheit. Az érdekképviseletek ez ellen azzal
érvelnek, hogy a piac már nem tudja elviselni az árak további növekedését. A
kormányfő azonban hajthatatlan az adótartalom megemelését illetően, mint mondta, az
állam nem akar nyerészkedni, csupán az inflációnak megfelelő mértékben tervezik
emelni az üzemanyagokra terhelt adót. Hangsúlyozta, hogy európai viszonylatban nem
mondható magasnak a hazai 60 százalékos adó.
A Mol sem enged tovább, a nyári árstop után péntektől újra árat emel: a gázolaj
ára 11, a benziné 6 forinttal emelkedik, így az előbbiért 227,75 az utóbbiért
245,50 forintot kell majd fizetnünk literenként. Az indok: az olaj világpiaci árának
növekedése, valamint a forintnak a dollárhoz képesti gyengülése. Bár a Mol vezetői
szerint
az árváltozás mértéke még mindig alatta marad a nemzetközinek, a fuvarozók szerint
a helyzet már ezzel az emeléssel is kilátástalanná válik.
Olajblokád Európa-szerte
A kelet-európai országokra is átterjedt a nyugati régiók demonstrációs
hulláma. Lapzártánkkor Lengyel- és Csehországban, valamint Szlovákiában is
bojkottra szánták el magukat a fuvarozók. Az évtizedes csúcsokat döntő rendkívül
magas olajár nemcsak a közgazdászoknak okoz fejfájást, hanem társadalmi feszültségeket
is szül, a fogyasztók úgy érzik, elérkeztek a tűréshatárig: a kormányoknak lépniük
kell az adók csökkentése érdekében. Az EU kormányai között szemmel láthatóan
nincsen összhang a rendkívüli helyzetben. Amíg a francia kormány engedményt tett az
útlezáróknak, addig Nagy-Britannia és Belgium hajthatatlannak bizonyult. Angliában a
hat napig tartó blokád végére szinte teljesen megbénították a szigetország közlekedését
és az üzemanyag-utánpótlás 75 százalékát, így csak pár órán múlott, hogy
valamenynyi benzinkútnál nem fogyott el az üzemanyag. Majd a fuvarozók és a gazdák
úgy döntöttek, nincs értelme folytatni, mert az már az ország lakosságát sújtja,
holott épp a közjó vezérelte kezdeményezésüket. Orbán Viktor Tony Blair kemény
fellépését emelte példává. Blair szerint nem lehet engedni a tiltakozás eme formájának,
mivel ellenkező esetben mások is ugyanehhez az eszközhöz folyamodnának. A kormányfő
szerint az adótartalom csökkentése aláásná a gazdaságot. Brüsszelben 1700 kamion
és taxi csatlakozott a blokádhoz, olyannyira elharapódzott a helyzet, hogy állóháború
alakult ki a kormány és a fuvarozók között. Olajfinomítókat, üzemanyag-tárolókat
zártak el a külvilágtól, sőt a német és a francia határszakaszt is eltorlaszolták.
Németországban Uelzen városának közlekedését bénították meg a tiltakozók. A
lengyel szállítócégek péntekre szervezték meg akciójukat, a szlovákok a Slovnaft
bojkottjára készülnek, a cseh fuvarozók pedig azzal fenyegetőznek, hogy lezárják a
legforgalmasabb autópályát, ha a kormány nem stabilizálja az üzemanyag árát.
(Hetek)