Vissza a tartalomjegyzékhez

Györök Orsolya
50 dollár is lehet az olajár

Kuvait 1990-es lerohanása óta nem volt ilyen magas a nyersolaj ára, amely a hét elején már megközelítette a hordónkénti 33 dollárt, de egyes elemzők az 50 dolláros árat is elképzelhetőnek tartják. Az OPEC-országok hétvégi bécsi tanácskozásától az USA és az európai országok a kitermelés növelését és az árak lejjebb csúszását várják, de mivel egyelőre nem látszik a fejlett országok gazdaságán, hogy a magas olajárak recessziót vagy akárcsak visszaesést indukálnának, nem sok érdeke fűződik egy olajtermelőnek sem az árak leszorításához.


Több napja tart, s már-már válságos helyzetet teremtett Franciaországban a közúti fuvarozók összehangolt demonstrálása. Elzárták az olajfinomítók és az üzemanyagraktárak felé vezető utakat, ezzel protestálva a magas üzemanyagárak ellen. Kritikus helyzet állt elő az üzemanyagkészlet tekintetében: a lyoni repülőtér számos járatot lemondott, mert megcsappant a kerozintartalék, a legnagyobb francia benzinkúthálózat pedig bejelentette, hogy töltőállomásaik 80 százalékban kiürültek. A megmozduláshoz csatlakoztak a taxisok és a mezőgazdasági szállítók, sőt nagyobb utazó cirkuszok is.     Fotó: Reuters

Az elmúlt másfél év alatt háromszorosára nőtt az olaj ára - és ezzel a termelők bevételei. A fejlett világ ugyanakkor jól birkózik a rekord árral (hiszen a gazdaságok szerkezete is jelentősen átalakult: ma a gazdaság hajtóerejét nem az energiaigényes iparágak adják, mint a hetvenes években), sőt az amerikai gazdaság némiképp áhított lehűlésére utaló jelek sincsenek, ezért a Goldman Sacks elemzése az 50 dollár hordónkénti ár elérését sem veti el. A nyolcvanas évek óta most a leggyorsabb a világgazdaság növekedése, ezzel párhuzamosan a legalacsonyabbak a stratégiai készletek (például az USA-ban 24 év óta nem volt ilyen alacsony), és hamarosan itt a tél - emiatt több elemző egyáltalán nem tartja lehetetlennek az árak további emelkedését a várható keresleti nyomás erősödése miatt.
A világ legnagyobb olajkitermelőjének, Szaúd-Arábiának a vezetője, Abdullah herceg ígéretet tett ugyan, hogy megpróbálja rábírni az OPEC többi tagállamát közeli bécsi tanácskozásukon, hogy 18 hónapja tartó termeléskorlátozásukon enyhítsenek, de szerinte a fejlett országoknak is hozzá kellene járulniuk az árszint csökkenéséhez azzal, hogy mérséklik az olajra kivetett 60 százalékos adót.


A Magyar Autóklub (MAK) kérelmére versenyfelügyeleti eljárást indít a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) a Mol Rt. ellen. Bár a GHV már korábban megállapította, hogy az olajtársaság nem tér el jelentősen az üzemanyag világpiaci árától, most a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény megsértésének gyanúja miatt vizsgálat indul. A kérdés az, hogy a Mol túlzottan magas árakat alkalmazott-e, valamint visszaélt-e az erőfölényével.
Emellett a MAK önálló üzemanyagtöltő állomás kiépítésén fáradozik, Klub Petrol Kft. néven. Az MTI tudósítása szerint október végén vagy november elején a fővárosban és néhány vidéki városban megnyílnak az első kutak. A terv az, hogy 1-2 éven belül 100 kutat üzemeltessen a kft. Csak azok vásárolhatnak azonban, akik befizetik a legalább 1200 forintos, úgynevezett pártolói tagdíjat. A MAK főtitkára szerint megmozdult az autós társadalom, mert a két és fél hónapja tartó akció során több tízmilliós tagdíj folyt be.