Vissza a tartalomjegyzékhez


Sóhivatal az interneten

Ausztriában megnyílt a közmondásos sóhivatal az Interneten: a hivatalok packázásaitól az autószerelők megbízhatatlanságáig számtalan kategóriában lehet panaszkodni a címen, de itt csupán látszat, hogy nem történik semmi. Az Internet-közönség olyan lelkesen él a lehetőséggel, hogy az elektronikus sóhivatal fennállásának alig két hete alatt Ausztria 20-30 leggyakrabban látogatott honlapja közé került. A zseniális ötlet a fiatal Barbara Muchától származik. Mucha asszony egy kiadóhivatal vezetője, amely eleinte egy családi hetilapot adott ki. Később évente egyszer megjelentetett egy tesztmagazint, amely kizárólag a kereskedelemmel és szolgáltatással foglalkozott. A kereskedők és szolgáltatók eleinte enyhén szólva utálták a dolgot, később azonban megenyhültek, mivel kiderült: a lapban megjelent rossz minősítések alapján végrehajtott változtatások megnövelték a forgalmukat.
Ebből a magazinból született az internetes panasziroda ötlete. Mostanra az érintettek a jelek szerint megokosodtak: a bútorkereskedelem oldalát például Ausztria legnagyobb idevágó cége szponzorálja, amennyiben minden őt szidalmazó panaszos kap egy kis jóvátételt, például egy apró ajándék formájában. Magyarán szólva mostanra a szolgáltatók tudni akarják, hogy mi a hiba, mert ez segít abban, hogy kijavítsák a problémákat. Az emberek pedig boldogan panaszolják fel a hivatalban, a kórházban, az élelmiszerboltban elszenvedett sérelmeiket. Úgy látszik, ezek a kis mindennapi bosszúságok maradandó nyomot hagynak bennünk: akad, aki a honlapon évekkel korábbi gondját tette közzé. Az egyes kategóriákban jelzik a honlapon, hogy hány bejegyzés van, ebből hány új, a tartalomjegyzékből lehet kiválasztani, melyiket akarja elolvasni a látogató, s mindegyikhez nyomban hozzáfűzheti véleményét, amely szintén felkerül a lapra. Kívánságra minden bejegyzés megjelenhet névtelenül, de csak ha az illető a szerkesztőségnek megadta nevét és címét, netán e-mail címét. A (kívülállók számára) legmulattatóbb panaszok vagy bekerülnek a szokásos évi tesztmagazinba, vagy (ezt Mucha asszony még nem döntötte el) könyv alakban jelennek majd meg, de az első néhány hónapban beérkezettek közül valaki 50 ezer schillinget is nyerhet. A honlap még alakul: lesz terefere-oldal, mert sokan szeretik élőben megosztani mással bosszúságaikat, kereső rendszer is lesz. Ami már biztos: a diemucha terjeszkedni akar Németországban és Svájcban, ahol hamarosan kezdik reklámozni a honlapot, továbbá - bár ennek időpontja még nem biztos - a közép-kelet-európai országokban is. (Vianovo)