A Hi-Lo Country nem az öncélú, nehezen érthető művészfilmek egyike, bár nem is
tömegfilm. Western? Talán az. Bár élesen szembenáll a Marlboro-reklámok idealizált,
mindig tiszta ruhás és végletekig leegyszerűsített cowboy-világával. Ez egy
csendesebb vadnyugat, valamikor az ötvenes évek elején, ahol nem annyira lövések dördülnek,
hanem szavakkal vívják a férfiak a párbajokat. Megvan a kocsma is, ahol mindenki
lenyomja a maga whiskyjét, és ha ünnepel, meghívja a többieket. És - ahogy
ilyenfajta filmekben szokás - szerepel benne egy kacér nő is, minden bonyodalom okozója,
aki mellesleg életeket tesz tönkre. A hangsúly az életeken van.
A történet főhősei egyszerű marhapásztorok, Bigboy (Woody Harrelson) és Pete
(Billy Crudup), akik régóta jó barátok. A két férfi a változhatatlan vadnyugati életmód
tipikus megtestesítője: kemény, férfias munka az állatokkal, erő, munka után ivászat
és beszélgetés a kocsmában - és hűség az elvekhez, amelyekben hisznek. Persze különbözőek
is: egyikük öntörvényű, harcias cowboy, míg a másik, Pete visszahúzódó, merengősebb
típus. Ezt a barátságot egy nő teszi alaposan próbára, aki mindkettőjüknek
tetszik. Bár Mona (Patricia Arquette) a háború alatt hozzáment a helyi kiskirály
egyik emberéhez, Bigboyt ez különösképpen nem zavarja, viszonyt folytat az
asszonnyal. Pete beletörődik a helyzetbe, habár őt is megigézte a női tekintet. S
mivel egy kisvárosban hamar híre megy mindennek, Pete igyekszik megakadályozni a barátja
vesztét. Bigboy végzete az az átok, amely már generációk óta sújtja a családját.
És mivel Bigboy nem akar, és nem tud megváltozni, ő sem kerülheti el sorsát. A film
alapvetően az emberi kapcsolatokról szól. Például arról, hogyan vergődik két
szeretett ember között a főhős, a hallgatagabb cowboy, és mennyire elkerülhetetlenné
válik a drámai végkifejlet.
Valóságos emberi jellemek, élő párbeszédek, kitűnő operatőri munka (látva a
megkapó tájat, a néző maga is legszívesebben egy nyereg nélküli lóra pattanna) és
nem hivalkodó, gyönyörű dallamok teszik felejthetetlenné a filmet.
Aki emberi sorsot akar látni igényes kivitelben, nézze meg a filmet.
(Az alkotás a tavalyi Berlini Filmszemlén megkapta a legjobb rendezésért járó Ezüst
Medve díjat.)