„Tizenöt éve hiába kerestük volna Jézus képmását a nagy nemzetközi hírmagazinok
címoldalán, ma azonban a kereszténység központi alakja rendszeres szereplője ezeknek
az újságoknak. Mi az oka ennek? Kicsoda valójában Jézus?” - kérdezte a közelmúltban
a CNN hírtelevízió népszerű beszélgetőműsorának riportere különböző felekezetű
- baptista, katolikus és zsidó - beszélgetőpartnereit. Larry King egy korábbi,
januári műsorában arra kereste a választ, hogy szabad-e keresztényeknek zsidókat téríteniük.
Aligha meglepő, hogy a két műsor közül ez utóbbi hozott különösen éles vitát, bár
a párbeszéd és az egymás iránti tisztelet még a dogmatikailag oly távol eső nézetek
esetén is segített a feszültségek oldásában: a júliusi adásban az egyik oldalon a
történelmi Jézus személyének az elfogadása, a másikon pedig Jézus zsidó mivoltának
elismerése jelzi ezt.
„Úgy tekintem Jézust, mint Isten eszközét arra, hogy a héber Írások morális
világképét az egész emberiség örökségévé tegye” - ezzel a rabbitól talán
szokatlan jellemzéssel válaszolt a „Ki Jézus?” kérdésére Harold Kushner, a
bostoni zsinagóga vezetője. Kushner úgy látja, hogy különbséget kell tenni „Jézus
vallása, amely egy mélyen humanista judaizmus” és a „Jézusról szóló vallás”,
azaz a kereszténység között. Egy másik rabbi, a New York-i Shmuel Boetach szintén úgy
véli, hogy nem Jézus tehet arról, hogy személye a „végső zsidó tabu-témává vált”.
Szerinte a kereszténység minden más világvallásnál többet tett azért, hogy „pogányok
milliárdjait Isten ismeretére és a monoteizmushoz vezesse”. Boetach az „eretnekséget”
abban látja, hogy az egyházi tradíció a „történelmi Jézus alakját a kereszténység
messiásává változtatta”. Ezzel „Jézus fegyverré vált a kereszténység kezében
a zsidóság ellen”.
A legnagyobb amerikai protestáns felekezet, a déli baptisták egyik kiadványa az év
elején nagy vihart kavart, mivel úgy fogalmazott, hogy az Evangélium üzenetét a zsidók
számára is hirdetnie kell az egyháznak. A januári Larry King Show vendégeként Albert
Mohler baptista teológus zsidó vitapartnereitől hideget-meleget egyaránt kapott ezért
az állításért: volt, aki agresszívnak, de volt, aki egyenesen náci gondolkodásúnak
nevezte, mondván: aki egy hívő zsidóban hiányt vél felfedezni, és ezért téríteni
akarja, nem különb a szőke haj és kék szem felsőbbrendűségét hirdető rasszistáknál.
Jóval higgadtabban zajlott Mohler és a rabbik múlt heti beszélgetése Jézus személyéről.
A teológus szerint a kérdést maga Jézus válaszolta meg tanítványainak Cézárea
Filippiben, amikor Péter állítását - „Te vagy a Krisztus (Messiás), az élő
Isten Fia” - helyben hagyta. A megtestesült Krisztus, aki Istenként és emberként
az emberiség megváltója, nem egy történelem során kialakult egyházi kategória,
hanem maga a valóság - érvelt Mohler, aki számos bibliai idézettel is alátámasztotta
érvelését.
„A Biblia élő könyv: prófécia, történelem és költészet csodálatos ötvözete,
ugyanakkor Isten üzenete is az emberiséghez, amelyben megismerteti velünk, hogy az út
Őhozzá a Fián, Jézus Krisztuson keresztül vezet” - érvelt az ortodox keresztény
kijelentés mellett Anne Graham evangélista, Billy Graham leánya, aki maga is több
sikerkönyv szerzője. Anne elmondta, hogy szülei hite és a gyermekkorában alaposan
megismert bibliai tanítások ellenére neki is személyesen kellett hitre jutnia Jézusban,
mint megváltóban. Erre a megindító találkozásra - vallotta be Anne Graham - egy
Jézusról szóló, a húszas években készült némafilm
vetítése közben jutott el. Amikor szülei látták, hogy a keresztre fe-szítés
jelenete közben leányuk sírva kéri Isten bűnbocsánatát, segítettek neki a megtérésről
szóló ima elmondásában.
„Aligha akart új vallást alapítani Jézus, aki maga is egy törvénytisztelő zsidó
volt” - állította a fórum katolikus vendége, Michael Manning atya, aki kifejtette:
a Szentháromságot hirdető keresztény tan csak a IV. századra, a niceai zsinat idejére
alakult ki. Szerinte ma a lényeges kérdés nem az, hogy ki volt Jézus, hiszen ebben az
emberek - nemcsak a keresztények - nagyjából azonos állásponton vannak, hanem az,
hogy az igazi Jézust állítja-e az egyház a világ elé? „Ebben a kommercializálódott
világban nemcsak a győztes Jézusra, hanem a szegényekkel együttérző megváltó
bemutatására is szükség van” - vélte Manning.
Egy hallgatói kérdésre, miszerint miért gondolja azt, hogy az Ószövetség cáfolja,
miszerint Jézus messiás lenne, Boetach rabbi kifejtette: szerinte az Ézsaiás próféta
által leírt messiási feltételeknek - békét kell hoznia a Földre, minden betegséget
meggyógyítania és a jeruzsálemi Templomot felépítenie - Jézus nem felelt meg. „A
keresztények erre azt mondják, hogy a második eljövetelekor majd megteszi ezeket. Nos,
erre mi zsidók azt válaszoljuk, hogy majd meglátjuk” - állította Boetach. A rabbi
szerint egyébként nem volt istenkáromlás Jézustól, hogy messiásnak állította magát,
hiszen a zsidó felfogás szerint a messiás nem isteni személy, hanem a zsidóság
politikai vezetője lesz, aki helyreállítja Izrael királyságát. Boetach az utóbbi évek
több zsidó történészének elterjedőben lévő feltételezését osztotta azzal az állításával,
hogy Jézus elítélésében a felelősséget nem a farizeusok számlájára írta -
azok szerinte a hozzájuk igen közel álló Jézus pártján álltak -, hanem a Rómát
támogató szadduceus párthoz tartozó főpapra hárította. Mit lehet tudni a történelmi
Jézus személyéről, netán külsejéről? - érdeklődött tovább a riporter. Mohler
szerint teljességgel félrevezető törekvés ma az, hogy az Evangéliumok leírásait
megkérdőjelezve, úgymond objektív bizonyítékokat keresnek egyes kutatók Jézusról.
Aki Jézus alakját materialista bizonyítékokkal akarja megragadni, szükségszerűen
materialista következtetésekre jut - mondta a baptista teológus. Mohler egy katolikus
kollégájának a hasonlatát idézte arról az emberről, aki egy mély kútba tekintve a
saját képmását látta meg, majd elújságolta, hogy a vízben új felfedezésre
bukkant. Így van mindenki, aki a Biblián kívül keresi Jézust - csak önmaga elképzeléseit
találja meg. A modern társadalom képmutatását mi sem jelzi jobban, mint hogy sokan
azok közül, akik fanyalogva bírálják a Bibliát a természetfelettire vonatkozó állításai
miatt, készek egy divatlap útmutatásait követve, „mágikus kristályt” vásárolni
maguknak, és az előtt órákig meditálni - állította Mohler. Hogy milyen volt Jézus
külseje? A Biblia szerint megjelenésében nem volt semmi rendkívüli, így alapos okunk
van feltételezni, hogy alakja nem tért el palesztinai zsidó kortársaitól. Ennek az átmeneti
jellemzőnek - hiszen Jézus a feltámadása után tökéletes testben állt elő - a
megváltásról szóló üzenethez nincs köze - vélte befejezésül a teológus.