Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Felelőtlen szórakozás

Per indítását latolgatják a délegyházi jet-ski-baleset áldozatának rokonai, mert szerintük a tragédiánál helyszínelő rendőrtiszt nem körültekintően járt el, és félrevezető információt adott a médiának. A rendőrség mindenesetre félresikerült kommunikációjával azt a gyanút erősítette, mintha a tragédiát okozó férfit a hatóság ki akarná „mosdatni”. Egyébként a tragédia helyszínétől 200 méterre egy másik bányatóban legális és fürdőzőktől elkülönített jet-ski-pálya üzemel.


Bivalyerős gépek    Fotó: Archív

Az elhunyt férfi öccse, Bredák László lapunknak szemtanúkra - köztük sógornőjére - hivatkozva a következőképp írta le a tragikus eseményeket: bátyja egy ebédmeghívás előtt lement feleségével a bányatóra fürödni. Egy gumicsónakkal eveztek be a vízbe, a férfi a csónak peremén napozott. A tavon négy-öt jet-skis is motorozott, akik heccelésből elkezdtek a házaspár körül körözni, hogy egy kis hullámmal lepjék meg és el őket. Az egyik jármű azonban belegázolt a csónakba, és a levegőbe emelte azt. A feleség komolyabb sérüléseket nem szenvedett, visszaesett a csónak belsejébe, ahogy az visszahuppant. Férje azonban az ütközés erejétől bezuhant a vízbe, és elmerült. A jet-skis társaival együtt azonnal eltűnt, bár a rendőrség szerint később ők is a helyszínen tartózkodtak. A férfi holttestét pár órával később hozták felszínre a tűzoltóság búvárjai.
A rokonokat az háborította fel, hogy ezzel ellentétesen nyilatkozott a rendőrség képviselője. Galambvári János ugyanis a távirati irodának kifejtette: a jet-ski megközelítette ugyan a csónakot, de nem ütközött annak. Ezt azzal magyarázta, hogy nem voltak külsérelmi nyomok a férfi holttestén. Az áldozat vízbe esését a jet-ski által okozott hullámzással vagy ijedtséggel, illetve rosszulléttel magyarázta.
Azonban a család a boncolási jegyzőkönyvből másról értesült: a halál végső oka gerinc- és bordatörés volt. Ezzel bebizonyosodott az, hogy a vízi jármű ténylegesen belegázolt a feleségével napozó férfi csónakjába, és nem „halálra ijesztés” történt. Több verzió is felmerült, hogy miért mondott mást a rendőrség. Volt, aki arra gondolt, hogy a tragédiát okozó férfi valamilyen „fejes”, és így akarják elkendőzni vétkességét. Bredák László szerint azért zavaros az ügy, mert a helyszínelést először a ráckevei rendőrök kezdték meg, majd a megyei kapitányságról érkezve a rendőrtiszt folytatta. Bredák, aki tudja, hogy ki a tettes, a Heteknek elmondta: nem politikus az illető, az azonban biztos, hogy nagyon gazdag ember.
A Pest Megyei Rendőr-főkapitányságon szerdán hírzárlatra hivatkozva nem adtak tájékoztatást, majd csütörtökön nyilatkozatban értesítették lapunkat. A sajtóközlemény megerősítette az ütközés tényét, a hatóság nyomozást rendelt el a vízi közlekedés veszélyeztetése miatt. Megállapították, hogy a jet-ski egy négyszemélyes jet-boat volt, amelyet B. I. vezetett. A tettes kishajó-vezetői engedéllyel nem rendelkezett, ennek ellenére a jet-boat tulajdonosa átengedte számára a jármű vezetését.
A baleset egy művelés alatt álló bányatóban történt, ahol a fürdőzés és mindenféle sporttevékenység egyaránt tilos, és ezt táblák is jelzik.
Czeller Béla, a Jet Ski Szövetség elnöke a Heteknek hangsúlyozta: egy ilyen balesetet követően kerülni kell az általánosításokat, nem szabad egy
lapon említeni azokat az embereket, akik az előírások szerint, szabályszerűen jet-skiznek, illetve azokat, akik jogosítvány és rutin nélkül vágnak bele a nem veszélytelen sportba. A szövetség elnöke hozzátette: az előírásoknak megfelelően jet-skizők vannak többségben, akik képesek fegyelmezetten, minden baleset nélkül száguldozni. Jó példa erre a szövetség által már nyolc éve folyamatosan megrendezésre kerülő versenyek sorozata. Az idén lebonyolított nyolcvan futamból eddig egyiken sem történt személyi sérülés. Ha azonban az eseti kihágásokat azzal szankcionálják, hogy egyre kevesebb helyen engedélyezik a jet-skizést, akkor sokan a tiltott helyeken is tovább fogják űzni a sportot - érvelt Czeller. A legnagyobb gond szerinte az, hogy a tengerparttal rendelkező országokkal ellentétben Magyarországon nincs elég engedélyezett vízfelület a jet-skizéshez, nincs hol gyakorolni.
Tavakból sincs elég - Budapest környékén egyelőre csak kettő van, ahol szabadon lehet vízimotorozni. Ha ez a szám tíz körül lenne, nem lenne gond. Hazánkban a bányatavak nagy része még kitermelés alatt áll, egy részüket már privatizálták. A magánkézen levő tavakat később horgásztóvá, vízisí-, illetve jet-ski-pályává alakították át. Ezeken a vizeken mindenki felügyelet alatt sportol, a veszélyesen közlekedőket figyelmeztetik, illetve partra küldik. Az esetleges balesetekkor azonnal mentőgéppel sietnek a sérült segítségére.


Lóerőkkel a vízen

A mai jet-skik 150-160 lőerős gépek, pillanatok alatt óriási gyorsaságra tesznek szert, kezelésüket alaposan meg kell tanulni. Egy ilyen járművön nincsen fék - sokszor előfordult már olyan eset, hogy a tapasztalatlan jet-skiző pánikba esett, és fék híján tovább gyorsított. Ennek vége majdnem minden esetben baleset volt. Egy új jet-ski ára típustól függően másfél-hárommillió forint között mozog, műszakilag ugyanolyan követelményeknek kell megfelelnie, mint a gépkocsiknak. Ha valaki az előírásoknak megfelelően kívánja e sportot űzni, a járművet le kell vizsgáztatnia a Hajózási Főfelügyeletnél. Kishajó-vezetői engedélyt kell szerezni, egy elméleti és egy gyakorlati vizsga sikeres teljesítésével. Ezután már csak a jet-ski speciális tulajdonságait kell megismerni és megszokni, illetve a további költségeket fizetni. Ez a kétütemű jármű ugyanis fél óra alatt körülbelül húsz liter benzint és fél liter szintetikus olajat fogyaszt.
Magyarországon jelenleg körülbelül kétezer jet-ski tulajdonos van, ezek közül száz a szövetség igazolt versenyzője, akik kiemelkedő eredményeket érnek el nemzetközi versenyeken is. Hatszázan azonban engedély nélkül űzik a sportot - ők vagy tiltott vizekre eveznek (hogy ne ellenőrizze őket a rendőrség), vagy a magánkézen levő, jet-ski-pályává alakított tavakon váltanak tagságot, körülbelül ötvenezer forintért. Itt ugyanis nem kötelező a jogosítvány, a szabályok betartását várják csak el a tagoktól. A múlt heti baleset helyszínétől kétszáz méterre épp egy ilyen tó található.