Somorjai László
Még nem értük el a mélypontot
Halászlé és Dáridó, mákos bejgli, Koóstoló, Rex felügyelő és további 101
kiskutya garantálta a karácsony és szilveszter emelkedett hangulatát. Az ételek a fehér
asztalról, a műsorok a fekete-fehér vagy színes képernyőkről kínálták magukat a
mindenevő publikum számára.
A karácsony és újév közötti televíziós kínálatból a kereskedelmi TV2 adatai
szerint a legtöbben - az ország teljes lakosságából mintegy kétmillióan - Lagzi
Lajcsival, azaz Galambos Lajossal dáridóztak, míg az RTL Klub nézettségi toplistáján
a 101 kiskutya állt az élen, mintegy 1,2 millió 18-48 éves nézővel. A kiskutyákat
egy olasz-amerikai produkció (Én vagyok a fegyver), egy amerikai film (Télapu), majd Koós
János show-műsora, a Koóstoló követte. Az ünnepekhez jobban illő Ben Hur (RTL Klub)
nézettsége nincs benne az első harmincban, míg a Dávid király című produkció
(TV2) a kilencedik a listán. Igaz, az előzőt délután, az utóbbit este, főműsoridőben
sugározták.
A felmérések szerint a két kereskedelmi csatorna egyértelműen uralja a magyarországi
médiapiacot, de az általuk közzétett adatok gyakorta úgy jelennek meg, hogy a lakosság
összetételének más és más szeletére vonatkoznak. Míg az RTL Klub a mérési adatok
közzétételében inkább a nagyobb vásárlóerőt jelentő 18 és 48 év közötti
korosztályt preferálja, a TV2 a négyévesnél idősebb, teljes magyarországi lakosságot
vizsgálja előszeretettel. A teljes nézettség aránya a 18 és 48 év közötti közönségen
belül a két kereskedelmi csatornán mintegy 40-40 százalék, míg a „királyi”
MTV1-en csak 8 százalék. A maradék 12 százalékon osztozik a TV3, a Duna TV és a többi
kábelcsatorna.
A mérések eredményét nemcsak a célközönség, hanem a mért idősávok is nagyban
befolyásolják (azaz, hogy a nap melyik szakaszában, illetve mettől meddig mérik), és
nem csoda, hogy minden tévétársaság a számára legkedvezőbb adatokat hozza nyilvánosságra.
Így könynyen lehet, hogy a napilapokban megjelent reklámokban mindkettő a legnézettebb
csatornaként szerepel, és közben mindegyik valós statisztikai adatokra hivatkozik.
Szakemberek szerint ezek a trükkök még a tisztességes verseny kategóriájába
tartoznak.
A magyarországi televíziós csatornákat egyébként többek között az AGB Hungary
teszteli. A cég munkatársa, Papp Katalin lapunkat arról tájékoztatta, hogy a méréseket
840 háztartásban elhelyezett mérőműszerrel a nap huszonnégy órájában percnyi
pontossággal végzik. Ezekben a háztartásokban minden személy saját kapcsolóval
rendelkezik, így azt is meg tudják állapítani, hogy az adott csatornát konkrétan
melyik családtag menynyi ideig nézte. A háztartások ilyen célra történő kiválasztása
véletlenszerű mintavétellel történik, és a magyarországi átlagot tükröző
reprezentatív mintának felel meg.
A fenti nézettségi adatok azt tükrözik, hogy a karácsonyi ünnepek alatt az átlagmagyar
minél kevesebb realitást és minél több viccet akar - mondta a Heteknek György Péter
esztéta, az ELTE Kommunikáció Tanszékének vezetője. Amellett, hogy az
infantilizmusra ilyen nagy az igény, meglepő a hírműsorok jó helyezése. A média-szakember
véleménye szerint az MTV1 köztelevízió rossz szereplése „köztragédia”, mert az
alacsony nézettség mellett a rá szabott közfeladatokat sem látja el.
Ezzel a kérdéskörrel kapcsolatosan megkerestük Hirsch Tibor filmkritikust is. Ő úgy
látja, hogy az MTV1-nek a nézők visszaszerzéséért folytatott harca a kereskedelmi
televíziókkal szemben olyan, mint a kisegér harca az elefánttal. Szerinte egy közszolgálatinak
számító tévécsatornának nem volna szabad rivalizálnia a kereskedelmi adókkal, mert
eleve más-más a feladatuk. Hirsch egyébként nem tulajdonított nagy jelentőséget
annak a ténynek, hogy a nézők az ünnepek vallási jellegével szemben nem a vallási műsorokat
részesítették kitüntetett figyelemben. Véleménye szerint a televízió eleve nem „szent
tárgy”, és az üdvösség üzenetét nem virtuális, hanem személyes módon lehet valóságszerűen
közvetíteni.
Az a tény azonban, hogy az MTV1 ebben az évben 3800 perccel, közel 200 órára növelte
a vallási műsorok idejét, szerinte a nézettség alakulásában már „se nem oszt, se
nem szoroz”.
A kereskedelmi és állami adók közötti különbség György Péter szerint már
strukturális szinten is olyan nagy, hogy az indokolttá tenné bizonyos változtatások
bevezetését. Az a szerkezeti felépítés ugyanis, hogy az adók financiális alapjait képező
reklámbevételek a nézettségtől függnek, a kereskedelmi csatornák világméretű morális-kulturális
válságához vezetett. Hogyha arra gondolunk, hogy a német kereskedelmi televíziós
csatornák a nyolcvanas években „böfögőversennyel”, „szellentőversennyel” és
különböző malacságokkal szórakoztatták a nagyérdeműt, mi magyarok nem értük még
el a mélypontot. Ezt elkerülendő, az esztéta által javasolt egyik változtatás
szerint a kereskedelmi csatornák exkluzív jogokkal eladhatnának műsoridőt olyan cégeknek,
szponzoroknak, akik az általuk megvásárolt egy-két órában már csak presztízskérdésből
is színvonalas műsorral állnának elő.
Nézettségi mutató
Csatorna |
|
Kerekített adatok
ezer főben |
1. RTL Klub |
101 kiskutya (amerikai film) |
1248 |
2. RTL Klub |
Én vagyok a fegyver (olasz-amerikai film) |
1162 |
3. RTL Klub |
Télapu (amerikai film) |
1137 |
4. RTL Klub |
Karácsonyi Koóstoló |
1078 |
5. RTL Klub |
Titkok és szerelmek (mexikói filmsorozat) |
1042 |
6. RTL Klub |
Heti Hetes (talk show) |
1021 |
7. TV2 |
Ghost (amerikai film) |
1007 |
8. RTL Klub |
Csíííz! |
998 |
9. RTL Klub |
Barátok között (magyar filmsorozat) |
971 |
10. RTL Klub |
Vészhelyzet (amerikai tévésorozat) |
960 |
11. TV2 |
Szilveszteri Dáridó Lajcsival |
959 |
12. RTL Klub |
Híradó |
940 |
13. RTL Klub |
Fókusz |
934 |
14. RTL Klub |
Gálvölgyi-show |
924 |
15. RTL Klub |
Még nehezebb emberek (Markos-Nádas-Boncz kabaré) |
922 |
16. TV2 |
BUÉK Mikroszkóp 1999 - Évezred kabaré |
916 |
17. TV2 |
Profik - Bevetésre készen (német filmsorozat) |
913 |
18. TV2 |
Tv-sztárok a porondon a Magyar Nemzeti Cirkuszban |
899 |
19. TV2 |
JAG - Becsületbeli ügyek (amerikai filmsorozat) |
873 |
20. RTL Klub |
Zsoldosok (amerikai filmsorozat) |
870 |
21. TV2 |
Tények - Másképp |
860 |
22. RTL Klub |
Zöld kártya (amerikai film) |
858 |
23. TV2 |
Rex felügyelő (német-osztrák filmsorozat) |
852 |
24. RTL Klub |
Holló-szilveszter - a Holló Színház szilveszteri műsora
|
832 |
25. TV2 |
Ki vagyok én? |
817 |
26. RTL Klub |
Karácsony Zámbó Jimmyvel |
812 |
27. RTL Klub |
Tarzan, a dzsungelfiú (amerikai film) |
809 |
28. RTL Klub |
Bajor kabaré |
808 |
29. TV2 |
A mi kis angyalkánk (olasz-német film) |
797 |
30. RTL Klub |
Medicopter 117 - Légimentők (német filmsorozat) |
91 |
* 18-48 éves korig
Forrás: AGB Hungary
A TV2 legnézettebb ünnepi műsorai a teljes lakosság körében
Időszak: 1999 december 24-26
|
Műsor |
dátum |
kezdési
idő |
vége
idő |
nézettség
főben |
nézettség
%-ban |
közönség-
arány %-ban |
1. |
Karácsony Lajcsival |
1999.12.24. |
19:01:24 |
19:54:32 |
1 944 423 |
21,2 |
43,6 |
2. |
Napló (TV2 heti magazin) |
1999.12.26. |
19:00:00 |
19:59:23 |
1 899 286 |
20,7 |
36,0 |
3. |
Ghost (am. film) |
1999.12.26. |
20:06:15 |
22:11:59 |
1 880 175 |
20,5 |
35,4 |
4. |
A mi kis angyalkánk (olasz-német film) |
1999.12.25. |
19:02:07 |
20:49:40 |
1 801 372 |
19,6 |
35,6 |
5. |
Tények-hírösszefoglaló |
1999.12.25. |
18:30:05 |
18:55:50 |
1 558 981 |
18,1 |
37,7 |
6. |
Túl az Óperencián (am. film) |
1999.12.25. |
20:54:32 |
23:11:26 |
1 523 833 |
16,6 |
37,2 |
7. |
Scarlett (am.-olasz filmsor.) |
1999.12.26. |
17:28:11 |
18:59:45 |
1 426 081 |
15,5 |
31,6 |
8. |
Xena (am. filmsor.) |
1999.12.26. |
16:31:22 |
17:24:00 |
1 338 453 |
14,6 |
33,5 |
9. |
Dávid király (am. film) |
1999.12.24. |
19:58:05 |
21:48:47 |
1 303 371 |
14,2 |
26,7 |
10. |
Zorro, a fekete lovas (olasz-fr. film) |
1999.12.25. |
14:02:55 |
15:46:00 |
1 171 831 |
12,8 |
39,9 |
Forrás:
AGB Hungary
|