Vissza a tartalomjegyzékhez

Takács Gabriella
Virtuális borzongások

A mozikultúra új dimenziókba lépett Magyarországon. Míg a nyolcvanas évek derekán kizárólag egyvásznas mozikban tekinthették meg a filmrajongók az aktuális filmslágereket, a „plázák” felbukkanásával a nagyobb formátumú megaplexek és multiplexek valósággal elözönlötték a mozipiacot, a kisebb mozik tulajdonosainak legnagyobb bánatára. A hagyományos mozik közül még a művészmozik helyzete a legkedvezőbb, ezek rendelkeznek ugyanis nem túl népes, de annál hűségesebb, stabil nézőközönséggel.


Fotó: Maklári Péter

Itthon rendkívüli újításnak számít a már november óta üzemelő MATRIX 3D World elnevezésű, háromdimenziós „moziremek”. A modern filmszínháznak helyt adó létesítményben hosszú, tömött sorokban, megadó türelemmel várakozik szünidős diák, élemedett korú nagypapa, és gyermeteg lelkű harmincas, hogy félórás-órás idegtépdeső várakozás után fejest ugorhasson a virtuálisan adagolt borzalmak tárházába.
A „műsokk” élménye persze pénzbe kerül, nem is kevésbe: a tízperces program ára vetekszik a másfél-két órás mozifilmekével. A mozi előcsarnokában figyelmeztető transzparens függ az alábbi felirattal: idegbetegségben szenvedők, terhes kismamák, és négy éven aluliak számára a vetítés nem ajánlott. Ennek ellenére gyanúsan sok apróság is várakozik a sorban anyja kezébe kapaszkodva.
A virtualitást kedvelő kalandorok előtt nyitva áll a lehetőség, hogy titkosügynökként behatoljanak az őrült tudós erődjébe, túléljenek egy intenzív űrvadásztámadást, vagy a világegyetem bajnokaivá váljanak - a rendelkezésre álló négy-öt perc leforgása alatt. A realitásélményt alátámasztandó a székek időnként meg-megbillennek, vagy víz spriccel ki alóluk. A vászon pedig egy közepesen kidolgozott videojáték grafikáját idézi. A „Nyugat” betört Magyarországra. De mielőtt a virtuális valóság rajongói bepárásodott szemekkel vennék tudomásul a 3D mozik térhódítását, hozzá kell tennünk, hogy külföldi jelenlétük már vagy tizenöt éve teljesen megszokottnak számít… A nép egyszerű gyermeke pedig a metróban található 3D mozis reklámot a következőképpen szignálja: „Gagyi. Menjél inkább színházba.”