Magyarországon az 1998-as esztendőben 210 tizennégy év alatti gyereket ért közúti
baleset, és ez hat esetben sajnos végzetes kimenetelű volt (forrás: BRFK Balesetmegelőzési
Bizottság). Ezzel a statisztikával nem lehet megelégedni, ezt nem lehet az előző évekhez
vagy egyéb országok adataihoz viszonyítani - az élet és az egészség pótolhatatlan!
Ezért is követendő példa a Magyar Autóklub azon törekvése, hogy a budapesti iskolák
felső tagozatosait komolyan, de játékos formában oktassa a helyes közlekedésre.
Fotó: Somorjai L.
A Nemzeti Alaptantervben foglalt célkitűzésekkel összhangban a 2000. év szeptemberétől
induló tanévben a pedagógusok is külön az Újpesti Közlekedésbiztonsági és Oktatási
Parkban fogják elsajátítani a közlekedés elméleti és gyakorlati tudnivalóit. Az
igazi nyertesek azonban a gyerekek, nemcsak a matekdoli marad el, a program felér egy
osztálykirándulással. Az oktatás díjmentes, az iskoláknak csupán időpontot kell
egyeztetniük, és ha korlátozottak a közlekedési lehetőségeik, az Autóklub buszokat
biztosít a gyermekek oda-, illetve visszaszállítására. A budapesti, IV. kerület
Berda József út 15. szám alatt található intézmény csatlakozik a IV. kerületi kerékpárút-hálózathoz,
így a biciklivel érkező gyerekek is biztonságosan tudnak idejönni.
A park első állomása a „fékezd magad” bemutató. A rövid elméleti oktatást követően
- ahol a gyerekek megismerkednek a fékút és a féktávolság fogalmával - sípszóra
elkezdenek futni, majd egy adott jelre a lehető leghamarabb meg kell állniuk. Így a
gyakorlatban ismerkednek meg az észlelési és a reakcióidővel, és azzal, hogy sima,
száraz úton sem tudnak azonnal megállni. A következő feladat, hogy egy műanyag bóját
helyeznek el az úton, megbecsülve ezzel egy gépkocsi féktávolságát. A tapasztalat
az, hogy a többség lényegesen rövidebb távolságra teszi le ezeket a kúpokat, mint
ahol a gépkocsi meg tud állni! Ezután a gyerekek beülnek a pótfékkel ellátott autó
jobb első ülésére, amit a vezető felnőtt felgyorsít 50 kilométer/órás sebességre.
A gépkocsi haladási irányában elhelyeznek egy ember formájú bábut, aminek ez a jármű
az esetek nagy többségében a gyerek fékezése ellenére neki fog ütközni. Az ütközést
a gyerekek sokkoló hatásként élik meg, de ez a cél azért, hogy átérezzék a
fizikai törvényszerűségeket. Ezt az „élményt” később megbeszélik szüleikkel,
osztályfőnökükkel, és az a tapasztalat, hogy ezután megfontoltabban közlekednek. A
többség szurkol osztálytársainak, hogy a bábu előtt időben meg tudjanak állni, de
hallottam néhány vagány: „Üsd el, üsd el!” beszólást is. Mészáros András
oktató szerint ezek közül a gyerekek közül vélhetően sokan játszanak romboló
jellegű, a normálistól eltérő reflexeket jutalmazó számítógépes játékokkal,
melyekben az a „nyerő”, aki minél több embert üt el.
A park egy - különféle jelzőtáblákkal, jelzőlámpákkal és ügyességi elemekkel
tarkított - részén kerékpárral lehet gyakorolni a különböző forgalmi szituációkat.
Tervezik egy olyan, klasszikus forgalombiztonsági pálya kialakítását, ahol tanítható
lesz, hogy miért veszélyes az autóbuszról való leszállást követően a jármű előtt
áthaladni, járdaszegélyről vagy két jármű közül az úttestre kilépni. E cél érdekében
az oktatási park vezetősége nagy örömmel fogadna kiselejtezett villamost és autóbuszt
munkája támogatásaként. Kedves Szülők! Közelednek a ködös, nyálkás utakkal tarkított
téli napok, érdemes elbeszélgetni gyermekeikkel arról, hogy a gépjárművek féktávolsága
nedves úton kettő-négyszerese, téli útviszonyok között pedig akár nyolcszorosa
is lehet a száraz útviszonyokénak!
Az intézmény hétvégeken is várja a családi programok résztvevőit.
Telefonszámuk: 389-0629, 389-0639.