Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Játszani is engedd

Magyarországon az 1998-as esztendőben 210 tizennégy év alatti gyereket ért közúti baleset, és ez hat esetben sajnos végzetes kimenetelű volt (forrás: BRFK Balesetmegelőzési Bizottság). Ezzel a statisztikával nem lehet megelégedni, ezt nem lehet az előző évekhez vagy egyéb országok adataihoz viszonyítani - az élet és az egészség pótolhatatlan! Ezért is követendő példa a Magyar Autóklub azon törekvése, hogy a budapesti iskolák felső tagozatosait komolyan, de játékos formában oktassa a helyes közlekedésre.


Fotó: Somorjai L.

A Nemzeti Alaptantervben foglalt célkitűzésekkel összhangban a 2000. év szeptemberétől induló tanévben a pedagógusok is külön az Újpesti Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkban fogják elsajátítani a közlekedés elméleti és gyakorlati tudnivalóit. Az igazi nyertesek azonban a gyerekek, nemcsak a matekdoli marad el, a program felér egy osztálykirándulással. Az oktatás díjmentes, az iskoláknak csupán időpontot kell egyeztetniük, és ha korlátozottak a közlekedési lehetőségeik, az Autóklub buszokat biztosít a gyermekek oda-, illetve visszaszállítására. A budapesti, IV. kerület Berda József út 15. szám alatt található intézmény csatlakozik a IV. kerületi kerékpárút-hálózathoz, így a biciklivel érkező gyerekek is biztonságosan tudnak idejönni.
A park első állomása a „fékezd magad” bemutató. A rövid elméleti oktatást követően - ahol a gyerekek megismerkednek a fékút és a féktávolság fogalmával - sípszóra elkezdenek futni, majd egy adott jelre a lehető leghamarabb meg kell állniuk. Így a gyakorlatban ismerkednek meg az észlelési és a reakcióidővel, és azzal, hogy sima, száraz úton sem tudnak azonnal megállni. A következő feladat, hogy egy műanyag bóját helyeznek el az úton, megbecsülve ezzel egy gépkocsi féktávolságát. A tapasztalat az, hogy a többség lényegesen rövidebb távolságra teszi le ezeket a kúpokat, mint ahol a gépkocsi meg tud állni! Ezután a gyerekek beülnek a pótfékkel ellátott autó jobb első ülésére, amit a vezető felnőtt felgyorsít 50 kilométer/órás sebességre. A gépkocsi haladási irányában elhelyeznek egy ember formájú bábut, aminek ez a jármű az esetek nagy többségében a gyerek fékezése ellenére neki fog ütközni. Az ütközést a gyerekek sokkoló hatásként élik meg, de ez a cél azért, hogy átérezzék a fizikai törvényszerűségeket. Ezt az „élményt” később megbeszélik szüleikkel, osztályfőnökükkel, és az a tapasztalat, hogy ezután megfontoltabban közlekednek. A többség szurkol osztálytársainak, hogy a bábu előtt időben meg tudjanak állni, de hallottam néhány vagány: „Üsd el, üsd el!” beszólást is. Mészáros András oktató szerint ezek közül a gyerekek közül vélhetően sokan játszanak romboló jellegű, a normálistól eltérő reflexeket jutalmazó számítógépes játékokkal, melyekben az a „nyerő”, aki minél több embert üt el.
A park egy - különféle jelzőtáblákkal, jelzőlámpákkal és ügyességi elemekkel tarkított - részén kerékpárral lehet gyakorolni a különböző forgalmi szituációkat. Tervezik egy olyan, klasszikus forgalombiztonsági pálya kialakítását, ahol tanítható lesz, hogy miért veszélyes az autóbuszról való leszállást követően a jármű előtt áthaladni, járdaszegélyről vagy két jármű közül az úttestre kilépni. E cél érdekében az oktatási park vezetősége nagy örömmel fogadna kiselejtezett villamost és autóbuszt munkája támogatásaként. Kedves Szülők! Közelednek a ködös, nyálkás utakkal tarkított téli napok, érdemes elbeszélgetni gyermekeikkel arról, hogy a gépjárművek féktávolsága nedves úton kettő-négyszerese, téli útviszonyok között pedig akár nyolcszorosa is lehet a száraz útviszonyokénak!
Az intézmény hétvégeken is várja a családi programok résztvevőit. Telefonszámuk: 389-0629, 389-0639.