A Budapesti Vásárközpont területén 1988 óta minden ősszel megrendezésre kerül
az Automobil kiállítás. Páros években az autós háttéripar, páratlan években
maguk a gépjárművek kapnak főszerepet. Az 1997-es autószalonra 194 ezer látogató
volt kíváncsi, idén ez a szám jóval meghaladhatta a 200 ezret, figyelembe véve az
eddig rekordmennyiségben eladott személygépkocsik számát. A statisztikát javítandó,
a hatnapos nyitva tartás ideje alatt szinte minden kiállító autós cég 3-12 százalékkal
csökkentett árakon kínálta portékáját, érdemes volt tehát az autóvásárlást
erre az időszakra tervezni. A 22 autóimportőr 30 autómárka különböző típusait
vonultatta fel, ezek közül most csak az új modelleket említem meg.
Skoda Fabia. Februártól kapható
A bemutatónapot az Audit, a Porschét, a Seatot, a Skodát és a Volkswagent is képviselő
Porsche Hungária Kft. nyitotta. Skodáéknál az igazi újdonság az elegáns formájú
és nagy belső terű, alsóközép kategóriás Fabia. A fennállása óta százmillió
darab autót legyártó Volkswagen-csoport a Golf kombi változatával és a megújult Polóval
rukkolt elő. Az évi 45 ezres példányszámot elérő Porsche - amely a legnagyobb szériában
gyártott sportautó - a 911-es Carrera 4-est és a Boxster S modellt mutatta be. Az új
Ibiza és Toledo pedig jó példája annak, hogy a spanyol Seat Autógyár latinos vonásokkal,
de német műszaki színvonalon, teljes értékű tagja a VW csoportnak, az Audi pedig egy
állandó összkerékmeghajtású 225 lóerős gyönyörű TT Roadstert prezentált.
Audi TT Roadstar. 225 lóerős és gyönyörű
A Magyar Suzuki Rt. tájékoztatója szerint ebben az évben 20 ezer Swiftet adtak már
el, és ezzel a kisautó-piac 25,6 százalékát mondhatják magukénak. A mostani megújult
modellel és a városi kisteherszállító Carryvel tovább szeretnék erősíteni piaci
pozíciójukat.
A Mercedes Benz Autó Magyarország Kft-nél az új CL Coupet állt a dobogón, mely
attraktív külsejével és dinamikus motorjával a csúcskategóriát képviseli. Egyedülálló
sorozatgyártású, aktív futóművével új dimenziókat nyújt a rugózási komfort területén.
Érdemes kiemelni még a Mercedes jobb első ülésébe beépített automata gyermekülés-felismerő
rendszert, amely kommunikál az egyes gyermekülésekbe beépített elektronikával, kizárva
ezáltal a légzsák által okozható baleseteket.
Szenzációs volt a Wallis Motor Kft. által kiállított kétkerekű BMW robogó, az
avantgarde külsejű C 1-es. Az ízlésesen csomagolt bukócsőkeretnek és a dupla
hevederes biztonsági övnek köszönhetően egy kisautó biztonságát nyújtja,
olyannyira, hogy még bukósisak használata sem kötelező. A tájékoztató szerint a
BMW csoportnál nincs „mostohagyerek”: a cég öt egyenlő márkára alapozza a jövőjét.
BMW X 5-ös szabadidő autó. Jövő tavasszal kezdik forgalmazni
A Rover 75-ös angolos eleganciájával, gazdag alapfelszereltségével és erős
motorjával hódítja a vásárlókat, igazi „arc a tömegben” autó. A Land Rover
terepjárók pedig egyszerűen nem ismernek olyan felhasználói igényt, amit ne tudnának
kielégíteni, jó példája ennek az új, állítható hasmagasságú Discovery, melynek
terepező képessége a levetített videók alapján meggyőző. Új a BMW X 5-ös
szabadidő autója, de ezt csak jövő tavasszal kezdik forgalmazni.
A Ford Hungária Kft. Forma-1-es, valamint rallys szimulátorokkal kedveskedett a látogatóknak.
A fő attrakció azonban a Mondeo ST 200-asa volt, mely 7,9 másodperc alatt katapultálja
100 km/órára a benn ülőket. Az autót röviden két dologgal lehetne jellemezni: kényelem
a családnak és növekedés az adrenalinszintnek. Megújult a Fiesta család, és
bemutatkozott a Ford Pickup bárhonnan bárhová bármit elszállító tekintélyes méretű
autója.
A délelőtti programot a Peugeot Hungária zárta a frankfurti autóvásáron három hete
bemutatkozó zászlóshajóval, a 607-es limuzinnal, melynek magával ragadó, kecses
vonalai olyan műszaki csemegéket rejtenek magukban, mint a sötétedésre automatikusan
bekapcsolódó fényszórók, vagy a részecskeszűrő, amely a kipufogógázban eddig
megtalálható kormot változtatja „köddé”. Azonos áron kétféle belső dizájnnal
lesz kapható, a britesben a sok fa és bőr, a dinamikusban a karbon és az alu fog dominálni.
Peugeot 607-es. Kétféle design: fa és bőr vagy karbon és alu
Délután a Renault Hungária Kft. jóvoltából megismerkedhettünk egy új kategóriával,
a „gesztus autóval”. A Twingo elemeiből építkező, minden eddigi és jövőbeli környezetvédelmi
előírásokat túlszárnyaló kisautó vezetése korhatárhoz kötött, és mivel az autó
lábtaposós, ez maximum hat év. A gyerekek kedvében járó cég azért felnőttes újdonságokat
is kiállított, a Scénic II-t és annak összkerékhajtású változatát, mely kompakt
egyterűek vezető pozíciót képviselnek az európai piacon.
A Toyota Motor Hungary Kft. két autóval rukkolt ki. A Yaris egyterű változatával, a
Versóval, ami a fiatalos családok kompromisszum nélküli kényelmes autója, és nem
elhanyagolható szempont az sem, hogy a 99-es esztendő motorjának a Yaris egyliteresét
választották (a Versóban ennek 1,3 literes változata dolgozik). Új ruhát és motort
kapott a Celica is, melynek elődje sok trófeát gyűjtött be az autósportban.
Az Opel Southeast Europe Kft. standján láthattuk a Suzukival közösen kifejlesztett
3,5 méter hosszú, mikro egyterűt, az Agilát, és a 147 lóerős Speedster kétüléses
„gyöngyszemet”, mely mérete miatt első ránézésre kamaszodó matchboxnak tűnik,
de 6 másodperc/100 km/órás gyorsulása felnőttes tiszteletet parancsol. Debütált az
új Omega is, melynek megújult belső műszaki és külső esztétikai értékei kétséget
kizáróan igazolják e felsőkategóriás autó élvonalbeliségét. Érdekességként
megemlítem a 300 méter hosszúságú Millennium Express vonatot, amely Európa vasútvonalait
járva az Opel eddigi történetét és jövőjét mutatja be harmadik évezredi technikai
eszközökkel felszerelve. A szerelvény 2000-ben érkezik Magyarországra.
A Denzel Autó Hungária Kft. - mely a Mitsubishiket importálja - legfőbb újdonsága
a Pinin, egy a városi forgalomban is komfortos, fürge terepjáró, melynek
viscokuplungja a kerekek megcsúszásától függően automatikusan változtatja az első
és a hátsó tengely közötti nyomatékot. Megújult a hétszemélyes Space Wagon, és
kisöccse, a Runner is.
A Polar Mobil Kft. - mely a svéd Saabokat képviseli - újdonságai, a 9-5 és 9-3
Aero most a teljesítményre helyezték a hangsúlyt. A felpumpált motorok tüzes
menetdinamikája nem zárja ki a kiváló irányíthatóság és a komfortérzés élményét.
A Saabok átlagos szintű menetteljesítményét is felülmúló 9-3 Vigin 225 lóereje
megdogobtatta a hétköznapiságot nem tűrő, vérbeli autórajongók szívét.
A Kia Motors Hungary Kft. „kiá”-llította a „szegény ember Chryslerét”, a
Carnivalt. A valóban féláron - 5,5 millió forint alapáron - kínált hétszemélyes
koreai egyterű jó benyomást tett maximális tágasságával, átalakíthatóságával,
így ideális partnere lehet a nagy teret igénylő autóvásárlóknak. A hajtásról 2,9
literes közvetlen befecskendezéses turbó diesel motor gondoskodik, melynek minőségét
jelzi, hogy többen is kétségbe vonták a saját fejlesztés tényét. Említésre méltó
még a Sephia, mely megjelenése óta a legnagyobb mennyiségben értékesített középkategóriás
autóvá vált a német piacon.
Kia Carnivalt.A „szegény ember Chryslere”
A Fiat Magyarországnál az új Punto szerepelt a középpontban. A 93-as év autójának
második generációja nem átfésült változat, hanem teljesen új fejlesztés, az 1,2
literes istálló 80 paripának ad helyet. Olyan - kisautókban eddig még nem látott
- újdonságokat alkalmaztak, mint például az elektronikus gázpedál, vagy a „dual
drive” elektronikus szervokormány, mely által városban hatásosabb a rásegítés,
mint országúton.
A fent említett új autók közül az elkövetkező időszakban igyekszünk jónéhányat
részletesen bemutatni kedves olvasóinknak. Végezetül köszönet a Magyar Gépjárműimportőrök
Egyesületének és a Haris Kereskedőház Kft.-nek a jó ötletért, hogy a sajtó képviselői
a hivatalos megnyitó előtti napon nyugodt körülmények között ismerkedhettek meg az
autós újdonságokkal. A világ minden táján, így a Budapesti Autószalonon is az
utasokat védő minden aktív és passzív biztonsági berendezés ellenére az autó áll
rivaldafényben, de ne feledjük el, hogy az autó van az emberért és nem fordítva.