Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Rangos seregszemle

A Budapesti Vásárközpont területén 1988 óta minden ősszel megrendezésre kerül az Automobil kiállítás. Páros években az autós háttéripar, páratlan években maguk a gépjárművek kapnak főszerepet. Az 1997-es autószalonra 194 ezer látogató volt kíváncsi, idén ez a szám jóval meghaladhatta a 200 ezret, figyelembe véve az eddig rekordmennyiségben eladott személygépkocsik számát. A statisztikát javítandó, a hatnapos nyitva tartás ideje alatt szinte minden kiállító autós cég 3-12 százalékkal csökkentett árakon kínálta portékáját, érdemes volt tehát az autóvásárlást erre az időszakra tervezni. A 22 autóimportőr 30 autómárka különböző típusait vonultatta fel, ezek közül most csak az új modelleket említem meg.


Skoda Fabia.  Februártól kapható

A bemutatónapot az Audit, a Porschét, a Seatot, a Skodát és a Volkswagent is képviselő Porsche Hungária Kft. nyitotta. Skodáéknál az igazi újdonság az elegáns formájú és nagy belső terű, alsóközép kategóriás Fabia. A fennállása óta százmillió darab autót legyártó Volkswagen-csoport a Golf kombi változatával és a megújult Polóval rukkolt elő. Az évi 45 ezres példányszámot elérő Porsche - amely a legnagyobb szériában gyártott sportautó - a 911-es Carrera 4-est és a Boxster S modellt mutatta be. Az új Ibiza és Toledo pedig jó példája annak, hogy a spanyol Seat Autógyár latinos vonásokkal, de német műszaki színvonalon, teljes értékű tagja a VW csoportnak, az Audi pedig egy állandó összkerékmeghajtású 225 lóerős gyönyörű TT Roadstert prezentált.


Audi TT Roadstar. 225 lóerős és gyönyörű

A Magyar Suzuki Rt. tájékoztatója szerint ebben az évben 20 ezer Swiftet adtak már el, és ezzel a kisautó-piac 25,6 százalékát mondhatják magukénak. A mostani megújult modellel és a városi kisteherszállító Carryvel tovább szeretnék erősíteni piaci pozíciójukat.
A Mercedes Benz Autó Magyarország Kft-nél az új CL Coupet állt a dobogón, mely attraktív külsejével és dinamikus motorjával a csúcskategóriát képviseli. Egyedülálló sorozatgyártású, aktív futóművével új dimenziókat nyújt a rugózási komfort területén. Érdemes kiemelni még a Mercedes jobb első ülésébe beépített automata gyermekülés-felismerő rendszert, amely kommunikál az egyes gyermekülésekbe beépített elektronikával, kizárva ezáltal a légzsák által okozható baleseteket.
Szenzációs volt a Wallis Motor Kft. által kiállított kétkerekű BMW robogó, az avantgarde külsejű C 1-es. Az ízlésesen csomagolt bukócsőkeretnek és a dupla hevederes biztonsági övnek köszönhetően egy kisautó biztonságát nyújtja, olyannyira, hogy még bukósisak használata sem kötelező. A tájékoztató szerint a BMW csoportnál nincs „mostohagyerek”: a cég öt egyenlő márkára alapozza a jövőjét.


BMW X 5-ös szabadidő autó. Jövő tavasszal kezdik forgalmazni

A Rover 75-ös angolos eleganciájával, gazdag alapfelszereltségével és erős motorjával hódítja a vásárlókat, igazi „arc a tömegben” autó. A Land Rover terepjárók pedig egyszerűen nem ismernek olyan felhasználói igényt, amit ne tudnának kielégíteni, jó példája ennek az új, állítható hasmagasságú Discovery, melynek terepező képessége a levetített videók alapján meggyőző. Új a BMW X 5-ös szabadidő autója, de ezt csak jövő tavasszal kezdik forgalmazni.
A Ford Hungária Kft. Forma-1-es, valamint rallys szimulátorokkal kedveskedett a látogatóknak. A fő attrakció azonban a Mondeo ST 200-asa volt, mely 7,9 másodperc alatt katapultálja 100 km/órára a benn ülőket. Az autót röviden két dologgal lehetne jellemezni: kényelem a családnak és növekedés az adrenalinszintnek. Megújult a Fiesta család, és bemutatkozott a Ford Pickup bárhonnan bárhová bármit elszállító tekintélyes méretű autója.
A délelőtti programot a Peugeot Hungária zárta a frankfurti autóvásáron három hete bemutatkozó zászlóshajóval, a 607-es limuzinnal, melynek magával ragadó, kecses vonalai olyan műszaki csemegéket rejtenek magukban, mint a sötétedésre automatikusan bekapcsolódó fényszórók, vagy a részecskeszűrő, amely a kipufogógázban eddig megtalálható kormot változtatja „köddé”. Azonos áron kétféle belső dizájnnal lesz kapható, a britesben a sok fa és bőr, a dinamikusban a karbon és az alu fog dominálni.


Peugeot 607-es. Kétféle design: fa és bőr vagy karbon és alu

Délután a Renault Hungária Kft. jóvoltából megismerkedhettünk egy új kategóriával, a „gesztus autóval”. A Twingo elemeiből építkező, minden eddigi és jövőbeli környezetvédelmi előírásokat túlszárnyaló kisautó vezetése korhatárhoz kötött, és mivel az autó lábtaposós, ez maximum hat év. A gyerekek kedvében járó cég azért felnőttes újdonságokat is kiállított, a Scénic II-t és annak összkerékhajtású változatát, mely kompakt egyterűek vezető pozíciót képviselnek az európai piacon.
A Toyota Motor Hungary Kft. két autóval rukkolt ki. A Yaris egyterű változatával, a Versóval, ami a fiatalos családok kompromisszum nélküli kényelmes autója, és nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a 99-es esztendő motorjának a Yaris egyliteresét választották (a Versóban ennek 1,3 literes változata dolgozik). Új ruhát és motort kapott a Celica is, melynek elődje sok trófeát gyűjtött be az autósportban.


Az Opel Southeast Europe Kft. standján láthattuk a Suzukival közösen kifejlesztett 3,5 méter hosszú, mikro egyterűt, az Agilát, és a 147 lóerős Speedster kétüléses „gyöngyszemet”, mely mérete miatt első ránézésre kamaszodó matchboxnak tűnik, de 6 másodperc/100 km/órás gyorsulása felnőttes tiszteletet parancsol. Debütált az új Omega is, melynek megújult belső műszaki és külső esztétikai értékei kétséget kizáróan igazolják e felsőkategóriás autó élvonalbeliségét. Érdekességként megemlítem a 300 méter hosszúságú Millennium Express vonatot, amely Európa vasútvonalait járva az Opel eddigi történetét és jövőjét mutatja be harmadik évezredi technikai eszközökkel felszerelve. A szerelvény 2000-ben érkezik Magyarországra.
A Denzel Autó Hungária Kft. - mely a Mitsubishiket importálja - legfőbb újdonsága a Pinin, egy a városi forgalomban is komfortos, fürge terepjáró, melynek viscokuplungja a kerekek megcsúszásától függően automatikusan változtatja az első és a hátsó tengely közötti nyomatékot. Megújult a hétszemélyes Space Wagon, és kisöccse, a Runner is.
A Polar Mobil Kft. - mely a svéd Saabokat képviseli - újdonságai, a 9-5 és 9-3 Aero most a teljesítményre helyezték a hangsúlyt. A felpumpált motorok tüzes menetdinamikája nem zárja ki a kiváló irányíthatóság és a komfortérzés élményét. A Saabok átlagos szintű menetteljesítményét is felülmúló 9-3 Vigin 225 lóereje megdogobtatta a hétköznapiságot nem tűrő, vérbeli autórajongók szívét.
A Kia Motors Hungary Kft. „kiá”-llította a „szegény ember Chryslerét”, a Carnivalt. A valóban féláron - 5,5 millió forint alapáron - kínált hétszemélyes koreai egyterű jó benyomást tett maximális tágasságával, átalakíthatóságával, így ideális partnere lehet a nagy teret igénylő autóvásárlóknak. A hajtásról 2,9 literes közvetlen befecskendezéses turbó diesel motor gondoskodik, melynek minőségét jelzi, hogy többen is kétségbe vonták a saját fejlesztés tényét. Említésre méltó még a Sephia, mely megjelenése óta a legnagyobb mennyiségben értékesített középkategóriás autóvá vált a német piacon.


Kia Carnivalt.A „szegény ember Chryslere”

A Fiat Magyarországnál az új Punto szerepelt a középpontban. A 93-as év autójának második generációja nem átfésült változat, hanem teljesen új fejlesztés, az 1,2 literes istálló 80 paripának ad helyet. Olyan - kisautókban eddig még nem látott - újdonságokat alkalmaztak, mint például az elektronikus gázpedál, vagy a „dual drive” elektronikus szervokormány, mely által városban hatásosabb a rásegítés, mint országúton.
A fent említett új autók közül az elkövetkező időszakban igyekszünk jónéhányat részletesen bemutatni kedves olvasóinknak. Végezetül köszönet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének és a Haris Kereskedőház Kft.-nek a jó ötletért, hogy a sajtó képviselői a hivatalos megnyitó előtti napon nyugodt körülmények között ismerkedhettek meg az autós újdonságokkal. A világ minden táján, így a Budapesti Autószalonon is az utasokat védő minden aktív és passzív biztonsági berendezés ellenére az autó áll rivaldafényben, de ne feledjük el, hogy az autó van az emberért és nem fordítva.