Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
75 éves a Chrysler

  
Múlt                                            ...és jelen    Fotó: Somorjai László

31 éve futott már a Benz-féle autómodell, mikor 1924-ben Walter P. Chrysler egy 100 km/h végsebességű, hidraulikus fékrendszerrel ellátott autót alkotott, melynek neve „Super Six” volt. Az addig még nem látott technikai újdonságoknak köszönhetően még abban az esztendőben 32 ezer darabot vásároltak belőle az Újvilágban, és ezzel az üzleti sikerrel jó alapokat vetettek a Chrysler Autógyárnak. Gumibakos motortartó, automata kuplung, szinkronizált sebességváltó-természetesnek veszszük, hogy ezek a felszereltségek a mai autók részei, de azt kevesen tudják, hogy ezeket a Chrysler újításokat már 1932-ben bevezették. 1972-ben már alkalmazták a blokkolásgátlót, és az ő nevükhöz fűződik az első buszlimuzin is, a Voyager. 1998. május 6. fontos mérföldkő a cég életében, ekkor írta alá Robert Eaton, a Chrysler és Jürgen Schrempp, a Daimler-Benz főnöke a két óriáscég egyesüléséről szóló szerződést. A cég új neve Daimler Chrysler részvénytársaság, 53 százalékos Daimler-Benz többséggel. E fúzióval a világ hatodik legnagyobb autógyártójává léptek elő 8,4 százalékos részesedésükkel, és remélik, hogy dollármilliárdokat takaríthatnak meg a közös fejlesztések és értékesítések révén egymás piacait felhasználva és az új piacok közös feltárásával. Mivel először került amerikai nagyvállalat európai kézbe, sokan vannak azon a véleményen, hogy ez a michigani vállalat végét jelenti. Azonban figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a Daimler-Benz érdekelt a fegyvergyártás és az űrkutatás területén is - e húzóágazatok révén érthető az átlagon felüli minőség és az európai vezető pozíció a nagy és a luxusautók kategóriájában. Nemzeti büszkeségből még a tengeren túlon is elég nehéz megélni, ezért ennek háttérbe szorítása volt a jó üzletkötés ára. Az európai vásárló az Amerikából érkezett autóktól gazdag extra-felszereltséget, sőt luxusdolgokat vár, cserébe a kisebb image-ért. A Chrysler Jeep Import Hungary a következő modelljeit kínálja Magyarországon: a Voyager buszlimuzint, a 300 M luxus cirkálót, a felső kategóriás Stratust, a kompakt méretű Neont, a tradicionális Jeep Wrangler terepjárót és a szabadidős terepjárók királyát, a Jeep Cherokee-t. További két autó érkezése várható a 2000. esztendőben, az egyik a Pt Cruiser, melynek retro formavilága praktikus belsőt és fejlett technikát rejt, a másik pedig az őszi frankfurti autóvásáron bemutatott Java, mely külső méretei alapján a kisautók kategóriájába tartozik, de belterének helykínálata sokaknak fog kellemes meglepetést okozni. Végezetül köszönet a Chrysler Jeep Central Easten Europe meghívásáért, a Hungaroringen megrendezett bemutató napért. Az eseményt - melyet szeptember 9-én főként a kelet-közép-európai újságírók számára rendeztek - csak egy gyűjtőszóval lehet
kifejezni: technikai sokk! A versenypályán próbálhattuk ki a Chrysler teljes modellpalettájának a sebességbeli, kanyarodási és úttartási képességeit, majd a Gerhard Berger vezetéstechnikai centrumban győződhettünk meg arról, hogy a fizikai korlátokat még ABS-es, összkerékmeghajtású, kipörgésgátlóval felszerelt autóval sem érdemes túllépni; majd az „Off-road” pályán Wrangler terepjáróval tapasztaltuk meg, hogy milyen érzés 45 fokos lejtőn irányíthatatlanul lecsúszni. A nap zárásaként néhány „szerencsés” kolléga - természetesen csak utasként - kipróbálhatta a Chrysler tízhengeres, 8000 köbcentiméteres sportautóját, a Vipert. Visszaemlékezve az iszonyú gyorsulástól eltorzult arcokra, a szerencsés inkább én voltam, hogy kimaradtam belőle. Chrysler Jeep: Happy birthday!