Vissza a tartalomjegyzékhez

KIRÁLY SÁNDOR
A Hetek autótesztje: Toyota Yaris

Tudták önök, hogy a Toyota Motor Corporation világszerte 5 millió autót gyárt évente? Öt órán keresztül csak a magyarországi piacra termeltek - hazánkban tavaly 3070 darab személyautójukat értékesítették. „Az a sikeres termék, amely iránt a vásárlók vonzalmat éreznek, egy gyönyörű karosszék sokkal kényelmesebbnek tűnik, mint egy csúnya” - állítja a Toyota Yaris görög származású formatervezője, Szotirisz Korosz. Dr. Shuhei Toyota igazgató fontos mérföldkőnek tekinti cége új kisautóját, melytől nagyobb üzleti sikert remél, mint a kifutó típustól, a Starlettől. Az ADAC (Német Autó Klub) statisztikái szerint az útjaikon futó kisautók közül a Toyota Starlet tulajdonosok kérték a legkevesebb műszaki segítséget, mégsem volt átütő piaci sikere, ezért több olyan ponton fejlesztették a Yarist, ami az alsóközépkategóriás autókban sem hétköznapi. Íme a nemzetközi alkotógárda: japán „bábáskodás”, belga tervezés, görög formaterv, skóciai motorgyártás - ez a fogyasztásban is megnyilvánul - és francia összeszerelés (2001-től). Ha ilyen sok nemzet egy kicsit a saját produktumának tekinti az autót, akkor ez az eladási statisztikák növekvő ütemét fogja eredményezni, így válhat egy helyváltoztatásra alkalmas közlekedési eszköz pszichológiai árucikké is.
A kiskocsik Japánban a test-, Magyarországon pedig a pénztárcaméretek miatt a legkedveltebbek. Hogyan felelhet meg egy ilyen méretű autó a következő, látszólag egymásnak ellentmondó követelményeknek: legyen belül tágas, de igen rövid karosszériájú (361 cm), méretei ellenére szerepeljen jól a szigorú Euró NCAP törésteszten, motorja legyen fajlagosan nagy teljesítményű, mégis kis fogyasztású, és a fejlett műszaki és esztétikai tartalom ne társuljon megfizethetetlen árral? Toyotáék válasza: ők nem csupán egy új autót készítettek, hanem azt már a tervezés kezdetétől fogva egy fontos alkotórész, az ember köré építették. A „szerencsés” valószínűleg nem Japán származású volt, mivel az első és a hátsó üléseken is úgy férnek el 190 cm magas utasok, hogy az ismert minőségű magyar utakon sem fogják átalakítani fejükkel a tetőlemezt.

Kis családoknak ideális

A másfél méter magasságú autó - kategóriájában a legnagyobb méretű - 2,5 köbméter belső térrel rendelkezik, súlya a felszereltségtől függően 820-985 kg. Jól navigálható az utastér, az osztva dönthető hátsó üléssor - 15 centiméteres tartományban - síneken mozgatható előre-hátra, ez határozza meg a csomagtér 205 vagy 305 literes voltát. Ha csak ketten utaznak, a hátsó üléssor három mozdulatból álló előrebuktatásával egy 700 literes sík rakodótér alakítható ki. A Yaris 9,8 méter átmérőjű körön tud megfordulni, üzemanyagtartálya 45 liter 95-ös benzint nyel el, melyből a gyári adatok szerint 100 kilométerenként átlagosan 5,6 literrel lesz kevesebb. A hazai sebességkorlátozásokat betartva sík országúton 5. fokozatban a fedélzeti számítógép 4,2 literes pillanatnyi átlagfogyasztást mutatott, ez nem rossz adat, hisz ez esetben 1 km megtétele 7,60 forint benzinköltségünkbe került. A gépkocsi légellenállási együtthatója Cw 0,3, de a csekély üzemanyag-fogyasztáshoz nemcsak a kitűnő aerodinamikai tényező, hanem az új fejlesztésű, az átlagosnál kisebb súrlódási ellenállással rendelkező motor is hozzájárul. A 998 köbcentiméteres, 16 szelepes erőforrás 68 lóerejét és 90 newtonméter nyomatékát a változtatható szívószelep vezérlésnek, a dupla vezérműtengelynek és a hengerenkénti közvetlen elosztó nélküli gyújtásrendszernek köszönheti (mindegyik gyújtógyertya tetején külön kis trafó van!). A kis motor 12 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 156 km/h. Mivel a féktávolság fontosabb műszaki szempont a gyorsulási adatoknál, a Yaris fékberendezéséről el kell mondanom, hogy a mozgási energiát olyan intenzitással emészti föl, ami kategóriájának élére helyezi. Az alacsony súlypontú autó hirtelen kormánymozdulatokra vagy váratlan közlekedési szituációkban is stabilan, jóindulatúan viselkedik, köszönhető ez a meglepően jó rugózásnak és a 14 colos kerekeknek, de azért ne várjunk tőle olyan utazási komfortot, ami a nagy luxus-limuzinoknál szokásos. Az ötfokozatú váltó mellé (a Renault-tól már ismert) automata kuplung is rendelhető, amely ellentétben a teljesen automata váltókkal nem okoz teljesítményveszteséget és nagyobb üzemanyag-fogyasztást.
Érdekes újdonság a Yaris digitális kijelzője, amely nem a hagyományos kormány mögötti helyen, hanem középen, a műszerfal tetején - kissé a vezető felé fordítva nyert elhelyezést. Ezt a megoldást nem pusztán formatervezési szempontok diktálták, hanem az emberi szemnek az a fókuszálási tulajdonsága, hogy ha az útról a műszerekre pillantunk vissza, az éleslátásig értékes tizedmásodpercek telnek el. Ezt kiküszöbölendő a térhatású vákuumfluorscent műszer szinte az autó elé vetíti az adatokat, közel azonos perifériára az előttünk zajló közlekedési szituációkkal. Kritika csak a sebességmérőt illeti, mert az autó megállása után szerinte még - ha csökkenő sebességgel is, de - utazunk.

Irányár: kétmillió kétszázezer

A garanciaidő 3 év vagy 100 ezer kilométer, a karosszéria átrozsdásodása ellen pedig 12 esztendő. Az alapmodell felszereltségei a következők: vezető oldali légzsák, övfeszítővel és erőhatárolóval ellátott biztonsági övek, 5 darab állítható magasságú fejtámla, állítható magasságú kormány, elektromos fényszórómagasság-állítás, belső levegőkeringetés, pollenszűrő, elektromos indításgátló, fedélzeti számítógép, színezett üveg, beépített rádiósmagnó két hangszóróval, belülről nyitható tanksapka, hátsó ablaktörlő, harmadik féklámpa.
A háromajtós alapmodell ára bruttó 2 millió 195 ezer forint, további két ajtóért darabonként 30 ezer forintot kell fizetni. Az ötajtós modell jobb választás a kisgyermekeseknek, mert a háromajtósban nehézkes a hátsó ülésen rögzíteni a biztonsági gyermeküléseket. A közel 600 kilométeres tesztút során kialakult véleményem szerint ma a Yarisnál jobb kisautó nem kapható - olcsóbb igen -; a biztonsági és műszaki előrelépésből mi vásárlók csak profitálhatunk.

Szerkresztőségünk kéri kedves olvasóinkat, írják meg, mely autókról szeretnének lapunkban tesztet olvasni, remélve, hogy a közölt információk hozzájárulnak a vásárlás előtti jó döntésekhez.