Vissza a tartalomjegyzékhez

KIRÁLY SÁNDOR
Fény az éjszakában

Elmúltak a ködös, hosszú téli esték, de a látni és látszani elvet nyáron is szem előtt kell tartani. Világos időben sokkal több viszonyítási pont áll rendelkezésre a haladó autósnak, szemben a rossz látási viszonyokkal, amikor csak a fényszóró által bevilágított területből gazdálkodhat. Éjszaka nehezebben érzékeljük az út vonalvezetését, az autó útjába kerülő embereket és tárgyakat, ráadásul azok a szembejövő járművek, amelyek túlterheltek, vagy a fényszórójuk roszszul van beállítva, elvakíthatnak.

Szemünk kiválóan megtervezett biomechanikus szerkezet, de a pupillánk nehezen viseli a hirtelen fényerőváltozásokat, a vakítás ideje alatt sokat haladhat autónk anélkül, hogy reagálhatnánk a külső közlekedési helyzetre. Ezen idő alatt olyan hirtelen kerülhet egy akadály a járművünk elé, mint annak idején egy „ávós” pofon a vallatólámpa mögül. De mindenre van megoldás: ne nézzünk a vakító fényszóróba mereven, mint a macska az úton, hanem figyeljük az autónk előtt lévő úttest jobb szélét, a legtöbb akadály ugyanis itt fordulhat elő.
A fényszórótechnikai szakemberek szüntelen azon fáradoznak, hogy minél nagyobb fénysávban „fürdessék” meg az úttestet anélkül, hogy a szembejövő forgalmat elvakítanák. Ennek eredményeképpen született meg pár éve a jelenleg legkorszerűbb xenoncsöves gázkisüléses fényszóró. Az ötlet a sportstadionokból származik, az ott használt világítótestek fénye ugyanis nagyon közel áll a természetes napfényhez (vörös, zöld és kék spektrumokból áll). Egyetlen hátránya, hogy a teljes fényerő eléréséig több perc is eltelik, ami a közlekedő autók esetében megengedhetetlen. E probléma megoldásaképpen az autók xenonlámpáiból kimaradt a vörös színárnyalat, ezért olyan feltűnő a kékes-zöld fényük. Ezek a lámpák magas - 10 kilovolt feletti - feszültséggel üzemelnek, ezért jobb, ha üzem közben nem babráljuk azokat. Az élettartamuk többszörös, az energiafelhasználásuk viszont csak 30 százalékos a hagyományos izzókhoz képest. Olcsóságuk miatt a H4-es formátumú halogén izzók a legelterjedtebbek. Ezek továbbfejlesztett változatai a tompított fénynél plusz 30 százalékkal nagyobb fényerejű izzók, amelyeket a Philips Prémium, az Osram pedig Bilux márkanéven hoz forgalomba. Az erősebb fényt magasabb hőmérsékletű izzószállal érik el, ezért élettartamuk 200-300 üzemóra, míg a hagyományos izzók 500-600 óráig bírják. Előnyük, hogy csereszabatosak a H4-es izzóval, és nem vesznek fel nagyobb teljesítményt.
Egyébként nem ajánlott a gyárilag megadottnál nagyobb teljesítményű izzókat használni, mert a lámpa foncsorát a nagyobb hő elégetheti. Lehet tuningolni a világításukat, Philips Alweather vagy Osram Allseason halogén izzókkal is, melyeket ködös, esős időjárásra terveztek, fényüket a levegőben lévő apró vízcseppek nem verik erősen vissza. Ma még csak a luxusautók rendelkeznek korszerű xenonfényszórókkal, ha beindul a nagyszámú sorozatgyártás, remélhetőleg elérhető áruk lesz minden autókategóriában. Addig is tartsuk tisztán a fényszóróüvegünket, mert a rárakódott szennyeződések miatt egészen máshová fog szóródni a fény, mint ahová szeretnénk.