Vissza a tartalomjegyzékhez

MUNKATÁRSUNKTÓL
Vesztes az idegenforgalom

A koszovói háború súlyosan érinti a hazai idegenforgalmat: amennyiben a bombázások elhúzódnak, akár 40 százalékkal is visszaesehet az idei bevétel. A légi csata a lehető legkedvezőtlenebb időpontban indult és zajlik, hiszen a tavaszi hónapokban kelnek el a turistautak, és foglalják le a szállodai szobákat. A jelek szerint a kormány nem ismerte fel időben a helyzetet, nem kommunikált a szakmával, és legfőképpen nem folytatott kellő időben pozitív propagandát a küldő országokban arról, hogy „nálunk minden változatlan”. Ezért spontán kialakult egy vélemény: „Magyarország veszélyes, nem érdemes itt nyaralni.” Ez mára érezhetően visszaüt: dezinformációk, irreális előítéletek keringenek az európai államokban, és nem kevesen visszamondják a lefoglalt utakat. A kormányzat és a szakma számol, és keresi a lehetséges kiutat, valamint a biztosra vehető károk enyhítésének egérutait.


Csendes csónakázás a Balatonon. Irány a magyar tenger    Fotó: MTI

Kraft Péter, a Gazdasági Minisztérium idegenforgalomért felelős helyettes államtitkára szerint a koszovói válság miatt az optimista becslések szerint is 20, a pesszimista verzió szerint pedig 40 százalékos forgalomkiesés várható az idén. Ez a tavalyi 2,5 milliárdos bevételhez képest 500 millió dollártól 1,5 milliárd dollárig terjedő mínuszt jelenthet. Az év első negyedévében egyébként az idegenforgalmi bevételek pozitív képet - mintegy 10 százalékos bővülést - mutattak, és szintén kedvező adat, hogy az ideérkezők 30 százalékkal többet költöttek, mint tavaly. Az év hátralevő részében azonban az előzetes kalkulációk szerint a távoli országokból, mint például Japánból vagy az USA-ból 60-80 százalékkal kevesebb turista érkezik. Európai, de kissé távoli országokból, mint például a Benelux-államokból, Svédországból, vagy Franciaországból az előrejelzések szerint 50-70 százalékkal esik vissza a látogatók száma, de ebbe a kategóriába tartoznak az orosz turisták is országunk ottani, igen negatív megítélése miatt. Az Ausztriából, Romániából, illetve Ukrajnából érkező bevásárló turizmus és a hétvégi utazások optimista becslés szerint is 20, rosszabb esetben pedig 50 százalékkal esnek vissza. Mivel a háborúval kapcsolatban kedvező kép alakult ki hazánkról Németországban és Olaszországban, Svájcban, illetve Nagy-Britanniában, a háború miatti visszaesés csupán 10 és 30 százalék között várható.
A gazdasági tárca most azonnali intézkedéseket foganatosít: átcsoportosította az ország image-ét javító pozitív kampányra szánt összeget: az USA-ba és Japánba rendelt keretet elvonta, és átutalta az európai államok, elsősorban a német, illetve a skandináv területre. Számos nyugati országban erőteljes hirdetési kampányt indítottak el, annak érdekében, hogy kedvező kép formálódjon a hazai kínálatról, és eloszlassa az előítéleteket. Jelszó: „Fókuszban a Balaton és a családi üdülés!” Ezzel párhuzamosan a belföldi turizmus fellendítésére igyekeznek ösztönzőleg hatni.
A kérdések kérdése az idő: maradt-e elegendő mozgástér a háború okozta károk, és a késlekedésből származó lemaradás enyhítésére, a szezon előtti pillanatban vissza-, illetve idecsalogathatók-e a turisták?
A Magyar Turisztikai Szolgálat Rt. munkatársai abban bíznak, hogy a háború hamar véget ér. Szekeres Rita, marketingkommunikációs munkatárs lapunknak elmondta, hogy a jelenlegi üzeneten - amely a magyar vendégszeretetet emeli ki - nem terveznek változtatni, azaz a külföldiekre hagyják, hogy ki-ki a hozzá eljutó hírek alapján alkosson képet rólunk.