Vissza a tartalomjegyzékhez

SZABÓ GERGELY
Fókuszban

Megérkezett Magyarországra a Ford Focus, a Ka, a Puma és a Cougar után már a negyedik jármű, amely az új formatervezési irányzat, a „New Edge” jegyében készült. Tetszik vagy sem, a fejek egy ideig garantáltan utána fognak fordulni az utcán. A legszebb képet talán hátulnézetből kapjuk a Focusról, ahol a tető íve a C-oszlopba integrált hátsó lámpatestekkel fejeződik be. A szokatlan elhelyezésnek köszönhetően ezek nemcsak hogy jobban láthatók, de az ütközési zónából is kikerültek, nem kis mértékben csökkentve ezáltal a várható javítási költségeket. Említésre méltók még a háromszög alakú első lámpatestek és a kerékdobok merész ívei. Mindent összevetve a Ford sokat kockáztatott a radikális formatervvel - de aki mer, az nyer.


Mit rejt az Escort utódjának sokat sejtető formája?

Lássuk a technikai megoldásokat. A karosszéria átlagosan kétszer olyan merev, mint a konkurens modelleké, és ráadásul könnyebb is. Kezdésnek nem rossz. Hátul független kerékfelfüggesztéseket találunk, a német versenytársak nem is álmodhatnak ilyesmiről, de a sokkal igényesebb Peugeot 306 is megirigyelhetné a Focus többlengőkaros konstrukcióját. Négy új benzinmotor és egy dízel dolgozik a gépháztető alatt. A 16 szelepes benzinesek 1,4, 1,6, 1,8 és 2,0 literesek, teljesítményük egyenként 75, 100, 115 illetve 130 lóerő, és a gyár szerint kategóriájuk legtakarékosabb erőforrásai. A kínálatot egy 1,8 literes turbódízel egészíti ki. Az első tengelyen minden modellben belső hűtésű tárcsafékeket találunk, hátul az 1,8-as verziótól fölfelé helyettesítik a dobokat tárcsák.
A külső formai motívumok következetesen folytatódnak a belső térben is, amely egyébként óriási méretű, még a hátsó ülésen utazók sem panaszkodhatnak a térd- vagy a fejtér hiányáról. A hátsó ülés alapkivitelben 2:1 arányban osztottan előrehajtható, a csomagtér maga 350 literes, ami megfelel a kategória átlagának. A műszerfal jól áttekinthető, a furcsa alakú középkonzol kidomborodik, így nyújtózkodás nélkül elérhető a vezetőülésből, a rádió a Fordtól megszokott módon nagyméretű előlappal rendelkezik. A kezelőszervek intuitívak, nem szükséges az első használat előtt napokig tanulmányozni a kézikönyvet, mint néhány mai német high-tech autócsodában. Tárolóhelyekben sem szűkölködünk, a műszerfalban a kesztyűtartó mellett több kisebb rekesz segíti apróbb tárgyaink elhelyezését, az ajtókban és az első ülések háttámláin térképzsebek vannak, a két ülés közötti padlókonzol két pohártartót valamint kazetta- és CD-tárolót rejt.
A Focus négy karosszériaváltozatban és háromféle kivitelben kapható. A három-, négy-, ötajtós és a kombikarosszéria között semmiféle árkülönbség nincs. Kétféle alapkivitel rendelhető, a kényelmes Ambiante és a sportos Trend, amely mindenfajta felár nélkül feszesebb sportfutóművet, nagyobb gumikat, bőrbevonatú kormányt, sportüléseket és titánium tapintású kárpitbetéteket tartalmaz. A drágább Ghia modellekben már fabetétek találhatók az ajtókban és a műszerfalon, és ezernyi apró figyelmesség teszi kellemesebbé az utasok életét. Az árképzés megértéséhez sem kell egyetemet végezni, öt árszint van 2,8 és 3,7 millió forint között, amelyeknek valamelyikébe valamennyi karosszéria- és motorváltozat valamint kiviteli csomag belepasszol.
A sok mellékes információ után fordítsuk figyelmünket a lényegre: milyen vezetni az újdonságot? Az 1,6-os 100 lóerős motor nagyságrendekkel fürgébben mozgatja az autót, mint az Escort hasonló méretű erőforrása, és a gázpedálmozdulatokra is sokkal gyorsabban reagál. Feltűnően alacsony a zajszint, ami a hosszú, nagysebességű autópályás szakaszokon döntő fontosságú. Néhány kanyar, és kiderül, hogy a rugózás és a csillapítás kellemesen feszes, a gyorsabb kanyarokban sem jelentős az oldaldőlés. A szervókormány viszonylag direkt áttételezésű, és útkapcsolata, precizitása hatalmas előrelépés az Escort gumiszerű, mindenfajta visszajelzést nélkülöző kormányához képest. Az egész futómű még a puhább Ambiente kivitelben is enyhén sportos, öszszeszedett benyomást kelt. Persze nem kell a francia GTI-k kőkemény és szuperkommunikatív viselkedésére gondolni, de a Focus mindenképpen kiemelkedik a kompakt kategóriában megszokott színvonalból. A merev karosszéria és az igényes felfüggesztések mindenfajta zaj nélkül tűrik a magyar utak nem kis egyenetlenségeit.
A végső tanulság levonását az olvasóra bízzuk, de talán nem véletlen, hogy a Focus megkapta az „Év Autója, 1999” címet.