A „Magyargyűrű” madártávlatból. Csavaros Fotó:MTI
A Száguldó Cirkusz tizenharmadik alkalommal ismét három napra Budapestre érkezik.
Az itteni lelkesedés most talán kisebb a tavalyi Forma 1 őrülethez képest, ám azt
már végre sikerült elérni, hogy a Hungaroring biztos pont a Forma-1 éves
naptárában. Ez persze nem mindig volt így.
Maga a futam naptárba tűzése sem a legegyértelműbben indult. A Forma-1 első
emberének, Bernie Ecclestone-nak például esze ágában sem volt versenyt rendezni
Magyarországon. Az ő álma a szovjet futam volt, ezért 1983-ban tárgyalásokat kezdett
a kommunista állam vezetőivel. Ám köszönhetően annak, hogy süket, szkeptikus
fülekre talált, más ország után kellett néznie. Maradt a keleti régiónál, és
magyar barátja, Rohonyi Tamás ötlete folytán Magyarországot célozta meg. Ezúttal
sikerrel járt, és végül 1986. augusztus 10-én az állami hozzájárulással
villámgyorsan felépített pályán megrendezésre került az első Magyar Nagydíj
Mogyoródon.
Igaz, külföldön a magyar futam előzetesen nem aratott túl nagy lelkesedést. A
világsajtó egy vörös futamként könyvelte el, amelyet nehezen lehet megközelíteni,
gyenge az infrastruktúrája. A versenyzők sem elégedtek meg vele. Csúszós aszfalt,
nehéz előzhetőség, lassú pálya.
Pedig már az elejétől kezdve remek futamokat rendeztek Mogyoródon. Mindjárt az elsőn
egy izgalmas brazil csatát láthatott a 200 ezer nagyérdemű: a Nelson Piquet-Ayrton
Senna párharcból előbbi került ki győztesen, őket Nigel Mansell Ferrarija követte.
Egy évvel később megismétlődött a brazil párbaj, ismét Piquet nyert, megelőzve
Senna Lotus kocsiját. Mögöttük ott volt Alain Prost is. Ebben az évben már kevesebb
kanyar volt a pályán, és 150 ezren látogattak ki.
'88-ban már sikerült Sennának győznie, igaz, új autót vezetve, a McLaren-Hondát.
Egy év elteltével a brazil ismét csak második lesz, miután a brit Nigel Mansell
megelőzi, Prost csak negyedik lett. 1990-ben az év versenyén a belga Thierry Boutsen
Williams-e futott be elsőként. Őt a két brazil ász, Senna és a magyarok kedvence,
Piquet követte.
Az izgalmas verseny után Ecclestone további öt évre meghosszabbította a
Hungaroringgel kötött szerzdődését. Egy évvel később ismét egy nagyszerű futam
volt Mogyoródon. Senna brillírozott, a két Williams, Mansell és Patrsese hiába loholt
utána.
Ám ekkor következett be a negatív fordulat a futam szervezésében. A rendszerváltás
utáni kormány érdektelenségének köszönhetően a sok huzavona után Ecclestone
elvesztette bizalmát a versennyel kapcsolatban. Ám az ötéves szerződést nem
bonthatta fel.
Egy év elteltével Senna harmadszor is diadalmaskodott. A verseny szervezése ezúttal
sem ment könnyen, ám új ember került a Hungaroring Rt. élére: Berényi János.
’93-ban új név győzedelmeskedett: a brit Damon Hill Williams Renaultjával. Hillnek
ez volt élete első GP-győzelme.
’94-ben Schumacher győzött, és világbajnok lett. Egy évvel később Hill nyert -
és ő is világbajnok lett. Kis híján ez a futam volt az utolsó Magyar Nagydíj.
Ecclestone ugyanis a lejáró szerződést először nem kívánta meghosszabbítani, úgy
tűnt, az Osztrák Nagydíj kilöki a mogyoródit. Végül is nem így lett - de hogy a
sógorok is boldogok legyenek, egy évvel később ők is felkerültek a Forma-1
naptárába.
’96-ban szintén újonc győzött, Jacques Villeneuve. A kanadainak ez volt az első
diadala, de nem az utolsó.
A tavalyi verseny mindenképpen sorsdöntő volt a felújított pálya szempontjából. A
verseny óriási reklámot kapott itthon is, és jöttek mindenhonnan (Dél-Afrikától
kezdve Japánig), végül a versenyt kétszázháromezer ember látta élőben, a
jegybevétel 1,2 milliárd forint volt.
„Ecclestone azzal fogadott, hogy nem ismer rá a pályára, azt mondta, ez már tényleg
Európa” - mondta Berényi, a Hungaroring elnöke.
A verseny is fantasztikus volt, attól függetlenül, hogy a szakértők (köztük Horn
Gyula akkori miniszterelnök is) Schumacherre fogadtak, végül Villeneuve nyert. De
milyen szerencsével! Történt ugyanis, hogy Damon Hill a mezőny egyik legrosszabb
autójával, az Arrows-szal az élre vágott, és végig vezetett. Az utolsó körben
azonban autója befuccsolt, így a leintés előtt Villeneuve megelőzte, és megvédte
tavalyi elsőségét. Mint később kiderült, ha nincs ekkora szerencséje, akkor nem
lett volna az év végén világbajnok.
A tavalyi verseny tehát óriási volt, idén túlszárnyalni az akkor történteket
nehéz lenne, de valószínű egy újabb remek küzdelem. A két vébé-elsőségre
pályázó (Mika Hakkinen-Michael Schumacher) között ugyanis még nem behozhatatlan a
pontszámbeli különbség a finn javára. Ám ha nyer Hakkinen, akkor könnyen azzá
válhat, míg a német győzelme esetén szorosabbá válhat az aranyért folytatott
párharc.
A pályát, ahogyan tavaly, idén is javítgatták, és ennek köszönhetően a
Hungaroring most már a Forma-1 naptárának biztos pontjaként áll készen arra, hogy
ismét fogadja a Száguldó Cirkuszt.