Vissza a tartalomjegyzékhez

SASS SZILVESZTER
Vörös futam volt


A
„Magyargyűrű” madártávlatból. Csavaros Fotó:MTI

A Száguldó Cirkusz tizenharmadik alkalommal ismét három napra Budapestre érkezik. Az itteni lelkesedés most talán kisebb a tavalyi Forma 1 őrülethez képest, ám azt már végre sikerült elérni, hogy a Hungaroring biztos pont a Forma-1 éves naptárában. Ez persze nem mindig volt így.
Maga a futam naptárba tűzése sem a legegyértelműbben indult. A Forma-1 első emberének, Bernie Ecclestone-nak például esze ágában sem volt versenyt rendezni Magyarországon. Az ő álma a szovjet futam volt, ezért 1983-ban tárgyalásokat kezdett a kommunista állam vezetőivel. Ám köszönhetően annak, hogy süket, szkeptikus fülekre talált, más ország után kellett néznie. Maradt a keleti régiónál, és magyar barátja, Rohonyi Tamás ötlete folytán Magyarországot célozta meg. Ezúttal sikerrel járt, és végül 1986. augusztus 10-én az állami hozzájárulással villámgyorsan felépített pályán megrendezésre került az első Magyar Nagydíj Mogyoródon.
Igaz, külföldön a magyar futam előzetesen nem aratott túl nagy lelkesedést. A világsajtó egy vörös futamként könyvelte el, amelyet nehezen lehet megközelíteni, gyenge az infrastruktúrája. A versenyzők sem elégedtek meg vele. Csúszós aszfalt, nehéz előzhetőség, lassú pálya.
Pedig már az elejétől kezdve remek futamokat rendeztek Mogyoródon. Mindjárt az elsőn egy izgalmas brazil csatát láthatott a 200 ezer nagyérdemű: a Nelson Piquet-Ayrton Senna párharcból előbbi került ki győztesen, őket Nigel Mansell Ferrarija követte. Egy évvel később megismétlődött a brazil párbaj, ismét Piquet nyert, megelőzve Senna Lotus kocsiját. Mögöttük ott volt Alain Prost is. Ebben az évben már kevesebb kanyar volt a pályán, és 150 ezren látogattak ki.
'88-ban már sikerült Sennának győznie, igaz, új autót vezetve, a McLaren-Hondát. Egy év elteltével a brazil ismét csak második lesz, miután a brit Nigel Mansell megelőzi, Prost csak negyedik lett. 1990-ben az év versenyén a belga Thierry Boutsen Williams-e futott be elsőként. Őt a két brazil ász, Senna és a magyarok kedvence, Piquet követte.
Az izgalmas verseny után Ecclestone további öt évre meghosszabbította a Hungaroringgel kötött szerzdődését. Egy évvel később ismét egy nagyszerű futam volt Mogyoródon. Senna brillírozott, a két Williams, Mansell és Patrsese hiába loholt utána.
Ám ekkor következett be a negatív fordulat a futam szervezésében. A rendszerváltás utáni kormány érdektelenségének köszönhetően a sok huzavona után Ecclestone elvesztette bizalmát a versennyel kapcsolatban. Ám az ötéves szerződést nem bonthatta fel.
Egy év elteltével Senna harmadszor is diadalmaskodott. A verseny szervezése ezúttal sem ment könnyen, ám új ember került a Hungaroring Rt. élére: Berényi János. ’93-ban új név győzedelmeskedett: a brit Damon Hill Williams Renaultjával. Hillnek ez volt élete első GP-győzelme.
’94-ben Schumacher győzött, és világbajnok lett. Egy évvel később Hill nyert - és ő is világbajnok lett. Kis híján ez a futam volt az utolsó Magyar Nagydíj. Ecclestone ugyanis a lejáró szerződést először nem kívánta meghosszabbítani, úgy tűnt, az Osztrák Nagydíj kilöki a mogyoródit. Végül is nem így lett - de hogy a sógorok is boldogok legyenek, egy évvel később ők is felkerültek a Forma-1 naptárába.
’96-ban szintén újonc győzött, Jacques Villeneuve. A kanadainak ez volt az első diadala, de nem az utolsó.
A tavalyi verseny mindenképpen sorsdöntő volt a felújított pálya szempontjából. A verseny óriási reklámot kapott itthon is, és jöttek mindenhonnan (Dél-Afrikától kezdve Japánig), végül a versenyt kétszázháromezer ember látta élőben, a jegybevétel 1,2 milliárd forint volt.
„Ecclestone azzal fogadott, hogy nem ismer rá a pályára, azt mondta, ez már tényleg Európa” - mondta Berényi, a Hungaroring elnöke.
A verseny is fantasztikus volt, attól függetlenül, hogy a szakértők (köztük Horn Gyula akkori miniszterelnök is) Schumacherre fogadtak, végül Villeneuve nyert. De milyen szerencsével! Történt ugyanis, hogy Damon Hill a mezőny egyik legrosszabb autójával, az Arrows-szal az élre vágott, és végig vezetett. Az utolsó körben azonban autója befuccsolt, így a leintés előtt Villeneuve megelőzte, és megvédte tavalyi elsőségét. Mint később kiderült, ha nincs ekkora szerencséje, akkor nem lett volna az év végén világbajnok.
A tavalyi verseny tehát óriási volt, idén túlszárnyalni az akkor történteket nehéz lenne, de valószínű egy újabb remek küzdelem. A két vébé-elsőségre pályázó (Mika Hakkinen-Michael Schumacher) között ugyanis még nem behozhatatlan a pontszámbeli különbség a finn javára. Ám ha nyer Hakkinen, akkor könnyen azzá válhat, míg a német győzelme esetén szorosabbá válhat az aranyért folytatott párharc.
A pályát, ahogyan tavaly, idén is javítgatták, és ennek köszönhetően a Hungaroring most már a Forma-1 naptárának biztos pontjaként áll készen arra, hogy ismét fogadja a Száguldó Cirkuszt.