Május 5-re várható a bíróság másodfokú
ítélete az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (Elmka)
perében, amely lezár egy precedens értékű
tárgyalássorozatot. A bíróság meghallgatta az Elmka
működésével kapcsolatban készült szakértői véleményt.
Eszerint a közgazdaságilag indokolt összeg háromszorosát
kéri el az Elmka az M1-es autópálya díjaként, de a
társaság adósságszolgálatára való tekintettel a jelenlegi
tarifát alkalmazhatja.
Mint ismeretes, Kovács Kázmér ügyvéd magánszemélyként
indított bírósági eljárást 1996-ban az M1-es autópályát
építő és üzemeltető társaság ellen, mert feltűnően
aránytalannak tartotta az M1-es autópálya fizetőszakaszának
szolgáltatását és a két évvel ezelőtti 1000 forintos
kilométerenkénti árat. A Fővárosi Bíróság első fokon a
felperesnek adott igazat. Miután az Elmka fellebbezett, a
másodfokú bíróság felkérésére szakértői jelentés
készült, és ennek ismertetésével folytatódott a héten a
bírósági eljárás. Az Elmka a bírósági procedúra óta
csődközelbe került, ami több okkal is magyarázható. Az
egyik ok az elsőfokú bírósági döntés miatt létrejött
árcsökkenéssel is összefüggésbe hozható: az 1000 forintos
induló ár helyett a bírák döntése értelmében maximum 550
forintot kérhetnek el kilométerenként. Másrészt a társaság
saját hibás számításainak is köszönheti szorult
helyzetét, mert a tényleges forgalom jelentősen elmaradt a
várttól: a társaság úgy kalkulált kezdetben, hogy naponta
kilencezer autó halad majd át a 42 kilométeres szakaszon,
ehelyett viszont csupán 6300 gépkocsit számláltak átlagosan.
A legsúlyosabb érvágás pedig az volt, hogy az elsőfokú
ítélet után a bankok nem folyósították tovább a hiteleket,
miközben az Elmka nagy részben hitelből finanszírozta a
munkáit. A bajok egymást gerjesztették, mert az elmaradt
bevételek és a hitelfolyósítás elapadása miatt nehézzé
vált a már felvett hitelek visszafizetése. A csőd szélén
álló társaság segítséget kért a magyar államtól mint
szerződéses partnerétől, mind ez ideig azonban nem kapott
pozitív választ.