Vissza a tartalomjegyzékhez

DOROGI ANDRÁS
Márkavédelmi seregszemle

A márkahamisítás szorosan összefonódik a feketegazdasággal. A hamisítványok nemcsak a márkás termékek gyártóit sújtják, hanem az adókiesés miatt az államnak is károkat okoznak - derült ki a Márkavédők Egyesülete (H)arccal a Hamisítók Felé ’98 címmel rendezett konferenciáján.

A magyar jogszabályok alkalmasak a márkagyártók érdekeinek jogos védelmére - állítják a szakértők - problémák csak a jogszabályok értelmezése és alkalmazása körül vannak. Máshogy értelmezi őket
a rendőrség, máshogy az ügyészség, megint máshogy a bíróság. Hiába foglal le a rendőrség százezer hamisított berendezést még raktáron, értékesítés előtt. A bíróság álláspontja, hogy nem történt bűncselekmény, mivel az áru még nem került kereskedelmi forgalomba, ezért visszaadatja a tulajdonosnak. Oda a nagy fogás.
A hamisítványok legnagyobb része köztudottan külföldről érkezik az országba, éppen ezért a legjobb megoldás ezeknek már a vámnál való kiszűrése lenne. Az 1997-es új vámrendelet nagy előrelépést jelent ez ügyben. A vám- és pénzügyőrség bevonása óta különösen a Törökországból származó hamisítványok visszaszorulóban vannak. A teljes körű, hatékony ellenőrzés azonban a jelenlegi eszközök mellett a vámkezelést elviselhetetlenül lelassítaná, így ez még várat magára.
A márkahamisítás elsősorban a ruházati termékek piacán jellemző. Annál is inkább, mivel a textiláruk ára az utóbbi időben a legtöbb árucsoporténál meredekebben emelkedett; egyes termékek a nyugat-európai boltokban már olcsóbban vásárolhatók meg, mint Magyarországon. Másrészt a ruházati cikkeket lehet a legkönnyebben lemásolni, és a piacra vinni, illetve onnan kivonni. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség kész lenne a vásárlókat megvédeni a hamisítóktól a jogszabályok adta kereteken belül, azonban a hamisított termékek ára sokszor alig harmada az eredetinek, így a fogyasztó is gyakran cinkos: nem indítanak eljárást. Arra is volt már példa, hogy a hamis termék jobb minőségűnek bizonyult, mint az eredeti - de nem ez az általános.
A fogyasztó- és a márkavédők között egy éve szoros az együttműködés - jelentette ki Csontos Pál, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főosztályvezetője, aki hozzátette: „A fogyasztóvédők és a márkavédők egy hajóban eveznek, a márkavédelem érdekében szükséges, hogy mindkét fél egyformán húzzon.”