Magyar Tudomány, 2004/9 978. o.

A régió

Rechnitzer János

az MTA doktora, intézeti igazgató, MTA Regionális Kutatások Központja, Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet - rechnj @ rkk.hu

A városhálózat és a régiók formálódása


A városfejlődés tendenciái Európában

Az európai területi fejlődésben a városhálózatnak meghatározó szerepe volt és lesz az új évezredben, így nem tekinthetünk el azoknak a folyamatoknak a bemutatásától és értelmezésétől, amelyek a kontinens városszerkezetét jellemzik. Tapasztalni lehet, hogy a korábbi hierarchikus kapcsolatok szerkezete megbomlik, s egyrészt egy-egy nagy központ körül erőteljes koncentrálódás figyelhető meg, másrészt a városok közötti munkamegosztás is megváltozik. A századvég és az új évezred gazdasági és társadalmi folyamata a városrendszerben is érvényesült. Így a globalizáció hatására a nemzeti terek felbomlanak, azokat felváltja a kontinenst átfogó szerepkörök kialakulása, s ennek következtében a rendszer minden szintjén, különösen az egyre szélesebb funkciókat tömörítőknél a verseny kiéleződése.

Számos, korábban nemzeti fontosságú nagyváros transznacionális szerepkört jelenít meg. Érvényes ez a fejlődő régiókban (Barcelona), a jelentős közlekedési folyosók mellett (Lille), több területi fejlődési típus találkozásánál (München), vagy az újonnan megnyíló térségek (Közép- és Kelet-Európa) érintkezési tereiben (Bécs).

A hierarchiában tehát az új, sokfunkciós csúcsok mellett megjelennek az új hálózatok és csoportok. Ez azt jelenti, hogy a sűrűbben lakott, nagyobb gazdasági koncentrációt mutató térségekben egy-egy nagyközpont mint metropolisz-régió körül szerveződő városok kooperációs kapcsolatokat alakítanak ki, amelyek a funkciók megosztását, azok kölcsönös jelenlétét, s egyben összekapcsolását alkotják. A hálózat azt jelenti, hogy a városi szerepkörök ismétlődnek, de a megosztottságnak a gazdasági alapjai az erősebbek, így specializáltabb és egyben összekapcsoltabb városrendszerek jönnek létre. A hálózat nem gyengíti a városi szerepeket, hanem éppen a kapcsolatok szerteágazó struktúrája miatt erősíti azokat, növeli a versenyképességet, az erőforrások teljesebb érvényesítését.

Hangsúlyozni kell, hogy a hálózati működésben felbomlanak a korábban merev hierarchikus szerkezetek, hiszen itt elsődlegesen nem a szerepkörök tagoltsága lesz a meghatározó. Helyette a versenyképességet növelő adottságok kerülnek előtérbe. Ilyen tényezők lehetnek: a humán erőforrás koncentrációja, a város-vidék együttélés új összefüggései, a közlekedési helyzet kedvező adottsága, a közigazgatási funkciók megléte, vagy éppen a gazdasági bázis sokszínűsége, annak magas innovációs potenciálja, de lehet a városi életminőség, vagy a kulturális, szellemi értékek bőséges kínálata. Ezeknek - és persze a további - elemeknek az összekapcsolódása, egymást felerősítő rendszere lehet hálózatalkotó, amelynek egyes tagjai külön-külön értékesek, de lényegében csak együtt lesznek versenyképesek, egymás adottságait éppen a hálózati jelleg miatt együttes előnnyé képesek formálni.

A városrendszer átalakulásában tehát a hálózati jelleg egyre dominánsabb lesz a jövőben. Az európai szerkezet egésze még tagoltabbá válik annak következtében, hogy a gazdasági kapcsolatok már nem egy-egy országra, országcsoportra vagy éppen kontinensre irányulnak, hanem világrendszerek jönnek létre. A nemzetközi jelentőségű városok ebben a világrendszerben meghatározó jelentőségűek. A világvárosok (London, Párizs) már kontinens vagy annál nagyobb szerepköröket vonzanak, s a világgazdaság vezető ágazatainak székhelyéül szolgálnak (például pénzintézetek, tőzsde, multinacionális vállalatok, médiarendszer stb.), egyben az újabb és újabb gazdasági szektorok alakításának helyszínei.

A metropolisz központok (Randstadt, Rajna-Ruhr, Rajna-Majna-vidék, Hamburg stb.) fokozatosan bővítik nemzetközi szerepeiket, s az egyre szélesedő agglomerációs térségeikben a korábbi gazdasági szerkezetük átalakítása megtörténik, helyet adva az új gazdasági szektoroknak.

Az európai fővárosok olyan adottságokkal rendelkeznek, amelyek részben az egyközpontúságukból (Lisszabon, Helsinki, Koppenhága, Budapest) adódik, részben pedig a hagyományos városi értékek koncentrációjának következménye (Róma), vagy éppen a megváltozott európai térszerkezetben létrejött új szerepekből adódnak (Helsinki, Bécs).

A városok másik nagy - ugyan nem egységes - csoportját nemzeti jelentőségű városok alkotják. A csoport heterogén, hiszen egy-egy ország viszonylatában tartalmazhatja a peremhelyzetű városokat, gyenge vagy átalakuló funkciókkal rendelkező centrumokat, de azokat a központokat is, amelyek képesek voltak a gazdasági szerkezetüket, s ezzel együtt a városi szerepköreiket megújítani. Ide sorolhatók azok a nemzeti városok is, amelyek a hagyományos ipari bázissal rendelkeztek, és nem, vagy nagyon lassan képesek szerepköreiket átformálni.

A harmadik csoportot a regionális jelentőségű városok alkotják. Az egyik típus a központi régiókban található centrumok, amelyek a szolgáltatói szektorban fogják adottságaikat erősíteni. A központi régiókon kívüli városok már éppen a földrajzi helyzetük (határmentiség, térségek érintkezési pontja, sajátos, egyedi kínálati elemek stb.) révén erősödhetnek meg, nyújthatnak új fejlesztési irányokat, teremthetnek fejlesztési folyosókat, vagy önmagukban válhatnak vonzó térségi központtá. S végül a vidéki környezetben lévő közepes városok, amelyek a környezetükből, a vidéki terekből profitálhatnak, felismerve azt, hogy a természeti környezet, a városi miliő egy más életminőséghez, de egyben gazdasági funkciókhoz is helyszínt kínálhat (felsőoktatás, kutatás-fejlesztés, környezetigényes ipar stb.).

A városrendszert tehát a gazdasági funkciók tagolják, miközben egyre nagyobb területre van szükség a városok terjeszkedéséhez. A területnövekedés együtt jár az infrastrukturális költségek emelkedésével, de a fokozott városi forgalom is rontja a környezet minőségét. A település-agglomerációk kialakulnak, ami aztán új viszonyokat teremt a város és környezete között, de a városi rendszerek működtetésének is a korábbiaktól eltérő megoldásait alakítják ki.

Miközben a városok terjeszkednek, a szociális feszültségek új összefüggései jelennek meg. A belvárosok kiürülnek, társadalmilag leépülnek, ezzel párhuzamosan a magasabb jövedelmű népesség a külső városrészekbe vagy agglomerációs településekbe költözik, s azokat követi a kereskedelmi és más szolgáltatások kitelepülése is. Növekszik a bevándorlók száma (például más országokból), akik a belvárosi és lakótelepi városrészekben telepszenek le, megkezdődik az etnikai és kulturális alapú elkülönülés, fokozódik a bűnözés, labilissá válik a városi szerkezet, ami aztán fékezi a befektetéseket, az új beruházók megjelenését.

S végezetül szólni kell a városi környezet minőségének fokozatos romlásáról. A csökkenő zöldterületek, a zaj és légszennyezés, a dinamikusan növekedő hulladéktermelés és vízfogyasztás súlyos problémák elé állítják a városfejlesztést. Ezen tényezőknek mérséklése jelentős gazdasági erőforrásokat köt le, amit aztán korlátozhatnak a csökkenő beruházások, s a gazdasági bázis leépülése következtében jelentkező városüzemeltetési problémák.

Az Európai Területfejlesztés Perspektívái1 (ESDP) azzal a céllal született, hogy a 2000. év utáni európai területfejlesztési politika új célkitűzéseit megfogalmazza, annak alapelveit értelmezze, s egyben eligazítást adjon az Európai Unió számára, de Európa keleti felének is a fejlesztési és támogatási célok meghatározásához. A dokumentum három fő célkitűzéscsoportot határozott meg:

1. A kiegyensúlyozottabb és többközpontú városrendszerek kialakítása, új kapcsolatok megteremtése a város és a vidék között.

2. Az infrastruktúrához és az ismeretekhez, információkhoz való hozzáférés biztosítása a térségek számára.

3. A természeti és kulturális örökség fokozott védelme, kezelése és fejlesztése.

Nézzük meg közelebbről az első célkitűzést, annak tartalmát, s összetevőit. Az európai területi fejlődés fókuszába ismét a város került, mivel ebben a területi egységben koncentráltan zajlanak a térbeli folyamatok, azok jellege, funkcióik sajátosságai részben meghatározzák a térségeik fejlődését, részben pedig hordozzák és kifejezik a versenyképességet.

Városrendszer fejlesztésénél az első politikai célként a városok közötti kooperációk erősítését jelölhetjük meg új európai stratégiaként. Leszögezhető, hogy a térségi fejlődés csak akkor lehet harmonikus, ha a városok, együttműködése megvalósul, azok bármilyen területi egységben (legyen ez egy régió vagy azok csoportja) hálózatot alkotnak, közöttük a kooperáció létrejön. A hálózati szemlélet a különböző területi szinteken, így az európai, a transznacionális és a multiregionális viszonylatban is érvényes. Sőt a hálózatok között szintén szükséges a jövőben a kapcsolatokat még teljesebbé tenni, nem szigetelődhetnek el a más és más dimenzióban mozgók egymástól. A hálózati kapcsolatok erősítése az európai regionális politika súlypontjába került, ezen belül kiemelendő Kelet- és Közép-Európa városaival a hálózatépítés, azaz részben intraregionális, részben pedig interregionális szinten minél sokoldalúbbá kell tenni e régió városainak együttműködését.

A fejlesztési politika második célkitűzése a dinamikus és versenyképes városok kialakítására irányul. A régiók versenyképességét a városok mint a gazdasági növekedés motorjai testesítik meg. A jövőben a kapu- (gateway) városok szerepe megnő. E központok az európai gazdasági tér új kommunikációs pontjait jelentik, hiszen rajtuk keresztül történik az érintkezés más földrészekkel, de más gazdasági, politikai és kultúrát megtestesítő rendszerekkel is (légi és tengeri kikötők, nagy politikai, gazdasági és kulturális központok, az Európai Unió határvárosai). Emellett a (kis)városok lesznek egy-egy periferikus vagy hanyatló régió megújításának terei, mozgatórugói. A városok csak akkor képesek ezeket a funkciókat betölteni, ha a tőke számára vonzóvá válnak, ha gazdasági szerkezetük nem egy-egy ágazattól függ, s kellő színvonalú szolgáltatásokat képesek felsorakoztatni.

A harmadik fejlesztési célkitűzés, hogy maga a városi szerkezet s annak elemei megújításra kerüljenek. A városi élettér és életminőség javítása elengedhetetlen, így új irányokat kell szabni a területhasználatnak, az infrastruktúrafejlesztésnek, a szociális problémák kezelésének, a városi ökorendszerek megújításának, az egyre erőteljesebben növekedő agglomerációs térségek és azok települései elérhetősége javításának.

A város és vidék közötti új partnerség kialakítása szükséges, s ez a negyedik politikai cél. Ebben a kapcsolatrendszerben meghatározóvá válik a környezetorientált telepítési politika, szolgáltatások színvonalának növelése a kisvárosokban, az endogén fejlesztés ösztönzése, az intézményrendszer térségi működésének erősítése.

Végezetül - ötödik célkitűzésként - a városfejlesztés nem feledkezhet meg a vidéki térségekről sem, hiszen a város csak térségével együtt létezhet, azok együttes megújítása válik szükségessé. A fejlesztési irányok a vidéki térségek gazdasági diverzifikációját szorgalmazzák, különösen az agrártérségekben, ennek iránya éppen a fokozott verseny hatására a helyi termék kifejlesztése, azok értékesítési rendszerének kialakítása. Emellett a kiegészítő vagy kapcsolódó tevékenységek (erdőgazdálkodás, turizmus stb.) fejlesztése, s maguk a városok kínálhatnak ehhez hátteret, így szolgáltatásokat vagy éppen a színesebb kínálatot (például a kulturális elemek).

Az európai területfejlesztés irányai és alapelveinek érvényesítése a hazai területi politikában és egyben a gyakorlatban is szükséges. Nem tekinthetünk el attól, hogy az új évezred regionális és településpolitikájában a városok szerepe felértékelődik, a különböző szinteken és funkciókkal rendelkező központok együttese, azok hálózata, de maguk az egységek is egy szélesebb feladatrendszert vállalhatnak át a területrendszer alakításában.

A magyar városhálózat átalakulási irányai

A hazai városhálózat kutatása a kilencvenes évek elejétől vett új lendületet. A rendszerváltozás alapvetően átformálta a hálózat egészét. Új funkciók jelentek meg, amelyek a városi gazdaságokat átrendezték, egyes korábbi alakító és meghatározó gazdasági bázisok leépültek, míg mások, esetleg eddig ismeretlenek viszont megjelentek. A városi jogállással rendelkező települések száma is ugrásszerűen megnőtt. Nemcsak a számszerű növekedés jellemezte a városhálózatot, hanem azok egységei között egyértelmű verseny indult meg. A szerepkörök megkövetelték, hogy maguk a városok is új kínálati elemeket alakítsanak ki a befektetőknek, a betelepülni vágyóknak. A hazai városkutatás követni próbálta a hálózat átrendeződését. E kutatás sajátossága, hogy külön foglalkozik egyetlen nemzetközi metropoliszunkkal, Budapesttel, amelynek az európai nagyvárosi hálózatba illeszkedése a fő vizsgálati kérdés. Az alább ismertetett kutatások zöme a többi (ún. vidéki) magyar városra vonatkozik, hiszen ezek között épül az országon belüli regionális hálózat, folyik a modern, innovatív funkciók kiépítéséért a verseny, megjelenhetnek a - többnyire a Kárpát-medencén belül maradó - nemzetközi szerepek. Budapestnek nemzetközi nagyvárosi funkcióinak fejlesztésében nem versenytársai (a magyar főváros Béccsel és Prágával verseng közép-európai szerepekért), de nemzeti kulturális, oktatási, kutatási, vállalkozási szerepeket már elvonhatnak (el is vonnak) a fővárostól, elősegítve az országos városfunkciók decentralizációs folyamatát. A kilencvenes évek elején a vidéki városok száma (1990) 164 volt, és a népesség huszonkilenc százalékának a lakóhelyét biztosították. 2001-ben már 251 városi rangú településsel találkozhattunk, a népesség 48 százalékának (Budapesttel együtt kétharmadának) nyújtva életkeretet (Rechnitzer, 2002).

A tudományos elemzések az első időben értelemszerűen csak a jelenségek leírására, azok vélhető vagy éppen felismerhető törvényszerűségeinek bemutatására törekedtek. A városhálózat innovációs potenciáljának elemzése (Rechnitzer, 1993) már megállapította, hogy a szerkezet roppant megosztott. A regionális funkciókkal is rendelkező központok "elhúztak", viszont lassan mozdultak a középvárosok, a másodlagos regionális központok, a periferikus helyzetű középvárosok. A kisvárosok többsége pedig nem volt képes ebben az időben még innovációs tényezőket, intézményeket fogadni. A gazdasági szerepek megváltozását a kilencvenes évek elejét bemutató tanulmány (Nemes Nagy, 1996) már bizonyítja, hogy a külföldi tőke fogadásában látványos különbségek tapasztalhatók. Dominánsan érvényesül a nyugat-kelet dichotómia, azaz a földrajzi fekvés az átmenet első időszakában meghatározó volt a városok gazdasági szerkezetének elmozdulásában. Bizonyítható volt, hogy megindult a verseny a városok között (Enyedi, 1997; Lengyel - Rechnitzer, 2000). Egyrészt ennek a versenynek meghatározó elvi és egyben városstratégiai elemei formálódnak, másrészt az időbeli elemzések jelezték, hogy a nagyvárosi hálózatban a különbségek határozottan kimutathatók. A fejlődés differenciáltsága az évtized végére csak kisebb mértékben a földrajzi helyzetből, a fekvésből következett, viszont egyre nagyobb mértékben került elő a várospolitika, illetve annak egyes külső és belső meghatározói (Szirmai et al., 2002). A városok sikeressége a kutatások középpontjába került, hiszen nemcsak a tudomány, hanem a politika is keresi azokat a tényezőket, amik ebben a versenyben az előbbre jutást, a pozíciók javítását szolgálhatják (Enyedi, 1997). Születnek összehasonlító és értékelő tanulmányok, ezek döntően a nagyvárosok összevetésére irányultak (Csapó, 2002), de az elemzések még az egyszerű statisztikai leírások és összevetések szintjén álltak. Nem voltak képesek a belső tartalmakat megragadni, nem mutattak ki fejlődési csoportokat, nem értékelték a fejlődési pályákat. Ennek ellenére hasznos információkat nyújtottak a szerkezetátalakulás irányainak illusztrálására, a mélyebb elemzések felvázolására. Már regisztrálhatunk a szakirodalomban olyan elemzéseket, amelyek egy-egy vagy néhány város fejlődési pályáját fogták át, keresve az okokat és mozgató tényezőket annak irányaihoz, s egyben adalékokat adva a jövőbeli stratégia kidolgozásához (Szirmai et al., 2002; Tímár - Velkei, 2003).

Mindezek mellett több elemzés született a hazai városhálózat fejlődési irányainak meghatározására, annak lehetséges beépülésére az európai városhálózatba (Beluszky - Győri, 1999). Ezek a kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy a 20. század urbanizációja nem jelentette a tényleges városi funkcióval rendelkező települések számának emelkedését, továbbá a városhierarchia szerkezete ez előző évszázadban kimondottan szilárdnak bizonyult, abban jelentős, rendszerformáló változások nem következtek be. (Az elmúlt két évtizedben tömegesen kaptak nagyközségek városi közigazgatási jogállást, amitől még nem váltak tényleges városokká, sem funkcióikat, sem fejlődési esélyeiket tekintve.) A hálózati differenciálódás viszont bekövetkezhet, döntően a középvárosok vonatkozásában, amit már nem a közigazgatási funkciók, hanem a városok elhelyezkedése, a gazdasági adottságaik, azok fogadásának képessége, a rendelkezésre álló tudásbázisok, illetve azok aktivizációja alakíthat (Beluszky - Győri, 2004). Mindezekkel egybecseng, hogy a városhálózat csúcsán lévő régióközpontok és megyeszékhelyek hipotetikus vonzáskörzetei nem változtak meg érzékelhetően, a funkciók megosztottságai, azok térbeli arányos szétterülése stabilizálja a hálózat csomópontjainak térségi bázisait.

A városhálózat kilencvenes években történt átrendeződésénél mások voltak a mozgatórugók az évtized elején és az ezredfordulón (Rechnitzer, 2002). Az átmenet utáni kezdeti években erősen hatott az említett közigazgatási szerepkörből következő intézményi ellátottság mint a hálózatalakítás meghatározó faktora, vagy a tradicionális gazdasági funkciók jelenléte (feldolgozóipar, nagyvállalati szervezet). Az 1990-es évtized végére már a gazdasági és üzleti szolgáltatások alakítják a hálózatot, eltűnnek a hagyományos ipari szerepkörök. Hasonlóan előtérbe kerültek a fogyasztást megjelenítő intézmények, tevékenységek, továbbá felértékelődött a tudást, az ismeretet nyújtó szervezetek és szereplők jelenléte (1. táblázat).

Ezekhez az összehasonlító vizsgálatokhoz kapcsolódnak azok az elemzések, amelyek már az infokommunikációs intézmények és infrastruktúra meglétét és annak hálózatalakító szerepét tekintik át (Rechnitzer et al., 2003; Dőry - Ponácz, 2003). A legújabb személyes, közösségi és intézményi információs-kommunikációs technológiát képviselő rendszerek áttekintése alapján megállapítható, hogy a városhálózat megosztott, erősen differenciált, a különbségek még látványosabbak, mint az összevont (gazdasági, intézményi, demográfiai) fejlettségi vizsgálatok alapján.

Mindezek az előzmények már sugallták, hogy a városfejlődés új elemeire kell a figyelmet összpontosítanunk, és annak alapján kell elsőként magát a hálózatot, majd egyes csoportjait áttekinteni. Egyértelmű a területi folyamatok alakulásából, hogy az emberi tényezők és az arra épülő tudás válhat a fejlődés jövőbeli letéteményesévé. A tudást képviselő tényezők, az azokat alakító intézmények és a tudást megtestesítő termékek jelenítik meg ezen meghatározó erőforrásbázist, jellemzik magának a településnek is a jövőbeli megújító képességét.

A városhálózat és a tudásbázisok

A városhálózat tudásalapú megújuló képességének tanulmányozása számos kérdést vethet fel. Így vita tárgya lehet a tudásalapú megújulás tartalmának meghatározása, annak jellemzésére alkalmazható mutatók, tényezők megválasztása. Kérdéses lehet az időbeliség, vajon nem folyamatában kellene-e elemezni a megújulást a hálózatban? Eltöprenghetünk az elemzési módszeren, annak ismert korlátain, vagy éppen az alkalmazás során felbukkant nehézségeken. S végül, de nem utolsó sorban a következtetéseink is vitát válthatnak ki, mivel az egyes városok konkrét valóságukban másként élhetik meg az okokat és magyarázatokat. Sőt a helyzetértékelésük is jelentősen eltérhet az elemzők által leírtaktól.

Ha világos képet szeretnénk kapni egy településnek a megújulási készségek számos formájában testet öltő adottságairól, akkor egy olyan egységes modellre van szükségünk, amely magában hordozza:

1.) az innováció anyagi-tárgyi alapú meghatározó tényezőit (például háztartási-, és szervezeti alapú gazdasági fejlettség, intézményrendszer, foglalkoztatottság és munkanélküliség),

2.) az emberi erőforrásokban rejlő lehetőségeket (például iskolázottság, magasan kvalifikált munkaerőpiaci szegmens súlya, felsőoktatás, kutatás-fejlesztés),

3.) és természetesen az innovatív magatartás lokális lenyomatait is a megfelelő támogató intézményrendszer jelenléte mellett (például szabadalmak, innovációt támogató intézmények jelenléte, K+F szektor súlya).

Mindezeket a tényezőket öt elemzési csoportba soroltuk, és azokat vizsgáltuk 251 város esetén. A gazdasági fejlettség mutatója összefogja a lakosság, a helyi gazdasági szereplők és a gazdasági tevékenységekben érintett intézmények, szervek adatait. Az új tömörített változó kialakításában a legnagyobb szerepet a háztartások anyagi helyzetét és a foglalkoztatottság dinamikáját mérő mutatók játsszák. Az iskolázottság és a menedzsment főkomponens négy mutatója a 2001. évi népszámlálás munkaerő-piaci adatainak szegmenseit tömöríti egybe. A mutató a fejlett, szolgáltatásorientált, magasan kvalifikált diplomás és különösen vezetői munkakörökre építő gazdasági és állami feladatkörök, funkciók, megjelenését tükrözi. A változó kialakításában a legnagyobb szerepet egyértelműen a diplomás, és még ezen belül is a vezető, értelmiségi foglalkozásúak arányát mérő mutatók játsszák. A társadalmi aktivitás főkomponens mutatója az EU-csatlakozáshoz kapcsolódó választási részvételi hajlandóságot, a civil társadalom szervezeti és finanszírozási (támogatási) hátterét, illetve a helyi társadalmi nyilvánosság összetettségét mérő adatokból épül fel. A választópolgári magatartást és a non-profit szféra súlyát mérő jelzőszámok konstrukciós ereje a legjelentősebb. A humánerőforrás dimenzió főleg a felsőoktatási szféra intézményi- és humán állományi súlyát, fejlettségét fejezi ki. Az összevont változó kialakításában a legnagyobb szerepet a felsőoktatásban dolgozó minősített, vezető oktatók arányát, illetve a felsőoktatási karok- és a középfokú intézmények számát mérő városi paraméterek játsszák. Az innovációs főkomponens mutatója közvetlenül négy, míg közvetve összesen tizenegy változót sűrít össze. A változók szerkezete alapján megállapítható, hogy ez a dimenzió főleg a lokális innovatív tevékenységeket, és a hátterükben álló támogató, kiszolgáló valós és digitális intézményrendszert, szolgáltatási miliőt jellemzi. A legnagyobb súllyal az elmúlt tíz évben szabadalmaztatott innovatív kezdeményezéseket, az információs és kommunikációs technológiák fejlettségét, és a hálózati alapú digitális szolgáltatások sűrűsödését mérő mutatók rendelkeznek.

A városok innovációs potenciálját az említett öt főkomponens adatai alapján elemeztük, s majd ezek sűrített értékei lettek a csoportképzés, a klaszterezés elemei. Ebben a kétlépcsős műveletben végül sikerült elhatárolni egymástól tizenegy olyan csoportot, amelyek a gazdasági-társadalmi-iskolázottsági-humán-innovációs tengelyek mentén kifeszülő "térben" viszonylagos belső homogenitást mutatnak, és ezzel párhuzamosan markánsan el is különülnek egymástól (1. és 2. ábra).

Az első klaszter három nagyvárosa (Szeged, Pécs, Debrecen) mint tradicionális regionális központ a felsőoktatási és innovációs folyamatok középpontjában állnak, kedvező munkaerő-piaci és gazdasági paraméterekkel. A teljes nem fővárosi városi népesség (kereken ötmillió főről van szó) több mint 10 %-át jelentő centrumok a hazai városhálózat leginnovatívabb tagjai. Elsődleges megkülönböztető jegyük a magasan átlag feletti iskolázottságra, a tudásorientált munkaerőpiac jelenlétére utaló jellemzők mellett a humán- és az innovációs mutatók kiugróan magas átlagértéke. Az innovációval összefüggő fejlettségi dimenziók tekintetében szintén az élvonalhoz tartozó olyan centrumszerepkörű nagyvárosok tartoznak a második klaszterbe (Miskolc és Nyíregyháza), melyek inkább csak a gazdasági paramétereikben maradnak alul. A teljes nem fővárosi városi populáció 6 %-át kitevő két település gazdasági adottságai a teljes városhálózat viszonylatában is csak átlag közeliek. A ma még elmaradottabb gazdasági potenciál növekedése esetén minden adott lesz a fokozottabb és sikeresebb innovatív szerepvállaláshoz. A harmadik klaszter tagjai, Győr, Székesfehérvár és Kecskemét (7 %-os populációs ráta) a kiugró innovációs adottságú városok közé tartoznak abban az esetben, ha a teljes halmazt vesszük alapul. Lényegében az innovációs kezdeményezések száma magas, az intézményrendszer is adott, de a megfelelő humán potenciál mérsékeltebb, egyetemi bázisok nincsenek, vagy rövid múlttal rendelkeznek. A többiektől elkülönülő másik közös karakterjegy a nagyon fejlett gazdasági jellemzők léte, a bevont külföldi tőke jelentős aránya.

A negyedik csoport tagjai mint a másodlagos, nem szerény dinamikájú központok reprezentánsai (például Sopron, Szombathely, Eger) elsődlegesen a felsőoktatási funkcióik miatt sorolhatóak az innováció szempontjából megkülönböztetett helyzetű klaszterek közé. A nem fővárosi városi populáció 8 %-át kiadó hat város mindegyik mutató esetében átlag feletti adottságokkal rendelkezik, de az innovativitási rátájuk jóval mérsékeltebb a korábbiaknál tapasztaltakhoz képest. A humán jellegű, felsőoktatáshoz kötődő elemek már adottak, kedvezőek a gazdasági és társadalmi feltételek is. Hiányosság az innovációt segítő és kiszolgáló intézményrendszer korlátozott helyi jelenléte, a megvalósult újító kezdeményezések alacsony aránya. Az ötödik klaszter városai (például Szentendre, Zalaegerszeg, Szolnok) már semmiképpen sem nevezhetők centrális szerepkörű településeknek az innovációs jellemzők és a felsőoktatási-kutatási adottságok szempontjából. A városi lakosság 4 %-át tömörítik. Sajátos megkülönböztető jegyük egyrészt a jól szervezett civil társadalom, másrészt a magas iskolázottsági mutatók, valamint a tudásorientált, vezetői-értelmiségi pozíciók lakosságszámra vetített mérőszámainak kedvező értékei. Külön klasztert alkot a szerény lakosságméretű három, döntően felsőoktatásra orientálódó középváros (Gyöngyös, Keszthely, Gödöllő). A megújuláshoz szükséges háttérelemeket mérő fejlettségi mutatóik egységesen kedvezőek, de nagyfokú disszonancia jellemzi a fejlettségi indexeket. Noha a felsőoktatás és a kutatás-fejlesztés jelenléte, a megfelelő lokális humán állomány aránya kiugróan magas, csak átlagos szintű a helyi újító jellegű kezdeményezések száma. Az innovációs intézményrendszer sokoldalúsága is jóval mérsékeltebb az előző klaszterek tagjaihoz képest. A fővárosi agglomerációs gyűrű két települése, új szerveződési központja, Budaörs és Budakeszi teljesen kilógott a rendszerezésből. Közös jellemzőjük a kiugró gazdasági és munkaerőpiaci adottság, a jó innovációs potenciál mérsékelt humán (felsőoktatási és K+F) paraméterekkel. A gazdasági és az iskolázottsági adottságok, valamint a fejlett tudásalapú, képzettségorientált pozíciók helyi munkaerőpiaci jelenlétét mérő aránymutatók tekintetében messze kiemelkednek a többi kis- középvárostól.

A megújuló képesség tekintetében második vonalhoz sorolható városhalmaz negyvenhárom települést ölel fel az ország különböző pontjain szétszórva és két klaszterbe tömörülve. A 960 ezer fős összlakossági ráta alapján a nem fővárosi városi populáció egyötöde él itt. A hetedik klaszter tagjaira jellemző, hogy a csoportosítási mutatók mindegyike mérsékelten fejlett állapotokat tükröz, úgyhogy a humán és az innovációs adottságok is valamelyest az átlagérték felettiek. A korábbi és a jelenlegi ipari centrumok, a volt szocialista iparvárosok legtöbbje, kedvezőtlenebb helyzetű megyeszékhelyek sorolhatók ide. Komoly átalakulási, szerkezetváltási hatások érték őket, ami a reakcióktól függően kétesélyes fejlődési pályaívet hordoz. A nyolcadik csoport az üdülővárosok, az idegenforgalmi potenciálra építő települések, a kistérségi központok, és újonnan létrejött ipari centrumok gyűjtőhelye. Kedvezőek a gazdasági és munkaerő-piaci lehetőségek. A foglalkoztatottak körében a városi átlagot meghaladja a diplomások, a vezető- értelmiségi beosztásúak aránya. Az újítóképesség szempontjából viszont az elengedhetetlen humán és intézményi jellegű szegmensben nem figyelhetünk meg az átlagosnál magasabb mérőszámokat. Ugyan fejlettebbek a gazdasági paramétereik a hetedik csoport tagjaihoz képest, de az innovativitással összefüggő elemekben elmaradnak.

A hazai városhálózat több mint száznyolcvan szereplője - több mint kétmillió emberről van szó - egyszerűbb formában egy olyan egységes klasztert alkotna, amelynek alapvető konstrukciós eleme az alulfejlettség. A következő három csoport elkülönítését igazából az elmaradottság fokozatainak kimutatása indokolhatná. Ezekben a csoportokban már nem a humán elem, nem az innovációs intézményrendszer heterogenitása és nem is a felsőoktatási funkciók különböző szintű megvalósulása a vezető differenciáló erő. Az innováció ösztönzésében, támogatásában, a helyi gazdaság és társadalom megújulásában egységesen nagyarányú az elmaradottságuk. Viszont a gazdasági potenciál, az iskolázottság és a civil szféra életképessége, a helyi nyilvánosság sokoldalúsága egyértelműen szétbontja ezt a nagy tömböt három eltérő fejlettségű csoportra. A kilencedik klaszter tagjaira átlagos gazdasági és társadalmi mutatók jellemzőek, kedvezőtlen innovációs lehetőségek, a megfelelő humán állomány hiánya mellett. A tizedikben a kedvezőtlen innovációs, felsőoktatási és K+F jellegű adottságok mellé mérsékelten fejletlen gazdasági és társadalmi jellemzők párosulnak. A legutolsó csoportban vannak a hazai városhálózat leghátrányosabb helyzetű települései, egységesen rossz fejlettségi mutatókkal, az innovációs potenciál teljes hiányával: a marginális városok.

A gazdaság, a társadalmi élet és a munkaerő-piaci struktúra esetében a 251 város két, nagyjából egyenlő nagyságú blokkra bontható fel: az átlagosnál kedvezőtlenebb és az átlag feletti paraméterekkel rendelkező városok aránya megközelítőleg azonos. Ezzel szemben az innovációs potenciálban komoly szerepet játszó humán-felsőoktatási-kutatási szféra súlyát és az innovációs környezetet, valamint a tényleges eredményeket mérő két főkomponens sokkal kiegyenlítetlenebb eloszlású. Ez arra világít rá, hogy a városok legtöbbje jelentős lemaradásban van az "innovációs elittől". A humán állomány tekintetében a városok 78 %-a, az innovációval kapcsolatban pedig a 76 %-a az összesített városi átlagérték alatt található. A kétlépcsős műveletben sikerült elhatárolni egymástól tizenegy olyan csoportot, amelyek a gazdasági-társadalmi-iskolázottsági-humán-innovációs tengelyek mentén kifeszülő "térben" viszonylagos belső homogenitást mutatnak, és ezzel párhuzamosan markánsan el is különülnek egymástól.

Mivel a klaszterek sorrendje nagyjából a fejlettségbeli különbségeket követte, ezért alkalmasnak bizonyult a városi innovációs potenciál "makrostruktúrájának" megragadására is. A megoszlási adatok alapján megállapítást nyert, hogy a 251 város 75 %-ában nem bukkanhatunk kedvező adottságokra az innovációs konfiguráció egyik komponensében sem. A 9.-10.-11. klaszterekbe tömörülő "várostömeg" jelenleg még nem rendelkezik a lokális jellegű megújulási folyamatokat megalapozó gazdasági, társadalmi, oktatási és kutatási adottságokkal, illetve az ezekre épülő funkciókkal. Számolhatunk egy másik nagyobb tömbbel is (7. és 8. klaszter). Ezt a két csoportot a "második vonalnak" neveztük el, mivel ezek már átlagos vagy egy kicsivel átlag feletti paraméterekkel rendelkeznek. A városok 17 %-ában tehát már ma is megtalálható a későbbi fejlődés számos alappillére az intézményrendszer és a humán elemek tekintetében. Igazából fejlett, már jelenleg is mérvadó innovációs adottságokkal, és az ezekkel szorosan összefüggő kedvező gazdasági-iskolázottsági-társadalmi paraméterekkel csak egy nagyon szűk "kisebbség" rendelkezik. Jelenleg Magyarországon az általunk összeállított és alkalmazott tényezők figyelembe vételével arra a megállapításra juthatunk, hogy csak a városhálózat 8 %-a esetében beszélhetünk érett innovációs potenciálról.

A városhálózat tudásalapú tagozódásában a városméret jelentős szerepű. A negyvenezer fő alatti városaink legtöbbje jelenleg nem rendelkezik olyan háttérfeltételekkel, amelyek innovatív miliőt teremthetnének a térség gazdasági és társadalmi szereplői számára. A kis- és középvárosok esetében nagyok a földrajzi különbségek. Az észak-magyarországi és a két alföldi régióban néhány kiugró "teljesítményű" nagyvároshoz egy elmaradott, relatíve alulfejlett városhálózat csatlakozik. A fejlődési elemek a nagyvárosokban koncentráltak. A másik négy régióban kiegyensúlyozottabban oszlik meg a települések "hasonlóságra épülő elkülönülése". Jóval kiterjedtebb az a városcsoport, amely a megújulóképesség szempontjából átlagos vagy mérsékelten fejlett helyzetben van. Az ország északi és keleti felében a legnagyobb gondot nemcsak a jelentős elmaradottság jelenti, hanem főleg az, hogy csekély a felzárkózásra képes városok száma. Komoly megújulóképességgel a legtöbb esetben a már több évszázados városi életformát felvonultató, finomító települések rendelkeznek (vidéki nagyvárosaink közül csak egy "fiatalabb" hatszáz évesnél).

A városok és régiók

Kutatásaink azt bizonyították, hogy negyven és ötven nagy, illetve középváros az, amely képes és alkalmas a tudásbázisok alakítására. Ennek a városkörnek lehet térségi szervező szerepe, s ezek közül is kiemelkedik nyolc-tíz központ, ahol a funkciók koncentrációja, az azokat megjelenítő intézményrendszer, a saját és vonzáskörzetük tömegéből következő kapcsolati erők, a befolyásolt és ellátott piacok mérete alapján alkalmasak lehetnek a régiók szervezésére, egy nagyobb térség egybetartására, sajátosságainak alakítására. Ezen a körön kívüli városok a rendszerben nem kapnak meghatározó szerepet. A funkcióik többségükben kiegészítik a nagyobb központokét, néhány város esetén mérsékeltebb térben érvényesülnek hatásaik, vagy éppen a specialitásaik révén inkább egy-egy sajátos piaci, fogyasztási vagy ellátási teret képesek generálni.

Az európai integrációval a magyar városhálózatnak is új kihívásokkal kell szembenézni. Az országon belüli városverseny kiszélesedik, főleg az országhatárok menti szomszéd országok nagyvárosai fejtenek ki erős szívást a magyar társaikra. Ezek között kiemelendők az európai szinten is értékelt, elismert nagyközpontok (két esetben főváros: Bécs és Pozsony), amelyek térségformáló hatása a gazdaságban, a kultúrában, de a mindennapi kapcsolatokban is egyre látványosabban terjed. A versenyhelyzeten túl a megújítási képesség (fejlesztési koncepciók) és annak megfelelő megjelenítése (programok és menedzsment) lehet a városok fejlesztését befolyásoló tényező. Mennyire lesz képes a város a belső erőforrásait aktivizálni, milyen jövőképeket állít fel, és ezek megvalósításában mennyire lesz következetes, és ehhez hogyan mozgósítja a polgárait helyben és a térségében. Ezekre a kérdésekre adott pozitív válaszok vezethetnek el ahhoz, hogy egyrészt a hálózat és annak egyes elemei integrálódjanak az átalakuló, a városi fejlődést a jövőben határozottabban érvényesítő európai rendszerbe, másrészt pedig a versenyben való aktív részvétellel és egy konszenzusra építő lokális politikával és akciórendszerrel (menedzsmenttel) válhatnak a térségi szintek valós szervezőjévé.


Kulcsszavak: európai és magyar városfejlődés, városhálózat, tudás és a regionális fejlődés kapcsolata


1 Az Európai Unió területfejlesztési miniszterei készítették elő a 2000-2006 közötti időszak regionális politikájának új irányait, ennek az elkészítő munkának eredménye az Európai Területfejlesztés Perspektívái (European Spatial Development Perspective - ESDP), amely az új tervidőszak fejlesztési célkitűzéseit határozza meg.



			Aktív és stabil	Speciális 	Adaptációs/	Szegényes és 	Innováció-	Összesen
			centrumok	szerepkörrel	átalakuló	egyoldalú/A	hiányos/A					
					rendelkező	városok		köztes városok	leszakadó
					városok						városok

Lakosság (fő)		1990	1998	1990	1998	1990	1998	1990	1998	 1990	1998	1990	1998

100000 felett		7	8	-	-	-	-	1	-	 -	-	8	8

50000-99999		6	7	1		2	3	2		 -	1	11	11

20000-49999		1	8	4	1	15	13	3	7	 16	11	39	40

10000-19999		-	1	2	4	7	23	3	17	 48	22	60	67

10000 alatt		1	1	10	8	19	-	37	 37	24	46	91

Városok összesen	14	25	8	15	32	58	9	 61	101	58	164	217

Népesség (fő)		814633	1164677	134275	118257	598379	855956	421127	488051	1059628	681165	3028042	3308106	
Megoszlás (%)		26,9	35,2	4,4	3,57	 19,8	25,9	13,9	14,7	35	20,6	100	100
Átlagos népesség (fő)	58188	46587	16784	7889	18699	14758	46792	 8001	10491	11744	18463	15244	
Népesség változás (%)	143		 88		143		116		65		109	

1. táblázat * A városhálózat tagozódásának változása a kilencvenes években (1993, 1997), Forrás: Rechnitzer, 2002.


1. ábra * A városhálózat tagozódása a tudásbázisok alapján. A magas megújuló képességgel rendelkező városok (Forrás: MTA RKK NYUTI, 2003) Jelmagyarázat: 1. csoport: Komplex szerkezetű regionális központok I. (3 város - 533 ezer fő - 10,8 %); 2. csoport: Komplex szerkezetű regionális központok II. kedvezőtlenebb gazdasági paraméterekkel (2 város - 303 ezer fő - 6,1 %); 3. csoport: Formálódó innovációs potenciállal rendelkező, erős gazdasági alapokra épülő központok (3 város - 342 ezer fő - 6,9 %); 4. csoport: Jelentős felsőoktatási-humán bázissal rendelkező központok (6 város - 389 ezer fő - 7,9 %); 5. csoport: Kedvező adottságokkal rendelkező térségi központok (4 város - 198 ezer fő - 4,0 %); 6. csoport: Döntően felsőoktatási orientáltságú városok (3 város - 86 ezer fő - 1,7 %); 12. csoport: Kiugró gazdasági és munkaerőpiaci adottságú fővárosi agglomerációs városok (2 város - 36 ezer fő - 0,7 %) - A városokat jelölő körök mérete a népességszámmal arányos, a százalékos érték pedig a nem fővárosi városi populációhoz viszonyított részarányra utal


2. ábra * A városhálózat tagozódása a tudásbázisok alapján - Kedvezőtlen megújuló képességgel rendelkező városok (Forrás: MTA RKK NYUTI 2003) - Jelmagyarázat: 7. csoport: Átmeneti helyzetű városok innovációs lehetőségekkel (20 város - 636 ezer fő - 12,9 %); 8. csoport: Átmeneti helyzetű városok mérsékeltebb innovációs lehetőségekkel (23 város - 324 ezer fő - 6,6 %); 9. csoport: Átlagos városi fejlettség alacsony humán bázissal és innovációs potenciállal (59 város - 770 ezer fő - 15,6 %); 10. csoport: Átlag alatti fejlettségű városok (59 város - 764 ezer fő - 15,5 %); 11. csoport: Kimondottan kedvezőtlen adottságú városok (67 város - 545 ezer fő - 11,1%) - A városokat jelölő körök mérete a népességszámmal arányos, a százalékos érték pedig a nem fővárosi városi populációhoz viszonyított részarányra utal (Forrás: Rechnitzer - Csizmadia, 2004)


Irodalom

Beluszky Pál - Győri Róbert (1999): A magyarországi városhálózat és az EU-csatlakozás. Tér és Társadalom. 1-2, 1-30

Beluszky Pál - Győri Róbert (2004): Fel is út, le is út... (Városaink településhierarchiában elfoglalt pozícióinak változásai a 20. században). Tér és Társadalom. 1, 1-41

Csapó Tamás (2002): A magyar megyei jogú városok regionális funkciói. Területi statisztika. 3, 228-252.

Dőry Tibor - Ponácz György Márk (2003): Az infokommunikációs ágazatok szerepe és súlya a magyar városhálózatban. Tér és Társadalom. 3. 165-181

Enyedi György (1997): A sikeres város. Tér és Társadalom, 4. 1-9

Lengyel Imre - Rechnitzer János (2000): A városok versenyképességéről. In: Horváth Gyula - Rechnitzer János (szerk.): Magyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón. MTA RKK, Pécs. 130-152

Nemes Nagy József (1996): Soprontól Nyíradonyig. Városok a piacgazdasági átmenetben. In: Agg Zoltán (szerk.): Átépítés. Közigazgatás. Területfejlesztés. Városmarketing. Comitatus, Veszprém. 193-204

Rechnitzer János (1993): Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. MTA RKK, Győr

Rechnitzer János (2002): A városhálózat az átmenetben, a kilencvenes évek változási irányai. Tér és Társadalom. 3. 165-183

Rechnitzer János - Csizmadia Zoltán (2004): A magyar városhálózat tudás alapú megújító képessége az ezredfordulón. MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Győr. Kézirat

Rechnitzer János - Grosz A. - Csizmadia Z. (2003): A magyar városhálózat tagozódása az infokommunikációs infrastruktúra alapján az ezredfordulón. Tér és Társadalom. 3. 145-163

Szirmai Viktória et al. (2002): Verseny és/vagy együttműködés? Város és környéke kapcsolatai. Budapest - Székesfehérvár, MTA Szociológiai Kutatóintézet, MTA RKK NYUTI Közép-dunántúli Kutatócsoport.

Timár Judit - Velkey Gábor (szerk.) (2003): Várossiker alföldi nézőpontból. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézete, MTA Társadalomkutató Központ, Békéscsaba - Budapest, 2003.


<-- Vissza a 2004/9 szám tartalomjegyzékére