stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   


Kisebbségkutatás - 2007. 1. szám

Az új brit iskolák Pekingben

Michael Collins: The New British Schools in Beijing in Contemporary Review, 2005, No. 1677, pp. 210-215.

A brit oktatási rendszer a képzés minőségét tekintve nemzetközi tekintélynek örvend, és a tengerentúli brit iskolák a diákok ezreit fogadják a világ számos részéből. Nem meglepő tehát, hogy három brit iskola, a British School of Beijing, Dulwich College China és a Harrow International School Beijing, is megnyitotta kapuit Pekingben.

A brit oktatási hagyományok évtizedek, sőt évszázadok során alakultak ki olyan független iskolák vezetésével, mint Eton, Harrow és Winchester, melyek munkáját a kormány elősegítette, és figyelemmel követte. A brit oktatás elkötelezettsége a teljes személyiség fejlesztése irányában egyértelmű: a tanulás fontos, de önmagában nem elégséges. A fiataloknak képesnek kell lenniük felfedezni az őket körülvevő világot, önállóan gondolkodni és véleményt alkotni, másokkal kapcsolatokat építeni és testi fejlődésüket sportolással elősegíteni, valamint megtapasztalni a felelősséget. Míg a brit oktatás mélyen az európai tradíciókban gyökerezik, boldogan teszi magáévá ezeket a szélesebb célkitűzéseket. Egyes tengerentúli iskolák miközben „brit iskolaként” hirdetik magukat és tanítási nyelvük az angol, nem követik Anglia és Wales nemzeti alaptantervét, amely pontos meghatározásokat tartalmaz mind tantárgyi, mind más célok tekintetében, melyeknek elérését szabványosított tesztekkel mérik. Ezzel egyidejűleg sok iskola, melynek oktatási programja a brit alaptanterven nyugszik, sokkal inkább „nemzetközi iskola”-ként hirdeti magát, mellyel a diákjai között jelenlévő nagyszámú különböző nemzetiségre utal. Mindkét esetben a szülők, akik egy brit iskolát választanak, mindenütt a világon biztosak lehetnek abban, hogy az intézmény a nemzeti alaptantervet fogja követni, és hogy annak eredményei összevethetők lesznek az Egyesült Királysággal, ahol a kormány monitorozó tevékenysége a minőség garanciája. Ami az Egyesült Királyságon kívüli iskoláztatást illeti, teljesen magán kézben van, a brit kormány nem működtet, vagy támogat semmilyen iskolát (kivéve a brit fegyveres erők és néhány helyütt az EU brit tisztségviselői gyermekeinek iskoláit). Ennek ellenére a brit iskolák széles választékát találjuk világszerte, kicsiket és nagyokat, általános, közép, és más, minden korosztály számára igénybe vehető iskolákat. Egyeseket vállalkozások vagy magánszemélyek alapítottak, míg másoknak szülők vagy tanárok a tulajdonosai. A brit kormány semmilyen módon nem felügyeli ezeket az iskolákat, noha különböző mértékig a házigazda ország hatóságai felügyelhetik őket.

Jelenleg Kínában a gyerekek csak tizenhat éves koruk után iratkozhatnak külföldi tulajdonú iskolába, de több brit iskola megnyitása Kína-szerte azon a várakozáson alapszik, hogy könnyíteni fognak ezen a korlátozáson. Az, hogy az anyaiskolák múltbeli hagyományai, mint pl. öltözködés, dalok, az iskola nyelvezete, vagy a rendszeres keresztény istentisztelet, mennyire átültethetők és relevánsak új környezetükben, máig is vita tárgyát képezi. Sokkal fontosabb azonban az erkölcsiség és az elvárások, melyekre India jó példát szolgáltat. Az iskolák bevezetik diákjaikat a különböző vallások és kultúrák ismeretanyagába, és a nyugati keresztény erkölcsi értékek elsajátítására ösztökélik tanulóikat, de azokra ezen értékek közül, amelyek minden vallás számára közösek. Mindazonáltal a tradícióknak időre van szükségük a kialakuláshoz, és kétségtelen, hogy az iskolák többségében nem brit tanulói éppen olyan egészséges saját hagyományokat fognak kialakítani, mint az anyaiskolák. Eközben a legtöbb iskolában választható nyelv a mandarin (kínai), amely nemcsak lehetővé teszi a diákok számára azt, hogy fenntartsák kötelékeiket a helyi kultúrával, de az iskolákat is segítik abban, hogy a helyi közösségekkel megfelelő kapcsolatot építsenek ki és megalapozzák saját identitásukat és hálózatukat. Pekingben a brit képzés e három úttörő vállalkozásának nemcsak jó kilátásai vannak egy jelentőségteljes szerep kialakítására, de nemzetközi képzési modellt is alkothatnak.


stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   


Figyelem! Nem nyomdahű változat. Tudományos célú felhasználáshoz ajánlatos összevetni a nyomtatott kiadással.