FĹ‘oldal

Korunk 1932 December

Új német képek

 


A német forradalmi művészek mostanában megnyílt kiállitásán a 62 kiállított kép közül 42-őt kobozott el a rendőrség s csak huszat hagyott meg. Ezért aztán nehéz igazi fogalmat alkotni arról, hogy képek dolgában tulajdonképpen ma mi megy végbe Németországban. A megmaradt képekből azonban egy dolog így is szembeötlő: Az izmusok likvidálása. — A plakát az osztályharc művészi mozzanatait ábrázolja, Egy tömegdemonstráció; egy magasra szökkenő lobogó; egy félelmetes ököl a sztrájktörők ellen; a szükségrendeletek következményei; (egy rendőr kutya ül egy tál étel előtt, odakuszik egy csenevész munkásgyerek: a felírás: kaphatnék én is egy falatot?) a szociáldemokrácia leleplezése; stb. mind a plakát elemei. Az izmusok eltűntek. A piktura megtalálta az utját a valósághoz. Például: egy nagy bérkaszárnya udvari szárnya. Valamennyi ablaka nyitva. Mindegyik ablakban más és más ember. Más és más tipus. Egy kiszolgálólány, egy inas, egy öregasszony, egy henteslegény, egy munkanélküli, egy sztrájkoló, egy gyermek táskával, egy öreg tehetetlen ember és így tovább a négy emelet minden ablakában. Lent a szűk udvaron krumpli árus kiabál, de nem vesz tőle senki. Az emberek gondterhesek, a nap nem süt ide, a színek egyszerűek és tiszták. A kép felejthetetlen. A másik kép egy wed dingi proletár család. Egymás mellé állított portrék. Alól szöveg. A nagyapa szociáldemokrata munkás. Ma reklámcédulák kiosztásával foglalkozik. Mellette a veje, szintén szociáldemokrata szervezet tagja, a lánya azonban a kommunista párt tisztviselője. Ennek a házaspárnak két fia van, mind a kettő kommunista. Egy lány egy kishivatalnokhoz ment férjhez, 80 márka havi fizetés, egy gyermek. Az asszony nem politizál. Férje az Angriff olvasója. Remélik, hogy a fiukat gimnáziumba adhatják. Kellemetlen emberek. A házaspár egy másik lánya áruházban kiszolgálónő: csinos ruha, fitos arc. Szereti az irókat és a hipnotikus szeánszokat. Irodalomtörténeti kurzusokat hallgat. Ez a család eleven kiáltványa a pikturának. Zöld és barna portrék: szöveg nélkül ok vasható a jellemük. Szürke, egyszerű emberek. Semmi túl- és semmi leértékelés. Plasztikusan látható az emberek tagozódása, felismert és fel nem ismert osztályhelyzete. — László Fülöp bizonyára fitymálva állna meg ezek előtt a képek előtt, a mai forrongó német időknek azonban igen jelentős alkotásai ezek a képek. (Berlin) B. A.


 


Vissza az oldal tetejére