FÅ‘oldal

Korunk 1931 December

A photomontage

 


A photomontage alig husz éve ugy keletkezett, mint a népkölszin-, kompozíció- és tartalomtészet: észrevétlenül és anonime. A hatások, amiket egyesit magában három érből tevődnek össze, Az egyik a gyakorlati grafikára, a másik a tiszta photografiára. a harmadik a festőire vezethető vissza. Ez a három elem olyan területen találkozott, amely azelőtt csupán a grafika és a tipographiá számára jött tekintetbe. A photomontage alkalmazása csakhamar oly általános lett, hogy jelentkezett teoretikusa is. (Moholy Nagy László)


A photomontage-technika első jelentkezése a XVIII. század végére esik. A XIX. század legelején játékkártyát, papírpénzt. rézkarcot és levélrészleteket ugyanannak a játékösztönnek a hangulata szerint rakosgattak össze furcsa képekké, mintahogy a XIX. század végén ujságkivágásokból, fényképekből és technikai prospektusok ábráiból különös képeket rakott össze a türelem. Esztétikai értelmet ez a játék a képzőmüvészetek kubista fázisának napjaiban kapott, különösen a dadaisták agresszív ötleteivel. A berlini Sturmkör képei s főleg a Kurtr Schwitters-féle Merz-képek már formai szervezését végzik a valójában új valaminek. A karrikatura tendenciákat lassan szatirikus és polemikus törekvések váltják föl. A fényképek kiválasztása, a kivágások neme, összeállítása, megnevezése s rajzbeli és festői kiegészítése mind ritkábban az artisztikus játékösztönből kifolyólag történik s csakhamar az esztétikai szférán kivüli célok szolgálatába kerül, ugyannyira, hogy eleinte még az összerakosgatott anyag kvalitása sem számit. Mivel pedig ugyancsak müvészek voltak. akik ezt az új eszközt alkalmazták, ezért volt lehetséges, hogy olyan sok müvészi értékü photomontage keletkezett. Hannah Hoch photomontageai például szin-, kompozíció- és tartalombeli kvalitásaikban az úgynevezett tiszta művészet legkifogástalanabb alkotásaival vetekednek. Hannah Höch különben is külön nivót jelent. Jelenti a dadaista photomontage groteszk és szatirikus hatásokat szolgáló törekvése mellett azt, amelyik a kompozíció szimbolizáló erejével plakátszerü alakításokban a közösség szociális energiáit s lelkiismeretét mozgatja meg.


A photomontage a kizárólagos mühatásokon kívül széles szerepet nyert a gyakorlati grafikában (könyvkötészet, ipari- ós kereskedelmi katalógusok, plakátok, stb.)


A photomontage kultusz Európában Németországon kívül különösen Hollandiában fejlett. (Érdekes, hogy Hollandia vezetőszerepet játszik a modern épitőmüvészetben is). A másik terület Németországon kivül — Oroszország, amely hamar felfedezte a photomontage propagandaerejét, különösen azok előtt a tömegek előtt, amelyek szamára az irás ha nem is ismeretlen, de szokatlan. (Hires orosz photomontage szerzők Sternberg, Rodcsenko, El-Lissitzki. stb.)


Beláthatatlan szerep vár a photomontagera az oktatásban. Jobb pedagógiai segédeszközt, — a gyermekek játékösztönét ön-nevelő célokra használja fel, — nem. is lehet elképzelni.


A photomontage mozgalma természetszerüen nemzetközi.” Anynyira nemzetközi, hogy a legmüveltebb népek törekvéseit ugyanugy szolgálja, mint a legbarbárabbakét. Érthető is: a gondolat utja mindig a közvetlen szemléleten keresztül a legrövidebb. (Sz. A.)


 


Vissza az oldal tetejére