Korunk 1928 Október

Pósta-gyors magasvasút Párisban

 


Nagy városokban eddig a levelek leggyorsabb továbbítása a csőpósta útján történt. Ennek az alkalmazási lehetőségei azonban elég korlátoltak: csak egészen könnyű leveleket s csak kis távolságra bir el. Számtalan kísérlet merült fel a csőpostánál tökéletesebb gyors továbbító módszer kiépítésére. Pl. Peddington és Whitechapel között egy tízkilométeres földalatti vasút van, amely csak leveleket és csomagokat szállít. Aztán felmerült egy pósta-magasvasútterve, amely a póstakocsik kis súlya folytán nem kellene hogy túlmasszív legyen. S most jön Párisból a hír, hogy két francia mérnök, L. Hirschhauer és A. Talon az Akadémiának egy teljes részletességgel kidolgozott tervet nyujtottak be egy pósta-magasvasút-hálózat kiépítésére. A terv kivihetőnek látszik, úgy hogy a hírek szerint hamarosan hozzáfognak megvalósításához.


A postakocsiknak torpedó-alakjuk lesz, hogy minél kisebb legyen a levegő ellenállása. Nagyon könnyük lesznek; hogy egyenletesen haladjanak, súlypontjuk a lendítöközpont közelében lesz. A kerekeken abroncsok lesznek és éppen úgy kis golyókon fog forogni a tengelyük, mint a biciklié. Minthogy biztonsági szerkezetek lehetetlenné fogják tenni a kisiklást, a torpedók igen nagy gyorsasággal fognak mozogni; átlagos sebességük egyenes pályán elfogja érni az óránkénti 370 kilométert. A kocsik hossza két méter, szélességük negyven centiméter lesz. Üresen nem lesznek súlyosabbak egy métermázsánál s 25 kg. súlyt fognak elbírni. A házak felett kb. 15 méter magasságban fognak részükre pályát építeni.


A mérnökök számítása szerint a vasút ki fogja fizetni magát. Kilométerje 100.000–120.000 frankba kerül. A feltalálók egyelőre Páris és Le Havre között tervezik a vasút felépítését. Ez a távolság 250 km. Az épitési költségek 35 milliót tennének ki. Száz kis torpedó tenne szolgálatot és egy egykilogrammos csomag küldése nem kerülne többe, mint egy frank és 25 centimesbe.


Vissza az oldal tetejére | |