Korunk 1928 Október

Felhőkarcoló garázs és háztorony

 


Természetesen Amerikában, ahol az automobil kezdi kiszorítani az embert. Nem csoda hát, hogy a tömérdek auto elhelyezése egyike a legkínosabb problémáknak. Előbb az embereknek építettek felhőkarcolókat, ma már az autoknak. Chikágóban már elkészült az első.


Egy 23 emeletes felhőkarcoló belseje van kiépítve garázsnak. A modern technika minden vívmányával. Négy teherlift szállitja az autokat boxaikba. Az épületen belül az autok nem saját erejükből mozognak, hanem lejtő-pallók segítségével. Minden lifthez két beállóhely van, egy a beérkező s egy másik a távozó kocsiknak. A kocsik beállítása teljesen mechanikusan megy végbe a következőképpen.


A hazaérkező kocsi egy külön bejáraton hajt be és a négy lift egyike elé áll. Mialatt a kocsit egy külön terhelőre hozza, a soffőr kap egy kulcsot, amely egy még üres boxot nyit. Ez a kulcs egyben nyugtául szolgál. A kulcs levétele a kulcstábláról egyuttal kapcsolja a box tolópadlóját, amely automatikusan kigurul a box elé és várja az autó érkezését, fent a lift felső nyilasa előtt. Azalatt lent egy gomb megnyomása által a bejárat padlója, amelyen a kocsi megállott, félig felemelkedik és ferde állásba jut, úgy hogy a kocsi magától begurul a liftbe, amelynek ajtaja már előbb, amikor a kulcsot leakasztották a tábláról, magától kinyílt. A lift felviszi a kocsit a megfelelő box elé, ajtaja automatikusan kinyilik, padlója éppen úgy magától ferdén felemelkedik, úgy hogy a kocsi minden külön mozdulat nélkül magától begurul a nyitva váró boxba. A lift visszamegy s ugyanakkor fent a box ajtaja bezárul. S csak akkor nyitható ki újra, ha a soffőr a kulcsot visszaadja és bedugják a megfelelő nyílásba a távozó oldalon felállított táblán.


Ha azután le akarják hozni az autót, az előbbi folyamat megfordított sorrendben játszódik le. A kulcscsal létesített kapcsolás kinyitja fent a box ajtaját, ferdére állítja a box padlóját, a kocsi kigurul, át a liftbe, amely lehozza, megint kiguritja a kijáró elé, ahonnan azután saját erejéből megy tovább ki az utcára. A mechanizmus olyan tökéletes, hogy a kiszolgálás másodpercnyi pontossággal történik. Egy perc alatt négy kocsit tud be- és kiszállítani.


De ugyanakkor az amerikai rekordőrület, amely nem akar technikai akadályokat ismerni, emeletekben is tobzódik Chikágóban. A napokban irtak alá Chikágóban egy új felhőkarcoló építésére vonatkozó szerződést, amely messze felül fogja múlni az összes eddigi óriásházak méreteit. Az épület középső tornya 75 emeletes lesz, 256 méter magas, tehát csak 44 méterrel alacsonyabb, mint a párisi Eiffel-torony.


Az épületben 4.650.000 négyszögláb terület fog rendelkezésre állani, 14%-kal több, mint a szintén most épülő chikágói börzeépületben, amely pedig a legnagyobb eddig az egész világon. Mikor e két épület készen lesz, Chikágó fog dicsekedhetni azzal, hogy benne van a világ legnagyobb két épülete. Bostonban lesz a harmadik legnagyobb és New-York a Woolworth Building-gel a negyedik helyre kerül a felhőkarcolók nemes versenyében.


Az épület kb. 4 és fél millió dollárba fog kerülni. Elsősorban konfekciós cégek üzlethelyiségei lesznek benne. Egy nagy része az érdekelt cégeknek már bérszerződést is kötött, úgy hogy előreláthatólag Chikágó összes nagyobb ruhacégei ebben az egy épületben nyernek elhelyezést.


Két előadóterem is lesz az épületben, egyik 1200, a másik 2500 személyre. Lesz egy saját rendőrposztja s a tetőn uszoda és légfürdő. Az épület közepén egy tunnelszerű utca. A 47–70 emeleteken egy ezer szobás hotel, 70–75 emeleteken három nagy klubnak a helyisége s lent egy garázs 1200 autó számára.


 


Vissza az oldal tetejére | |