stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   



Korunk 2009 Március

Politikai és intézményrendszeri átalakulások a Habsburg-installáció idején Erdélyben


Kovács Kiss Gyöngy

 


 

Az osztrák befolyás fokozatos erdélyi térnyerését, a fejedelemségnek a Habsburg Birodalomba való betagolódását, azt a hosszas folyamatot, melyet számos – hatásaiban némelykor könnyebben, más esetben nehezebben észlelhető – intézkedés követ, a korabeli memorialisztika lépésről lépésre nyomon követi. Vonatkozik ez értelemszerűen, sőt az emlékiratok jó részében prioritásként kezelt módon a politikai és intézményrendszert érintő átalakulásokra/következményekre is, amelyek láttatása az erdélyi magyar nyelvű emlékirodalomban különböző formában és az uralommegszilárdítás fejlettségi fokának függvényében történik. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy e változások elsősorban azokat az emlékírókat foglalkoztatják, akik közvetlen módon implikáltak – alanyai vagy legalábbis tanúi – e változásoknak. Az is szembeötlő, hogy a beilleszkedés első szakaszában a Habsburg-uralom politikai következményeinek a tükrözése hangsúlyosabb. Az évek múlásával, az osztrák uralom kiteljesedésével, amikor Erdély pozícióját – s ezen belül a rendek helyzetét – illetően nem csillan fel más alternatíva esélye, az emlékiratok jobbára a hatalom politikai célkitűzéseinek valóra váltását, a társadalomra gyakorolt hatásukat, illetve a közigazgatási, törvénykezési vagy pénzügyi reformokat taglalják. Ezeket is főként akkor és annyiban, amikor és amennyiben változást jelentenek a hagyományos struktúrákkal és szervezettséggel szemben. Természetesen az emlékiratokban fellelhető célzások, utalások vagy konkrét leírásai a Habsburg-installáció politikai vetületeinek, valamint az intézményrendszert módosító intézkedéseknek a szerző szándékai szerint csak „másodlagos információk” lehetnek, hiszen az emlékírók közvetlen célja nem a fennálló rend politikai elemzése vagy organizatorikus rendeletek nyomon követése. Az emlékíró tényeket, eseményeket-eseménysorokat sorol fel, melyeket saját és társadalma életéből szelektál. A politikai vagy intézményrendszeri vonatkozás tehát igencsak esetleges a narráció folyamán, és sokkal inkább direkt vagy indirekt utalásokból áll.

A szerző nézőpontja és a történelmi igazság közti korrekt megfeleltetés érdekében figyelembe kell vennünk az emlékiratok keletkezésének körülményeit is. Az első szakaszban – melynek emlékirodalmában a Habsburg-uralom politikai következményeinek erőteljesebb ábrázolása jelenik meg – a legszámottevőbb szerzők valahogy hasonló körülmények között írják visszaemlékezéseiket. Bethlen Miklósról van szó, aki császári fogságban írja emlékiratait, és Wesselényi Istvánról, aki – bár szabadlábon van – naplóját szigorúan császári környezetben írja, mondhatnánk akár, hogy Bécs árgus tekintetét érezve magán. E körülmények természetszerűen tompítják mondanivalójukat. A szerzők tudatában vannak annak, hogy a papírra vetett gondolatok egynémelyike felhasználható ellenük. Emiatt néhány aspektust nem is említenek. Például Wesselényi Bethlen Miklós ügyének tárgyalása és az – egyébként megdöbbent – rendek vitája kapcsán megjegyzi, hogy e vitákat nem jegyezte fel naplójába.1 Politikai és társadalmi státusukat tekintve Bethlen Miklós és Wesselényi István a Habsburg-installáció első időszakának politikai vonzatait, az események gerjesztő okait valós mivoltukban mérik fel. Az írásaikban kronológiai szempontból fellelhető párhuzamok, ugyanakkor azonban az eseményeknek a különböző látószögből való vázolása miatt a két szerző informacionális szempontból a legszerencsésebben kiegészíti egymást.2

Kortársaik közül – akik szintén a beilleszkedés első szakaszát ábrázolják – Apor Péter tulajdonképpen az életmód- és életformabeli nemesi szokásokban megnyilvánuló változásokat percipiálja, Cserei Mihály – távolabb a dolgok menetét meghatározó erőktől – magánvéleményét fejti ki a Habsburg-hatalom kiteljesedését illetően, míg Szakál Ferenc jobbára városa, Kolozsvár eseményeire koncentrál, és II. Rákóczi Ferenc híveként láttatja a kuruc–labanc viszályt.

Az, hogy az említett emlékírók különböző szemszögből vizsgálják az általuk elmondottakat, nem zárja ki, hogy az elbeszéléseikbe foglaltak többé-kevésbé kiegészítsék egymást. A különbözőségek ellenére már a Habsburg-uralom kezdetén körvonalazódik egy közös vonás, ami – ez esetben – az uralomváltás politikai következményeit illeti. Más-más hangsúlyokkal és motivációkkal, de erőteljesen jelentkezik az emlékíróknál a kiábrándultság – egyeseknél kifejezetten a kudarc – érzése. Ez jórészt annak tulajdonítható, hogy az osztrák uralom kiteljesedése, a kormányzás módja, az alkalmazott módszerek és eszközök nincsenek összhangban a Diploma Leopoldinum kitételeivel. Pedig az erdélyi rendek szemében e Diploma – kiegészítve a katolikusok javára a Resolutio Alvinczianával – referenciális pont a Habsburg-uralom létrejöttét követő évek kiértékelésénél. A Bethlen Miklós kitartásának köszönhető Diploma – ez a rendeknek kedvező kompromisszum – nem a rendi remények szerint lép életbe, hanem sokkal inkább az erősebb fél elvárásait kiszolgálva. S a háborús körülményekből adódóan ez a szerződő fél – a birodalom – a legkevésbé rugalmas császári intézmény, a hadsereg révén van jelen Erdélyben. Az államférfi – és ugyanakkor emlékíró – Bethlen Miklós egyes passzusokban nyíltan elmondja véleményét a Diploma alkalmazási módjának a Habsburg-uralom megszilárdulásában játszott szerepéről. Valójában a Diploma erdélyi kidolgozójának koncepciója szerint – amint az egyébként leveleiből és álnéven megjelent munkájából3 is kitűnik – Erdély számára a legoptimálisabb megoldás az volna, ha önálló fejedelemséggé válhatna egy protestáns fejedelem uralma és a külföld garanciája mellett. Ezzel szemben a Diploma ráció kínálta kompromisszuma csupán Erdély államiságának a megőrzési lehetőségét jelentheti. E kompromisszum életbe léptetése azonban annak az önéletírásában tükröződik, aki ezt – bár létrehozta – kudarcként éli meg. Már az Önéletírás motiválása is ezt sugallja. A Diploma tető alá hozásában jelentős szerepet játszó Bethlen — akit kétszer fosztanak meg szabadságától – úgy véli, hogy az őt nem ismerő utókor az akkori idők legsemmibb emberének fogja tartani. Ez veszi rá, hogy önigazolásként megírja a történteket. Mert a „művében”, a Diplomában szavatoltakat senki nem veszi komolyan (lásd Rabutint, aki azzal fenyegetőzik, hogy meg nem felelő magatartás esetén bármelyik főurat lefejezteti).4 A Rabutin által mondottak idézése nyilvánvalóvá teszi, mekkora a valós hatalmuk és tekintélyük a Diploma kitételei alapján létrehozott tisztségekbe került erdélyi nemeseknek. És amikor Bethlen Miklós a guberniumi ülésen idézi a Diploma 17. cikkelyét, mely kimondja, hogy a tábornokok nem avatkozhatnak be a politikába, Rabutin fenyegetően közli vele, miszerint ő olyan „spiritus familiaris”-szal – vagyis bizalmas informátorral – rendelkezik, aki értesíti mindarról, ami a Gubernium ülésein történik.5 Talán ez az egyik legmeggyőzőbb ábrázolása annak, hogy a Gubernium, Erdély legfelsőbb végrehajtó szerve mekkora szerepet tölt be valójában az államapparátusban, mennyire megalázó helyzetbe kényszerül, és a realitásban a császári katonai autoritás állandó felügyeletét érezheti magán.

Bethlen Miklóssal szemben Wesselényi István kevesebb szubjektív megállapítást tesz a politikai változások vonatkozásában.6 Bár jóllehet lojális a Habsburgokhoz, nemegyszer teszi szóvá a Diploma be nem tartását, a császári hivatalosságok visszaéléseit, az egyre növekvő kötelezettségeket, melyek jóval túlmutatnak a Diplomában leszögezetteken.

Ugyanakkor elválasztja a feljegyzéseiben megrajzolt negatív képet és elnyomást az uralkodó személyétől, és minden rosszat jórészt a katonai szerveknek, elsősorban Rabutin tábornoknak tulajdonít.7 E látás- és tükröztetésmódnak megfelelően szükségesnek véli minél részletesebben bemutatni az uralkodónak a Gubernium beadványára küldött válaszát,8 melyben I. Lipót a nemességet szabadságaik tiszteletben tartásáról, a parasztságot tulajdonaik zavartalan megőrzési lehetőségéről biztosítja, illetőleg annak a szándékának ad kifejezést, hogy a rendet a hadsereg igénybevétele és megtorlások nélkül fogja fenntartani.9 Hasonló hozzáállással találkozunk egy másik uralkodói levélre való hivatkozáskor, melyben a császár azt kéri Bethlen Miklós kancellár megvádolásakor, hogy ez utóbbinak semmi baja ne essék.10 E levelek fényében azonban még markánsabban kirajzolódik a kép arról, ahogyan a központi hatalom figyelmen kívül hagyja a Diploma előírásait, visszaélésekkel és a lakosságot sújtó, állandóan növekvő adókkal tűzdeli meg erdélyi térhódítását. Megállapítható azonban, hogy jóllehet Bethlen Miklós önéletírásának kicsengése szerint a Habsburg-uralom kiteljesedése a politikai következmények tekintetében totálcsődöt jelent, Wesselényi István kevésbé szubjektív napi feljegyzései nem hazudtolják meg a Bethlen által elmondottakat. Csupán szemlélet- és hangvételbeli különbözőségről van szó.

Bethlen Miklós kancellár sorsa és a vele szembeni eljárás csak egy aspektusa annak, hogyan „forgatták ki a Diplomát valójából”, illetve hogy a Habsburg-rendszer a realitásban másként fest, mint ahogy ezt előzetesen papíron kidolgozták. Az emlékirodalomból szinte általános érvénnyel kitűnik, hogy az országban a birodalom érdekei bírnak primátussal. Az első időszakban legalábbis azonban ezeknek az érdekeknek katonák az érvényesítői – háborúk ürügyén, beleértve a belső „háborút”, a II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharcot. A rosszul fizetett katonák pedig természetszerűen helyezték előtérbe – „birodalmi érdekek” címszóval ellátva – saját érdekeiket. Ez a mentalitás világlik ki Rabutinnak a Gubernium beadványára írt válaszából, melyben ez utóbbi a hadseregnek a lakossággal szembeni visszaéléseiről panaszkodik: „a had fizetetlen és nem tarthatja disciplinában, hanem nem bánja, bármint reportálják a császárnak és ha fizetést adnak a hadaknak, azután ő is szorosabb commandót tart.”11 A helyi hivatalosságokat „szalmabáboknak” tekintve, semmibe veszik12 a hadsereg képviselői. E bánásmód alól Erdély legmagasabb tisztségviselője, a gubernátor sem képez kivételt; a tábornok „mint egy gyermekkel”, úgy bánik vele, s egyáltalán minden általa felvetett kérdést nevetségesnek tart.13 Mi több, a tábornok rendeletéből megtiltatik neki, hogy kilépjen a városkapun. E vonatkozásban sokatmondó a gubernátor véleménye is – a bécsi udvar „mindenki udvara”, míg Erdély olyanokra bízatik, mint Tige báró úr és Henis úr, akik nem törődnek azzal, hogyan vész el az ország, hiszen őket mindenképpen megfizetik.14

Wesselényi mindennapi feljegyzéseiből sem hiányoznak a lakosságot nyomasztó, permanensen növekvő tendenciát mutató adóterhekről szóló elmélkedések: „Ma értettük, hogy a generál parancsolatjából a Gubernium az itt körül levő székekre és vármegyékre patenseket bocsátott ki, hogy mind az reájok vetett quantumot ide administrálják, minden késedelem nélkül, mindazon kívül, ami naturaléjok vagyon, csak a mindennapi szükségekre hagyjanak, a többit mind béhozzák, mert másképpen is a militia kimegyen, és mindeneket béhozzák.”15 Az ilyen és hasonló információk olvastán érthetővé válik, hogy Wesselényi – Bánffy gubernátor vejeként és lojális Habsburg-pártiként – miért ismeri be valójában, egy császári kapitány szavait idézve, hogy a lakosság és a kurucok között érthető módon együttműködés áll fenn, az előbbiek támogatják az utóbbiakat, és az osztrákokkal szemben az ő pártjukon állnak.16

A Habsburg-installáció első időszakát elemzi emlékiratában Cserei Mihály is.

Egy exkluzivista „transzszilvanizmus” képviselőjeként, mely számára minden, ami kívülről, főképp a nem erdélyi magyarok részéről érkezik, csak rossz és káros lehet az erdélyiekre nézve, Cserei ugyanakkor a császár híve – s mint ilyen, természetesen Rákóczi-ellenes.

Mindazonáltal az osztrák uralom általa összefoglalt következményeit, emlékíró társaihoz hasonlóan, ő is a Diploma Leopoldinum kitételeinek figyelembevételével vizsgálja – és a többiekéhez hasonló következtetésekre jut. Abban különbözik azonban a fentebb említettektől, hogy ő a Habsburg-uralom káros politikai következményeiért – melyeket írásában tisztességesen számba vesz – az erdélyi rendeket hibáztatja, amelyek nem tudnak mit kezdeni a „gyönyörűséges Diplomával”, s kicsinyes acsarkodásaikkal alkalmat nyújtanak a Diplomában foglaltak megszegésére.17 Protestánsként felméri a katolikus restauráció következményeit, de ezeket sem Bécs, hanem a Habsburgok erdélyi exponense, Apor István számlájára írja.18 Cserei nem tekint el az uralomváltás során alkalmazott visszaélések legsúlyosabb következményének, a Rákóczi-mozgalomnak a leírásától sem. És jóllehet a kurucokat hibáztatja az ország tönkretételéért,19 Wesselényivel ellentétben, aki megőrzi császárhűségét, Cserei kemény szavakkal illeti a Habsburgokat, mert nem tartanak igényt lojalitására.20

A Habsburg-berendezkedés egyik legsúlyosabb politikai következménye valójában az erdélyiek részvétele a II. Rákóczi Ferenc vezette mozgalomban. Ez egyrészt a Diploma Leopoldinum figyelmen kívül hagyásának, másrészt az egyre súlyosbodó adóterheknek tulajdonítható. A mozgalom társadalmi háttere miatt – melyet az említett túlzott anyagi megterhelések és ezek drasztikus végrehajtása vált ki – a szabadságharc idején vannak olyan időszakok, amikor a Habsburg végrehajtó hatalom szinte nem gyakorolható Erdélyben, és az uralom konszolidálódása – beleértve a tervbe vett intézményszervezést – félbeszakad. A végrehajtó hatalom nagyon szűk körében, Szebenben végbementekről Wesselényi tudósít a legkompetensebben, hiszen ő maga is részese a Habsburg végrehajtó hatalom tevékenységének. Ami a Rákóczi-mozgalom országos és társadalmi kihatásait illeti, a korabeli emlékírók horizontja viszonylag korlátozott mind térben, mind a szubjektív vélemények kifejtése tekintetében. Vizaknai Bereck György és főként Szakál Ferenc elbeszélései nemigen lépik át a város határait, s a történéseket az események forgatagába sodródott város szemszögéből vizsgálják. Szakál Ferenc azokat a kolozsvári unitáriusokat képviseli, akik a Habsburg-hatalom által támogatott vallási intolerancia első áldozatai közé tartoznak.

Ami Vargyasi Daniel Istvánt illeti, írása szélesebb kitekintéssel szól a II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharc éveiről, túlzott részletességgel, melyek olyan személy életútjáról tanúskodnak, aki akarata ellenére került az események forgatagába. Mivel mindkét táborban szerez tapasztalatokat, és a történések főszereplőivel is találkozik, emlékirata egy sor részletkérdéssel gazdagítja a kuruc–labanc konfrontáció történetét. A közvetlen állásfoglalás erejét Vargyasi Daniel Istvánnál a karteziánus expozíció tompítja, illetve a félelem diktálta óvatosság. Ez utóbbi nem is alaptalan, mivel nemcsak Bethlen Miklóst vádolják meg azért, amit írt, de Daniel Istvánt is. Bár önéletírásának a konszolidáció éveit érintő része hemzseg Mária Terézia dicsőítésétől, az 1764-ben kiadott kötetet elkobozzák, az idős szerző ellen pedig vizsgálatot indítanak, és megbírságolják a nyomdásszal együtt, mivel a munka adatokat tartalmaz a protestánsoknak a Habsburg-uralom bevezetését követően elszenvedett sérelmeiről.21 A közvélemény azonban tudni véli, a kötet elkobzásához hozzájárul az, hogy a szerző az udvar számára nem kellemesen hangzó kuruc háborúról is részletesen beszámol. Ez a sors vár egyébként Bod Péter két könyvére is.22 Az említett kiadványok sorsa új jelenséget vetít előre – a cenzúra bevezetését, mely a felvilágosodás térhódításával egyidejűleg vaskos füzeteket jelentet meg a tiltott kiadványok megjelölésével.23

1763-ban – amikor a központi hatalom egy sor közigazgatási-törvénykezési és katonai intézkedést foganatosít Erdélynek a birodalomba való minél tökéletesebb beilleszkedése céljából, és a Gubernium vezetését civil kormányzók helyett (katona) elnökökre bízza – a hadjáratokban részt vevő tisztek utasítást kapnak arra, hogy a külföldről behozott „tiltott” könyvek listáját mutassák be.24 Ilyenformán mindaz, ami a hatalom tekintélyét nyirbáló eszméket tartalmaz, tiltottá válik, s e kiadványok terjesztése büntetendő cselekedetnek minősül; ugyanakkor speciális intézkedések születnek a könyvárusok tevékenységének ellenőrzésére. Mindezek elsősorban a birodalmon kívül nyomtatott könyvekre vonatkoznak. A birodalomban ugyanis egyetlen kiadvány sem nyomtatható ki a cenzúra engedélye nélkül. Az említett Vargyasi Daniel István és a nyomdász Páldi azért részesülnek büntetésben, mert az előbbi önéletrajzát a Gubernium jóváhagyása nélkül adják ki.25

Az emlékiratok mindezek ellenére ilyen vagy olyan formában, az események számbavétele mellett, tükrözik a Habsburg-uralom megszilárdulásának politikai következményeit is. Annak ellenére, hogy az említett okokból jó néhány esetben visszafogottság mutatható ki a hatalmi intézkedések személyes minősítése tekintetében. E vonatkozásban meg kell említeni, hogy bár az udvar az új arisztokrácia megteremtésével és az adományozott rang- és címesővel nagyszámú mágnáscsaládot térít át a katolikus hitre, a középnemesség, az írástudók nagy része mégis megmarad protestánsnak. S a konszolidáció időszakának emlékírói jobbára ebből a rétegből származnak, kivéve Bethlen Katát, aki mágnáscsalád leszármazottja, mindemellett megmarad kálvinistának. Nyilvánvaló tehát, hogy a Habsburg-uralom kiértékelésekor egyik referenciális pont – az emlékírók esetében is –, hogyan sikerül a központi hatalomnak betartania a Diploma Leopoldinum kitételeit – vallási tekintetben is. Míg az installáció első éveiben az emlékírók mindent a Diploma teljes egészében való tiszteletben tartásához viszonyítanak, és kiemelt figyelemmel követik a saját, hagyományosan erdélyi intézményeik sorsát, addig a konszolidáció szakaszában, amikor a látszólag saját erdélyi intézmények működnek, a magas rangú tisztségviselők az új – komoly donációkat elnyerő – arisztokrácia soraiból származnak, természetes, hogy a hatalom kiértékelése csupán a Diplomában leszögezett garanciák bizonyos pontjaihoz kapcsolódik. A hatalom intoleráns politikája ezért kap helyet – ha nem is kemény kritika formájában – az írástudó-lelkipásztor Bod Péter emlékiratában vagy Hermányi Dienes József anekdotáiban.

Az említettek emlékiratai azonban csupán néhány aspektusra utalnak, s nem tükrözik globálisan sem problematikaként, sem térben az illető időszak eseményeit.

Halmágyi István és Rettegi György az, aki a konszolidáció éveinek összefogó képét adja. Halmágyi az 1762–1769-es eseményeket szövi bele elbeszélésébe. Ezzel szemben Rettegi jóval nagyobb időintervallumot ölel fel, az 1718–1758-as éveket kivonatoltan, az 1759–1784-es időszakot részletezőbb tálalásban. Az integráció szempontjából jelentős évekre vonatkozóan párhuzamos képet nyújtanak. Nem érdektelen a két elbeszélő forrás értékelése szempontjából összevetni a szerzők által elmondottakat. Halmágyi az erdélyi végrehajtó hatalom tagjaként, guberniumi titkárként, jelentős személyiségek munkatársaként írja naplóját. Hozzáfér a Gubernium irataihoz, melyek egy részét személyesen szerkeszti meg. Elsődleges információkat dolgoz fel tehát. Rettegi a vidéki nemesség képviselője, akihez az információk a vármegyétől – vagy jobbára hallomásból – jutnak el. Ilyenformán Halmágyi akár a megtörténtek hivatalos (Gubernium általi) elbeszélőjének is tekinthető, míg Rettegi, aki nem közvetlen részese a leírtaknak, a vármegyei közvélemény szószólója. Mindazonáltal információik gyakorta egybehangzóak, s egy-egy intézkedésnek az össznemesi társadalomra gyakorolt hatását tükrözik. Ugyanakkor a két említett szerző arról is tudósít, milyen mélyre hatolt a társadalomba egy-egy jelentősebb császári intézkedés, illetve hogyan percipiálta az általuk képviselt rendi társadalom ezeknek az intézkedéseknek a következményeit.

A Habsburg-uralom politikai következményei között az említett két emlékíró felfigyel arra a másodlagos szerepre, amellyel a központi hatalom háttérbe szorítja a sajátosan erdélyi intézményeket és tisztségeket. Természetesen a Bethlen Miklós és Wesselényi István által bemutatott időszakhoz képest az erdélyi központi intézmények formálisan működnek, az erdélyi tisztségek is betöltöttek, tehát a Diploma ilyen tekintetben való bírálata sokkal szelídebb és ritkábban jelentkező. Esetenként azonban megjelenik – legyen szó a gubernátornak a bécsi udvar általi leváltásáról (mert ellenszegült a határőrezredek létrehozásának és Buccow más terveinek), a katonaság szerepének oly mértékű növeléséről, hogy a Gubernium elnöki tisztjét is tábornokkal töltetik be,26 annak a megállapításáról, hogy belpolitikai tekintetben sem a gubernátor kormányozza az országot, hanem egy triumvirátus, vagy Bajtay római katolikus püspök, az udvar kegyeltje szerepének növekedéséről.27 Nem hiányzik a kormányzat bírálata sem Hadik András egy véleményének idézésével, mely szerint a hatalmon lévők nem kívánják az igazságot hallani.28

Szintén a Habsburg-uralom kiteljesedése következményei közé tartozik az udvar valláspolitikájának az Erdélyben addig nem tapasztalt méretű térnyerése. A felekezeti feszültségekről Halmágyi és Rettegi írásai is tanúskodnak. E feszültség gerjesztő oka – amint az köztudott – a hatalom egyik alapvető célkitűzése: a katolikus restauráció és elsősorban a katolikusok–reformátusok, illetve ortodoxok–görög katolikusok közti kapcsolatrendszerben nyilvánul meg. A katolikusok és protestánsok – az erdélyi rendek – vonatkozásában felekezeti offenzívára kerül sor a protestánsok számának, társadalmi és politikai súlyának csökkentése, illetve a katolikusok szerepkörének növelése céljából. A görög katolikusok–ortodoxok kapcsolatrendszerben a megszorító intézkedések az ortodoxok ellen irányulnak, a kialakult helyzet pedig nem egy esetben tömegkonfliktusokat eredményez.

Mind Halmágyi, mind Rettegi kálvinista protestáns, érthető tehát e helyzet iránti érzékenységük, a katolikus restaurációval, illetve a katolicizmus térhódításával, például az 1751-es aposztáziarendelettel szembeni ellenérzésük.

Az említett folyamatnak része az erőszakkal vagy különböző ígéretekkel (például jobbágyhelyzetből való felszabadítás)29 való térítés, a jezsuiták tevékenysége,30 az állandó táblák szervezésekor az unitáriusok figyelmen kívül hagyása Buccow rendelete alapján,31 Bod Péter és mások könyveinek elkobzása vagy az a tilalom, miszerint a protestáns lelkipásztorok nem tehetnek említést a katolicizmusra való erőszakos térítésekről.32 A Habsburg-hatalom ilyenformán olyan helyzetet teremt, hogy érthetővé válik, a kálvinista emlékíró Rettegi miért dicsőíti II. Józsefet türelmi rendelete kibocsátásáért, és miért példálózik az intolerancia főképp magyarországi túlkapásaival, ahol e rendelet kibocsátása előtt a helyzet sokkal súlyosabb volt, mint Erdélyben.33

A Habsburg-valláspolitika életbe léptetése a román lakosság soraiban is érezteti hatását. Az ortodoxok görög katolikus hitre térítése jelentős célkitűzése a hatalomnak, bár – amint az kiderül a korabeli emlékiratokból – e térítés kezdetben formális, „in nomine”.34 Egyes ortodox klerikusok újratérítő munkája eredményeképp – ilyen a volt görög katolikus esperes, Nicolae Pop din Balomic (Retteginél Balamériként emlegetett)35 vagy még inkább a Sofronie néven ismert Stan Popovici szerzetes (Halmágyinál Soffroniu kalugyer)36 esete – jó néhány görög katolikus válik újra ortodoxszá. Az ortodoxiához való visszatérést zavargások (görög katolikus papok elűzése, a templomok visszafoglalása stb.) követik, melyek nemcsak az erdélyi társadalmat foglalkoztatják, s ennél fogva tükröződnek az emlékiratokban, de az ortodox mozgalmak kapcsán írott jelentések arról tanúskodnak, hogy Bécsben egyenesen rebellióról beszélnek.37 A rend helyreállításával császári biztosként Buccow tábornokot bízzák meg, aki nem késlekedik a megtorló intézkedésekkel: összeíratja az ortodox, illetve görög katolikus románokat, megosztja a templomokat a görög katolikusoknak kedvező arányban, rendkívüli adókat ró ki az ortodox papokra és hívekre, és a hadsereg erejét maga mögött tudva ortodox kolostorokat romboltat le.38 Az emlékirodalom, e folyamat általános jegyeinek percipiálásán túlmenően, természetesen sajátos aspektusokat és a közvélemény értékelését is bemutatja. Halmágyi feljegyzi, hogy 1762-ben guberniumi körökben egy, a románok között terjesztett körlevélről beszélnek, mely felszólítja őket, szerezzenek be fegyvereket, ugyanis szükségük lesz ezekre,39 de leírja a mezőségi mozgalmakat,40 a Beszterce kerületi ortodox románok magatartását,41 a görög katolikusoknak nyújtott kedvezményeket,42 azt is például, hogy a határőrségbe való bekerülés – és ennek következtében a jobbágyterhektől való szabadulás – feltétele a görög katolikus felekezethez való tartozás.43

Nem hiányzik a híradás azokról az ortodox papokról sem, akik a görög katolicizmusra való áttérés ellen prédikálnak,44 ugyanakkor Halmágyi olyan, a Guberniumtól szerzett értesüléseket is papírra vet, melyek a két felekezethez tartozó hívők összeírásakor elkövetett szabálytalanságokról szólnak.45

A két kálvinista emlékíró, Halmágyi és Rettegi felfigyel a Habsburg-valláspolitika protestánsokkal és ortodoxokkal szembeni megnyilvánulásának számos párhuzamára. Halmágyi meglepetten állapítja meg, hogy míg a favorizált felekezetek kedvük szerint emelhetnek templomot, ez a szabadságjog a protestánsok és ortodoxok esetében korlátozott – utóbbiaknak ugyanis előzetes építési engedélyért kell folyamodniuk.46 Rettegi ezzel szemben főként a vármegyékben keringő hírekre alapozva beszámol arról, hogy az ortodoxok megmozdulásait – úgy hírlik – a reformátusok készítették elő a célból, hogy a központi hatalom vizsgálatot indítson ez ügyben.47 Ugyancsak Rettegi jegyzi fel, hogy ortodox román diákok járják az országot, és különböző helységekben tartanak zsinatot – e vonatkozásban Rettegi a románság nemzeti öntudatra ébredésének jeleiről ír.

Az emlékirodalom részletesen tárgyalja a Habsburg-uralom térhódításának egy más területen – a katonapolitikában – való érvényesülését is. Itt elsősorban a határőrezredek felállításáról van szó. A hír – amint arra már utalás történt egy előbbi fejezetben – 1762-ben bukkan fel az emlékirodalomban, amikor is megjelenik az úgynevezett „Land-miliz”48 vagy másképp „nationalis militia”49 egységek létrehozási terve. A projektum visszhangja az egész országban érzékelhető, és sokak lelkesedését váltja ki, akik ez úton remélnek megszabadulni a súlyos jobbágyterhektől. Ugyanakkor a militarizálásnak számos ellenzője is van; a helyzet a székelyföldi közismert konfliktusokhoz vezet, mely a madéfalvi mészárlással, illetve a Beszterce kerületi, Radna-völgyi mozgalmakkal tetőz, ez utóbbi is sok áldozatot követel. A két emlékíró közül Halmágyi, aki kezdetben a székely határőrezredek létrehozása céljából alakult bizottság tagja, a bizottság tevékenysége jegyzőkönyvének anyagán50 kívül egyéb, máshonnan származó információkat is közöl. Ilyenformán naplója elsődleges forrás a határőrezredek szervezésének kérdéskörére, elsősorban a bizottság munkájára és a csíki történésekre vonatkozóan. Az említett ezredeket illető általános információkon51túlmenően számos adat vonatkozik a csíki eseményekre,52 és nem hiányzik a Radna-völgyi (Beszterce kerület) román határőrezred szervezéséről való beszámoló sem.53 Ezzel szemben Rettegi vármegyei szintű információk-adatok alapján tájékoztat a székelyföldi eseményekről,54 külön fejezetet szentelve a madéfalvi tragédiának.55

Az elemzett emlékirodalomban helyet kapnak az adózási rendszerről, az adóformákról és a behajtás módjáról szóló intézkedések.56 Rettegi kritikus hangon szól az 1750–1751-es vármegyei adózási rendszerről.57 Jelzésképpen feltűnnek a lakosságnak a katonatartási58 és fuvarozási kötelezettségei,59 míg Halmágyi beszámol a robot és az úrbéri szolgáltatásoknak a Guberniumban való megvitatásáról.60

A Habsburg-rendszernek mind az adópolitikája (a lakosság különféle adókkal való megterhelése, amelyhez hozzájárulnak a jobbágykötelezettségek), mind a katonapolitikája (erőszakos besorozás a határőrezredekbe, a sorozásnak ellenállókkal szembeni megtorlások) erőteljes emigrációs hullámot eredményez a lakosság körében, elsősorban Moldva irányába – mely jelenség szintén fel-feltűnik az emlékirodalomban.61

Egy nagy horderejű esemény, melynek kirobbanásában több tényező – jobbágy- és adóterhek, illetve az ezektől való szabadulás reménye a határőrezredekbe való feliratkozás révén – játszik szerepet, a román parasztok 1784-es, Horea vezette lázadása. Az elemzett emlékírók közül Halmágyi 1769-ben, jóval a lázadás kitörése előtt fejezi be a naplóírást. 1784-ben azonban a mozgalom okainak kivizsgálására kap megbízást. Andrei Motoc kancellistával együtt 1784. augusztus 27-én egy Alsógáldon összeállított jelentést tesz le a Guberniumhoz a románság mozgalmának kivizsgálásáról és az Alsófehér vármegyei katonai összeírásról,62 míg következő nap, 1784. augusztus 28-án egy második jelentést nyújt be az említett vármegyebeli forrongásokról, illetve az általa foganatosított intézkedésekről a katonai összeírás megszüntetése és a nép lecsendesítése céljából.63 Rettegi 1784-ben zárja visszaemlékezéseit, röviden szól a lázadásról, főként a vármegyei nemesség soraiban keringő hírek és fivére, Zsigmond levelei alapján a Hunyad vármegyében történtekről.64 Egyes, 1775–1780 közti – szintén általa közölt – információk azonban már említést tesznek a mozgalom okairól, és szinte előrevetítik az 1784-es eseményeket.65

Más, a Horea-lázadás idejét átfogó emlékiratok is fennmaradtak (Naláczi József, Kis András, Domokos Ferenc, Vitán Sándor, Götffy Borbála visszaemlékezései), ezek jórészt helyi történésekre, mozzanatokra vonatkoznak, és íróik látásmódját meghatározó módon befolyásolja a tény, hogy mindannyian a lázadás szenvedő alanyai voltak.

Jóllehet ezek az emlékiratok nem tükrözik közvetlen módon azt a mentalitásbeli változást, melyet Erdélyben a Habsburg Birodalomba való beilleszkedés eredményez, mégis említésre méltóak, mivel a felkelés kitöréséhez nagymértékben hozzájárult mind az udvarnak a jobbágyterhek módosítására vonatkozó politikája, mind a határőrezredek felállítását célzó katonapolitikája. Ilyenformán az emlékiratokból kirajzolódó mentalitás közvetett módon tükrözi a nemesi hozzáállást (mentalitást) a központi hatalomnak az említett problematikához való viszonyulását illetően.

Kis András és Domokos Ferenc Hunyad vármegyei nemesek közvetlen résztvevői a Horea vezette román parasztok elleni harcoknak. A két szerző, akikről a történeti irodalom viszonylag keveset tud, saját tapasztalataikról írnak rövid feljegyzéseikben, az „igazság” feltárásának kinyilatkoztatott szándékával.

A következő időszak elsősorban Ujfalvy Sándor, Jósika Miklós, Bölöni Farkas Sándor és Bolyai Farkas által fémjelzett emlékirodalma a reakció korában jelentkezik, I. Ferenc uralkodásának és a rendi társadalom válságának idején. Ezek az írások nem tükrözik közvetlenül a Habsburg-rendszer kiteljesedésének következményeit, az integrációt elősegítő, alkalmazott módszereket és eszközöket, azokat az intézkedéseket, melyek célja, hogy a helyhatóságokat teljes mértékben alárendelje a központi hatalom érdekeinek. Ez utóbbi folyamat jórészt befejeződött ugyanis, s a korszak emlékirodalma főként egy anakronikus, reakciós abszolutizmus általános vonásait, az állampolgárok megszorítására, megfigyelésére létesített saját apparátus (titkosrendőrség) és a károsnak vélt eszmék terjedése megakadályozását felügyelő hivatal (cenzúra) működését ábrázolja. E rendszer kéziratok esetében sem engedélyezi a hatalom által ellenségesnek vagy veszélyesnek (felforgatónak) minősített eszmék terjesztését. A vonatkozó évek emlékíróit – az óhajtott reformok szellemében – hangsúlyosan foglalkoztatja a társadalmi és politikai válságból való kilábalás lehetősége. Ez az emlékirodalom összességében reális tényállapotot ötvöz kiútkereső lehetőségek megfogalmazásával.

A Habsburg-installációnak az intézményeket érintő területen nincsenek olyan látványos következményei, mint politikai síkon, bár az adó-, adminisztratív és törvénykezési reformok döntő szerepet játszanak Erdély integrációja szempontjából. A kisebb visszhang oka minden bizonnyal az, hogy az intézményrendszer területén a reformok később és közvetettebb úton éreztetik hatásukat, mint politikai síkon. Ugyanakkor egy-egy, az intézményrendszert érintő intézkedés előkészítéséről és életbe léptetéséről szóló információ jórészt elsikkad a narráció során, s csupán tangenciálisan érinti az elbeszélést. Kétségtelen azonban, hogy ezek az információk sem hiányoznak az emlékiratokból, bár az aktív történéseket jelző eseménysorok és a társadalomra rögtöni hatást gyakorló intézkedések dominálnak.

Az erdélyi államapparátus egyik legszakavatottabb ismerője, Bethlen Miklós, aki maga is aktívan részt vesz az ország vezetésében, igen kritikusan viszonyul az udvarnak a sójövedelmek tekintetében megnyilvánuló pazarló politikájához.66 Szintén e pazarló politikáról tudósít Cserei Mihály.67 Bethlen megemlíti a segesvári diétán bemutatott tervezetét, mely az országnak sok kárt okozó adórendszert kívánta módosítani.68

Buccow tábornoknak erdélyi főhadparancsnoki, majd guberniumi elnöki jelenléte nem marad nyomtalan az emlékirodalomban. Szemet szúróan világos, hogy e karriertisztet az erdélyi integráció minél tökéletesebb és zökkenőmentesebb véghezviteléért küldi Bécs az országba. A kor emlékirodalma többszörös láttatásban mutatja be az 1762-es terveket, majd a határőrség tényleges megszervezését, az időpolitika megváltoztatását, a katolicizmus (beleértve a görög katolicizmus) térnyerését, az ortodox románok lecsendesítését – melyek mind Buccow közvetlen közreműködésevel történnek. Intézményrendszeri szempontból igen jelentősek a törvénykezést és a helyhatóságokat érintő intézkedések. E vonatkozásban az erdélyi vármegyék, kerületek és székely székek tűnnek a legideálisabbaknak kísérleti közegként. Az udvar úgy véli, az újítással szembeni ellenkezés minimális lesz. Erősebb ellenállásra számít a szász székek esetében, amelyek kiváltságaikat, sajátos intézményeiket védenék meg, és amelyekkel szemben Bécs nem is kívánja megvonni hagyományos támogatását. Ugyanígy a magyarországi vármegyei rendszert sem érintik a szervezeti reformok.

Az erdélyi újjászervezés látszólag a törvénykezést célozza, mely a maga anakronisztikus szervezettségében nehézkesen működik.

Az emlékirodalom már 1762-ben említést tesz az úgynevezett „collegiatum iudicium”-okról, melyekről Halmágyi István a Guberniumtól értesül,69 de ezeknek a Királyi Táblákhoz hasonlóan állandóan működő intézményeknek a létrehozási szándékáról a vármegyékben is szó esik, és a maga során Rettegi jó kezdeményezésnek tekinti őket. E megállapítás lehetőséget jelent számára ahhoz, hogy bírálja a hagyományos törvénykezési rendszer működőképtelenségét, mely – véleménye szerint – csak a főtisztek jövedelmét növelte.70 Már az évben, 1762-ben a vármegyék állandó székhelyet létesítenek, ahol az új intézmény működni fog,71 1763-ban pedig már tárgyalások folynak a Guberniummal a tervezett intézmény működését illetően.72 Az év őszén királyi leirat érkezik a Guberniumhoz a működése idején, 1790-ig „állandó táblának” nevezett új intézmény létrehozására vonatkozóan, míg Rettegi arról tudósít, hogy vármegyéjében (Doboka) létrejött az állandó tábla.73 1766-ban, majd 1780-ban már éles hangon ír ezek működéséről, mert általuk kifordult sarkából a „valamikori jó világ”, az ülnökök számát csökkentették, s kötelezték őket, hogy állandóan a táblai székhelyen tartózkodjanak, s mind a peres, mind az adminisztratív ügyekre megoldást keressenek.74

Az emlékírók által szolgáltatott ez irányú információk a törvénykezés és a közigazgatás modernizációjának rendkívül fontos folyamatát tükrözik, mivel ezeknek az intézményeknek nemcsak a peres, de a közigazgatási ügyek is a hatáskörükbe tartoznak, és professzionista, a korabeli követelményeknek megfelelő, hivatali apparátussal rendelkeznek. E modernizációs tendenciák között szerepel az iktatási rendszernek a guberniumi ügyintézésbe való bevezetése,75 melyet 1772-ben a vármegyékben, kerületekben és székekben is bevezetnek. Az állandó táblák létrehozására és működésére, a törvénykezés és a helyi közigazgatás modernizációjára vonatkozó emlékirodalmi utalások alapvetően hozzájárulnak ezen – a történetírás által kevésbé tárgyalt – intézmények megismeréséhez. A korabeli bürokratikus szabályozások (nyilvántartás, indexek bevezetése, az irattárak rendezése és nyilvántartásba vétele) oly mértékben feljavítja az adminisztrációs ügymenetet, hogy 1790 után, az állandó táblák megszűntét és a régi, vármegyei rendszerhez való visszatérést követően is megmarad.

 

Rövidítések

BesztLt – Beszterce város levéltára (KmOL – Országos Levéltár Kolozs Megyei Igazgatósága)

KvmLt – Kolozs vármegye levéltára (KmOL)

Szatmár vm – Szatmár vármegye levéltára (KmOL)

TvmLt – Torda vármegye levéltára (KmOL)

UszLt – Udvarhelyszék levéltára (KmOL)

 

JEGYZETEK

1. Wesselényi István: Sanyarú világ. Napló, 1703–1708. Közzéteszi: I. Magyari András; II Demény Lajos, Magyari András. Buk., 1983, 1985. I. 131, 134. (A továbbiakban Wesselényi 1983–1985.)

2. R. Várkonyi Ágnes: Bethlen Miklós gróf, a politikus. In: Erdélyi Múzeum. LV. 1993. 1–2. füzet, 12. (A továbbiakban R. Várkonyi 1993.)

3. Bethlen Miklós: Olajágat viselő Noe galambja, avagy a magyarországi és erdélyi gyulladásnak eloltása... Hága, 1704.

4. Bethlen Miklós: Önéletírása. Szerkesztette V. Windisch Éva. I–II. Bp., 1955. II. 29. (A továbbiakban: Bethlen 1955.)

5. Uo.

6. Wesselényi 1983–1985. I. 51.

7. Uo. 48.

8. Valószínűleg az erdélyi rendek által az uralkodónak küldött Transylvaniae iam expiranti gemitus című memóriumról van szó, amely A Diploma Leopoldinum kitételeinek a megszegésére, illetve a császári katonai hatóságok visszaéléseire vonatkozik. Lásd Wesselényi 1983–1985. II. 680. 77. sz. jegyzet.

9. Uo. I. 197.

10. Uo. 206.

11. Uo. 48.

12. Uo. 49.

13. Uo. 474.

14. Uo. II. 162.

15. Uo. I. 370.

16. Uo. II. 533.

17. Cserei Mihály: Erdély históriája (1661–1711). Sajtó alá rendezte, a bevezetőt és a jegyzeteket írta Bánkúti Imre. Bp., 1983. 30. (A továbbiakban Cserei 1983.)

18. Uo. 273.

19. Uo. 336.

20. Uo. 8.

21. Erdély öröksége. I–X. Ravasz László bevezetésével, Cs. Szabó László közreműködésével szerkesztette Makkai László. Bp., (1942). VII. 198. – Rettegi György: Emlékezetre méltó dolgok. 1718–1784. Bevezető tanulmány és jegyzetek Jakó Zsigmond. Buk., 1970. 274–275. (A továbbiakban Rettegi 1970)

22. Uo. 404.

23. Ballagi Géza: A politikai irodalom Magyarországon 1825-ig. Bp., 1888. – Scherman Egyed: Adalékok az állami könyvcenzúra történetéhez Mária Terézia haláláig. Bp., 1928. – Catalogus Librorum prohibitorum 1765, 1774. – Wertheimer Ede: A magyarországi cenzúra történelméhez. In: Századok, 1898. 294–316. – Jakab Elek: A cenzúra története Erdélyben. In: Figyelő, 1884. 161–182, 253–273, 333–356. – Az Erdélyi Könyvzcenzúra Bizottság 1770-es létrehozására vonatkozóan lásd BesztLt II a. fasc 116, 3. – A Bizottság működésére vonatkozóan lásd még a KmOL Könyvvizsgáló Bizottság (1770–1848). – UszLt Commissiones Gubernii 1781, tom. I. 65. – BesztLt IIa. fasc. 116.

24. Halmágyi István naplói. 1752–1753, 1762–1769 és iratai, 1769–1785. Közli Szádeczky Lajos. Bp., 1906. 99. (A továbbiakban Halmágyi 1906.)

25. Uo. 404.

26. Uo. 3–4. – Rettegi 1970. 338–339.

27. Uo. 142. – Halmágyi 1906. 236–237.

28. Uo. 359.

29. Halmágyi 1906. 300. – Rettegi 1970. 272.

30. Halmágyi 1906. 303–304.

31. Uo. 299.

32. Uo. 404. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1769, 41. Ua. 1777, 37.

33. Rettegi 1970. 416–417, 421, 423. – A toleranciarendeletre vonatkozóan lásd BesztLt IIa. fasc. 279.

34. Rettegi 1970. 106, 233–234.

35. Uo.

36. Halmágyi 1906. 13, 25, 297–298, 317, 376. – Szatmár vm. Acta publico-politica 1761. fasc. 38. nr. 46. – UszLt Commissiones Gubernii 1763–1764, 1764: 78.

37. Uo. 25. – Rettegi 1970. 124. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1763. 64; 1763. 50; 1764. 4. Ua. 1769, 168. – Ua. 1777. tom. I. 36, 56, 89; tom. II 36. – Ua. 1781. tom. II 27.

38. Halmágyi 1906. 25, 297, 332, 377.

39. Uo. 24. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1763–1764, 1764: 28.

40. Uo. 33. – Halmágyi 1906. 124.

41. Uo. 78. – Rettegi 1970. 154.

42. Uo. 106. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1781. tom. I. 101.

43. Halmágyi 1906. 297.

44. Rettegi 1970. 133.

45. Halmágyi 1906. 298.

46. Uo. 338.

47. Rettegi 1970. 117–118.

48. Halmágyi 1906. 12. – Rettegi 1970. 142.

49. Halmágyi 1906. 18. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1762–1763, 1762. 77.

50. Halmágyi 1906. XL

51. Uo. 12–13, 18, 23, 33–34, 42–43, 62–63, 69, 73, 89–92, 143–155, 159, 178, 194–195, 220, 247, 278–279. – Lásd még BesztLt IIa. fasc. 19.

52. Uo. 19, 21–23, 29–33, 34, 36–39, 51–59, 72, 74, 89, 94–95, 113.

53. Uo. 26, 78–79, 88–89, 97, 121–122. – Lásd még BesztLt I. D. XXVI IIa. fasc. 13, 22, 42, 89, 90, 194, 195, 341, 396, 443.

54. Rettegi 1970. 143, 147, 151, 153–154.

55. Uo. 160–161. – UszLt Commissiones Gubernii 1763–1764. 1763. 75; 1764. 6.

56. Halmágyi 1906. 5–7, 56–57, 130–132, 162, 230.

57. Rettegi 1970. 72.

58. Uo. 257.

59. Uo. 277.

60. Halmágyi 1906. 267, 398–401. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1763–1764, 1764. 21. – BesztLt IIa. fasc. 159.

61. Halmágyi 1906. 60, 68, 80, 98–99, 105, 276–277, 324–325, 337. – Rettegi 1970. 178–197. – Lásd még BesztLt IIa. fasc. 36, 39, 168.

62. Halmágyi 1906. 668–693. – Lásd Prodan 1979. 227, 233, 256. A felkelés okaira vonatkozóan lásd uo. I–II.

63. Halmágyi 1906. 694–699.

64. Rettegi 1970. 427–428.

65. Uo. 242–243. Prodan 1979. 72–73.

66. Bethlen Miklós 1955. II. 19.

67. Trócsányi Zsolt: Erdélyi kormányhatósági levéltárak. Bp., 1973. 9.

68. Bethlen Miklós 1955. II. 36.

69. Halmágyi 1906. 5. – Lásd még UszLt Commissiones Gubernii 1762–1763, 1762. 24. és 37. – TvmLt 1762. évi 3782, 3809. sz.

70. Rettegi 1970. 141.

71. Uo. 142.

72. Halmágyi 1906. 60–61.

73. Uo. 101. – Rettegi 1970. 154. – Az állandó tábla felállítására vonatkozó rendeletek és utasítások: UszLt Commissiones Gubernii 1763–1764, 1763. 85. – Lásd még uo. 2, 74, 78; 1764. 37, 38. – KvLt 1763. évi 1145. sz. – KvmLt Commissiones Gubernii 1763. I.

74. Rettegi 1970. 196, 409.

75. Halmágyi 1906. 377–378.

 

 




+ betűméret | - betűméret