![]() |
Elek Tibor
Pályakezdés
– Érvényesülés – Irodalmi értékrendek – 2008
A pályakezdéssel kapcsolatosan két
egymással szögesen ellentétes álláspontot egyaránt
jogosultnak és érvényesnek vélek. Egyrészt sok igazság
lehet abban, ha valaki azt mondja, nem könnyű ma íróként
pályát kezdeni. Bár én rögtön visszakérdeznék, hogy
miért, mikor volt könnyű? De ma valóban nem könnyű, s
főként a magyar irodalom eltömegesedésének jelensége miatt
nem. A költők, írók száma s még inkább a magukat
költőknek, íróknak tartók száma soha nem látott
mértékben megnőtt az elmúlt két évtizedben. Lehet,
tévedek, félrevezetnek a személyes szerkesztői élményeim,
idősebb íróknak, szerkesztőknek kellene visszaigazolni (vagy
cáfolni), de úgy látom, hogy soha ennyien nem koptatták még
a tollat (billentyűzetet) a magyar irodalomban, illetve annak
környékén, mint napjainkban. Más művészeti ágakban is
megfigyelhető ez, például a festéssel foglalkozó emberek
száma vagy a színészeké szintén mértéktelenül megnőtt.
Érdekes ellentmondása ez korunknak, mert a művészetek
eltömegesedése párhuzamos a leértékelődésükkel, a
társadalmi presztízsük, rangjuk látványos csökkenésével.
Vagy nincs is itt ellentmondás, ez így természetes, és az
elitkultúra és a tömegkultúra közötti távolságok
csökkenésével is összefügg mindez? Ebben is lehet igazság,
de ugyanakkor egy másik nézőpontból az elitkultúra és a
tömegkultúra egymástól való rohamos távolodásáról is
joggal beszélhetnénk. Miközben ezzel összefüggésben is
akár újra kérdés lehet az, hogy egyáltalán mi a művészet,
mi az irodalom, mi az, ami még nem irodalom, s mi az, ami már
igen, mi a magyar irodalom, kik tartoznak, tartozhatnak e fogalom
körébe, honnantól, kit s miért nevezhetünk költőnek,
írónak. Nem valamiféle álnaivitás soroltatja velem ezeket a
kérdéseket, lehet, hogy a Tokaji Írótábor falain belül ezek
nem valódi kérdések, de attól tartok, hogy azokon túl már
igen. S többek között éppen a kortárs magyar irodalom
eltömegesedése miatt. Amiatt, hogy olyan sok irodalmi
(jellegű) alkotótevékenységet folytató ember van, hogy ma
már különböző íróiskolák is ontják a tanítványaikat,
hogy az Internet, de akár a könyvkiadás korlátozatlansága
révén is korlátlan lehetőségek nyíltak az irodalmi
(jellegű) szövegek publikálása számára. (Például több
olyan alkotót is ismerek, aki az elmúlt két évtizedben
féltucatnyinál több vers- és/vagy prózakötetet
megjelentetett, a költő, író volta, a magyar irodalomhoz
tartozása mégsem egyértelmű, legalábbis számomra, miközben
lehet, hogy mások számára már igen.)
Hosszan lehetne még folytatni az
eltömegesedés jeleit, s ha elfogadjuk a tényét, akkor
érthető, ha egy pályakezdő ebben az irodalmi tengerben vagy
dzsungelben – mert ráadásul számtalan irányzata és
csoportosulása, az esztétikai, ideológiai, területi,
intézményi tagoltsága, megosztottsága, a legkülönbözőbb
érdekellentétek által keresztül-kasul szabdaltsága miatt a
kívülálló, kívülről közelítő számára irodalmunk
átláthatatlan dzsungelnek is tűnhet – reménytelennek,
kilátástalannak látja a helyzetét. És akkor az első kötet,
kötetek fogadtatásának lehetséges közönyéről még nem is
szóltam, de részben ez is összefüggésben van a pályakezdők
nagy számával.
Miközben láthatná úgy is egy pályakezdő,
és hiszem, sokan úgy is látják, hogy az irodalmi
pályakezdés számára még soha nem voltak ilyen kedvező
lehetőségek, mint manapság, elsősorban az
alkotótevékenység korlátlan szabadsága miatt. S innentől
kezdve mindaz, ami az előbb negatívumnak látszott, előnyként
mutatkozhat. Mert nincsenek sem előírások, sem elvárások,
és a szerkesztői szűrőkön kívül semmilyen természetű
akadályai nincsenek az alkotások nyilvánosság elé
juttatásának. Ráadásul számtalan folyóiratnál lehet
próbálkozni, ha az egyiknél nem is, a
negyediknél-ötödiknél bizonyára befogadásra talál az arra
érdemes alkotás. De az irodalmi intézményrendszer
hagyományos fórumai, a folyóirat-szerkesztőségek, kiadók
akár meg is kerülhetők ma már, ott az Internet és a
magánkiadás lehetősége. Miközben számtalan fórumtól,
intézménytől lehet segítséget kérni a pályakezdéshez (a
folyóiratok mellett lásd a fiatal írók szervezeteinek
tevékenységét), iskolákban lehet tanulni a mesterség
alapfogásait, közvetlenül lehet igazi mesterekhez fordulni
tanácsért, a legkülönbözőbb irányzatokhoz, csoportokhoz
lehet csatlakozni, vagy azoktól függetlenül újakat lehet
indítani stb. Mindezek miatt, s mert az irodalmi
intézményrendszer minden eleme a tehetségek felkarolásában,
pályára állásának segítésében érdekelt, csekély a
kockázata az igazán tehetséges pályakezdő elkallódásának.
S éppen a magyar irodalmi világ sok szempontú tagoltsága
következtében nehezen képzelhető el az is, hogy valamelyik
színterén a figyelemre méltó első kötetek ne
részesüljenek az őket megillető fogadtatásban. Igen
tanulságos ebből a szempontból, amit Nemes Z. Márió
nyilatkozott épp a minap a Bárkaonline-on a
pályakezdéséről, az előzetesen negatív várakozásairól, a
pozitív fogadtatásról, s hogy mindent egybevetve szerinte
„kifejezetten izgalmas most fiatal költőnek lenni. Vannak
csoportok, szárnyak, műhelyek és frontok, de ami talán
fontosabb: van kivel beszélgetni. Aki színpadias szócsatát
akar vívni, megteheti, mert vannak teátrális indulatok is a
levegőben. De az sem találja magát egyedül és
»agyonhallgatva«, aki inkább a csendesebb, lassabb munkát
kedveli, és nem akar parókát hordani.” A pályakezdés
nehézségeivel kapcsolatos igazságok létjogosultságát meg
nem kérdőjelezve magam is a pályakezdés kedvező
lehetőségeinek igazsága felé hajlok inkább. Egy pályakezdő
legfőbb gondja egyébként sem az kellene legyen, hogy milyen
körülmények, lehetőségek közepette alkot, hanem az, hogy
minél jobb műveket alkosson.
*
Régebben nemhogy a pályakezdőknek, de a
pályán már haladóknak sem volt más gondjuk, vágyuk, csak
írni akartak, s nyilván minél jobbat. Ottlik Géza is
például regényt akart írni „csupán”, nem az
foglalkoztatta, hogy milyen reklámkampánnyal kell majd azt az
eladási listák élére felfuttatni, hol és hány kritikát
kell majd róla íratni, milyen díjat, ösztöndíjat lehet
majdan elnyerni vele, hogyan s milyen nyelvekre kell
lefordíttatni, melyik kereskedelmi tévé melyik
bulvárműsorába kell majd valahogy bejutni stb. Minden
valamirevaló mai író is tagadná, ha rákérdeznénk, hogy
írás közben, netán helyett, effélék foglalkoztatják, de
azt talán mind a pályakezdők, mind a pályán lévők
elismernék, hogy érvényesülni is szeretnének, elismerésre
és sikerre is vágynak. S ebben nincs is semmi
természetellenes, hiszen melyik foglalkozás, hivatás végzője
nem vágyik a munkája elismerésére, jutalmára és az előbbre
jutásra. Az író számára pedig az elismerés a kritikában,
az olvasói visszajelzésekben, a szakmai díjakban és a
fordításokban mutatkozhat meg elsősorban. S ha mégis azt
tapasztaljuk (feltehetőleg ezért is kerülhet a téma
terítékre itt), hogy a mai írókban mintha a természetesnél
felfokozottabban munkálna az érvényesülés vágya, akkor
abban nyilván közrejátszik a korhangulat, az értékekkel
kapcsolatos fogalmaink átrendeződése, a mai világunk minden
szeletére, így az irodalomra is kiható gyorsan elérhető
siker, haszonszerzés vágya. Ráadásul az elmúlt évtizedekben
kortárs magyar írók példáin valóságosan is
megtapasztalhattuk, hogy az irodalommal is lehet nagy sikereket
elérni, lehet híressé, széles körűen ismertté válni,
nemzetközi elismeréseket beseperni s nagy jövedelmekre szert
tenni.
Én már évekkel ezelőtt próbáltam az
irodalmi siker természetrajzát körüljárni, de most, az
érvényesülés kapcsán is csak hasonlókat tudok mondani:
egyrészt nagyon nehéz lenne pontosan meghatározni, mit is
jelent az irodalomban az érvényesülés, másrészt és
részben ebből következően, nincs általános receptje az
érvényesülésnek. Hiába próbálnánk meg például az
elmúlt évek sikeres pályakezdéseit, érvényesülési útjait
nyomon követni, mondjuk a Dragomán Györgyét, Grecsó
Krisztiánét, Karafiáth Orsolyáét, Varró Dánielét, Orbán
János Dénesét, nem valószínű, hogy általános érvényű
tanulságokra találnánk. Ahány alkotó, ahány pálya, annyi
érvényesülési mód, nem beszélve a személyes hajlamokról,
adottságokról és a véletlen, a szerencse szerepéről.
Reményeim szerint ma már abból sem igazán érdemes
következtetéseket levonni a jövőre nézve, hogy az elmúlt
két évtized sikeres pályakezdései és azutáni
érvényesülései az irodalom világán túli
elköteleződésekkel is összefüggésben állónak látszottak.
Hogy a díjak, ösztöndíjak, külföldi szereplések, idegen
nyelvű megjelenések általában azon tehetséges alkotók
számára voltak elérhetők inkább, akik a balliberális
politikai-kulturális elittel szövetséget kötő, illetve
általuk támogatott írói csoportokhoz tartoztak. Az
esztétikai, ideológiai, politikai ellentétek mellett ez, az
irodalmi érvényesülés lehetőségeihez való hozzáférés
eltérő volta is hozzájárult ahhoz, hogy a
rendszerváltoztatás előtti, írótársadalmon belüli
szolidaritás szétzilálódott.
Régóta látom én, hogy az irodalmi életen
belüli jelenlétüket sokan harcként élik meg. Az azonban csak
nemrég tudatosult bennem igazán, hogy irodalmunknak az a
sok-sok új értéket produkáló vonulata, amely az úgynevezett
posztmodern esztétika térnyerésével került felszínre,
illetve az idesorolható alkotók többsége az elmúlt
évtizedeket abban a tudatban élte meg, hogy helyreállt a
világ természetes rendje. A hetvenes évekig, szerintük,
uralkodó helyzetű, az új törekvéseket eltaposó, ugyanakkor
egyre anakronisztikusabb népi, képviseleti irodalmat
leváltotta, s így az őt megillető helyére került az
európai látókörű, progresszív, (poszt)modern irodalom. A
hagyományosabb szemléletmódban alkotó, nemzeti
elkötelezettségét hangsúlyosabban kifejező, a társadalmi
szerepvállalástól sem idegenkedő, korábbi értékeihez
újakat teremtő irodalom ugyanezt viszont úgy élte meg, mint
cseberből vederbe esést: a kommunista diktatúra
kultúrpolitikája általi korlátozottságát (a
rendszerváltoztatástól függetlenül) felváltotta a
balliberális-posztmodern ízlésdiktatúra általi
korlátozottsága. E hamis tudatokba aztán mára szépen
belemerevedtek a meghatározó értelmezői közösségek, a
másik eredményei, értékei iránt gyakorta érzéketlennek
mutatkozva, miközben a „sajátjaik” érdekében rendre
összezárva és egyre belterjesebbé válva, saját kánonokat
formálva.
*
S ezzel el is érkeztünk a tanácskozás
harmadik problémaköréhez. Az a gyanúm ugyanis, hogy az irodalmi
értékrendek témamegjelölés a kánonnal, kánonokkal
kapcsolatos feszültségekre akart rákérdezni. A mai magyar
irodalmi közbeszédben az értékrendek szinonimájaként
használják, használjuk gyakorta a kánonok kifejezést.
Némiképp módosítva ezáltal a fogalom eredeti jelentését,
ami nem biztos, hogy helyes, de ha már ez a gyakorlat, ezzel
kell számolnunk most is. A kánon eredetileg inkább a mérték,
a norma fogalmával volt összefüggésben, a különböző
korokban, kultúrákban, a kultúra egy adott területén, így
az irodalomban is a mértékadóként elfogadott, elismert
szövegek listájával. Nálunk azonban ritkábban értik,
értjük a kánon fogalmán a megkülönböztetett tekintéllyel
felruházott művek jegyzékét, s inkább a megkülönböztetett
tekintélyű szerzők névsorára gondolunk, ami egyfajta
értékrangsort, értékrendet is jelent természetesen.
Ki tartozik bele a kánonba? – hangzik
például el gyakorta a kérdés. S akkor én mindjárt vissza is
kérdezek: kinek a kánonjába? Ugyanis lehet, hogy létezik
„a” Kánon, esetünkben a hellyel-közzel elfogadott magyar
nemzeti irodalmi kánon, de véleményem szerint csak a múltra
vonatkozóan, s még az is folyton felülíródik. Napjaink
irodalmával kapcsolatban azonban több okból sem beszélhetünk
egységes irodalmi értékrendről, esetleg csak kánonokról,
különböző személyiségek és a különböző értelmezői
közösségek stb. kánonjairól, értékrendjéről,
névsoráról. Ezért nagyon helyes a témamegjelölés többes
száma: irodalmi értékrendek. De talán soha nem is
beszélhettünk „a” Kánonról, például még a monolitikus
egypárti diktatúra korában is léteztek a hatalom, az
irodalompolitikai hatalom kánonjával, a hivatalosan
érvényessel szembeni kánonok, ma pedig, a plurális
demokrácia keretei között természetes, hogy több kánon,
értékrend létezik egymás mellett.
A jelenben nincs olyan autoritás, amely
mindenki számára elfogadható legitimitással ruházhatná fel
a maga értékrendjét és névsorát. Kis túlzással azt
mondhatnánk, ahány olvasó, annyi értékrend. Egyrészt
szemlélet, esztétikai nézetek, koncepciók kérdése is,
másrészt egyszerűen tájékozottság, olvasottság kérdése
is lehet kinek-kinek a maga értékrendje, s akkor még az
irodalmi hatalmi, intézményi pozíciók szempontjaival,
formális és informális lobbik érdekeivel nem is számoltam.
Amik mögött ráadásul általában nemcsak az esztétikai
tapasztalat, hanem különböző ideológiák, érdekek is
meghúzódhatnak. De más lehet például az irodalomtudomány
kánonja, és más a kulturális médiáé vagy a szélesebb, a
populárisabb irodalmat kedvelő olvasóközönségé is, s még
ezeken belül is lehetnek alternatív kánonok, értékrendek.
Ugyanakkor nem vagyok biztos abban, hogy pontosan elnevezhető,
körülírható irodalmi értékrendek léteznek a mai magyar
irodalomban. Leginkább a fentebb általam is említett
úgynevezett posztmodern és az úgynevezett népi kánont
szokták emlegetni, de én ma már ezeknek a tartalmát és
határait is igen bizonytalannak, képlékenynek látom.
Az irodalmi nyilvánosság elmúlt
évtizedekbeli mérhetetlen kitágulása egyúttal sokkal
demokratikusabbá is tette azt. Ott vagyunk benne mindannyian,
akik írnak és olvasnak, igaz, hogy az egyes szereplők
általában kisebb súllyal, mint a korábbiak. Meg lehet írni
egy műről például, hogy olvashatatlan, vétek volt kiadni,
és rangos díjban lehet ugyanezt a művet részesíteni. Az
olvasónak pedig jogában áll eldönteni, hogy melyik
értékeléssel ért egyet, s jogában áll aszerint cselekedni,
megvenni például azt a könyvet, vagy hagyni, hogy a
könyvesboltokban rohadjon el. Egy plurális társadalomban,
plurális nyilvánosságban, piaci viszonyok között ez így
természetes. Ellentmondásokhoz, feszültségekhez sokkal
inkább az vezet, ha a formális és informális hatalmi
pozíciók – nemcsak a politikában, de a médiában, az
irodalmi intézményrendszerben, a könyvkiadásban, a
kereskedelmi viszonyokban – hosszú ideig ismét egyetlen
(természetesen tágan értett és szerteágazó, de
ideológiailag meglehetősen zárt) érdekkör (és még
tágabban értett) kapcsolati háló kezében összpontosulnak,
mert ennek következtében az irodalom világán belüli
viszonyok és értékrendek is torzulnak. A meglévő játéktér
azonban még mindig nagyobb lehetőségeket ad a háttérbe
szorított és mindig születő új törekvések
szabadságküzdelmének, vélt vagy valós igazságai
érvényesítésének, mint a rendszerváltoztatás előtti.
A különböző értelmezői közösségeknek,
irodalmi műhelyeknek, intézményeknek, de akár
személyiségeknek is, a fentiekből is következően eltérő
érdekérvényesítő erejük, képességük lehet a maguk
értékrendje tekintetében, így egyes kánonok jobban
látszódhatnak, mint mások, de attól még nem lesz(nek) ez(ek)
a láthatóbb kánon(ok) a Kánon. A többnyire nem is
rögzített, csak hallgatólagosan létező kánonokban elfoglalt
helytől mégis sok függ, függhet, egy kortárs magyar írónak
például az élete, mármint az irodalmi élete, az irodalmi
érvényesülése, műveinek a megjelenése, a kiadója, a
médiaszereplése, a külföldi fordításai, a díjai,
legvégül az anyagi helyzete is. Ezért nem csoda, ha ebben a
kicsiny magyar irodalmi üzemben oly éles küzdelmek folynak a
kanonikus pozíciókért, hiszen annál sokkalta több jó magyar
író van, mint amennyinek igazán jó hely juthat a terített
asztalnál. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy némely
szerzők és műveik különböző okok miatt, érdemtelenül,
egyik kánonba sem kerültek még be, mint ahogy az is, hogy már
kanonizált írónak gyenge alkotása születik, függetlenül az
adott értékrendben elfoglalt pozícióitól. Ezért is mondtam
én azt például egy korábbi beszélgetésben, hogy „félre a
kánonokkal, lássuk a műveket magukat”. Mit számít az, hogy
ki hol helyezkedik el a kánonokban, melyik értékrendbe
soroltatik be, olvasóként, kritikusként, szerkesztőként,
irodalomtörténészként is az irodalmi alkotás maga fontos
számunkra. Most is ezt tudom mondani: lássuk azokat a jó
műveket!
Elhangzott a Tokaji Írótábor
tanácskozásán, 2008. augusztus 15-én.