![]() |
Fekete J. József
drMáriás: lipót
Noran Kiadó,
2007
…a régi falak közé már
Neonfényt vezettek be, itt üveglift
Surrog halkan egész nap, ott a falba
Képernyő kerül, itt ez, ott az – egy, csak
Egy dolog marad el, s az épp a lélek.
Szálinger
Balázs: A százegyedik év
A tébolyda, miként minden egyéb olyan
hely, ahol beszűkül a mozgástér, korlátozódik a személyes
szabadság, eleve jól hasznosítható szituációs alapot nyújt
az irodalmi feldolgozáshoz. A zárt osztály, a szanatórium, a
börtön, a laktanya, a világtól ideiglenesen elzárt szálloda
vagy megállíthatatlan mozgásban lévő jármű az emberi
magatartások kiélezett megnyilvánulását előhívó
helyszínként számos regény, novella, dráma és film
alapötletében kapott helyet. Az egyéni mozgástér viszont nem
csupán fizikai tekintetben lehet korlátozott, a pszichében is
megteremthető a bezáródás. A belső monológ ölthet ilyen
elkülönülést jelző szerepet, vagy az esztétikai minőségen
túlmutató irónia mint a személyes autonómia
megteremtésének eszköze. drMáriás, vagyis Máriás Béla lipót
című regénye elmegyógyintézetben játszódik, ebből
kifolyólag több különböző kóresetet reprezentáló
figurát vonultat föl, de nem a bolond(éria)-hierarchia a
témája, a zárt közösség helyett, amire más, hasonló
helyen játszódó művek fókuszálnak, e regény a társadalom
egészére nyitja optikáját, ami röntgenként világítja át
a hamis külcsínt, a leplezett torzságot kinagyítja,
hangsúlyozza, a középpontba emeli, a mű vége felé
közelítve pedig már el is mosódik a kinn és a benn közötti
határ.
A regénybeli tébolydában történteket
elbeszélő ápolt előéletéről semmit sem tud meg az olvasó,
a kötőszóval indított első fejezet a semmi, az
előzménytelenség irányából bontakozik ki, sejteni sem
lehet, mi állhat a kötőszó előtt. A mű végén azzal az
információval leszünk csak gazdagabbak, hogy a
történetmondó voltaképpen emlékezetéből felidézve
diktálja a bolondház privatizálása után történt
eseményeket a mellé rendelt titkárnőnek, ugyanis kezeltből
addigra miniszterelnökké (a regényben: ministránselnökké)
avanzsált. Vagyis helyet cseréltek a különböző világok
szereplői, a világ tébolya elől a lerombolt bolondház
eldugott kazamatájába menekült a tényleges politikai vezető,
helyébe egy tébolyodott lépett társaival, miközben semmi sem
változott.
A történet alapszituációja az elmekórház
privatizálása, ami onnét indul, hogy bérbe adják a
kórházkápolnát egy pornófilm forgatásához, majd a
gazdasági hasznosítás különböző, alapvetően a
pornóiparhoz, szexszolgáltatásokhoz kötődő módozataival
próbálkozik az új tulajdonos, amihez az alagsori nyomorban
tartott ápoltak közül kiválasztottak és az egykori
orvos-főigazgató szolgáltatásait is igénybe veszi, hogy
végül a sorsára hagyott épület teljesen kifosztva, minden
mozdítható tartozéka hiányában már semmire se szolgáljon.
A lipót és az Országház (a
regényben: csipkés, szürke tortaház) toposza konkrét
helyekre utal ugyan, ám drMáriás egyéb fogódzókat nem
közöl a történet helyéről és idejéről, így akképpen
tűnik, hogy nem is konkrét térben és időben játszódnak az
események, hanem valamiféle alkonyzónában. A
bolondokházából lett wellnesscenter (orgiaközpont)
önműködő pokla valahol ott található Aldous Huxley Szép
új világ címen megjelent, 1932-ben írt disztópisztikus
regénye és Anthony Burgess 1962-es Gépnarancsa
közötti térben. drMáriás regénye is antiutópia, akár
Huxley műve: a földi poklot mutatja be, ahol a kárhozottak
feláldozzák lelküket, érzelmi életüket, családi
kapcsolataikat, hitüket, ismereteiket és bölcseletüket a
hatalom, a szex és a drog oltárán, ugyanakkor megidézi a Gépnarancs
erőszakcentrikus deviációit, illetve az agresszivitás
elnyomására irányuló művi beavatkozásokat, aminek nyomán
persze Ken Kesey is eszünkbe jut, meg Ray Bradbury, meg mások,
de itt nem kell velük foglalkoznunk. A lipót fekete
utópiája kíméletlen realitásként jelenik meg, a
valóságélmény hitelességét a beszélő infantilis,
folyamatosan szótévesztő, elemien lírai, fokozottan
érzelemdús beszédmódja teremti meg. A hevesen izzó szólam
intenzitása mintha egybeorkesztrálná a beszélő és a világ
tébolyát, amit a leírt szöveg pont nélkül záródó és
mondatközépen kezdődő, mondatokra nem tagolódó monologikus
tömbök sorjázásával érzékiesít.
Arra talán csak a regényíró és néhány
információvadász emlékezik, hogy az inkriminált forgatás
valamelyik egészségügyi intézményben valójában
megtörtént, ettől kezdve már a fantáziáé a terep, ám
ebben a negatív fantáziában a megnyíló folyosók sehová sem
vezetnek, illetve ha igen, akkor a halálba. Az (el)beszélő
beszélő neve, a Balabál eleve a szerző nevére utal,
miközben egyesíti a bal(fácán)ságot, a kánaánita Baál
istenség teremtő és pusztító karakterjegyeit, a báli
vigalmat, ami ez esetben inkább a haláltánc allegorikus
műfajának kíméletlen realitását mutatja fel. Balabál
szólamában a tárgyszerű közlést lírai képek és
csontkemény irónia szövik át, megjelenítése a naturalizmus
és a szürrealizmus között villódzik. A líra és az irónia
a psziché őszinte megnyilvánulása, ezért nincs helyük a
regényben megjelenő két társadalmi réteg vagy inkább kaszt,
a lecsúszottak és a felemelkedettek közötti kommunikációs
csőd sötétjében, ezért a történet egyedül a naivitás
narratívájában mondható el.
A történet és az ábrázolt világ képének
közepén álló magánosítás, a gátlástalan haszonszerzés
különböző embertelen módozatai időszerűsítették az
egzisztenciális talpon maradás kérdéskörét: „…ha lenne
is valakink valahol, akár a világ végén, az is úgy
menekülne tőlünk, mint a pestistől, hisz csak a gond, a
megoldhatatlan gond van velünk, bár arra persze mások nem
gondolnak, hogy könnyen ők is idekerülhetnek, s
ugyanolyanokká lehetnek, amilyenek most mi vagyunk, mert elég
csak egy téves lépés, egy rossz helyzet, hogy az ember, akár
kötéltáncos, jó hatalmasat zuhanjon, le, a mélyek mélyére,
hogy ott úgy törje ki a nyakát, hogy azt mind, de mind
egyetlen pillanat alatt elveszítse, hisz a legtöbben így
kerültünk ide, s nekünk az fáj a legjobban, hogy csak úgy
létezünk már, mint egy probléma…” Ettől fogva már
világos, a tébolydába zártak nem elmebetegek, hanem
lecsúszottak, a „démonkrázia” páriái, a vagyonosak
kasztjának szemében „a világ új pestise, a szegények és
nyomorultak” legelesettebbjei.
A regény antiutópiája alapvetően vígeposzi
jellegű: az elbeszélő hős a lehetőségeit és tehetségét
meghaladó feladatokat vállal, esélytelenül fordul szembe a
tőle aránytalanul hatalmasabb erővel, a szereplők pedig
magatartásuk és berögződött kényszercselekvéseik nyomán
mintha állandó jelzőket viselnének nevükben. A viszonzatlan
szerelem történetbe építése a pikareszk irányába viszi el
a narrációt. Az ugyancsak ápolt Manci puncija számos dolog
eldöntője, Balabál minden áhítozása ellenére csupán
megtűrt epizodistája Manci szexuális életének/nyomorának,
és a nő a legváratlanabb pillanatokban ragadja el tőle az
események irányítását, illetve hagyja cserben imádóját. A
zárt közösség törvényei és a tömeg magatartásmodelljei,
a tömegmanipuláció és az önmanipuláció működése
kötelezően abszurd cselekvésekhez vezet, a reménytelenség
pedig groteszk ötleteket szül.
A történet az önműködő pokol egyre
mélyebb bugyrai felé halad, Balabál is, aki az eseményeket
fogyhatatlan infantilis derűvel, a tragikumot szivárványozó
fennköltségbe emelő naivitással szemlélő, szent őrülete
által korlátolt (el)beszélő, elképed a fejlemények
fölött: „még álmodni is elfelejtettem, mert ezek után már
álmodni, álmodozni se volt mit, legfeljebb rémálmodni, de azt
meg ébren tudtam a legszebbet, de olyat, ami maga volt a
valóság, amelynél szörnyűbbet tán még soha senki sem
rémálmodott.”
A gátlástalan újgazdag vállalkozó
„alacsony, arc nélküli emberként” vonul be a történetbe,
azok számára alakítja át a tébolydát wellnessközpontnak
nevezett luxuskuplerájjá, akik „jönnek a terepjáróikon, s
gyógyítják magukat az unalomtól, meg az űrtől, hogy
ugyanolyan unottan és üresen menjenek el, ahogyan
jöttek…”.
Balabál, a „kettéhasadt főjámbor
jézuska”, „a bolondfelszabadítás reménytelen
szélmalomharcának legnagyobb harcosa” világosan látja,
allegorikus megfogalmazásban el is mondja, hogy a legfelsőbb
kaszt úgy eteti meg az alsóbbakkal mindazt, ami rossz,
undorító és büdös, mintha jó, szép és kívánatos lenne.
A beszélő szürreális látásmódja olykor
versszerű mondatokban artikulálódik: „én, a félangyal,
félember, aki az ég félnótás helytartója vagyok immár
hivatalosan is, mint szó, mint cső, mint az egyetlen mennyei
kályhacső”. Valóságon túli víziójában a bolondház
ápoltjai a mennyország lakóinak megfeleltetve is képbe
kerülnek, de az általuk megélt mennyország a pokluknál is
sivárabb; majd a beszélő magát és bolondtársait a
közéletben, a maffiakörökben, a politikai
csúcsintézményekben látja viszont, és azt tapasztalja, hogy
egyazon figurák, jellemek, lelkek fungálnak mindenütt,
élményeiről végül a szürke tortaház
„ministránselnökeként” mondja tollba elbeszélését. S
miként a történet kezdete homályban marad, úgy az sem derül
ki, hogy a társadalom által magukra hagyottak miként
irányítják majd a társadalmat. De nem a válasz reményében
érdemes elolvasni a regényt, hanem azért, ahogyan drMáriás
eljut e kérdés felvetéséig.