![]() |
Vincze Ferenc
Iancu Laura: Karmaiból
kihullajt
Magyar
Napló, 2007
„küzdj, sorsod ez:
meghalni minden nap, elégszer
mígnem Odafönt ébredsz”
A költő megérzi és megérti mindazt,
amit az egyszerű ember csak sejt. Megérti és közvetíti a
felfoghatatlant, az emberi létezés kegyetlen csodáját. Iancu
Laura legújabb verseit olvasva – ha voltak is – már nem
lehetnek ábrándjaink az életről. Nem lehetnek ábrándjaink a
magától megoldódó problémákról, ember és ember, ember és
Isten között fennálló viszonyról. A születés és a halál
közötti idő csoda, kegyetlen és kíméletlen csoda, melynek
minden pillanatáért küzdeni kell: akkor is, ha az a pillanat
kegyetlen, s akkor is, ha az tele van reménnyel. Mindkettőért
küzdeni kell, és mindkettőt meg kell élni. Egyik sem
létezhet a másik nélkül. Nincs kegyetlenség remény
nélkül, és nincs remény kegyetlenség s kíméletlenség
nélkül. E kettő vajúdó feszültsége, e kettőért való
küzdelem felismerése és felvállalása jelentheti az ember
öntudatra ébredését. A kilépést az önáltatás jótékony
homályából és elfogadását a mindent felőrlő küzdelemnek.
Iancu Laura Karmaiból kihullajt című
verskötete az egyes ember öntudatra ébredését járja
körül. A versek meg-megszakadó, szinte félbemaradt sorokkal
vetnek az olvasó elé gondolatokat, érzéseket és néha
csupán egy-egy hangulatot. Az öt versciklusból építkező
kötetet öt stációnak is tekinthetjük, melyek szorosan
kapcsolódnak a világ teremtéséhez, Jézus szenvedéseihez,
kereszthalálához és a feltámadáshoz. Erről vallanak
részben a cikluscímek is: Visszaszámolás, Genezis,
Átmenet előtt, Nagypéntek, Nincs ellenség. Biblikus
világ ez, biblikus és mélyen profán. György Attila a könyv
borítóján így fogalmaz: „Szép világ sejlik föl Iancu
Laura verseiből. Szép, mert a teljes értéket élő ember
világa ez, ahol a fogalmak saját fényükben és
jelentésükben csillognak, maguktól értetődő, egyetlen
valóságként.” Egyszerűen és tisztán hangzik mindez,
azonban úgy vélem, s ezt támasztják alá a költemények is,
mindez a tisztaságért és az őszinteségért vívott küzdelem
folyamatos felvállalásának köszönhető. Iancu Laura
költészete puritán, kevés szóval igyekszik elmondani
mindent, egy-egy metaforába, szókapcsolatba sűrítve a szinte
már elmondhatatlant. Nincs halmozás, nem fecsérli feleslegesen
a szavakat, minden szónak, szintagmának kiszámított helye van
– és mégsem tűnik ez erőltetettnek, modorosnak. Érezhető,
hogy a kimondott és leírt szónak értéke, jelentősége van,
hogy a megszólaló lírai én tisztában van szavai súlyával.
A kötetet a szabad versek jellemzik, de a költő számára a
forma sohasem válik öncélúvá, uralkodóvá, hanem minden
esetben a tökéletes eszközt jelenti a tartalom megfelelő
közléséhez.
A versek megformáltsága jóval túlmutat
önmagán. Az olvasás során rögtön szembetűnik a
központozás gyakori hiánya, s hogy kevésszer jelennek meg
nagy kezdőbetűk. Iancu Laura verseire leginkább a félbemaradt
vagy az éppen felénél elkezdett mondatok a jellemzőek. A
meg-megszakadó mondattöredék viszont nem feltétlen jelenti a
gondolat ívének hiányát, sokkal inkább a hitelesség
kérlelhetetlen akarását. Csak azok a szavak kerülnek
papírra, melyek kiforrtak, melyek érvényessége
megkérdőjelezhetetlen. Az emberi lét megragadása,
létezésünk mondatokba tömörítése nem nélkülözheti azt
az (ön)reflexiót, mely rámutat a tökéletes leképzés
lehetetlenségére. „Mentünk s beértük a cél /
mellékállomásait. // Mentünk mellék léttel / zsebünkben
feszülettel // Kezemben fegyver. Életem / őrizetlen.”
Mindösszesen két egész – megkezdett és lezárt – mondat
található a rövid költeményben, melyek funkciója és
tartalma szorosan összefügg. Mindkét mondat
ténymegállapításokat közöl, felülírhatatlan, de egyszerű
tényeket. Ezeken nem lehet változtatni. Ebből a pár sorból
azonban felfejthető Iancu Laura költészetének lényege.
Érdemes megfigyelni a cselekvést jelentő igéket:
„mentünk” és „beértük”. Az úton levést, a haladást
tárja elénk az első, míg a második a közben elért
stációknál való megpihenést. A szusszanás azonban csak
pillanatnyi, hiszen ahogyan a mozdulat című versében
fogalmaz: „félúton / hiába / sötétedik”. A megállás, a
cél előtt való megállapodás lehetetlen, csak a folyamatos
keresés hozhatja el esetleg a végső cél elérését. A
keresés közbeni megállás a cél elvesztését jelenti:
„Csak / tudd, hogy veszít ki győztes.” (Csak lassan)
Ugyanakkor minduntalan felmerül az a bizonytalanság, az a
kétkedés, mely állandó velejárója a létért folytatott
küzdelemnek: „bevégezve sohase lesznek a dolgok” (Dolgok),
máshol pedig: „Bolondul azt hiszed, / lesz beteljesülés” (Szeged
felé). Szintén a bizonytalanságot sugallja a következő
sor: „nem találtunk istent odaát” (ma). Ezt a sort
az Őrizetlen című vers beért mellékállomása
magyarázza: az út közben elért stációk nem jelentik a
végső cél elérését is egyben. A mellékállomás mögött
még nincs ott Isten, nincs ott a transzcendens elérésének
lehetősége. Mert voltaképp ez a cél, a végcél. A kiűzetés
során elvesztett transzcendens egység megtalálása és
visszaállítása. Már ha lehetséges. Az erre utaló sorok is
tele vannak kétségekkel: „megértik egyszer tán a holtak is
/ az istennyelveket” (egyszer); „ki mondja meg, a
kijárat helyett / a menny hol maradt el?” (kijárat).
És a folyamatos keresés mögött ott rejtőzik a hit. Az a hit,
mely kétségekkel teli, de egyúttal megkérdőjelezhetetlen. S
éppen e kettősség okozta törékenységében rejlik ereje; és
abban, hogy ez a törékenység nem marad reflexió nélkül:
„nem kell, hogy létezz / csak túléld hitem” (Stációk).
A kiindulásként idézett Őrizetlen című vers ötödik
sorában a „Kezemben fegyver” mondat lezárt tényt közöl.
A reflexió tényét. A keresés közbeni reflexió a költő
esetében nem más, mint az írás. Az írás, mely folyamatosan
elbizonytalanít, kérdéseket tesz föl. Az önreflexió
elengedhetetlen eszköze, ami megakadályozza a felejtést:
„írni: feledni indulok / belém törnek az örök utak” (ma
is). A feledés a menekülést, a cél feladását jelenti,
azt, hogy a múlttal való szembenézés vállalása nem
történik meg. De a „belém törnek az örök utak” sor
éppen a feledés lehetetlenségét mutatja fel, azt, hogy a
szembenézés az elkövetett vétkekkel megkerülhetetlen. Mert
másnak igen, magunknak megbocsátani nem lehet: „hogy miért
nem bocsátok meg? / a vétek tart csak egyben // bocsásson, aki
feledni akar / kinek van mire emlékezni” (Szeptember).
A vétkek elfeledése a célhoz vezető út és egyben a cél
feladását is jelentené.
Az Őrizetlenül című vers hat sorba
sűríti mindazt, amit aztán töredékek bontanak fel,
félmondatok és elejtett szavak helyeznek tágabb
perspektívába. S a vers nemcsak a végcélról, ember és Isten
kapcsolatáról szól. Az út nemcsak erről a viszonyról szól,
hanem ember és ember közötti kapcsolatról is. Az első két
mondat igéinek többes száma társra utal. A másikra, akinek
szintén ezt az utat kell bejárnia. Aki mellettünk járja
saját útját: „Mentünk mellék léttel / zsebünkben
feszülettel”. A „mellék lét” a másik létezésének
felismerése, és annak tudása, hogy a két lét különböző,
egymástól függetlenül járják saját stációikat. Az
utolsó mondat, majd félmondat egyes száma szintén ezt az
elhatárolást végzi el. Reflexió az Énre, aki vállalja ugyan
a másikat, de mindeközben tudja, a saját utat csak egyedül
lehet bejárni. Az odafordulás pedig – legyen a másik éppen
Isten vagy az embertárs – csak őszintén történhet meg.
Azzal a kíméletlenséggel, mely egyszerre nyújtja a másik
felé bizonytalanságunkat és hitünket. Így történhet meg az
Iancu Laura verseiben, hogy néha elmosódik a határ, s már nem
fejthető fel a különbség ember és Isten között, hiszen az
odafordulás jellege és módja azonos: „én véled tenném /
ha lehetne / véled bomlanék egy földbe / takarózzék
ölelésünkből / az utolsó béke” (Két négysoros).
És mindez, az őszinteség kegyetlensége adja a reményt, mely
rávilágíthat az emberi létezés ambivalens csodájára:
„ember, küzdj, sorsod ez: / meghalni minden nap, elégszer /
mígnem Odafönt ébredsz” (fent, lent).
Iancu Laura költészete töredékekből
épül, az emberi lét felismert és megragadott töredékeiből.
És nem kívánnak többet mondani a megéltnél és a
megtapasztaltnál. Csupasz, minden cicoma nélküli szavak és
mondatok sorjáznak egymás után, s gyakran tűnik úgy, mintha
magukban állnának, s a következő mondat mintha már másról
szólna. Ezek a versek nem gyönyörködtetni akarnak, nem az
olvasó csodálatát kívánják elnyerni. Olyan horizontot
nyitnak meg, melybe csak kellő önreflexió révén léphetünk
be. És akkor kiegészíthetjük a megkezdett vagy félbemaradt
mondatokat.