![]() |
Főhajtás XV.
Szerepek, színészek,
terített asztalok
1.
Színésszel színházról szokás
beszélgetni, mert a színész a játékról – élünk, halunk,
feltámadunk! –, a színházról szeret leginkább mesélni.
Közhely. Néha igaz, néha nem.
Nemcsák Károly előtt hatalmas tányéron
parányi, titokzatos piramis: Magvas grillázzsal nemesített,
szelíd házinyúl-pástétom tökmagolajos rókagomba-salátán.
– Gyerekkoromban gyakran gombásztunk a
Bükkben – kezdődik az előadás: mesél a színész –,
közel laktunk az erdőhöz, akkoriban bőven termett még
rókagomba…
Megfontoltan ürülnek a tányérok, van, aki a
rókagomba, van, aki az őzlábgomba kiismerhetetlen titkairól
mesél. Kiderül: társaságunkban egy vizsgázott
gombaszakértő is ül.
Egy korty neszmélyi Sauvignon blanc.
– Gyerekkoromban apámmal jártam ki a
szőlőnkbe, akkor még nem szerettem a bort, aztán később…
– mereng borát kortyolgatva a színész.
Mindenkinek van egy ezerszer elmesélt
története az első pohár borról.
Szarvasbélszín, kacsamáj, egri kékfrankos.
– Gyerekkoromban nálunk a csutát is
beledarálták a mustba…
A borászok lelkesen, részletesen,
szakszerűen magyarázzák a színésznek a nagyborok
készítésekor mostanság használatos, modern
eljárásokat.
Mint tengertükrön a törékeny vitorlások,
röpülnek tányérunkon a porcukorban fürdő málnás rétesek.
Pohárban egri Merlot: lenyugvó nap.
Néhány óráig eszünkbe sem jut
színházról beszélgetni.
2.
Eszenyi Enikő a vágy villamosán
érkezik a budai kerthelyiségbe: ma este a színésznő Blanche
Du Bois maszkjában vacsorázik.
A borászok a színésznőre kíváncsiak, a
színésznő a borokra. A séf lelkesen magyaráz.
– A besztercei szilvával
díszített-ízesített, füstölt libamájpástétommal
töltött kucsmagomba villára tűzött egy falat: nem
szabad elaprózni, és rögtön mellé egy korty villányi Pinot
Noir – így lesz tökéletes az étel és a bor ízeinek
testet-lelket boldogító összhangja.
Üresek a tányérok, üresek a poharak.
Van, aki hangosan lelkesedik, van, aki halkan.
A színésznő megfontoltan, némán
kortyolgatja borát, talán nem is érti, miről vitatkoznak
ilyen izgatottan, szenvedélyesen az ízek és borok tudós
szakértői…
– És a művésznőnek hogy ízlik együtt a
kettő?
– Érdekes, ez éppen olyan, mint a
színházban. A vágy villamosa bemutatója után –
remek előadás, nagyon szeretem – volt, aki dicsért, volt,
aki elmarasztalt, ajnároztak, pocskondiáztak. Kinek ez tetszik,
kinek az. Blanche Du Bois például nem mindent szeret, amit én
imádok! És sok mindent kedvel, amit én utálok!
Szó nélkül kortyolgatjuk vörösborunkat:
mindenkiben másképpen csenget a vágy villamosa.
3.
– Az az igazság, hogy gasztronómiai
analfabéta vagyok… – Mácsai Pál hangja halk, tárgyilagos,
de finoman érezteti: tudja, hogy itt, ebben a borok, étkek
illatával elvarázsolt kertben nem illik ezzel dicsekedni.
Szindbádot játszotta évekig, Krúdy Gyula
örök életű hősét, aki rosszallóan nézett a pincérre,
amikor a rajnai rizlinget nem tenyérbe simuló rajnai pohárban
szolgálta fel, s ha a Tabán girbegurba utcáin bolyongott,
pontosan tudta, melyik kiskocsmába kell betérnie, ha
majorannás kakaspörköltet, s melyikbe, ha este kifogott
halból készült harcsapaprikást akart pirkadatkor vacsorázni.
Csak pillanatokig tart a tapintatos csend.
– Gasztronómiai analfabéta az ínyenc, a
borbarát, a gourmet Szindbád? – hitetlenkedik az
asztaltársaság.
Mácsai Pál picit összehúzza szemét, a
halkéssel választékos mozdulattal megigazítja a tányérján
csiszolt ékszerként ragyogó ételkölteményt – Harcsa
Krúdy módra Ráczosan –, körtáncot lejt poharában a
bor, egy zamatos korty, egy ízletes falat, tengerillatú
körülötte a világ…
– A húslevest szeretem, és a főzelékeket,
és mindent, ami vízben él…
Az omlós, hófehér harcsahúst egy korty
türkizragyogású száraz bor kíséri utolsó útjára.
Elvarázsolt kertben elvarázsolt színész:
asztalhoz ült a gasztronómiai analfabéta Mácsai Pál, és
jóízűen, boldogan megebédelt Krúdy Gyula hőse, Szindbád.
4.
Helyreállított múltszázad-forduló: a
százéves pesti étteremben ragyog az újrafényezett
szecesszió. Ha besétálna, s az egyik asztalnál helyet
foglalna Szomory Dezső, legfeljebb elegáns monoklija és
elefántcsont gombos sétapálcája keltene feltűnést.
Máté Gábor – valamikor Szomory-hős –
most, miközben óvatosan a szőlőlevélbe öltöztetett,
szarvasgombába rejtett, Royal Cuvée-mártással dúsított
őzfiléfalatokat ízlelgeti, régi színházi történetet
mesél.
– Vége volt a Hermelin
előadásának, öltözőmben ültem a tükör előtt. Elsőként
belép Ruttkai Éva. Fölállok. Újra nyílik az ajtó. Befelé
nyílik, Ruttkai Éva ösztönösen egy kicsit jobbra lép,
barátom nem látja a színésznőt, mert eltakarja az ajtó.
Megölel, gratulál, csukja maga után az ajtót. Ruttkai Éva
áll velem szemben, mosolyog, már éppen megszólalna, de újra
nyílik az ajtó, a belépő elől újra eltakarja. Ruttkai Éva
az ajtó mögött hallgat, az ajtó előtt áll barátnőm,
átölel, gratulál, csukja maga után az ajtót. Ruttkai Éva
rám mosolyog. Újra nyílik az ajtó… Színpadi utasítás
Szomory Dezső darabjában: (Mint fent.) Mindenki mondott
valamit az ajtó előtt. Ruttkai Éva mindenkit meghallgatott –
az ajtó mögött. Lehet, hogy közben arra gondolt: „ez egy
igazi Szomory-darab”.
A szecessziós csillogással újrafényezett
százéves pesti étteremben villányi vörösbortengerben
lubickolunk: habzsoljuk az emlékeinkkel fűszerezett múltat.
5.
Barokk boltív: a hajdani Víziváros
parányi polgárházainak falmaradékai barátságosan
belesimulnak a 21. századi épülettömb szögletes
falsíkjaiba. Lüktető acélszerkezet: hangtalanul föl-le
kúszó lift. Üvegtetővel borított régi udvar: a hajdan
hepehupás kockakövek helyén márványsima padló,
körülöttünk krómacél ablakkeretek, de az emeletre vezető
kétszáz éves lépcső fölé vakolt boltív borul, az erkély
faragott kőoszlopaihoz hajdan biedermeier uracsok támaszkodtak.
– Szeretjük mindenben a merész
ellentéteket – mondja a Németországban született, magyarul
beszélő, olasz igazgatónő.
– Az érettbárány-kotlett és ez a
furcsa-izgalmas, a hús ízével feleselő-barátkozó
rozmaringos kuszkusz köret fantasztikus! – áradozik Hirtling
István. A fantasztikus szó n hangját hosszan, boldogan
megnyújtja, a dallamív buja felhangja érzékelteti a színész
elragadtatott jókedvét.
Szekszárdi bikavérrel locsolgatjuk magunkban
a remek hangulatot.
Ebéd után séta a szállodában. Kőkeretes
ablak, faragott kövekkel díszített erkély: szemben velünk a
Vár oldalában több száz éves ásító kőkapu. Fémkeretes
ablak, acélfalak övezte balkon: a pesti Duna-part üvegpalotái
integetnek felénk.
Gömbölyödik bennünk boltíves múlt és
szögletes jelen.
Posztmodern szelek fújdogálnak.
6.
Múlt idő. Szentivánéji álom:
Titánia tündérkirálynő ebédel a Margitszigeten.
Tányéron sorakoznak az erdei vadak:
szarvassonka, vadkacsamell, őzfilé, vadnyúlpástétom,
áfonyamártásban kucsmagomba.
– Még soha nem ettem vadkacsát – szólal
meg halkan Bara Margit, és megpörgeti poharában a
bíborsötét szekszárdi Turul Cuvée-t: Titánia
születéséről mesél.
– Egy színésznő mindig úgy érzi, soha
nem elég vékony a színpadon, és mert a jelmeztervező, a
drága Lackovich Piroska mindenféle libbenő-lebbenő áttetsző
fátylakat álmodott rám, hogy szép és karcsú legyek, fűzőt
vettem föl a tüllcsodák alá. Másnap próba, belépek a
színpadra, abban a pillanatban dühödten ordítani kezd a
rendező, Major Tamás: Vegyék le róla azt a páncélt!
Pillanatnyi csend. Akkor a Nemzeti
Színházban, most a Margitszigeten. Bara Margit királynői
eleganciával villájára tűz egy darabka kucsmagombát,
megmártja áfonyában – szeme tükör: párát von rá a
boldog erdélyi gyermekkor ízeinek emléke –, egy falat, még
egy…
– Imádom az áfonyát! – sóhajt, s
folytatja a történetet. – Levették a páncélt
Titániáról.
Némán kíváncsi tekintetek karéjában
Titánia finoman, szemérmesen lesüti a szemét, befejezi a
régi mesét.
– Levették rólam a páncélt. Aztán –
néhány hétig nem ettem.
Egy korty ősz aromájú Chardonnay
búcsúztatja a tálon virágcseppekkel illatosított
gyümölcsök gyűrűjében tündöklő szerelemfakasztó
szűzérméket.
Titánia tündérkirálynő ebédelt a
Margitszigeten.
7.
Kisportolt, napbarnított, őszülő úr
– büszkén hangsúlyozza: elmúlt hatvan. Reggel indultak
ifjú kedvesével Budapestről, útközben megálltak egy pompás
kisvendéglőben, kedvük kerekedett igazi magyaros ebéddel
múlatni az időt.
Harminchat fok árnyékban – asztalhoz
bilincselő pörköltillat, álomba ringató túrós csusza.
Öt óra körül megdördül az ég, vihar
söpör végig Pannónián. Kellemesen záporszagú
szürkületben tálalják a vacsorát. Előétel: Aszúborban
nemesített gyümölcsök, sonkába röjtött gomolyával.
Játék a kastélyban: Ernyey Béla
szakértő szemmel méregeti a tányéron egymásba kapaszkodó
két kis sonkatekercset, ízlelgeti a falatot, most nem
színész, most igazi gourmet, csendben, halkan,
elegánsan magyaráz a séfnek.
– Én az egészet ruccola-ágyra tenném, és
kellene rá még egy kis balzsamecet, és a főétel előtt
citromszörbetet tálalnék, lezárni azt, ami volt, helyet
teremteni annak, ami még jön. Citromfagylaltból is lehet
csinálni…
Valaki közbevág: Egy kis vodkával
meglocsolva…
– Nem, nem, inkább limoncellóval –
duruzsol a színész hangja (…amikor a citrom szót
kimondja, megcsillan szemében a régi színpadi pillanat: Kifacsart
citrom vagyok!, zokogta Molnár Ferenc darabjában az
önimádó, ripacs Almády, azaz Somogyváry Rudolf, és
Ádám-Ernyey Béla boldogan ordított fel, mert ha Almády egy
kifacsart citrom, akkor Annie-Ruttkai Éva őt szereti!…) –,
limoncellóval inkább, azzal lágyabb, finomabb, kerekebb…
Ódon villányi vörösbort kortyolgatunk.
Asztal mellett fecsegve, gyöngyöző
mondatokban főz még nekünk Ernyey Béla néhány remek étket.
8.
Tünde késik. Telefonsikoly.
– Araszolok az Erzsébet hídon, nem
tudom, mit csináljak, úgysem fogok enni egy falatot sem,
igyekszem odaérni, bocsánat, jövök…
Autója begördül a szálloda elé, kipattan.
– Hol kell itt bemenni?
– Parancsoljon, művésznő, a bejárat! –
Szolgálatkész portás, ünnepélyes igazgató, udvarias
bemutatkozás, hatalmas virágcsokor.
– Bocsánat, egy falatot sem fogok enni,
éjszaka jöttem haza, és a közlekedés…
Mosolygó arcok sorfala között vonulunk föl
az étterembe.
– Ne haragudjanak, de egy falatot sem…
Előétel-falatkák, talán ha kettő, aztán
néhány korty hideg borleves. De a tokaji aszúban érlelt
gyümölcsökkel körített házi füstölésű
csirkemellfilének már csak a fele marad árván a tálon.
Udvaros Dorottya két jóízű falat között
mesél.
– Soha nem tudtam sokat enni. Vidéken voltam
rokonoknál. Reggel korán bőséges reggeli, délben nagy
tányér leves, utána valami hús… csak turkáltam a villával
a tálban. Közben kedvesen nógattak: „Egyen erővel is, ha
ízlik!”…
– Egy falatot se, művésznő, ha nem
kívánja! – nyugtatja udvariasan a színésznőt az étterem
vezetője.
Tünde előtt már üresen ragyog a tányér.
Észre sem vette, amíg mesélt, az illatos füvekkel és egri
bikavérrel pácolt szürkemarha hátszínszelet az utolsó
falatig eltűnt.
Udvaros Dorottya szeme ragyog, a színésznőt
körülduruzsolja a kávéillatú, álomfüstös béke, Tünde
boldogan belesimul a napfényes délutánba.
Ilyenkor szoktak szívünkben termőre fordulni
az aranyalmafák.
9.
Garas Dezsőt – a színészt, aki ifjú
korában, filmen ifjú Schwartz volt, deresedő hajjal,
színpadon Liliomfi, s a kettő közt, negyven éve, a Nemzeti
Színházban Szellemfi – udvariasan, barátságosan fogadják a
belvárosi étterem lebilincselően előkelő különtermében.
– Reméljük, kellemesen fogja nálunk
érezni magát, kedves művész úr!
Helyet foglalunk a gyönyörűen megterített
asztal körül. Szellemfi – a hajdani vándorszínészek is
tudtak illemet – udvariasan mosolyog.
– Ha nem kérdeznek, ha nem faggatnak, ha nem
erőszakoskodnak, én eszem és hallgatok. Ha megkérdezik,
milyen volt, hogy ízlett, kedves művész úr, a vacsora, az
más, akkor őszintén megmondom, hogy…
Megmondja. Egy szó, három betű. A pincér
fehér kesztyűs keze megremeg, a tálcán ijedten csilingelnek a
metszett üvegpoharak.
Kések élén, poharak peremén, tányérok
szélén csillognak a fények.
Sürgölődő pincérek, egy korty pezsgő, egy
falat libamáj; ki-be vándorolnak a tányérok, a tálak, a
tálcák, telnek, ürülnek a poharak, kortyolgatunk,
falatozunk…
Hátunk mögött pincérek sorfala, pontosan
egy időben, ritmusra emelkednek a tányérfedők, a
balzsamecetes szederrel, mogyorós, kakukkfüves metélttel
tálalt bélszínérmék illatfelhői mindannyiunkat
megrészegítenek.
Szellemfi – kezében borospohár,
áttetszően csillog benne a bíborvörös egri bikavér –
elragadtatottan sóhajt: Ez fantasztikus! Elképesztő! Remek!
Senkinek nem jut eszébe megkérdezni: Milyen
volt, hogy ízlett, kedves művész úr, a vacsora?
Pompanap: néma csendben tokaji aszúval
édesítjük a boldog estét.
10.
Ifjú színész korában Kállai Ferenc
esténként, előadás után zaftos-zamatos marhapörköltet,
ropogós rántott szeletet, füstízű flekkent vacsorázott,
egyszerű, magyaros ételeket, hozzá üvegkancsóban fél liter
fehér- vagy vörösbort. Ízvilág, ízharmónia,
borévjárat – mindennapi szókincsünk akkoriban nem
ismert ilyen finomkodó szavakat.
Romeo 1947-ben üzemi koszton élt.
Falstaff 1981-ben fűszerekben fürdő
húsokról, zsíros falatokról, vérpezsdítő, agytisztító
aszúborokról ábrándozott.
Kállai Ferenc (Romeo és Falstaff) 2003
nyarán, a tiszteletére felsorakozott pincérek gyűrűjében,
az ódon hangulatú étterem pazar lakomára terített
asztalánál ülve összehúzott szemmel, gyanakodva méregeti a
tányéron gömbölyödő hideg előételt: Libamáj bon-bonok
Tokaji Aszúban áztatott gyümölcsökkel, mandulába forgatva.
Romeo 1947-ben azt sem tudta, hogy ilyen
létezik.
Három évtizeddel később Falstaff talán
megpróbálta elképzelni.
Kállai Ferenc most hátradől a karosszékben,
egy korty aranyfényű aszú, és mint soha nem látott szöveget
kezdi – „Színház az egész világ!” – hangosan
felolvasni hajdani szerepét, Falstaff aszú-monológját. Mint a
libamáj bon-bonok, gömbölyödnek szájában a szavak, a
színészben felizzanak a régi indulatok, megelevenedik a múlt.
Lassan alkonyodik.
Falstaff Romeóról mesél. Romeo Falstaff-fal
beszélget. Kállai Ferenc a múlttal.
Terített asztal mellett boldog pillanattá
zsugorodik bennünk az idő.
11.
És sarkig tárulnak előttünk a kapuk: A
kékszakállú herceg vára.
A budavári étterem kő boltíves középkori
bejáratán át érkezünk Judittal a napfénnyel terített
asztalig. Az első kapu: A Palota virágos teraszán.
Harangjáték. Rózsaszirommal illatosított vízben öblítjük
ujjainkat, poharunkban nyers pezsgő csillog, távoli tengerek
titokzatos illatai lebegnek a tányérok fölött.
Kőkapun át lépünk be a második terembe. Fortuna
dicsőséges oltáránál „antik” mázban fogoly- és
fácánhúst falatozunk – fanyar csokoládé, édes áfonya
–, az asztal a régi istenek bíborszínében ragyog.
Fortuna vért ad: a villányi Kopár dűlőben
született vörösbort kortyolgatjuk.
Boltív a harmadik
kapu: király őseink arcképcsarnokába érkezünk, s a Királyok
fenséges asztalánál erdei vadak, gombák bódító
ízeivel barátkozunk.
Utunk innen álomvilágba, régi lovagterembe
vezet. Évszázados kövek komorlanak fejünk fölött, Tokaj
napsugara szikrázik poharunkban.
Továbbhaladunk, mélységes titkok örvénye
felé: a pezsgőbarlang félezer éves kőboltozata alatt
búcsúzunk a Kékszakállú herceg várától.
Meláth Andrea Bartók-dallammal simogatja a
szívünket: Szép és nagy a te országod, Kékszakállú! Sóhajtásnyi
idő: kiürülnek a pezsgőspoharak.
Judit és boldog társaságunk néhány óráig
a vendéglátás titkainak palotájában bolyongott.
Szigethy Gábor