![]() |
Pléh Csaba
Eredeti természet és okos
önszabályozás
Kérdező: Varga Mária
– Ön pszichológusként végzett,
majd nyelvészdiplomát szerzett. „Lélekgyógyászként” mi
motiválta, hogy a nyelv felé forduljon, miért kezdett a nyelv
kutatásába?
– Valójában a nyelv kisgyerekkoromtól
kezdve érdekelt, mert egy kétnyelvű sváb faluban nőttem fel.
Ez adta azt az élményt, hogy a nyelv valami sajátos,
viszonylagos dolog, merthogy többféle van. Hosszú ideig mint
magyar szakos is igazából nyelvész szerettem volna lenni.
Gyerekkoromtól izgatott ugyanis az emberek közötti meg nem
értés, ahogyan ez egy kétnyelvű faluban megjelenik. Mégis
otthagytam a magyar szakot, azt hittem, gyakorló pszichológus
leszek. A ’60-as évek végén azután újraébredt
érdeklődésem a nyelv iránt. A modern nyelvészet
mentalisztikus, ha tetszik, pszichológiai fordulata Chomskynál
rávett arra, hogy újra felvegyem ezt a fonalat, most már mint
pszichológus.
– Miben áll ez a fordulat? Azt állítja
Chomsky – ha jól emlékszem –, hogy a nyelv
mélystruktúrája meghatározza a helyes nyelvi
megnyilvánulások körét.
– A pszichológus számára a generatív
nyelvtan provokatív mondanivalója három mozzanatban jelenik
meg. Az egyik az akkoriban mélystruktúrának nevezett mozzanat.
A nyelv mint összetett viselkedési rendszer közvetlenül nem
észlelhető, rejtett meghatározottságokat mutat. A másik
gondolat, hogy maga a nyelvtan, ez a nyitott, alkotó és
produktív rendszer a lelki élet sajátja, mindannyiunk fejében
ott van. Végül a harmadik mozzanat az egyetemesség és a vele
kapcsolódó nativizmus. A nyelvek nagy eltéréseik közepette
egy egyetemes rendszert valósítanak meg. Ebben biológiailag
egy emberre sajátos mozzanat rejlik, a nyelvalkotó képesség
az ember genetikai örökségének része.
– Önéletrajzából az is megtudható,
hogy kognitív pszichológiával és pszicholingvisztikával
foglalkozik. Manapság már annyira differenciálódott a
tudomány, hogy egy átlagosan tájékozott olvasó nem biztos,
hogy tudja, milyen diszciplínák ezek.
– Egyik témám a pszicholingvisztikán
belül a mondatmegértés vizsgálata. Arra vagyok kíváncsi,
hogy a magyarhoz hasonló gazdag ragozású nyelvben hogyan
bontakoznak ki a szavakat alkotó elemekből az összjelentés
körvonalai. Például egy olyan szónál, mint
ház-as-ság-a-im-ban, vajon az ember is olyan elemző módon
jár-e el, mint egy számítógép, vagy először a teljes
jelentést ragadja meg, és a „ház” eszébe sem jut. Egy
másik témám ezen belül, hogy milyen szerepe van különböző
életkorokban a ragoknak és a szórendnek a mondatmegértésben.
Érdekes, hogy a magyar gyermekek kezdetben (három év alatt)
még támaszkodnak a szórendre és az olyan szemantikai
jegyekre, mint az élő–élettelen szembeállítás,
hároméves kor felett már „kis nyelvésszé” válnak. Egy
olyan abszurd mondatot lejátszatva velük, mint „a ceruza
kergeti a lovat” – bizony a ceruzát fogják cselekvőként
értelmezni.
A kognitív pszichológián belül elsősorban
a megismerési folyamatok szerveződésével foglalkozom: vajon
például az észlelésben is megjelenő téri tudás, a téri
viszonyok ismerete hogyan befolyásolja egy másik rendszer, a
téri viszonyokra vonatkozó nyelvi kifejezések megjelenését.
– Visszatérve az első példára:
gondolom, az derült ki, hogy az ember először a teljes
jelentést fogja fel, és nem elemez lépésről lépésre, mint
a számítógép…
– Valóban, sokan gondolják úgy, hogy az
emberi megértőrendszer mindig elsődlegesen a jelentésre
irányul. Ez igaz a tudatosság szintjén, de az ezt megelőző
lépésekben elemzőek vagyunk, ennek azonban nem vagyunk
tudatában. Mindkét folyamat igen gyors azonban. A nem tudatos
lépések egy beérkező szó megértése során az első
két-három tized másodpercben érvényesülnek, s mintegy fél
másodperc után már szinte csak a jelentés van a fejünkben,
ettől kezdve tudatosodott a feldolgozás eredménye.
– Milyen módon lehet azt kideríteni,
hogy a tudatos megértés, „felfogás” előtt milyen folyamat
zajlik?
– Az egyik lehetőség bioelektromos mutatók
használata. Egy másik, sajátosan pszichológiaibb módszer
pedig az előfeszítés. Például igen rövid ideig vetítjük
az asztal szót, a személy nem is tudja kiolvasni, de ha
utána az ehhez szematikailag kapcsolódó szék szót
vetítem, akkor ezt gyorsabban elolvassa a személy.
– Ezek a megfigyelések, elemzések
biztosan nagyon érdekesek, és ezt minden él nélkül mondom,
de a belőlük leszűrhető tanulságoknak van valamilyen
gyakorlati hasznuk? Az ember azt gondolja, hogy a pszichológia
azért van, hogy a sérült lelkű embereknek segítsen…
– Van ilyen hasznuk. Hiszen a nyelvi
megértés elemzése segít abban, hogy az agysérült betegek
megértésének rehabilitációját támogassuk, vagy hogy az
emberi beszédet megérteni képes gépi segítőrendszereket
hozzunk létre.
– Meg lehet azt röviden fogalmazni, hogy
melyek a kognitív nyelvszemlélet jellegzetességei?
– Számos dologgal foglalkozik. Alapkérdése
az, hogy a megismerési rendszer és a nyelv kategóriái
egymáshoz hasonlítanak-e. Például a magyarban megtalálható -ban
és -ra végződések megfeleltethetőek-e a kognitív
világban a tartály és a felület kategóriáinak.
Mindezt nyelvek összehasonlításával és fejlődésében is
vizsgálja. Különleges témája az is, hogy vajon a nyelv
metaforikus és szó szerinti használata között milyen
átmenetek vannak. Mennyire tekinthető a metafora úgy, mint az
ember érzelmi és megismerés világának kiterjesztése.
Például amikor fortyogok a dühtől, akkor vajon emögött egy
olyan naiv érzelemelmélet áll-e, mely szerint az ember
érzelmeit egy túlfűtött folyadékhoz lehet hasonlítani,
amely egy tartályban le van fojtva.
– Nietzschétől kezdve Northrop Frye-on
át Richard Rortyig és tovább sok filozófus és gondolkodó
foglalkozik a nyelv metaforisztikus jellegével. Köztudomású,
hogy Nietzsche szerint nincs megfelelés a nyelvi kategóriák
és az úgynevezett valóság között. Mást fog fel a
világból egy hangya, mint az ember, és illuzórikus dolog azt
hinni, hogy egy kifejezés és a hozzá rendelni vélt
valóságdarab bármilyen viszonyban áll, kivéve bizonyos
elfogadott, egyezményes viszonyt. A kognitív pszichológia
hogyan vélekedik nyelv és valóság kapcsolatáról?
– A kognitív pszichológia is megosztott e
téren. A bevett felfogás úgy képzeli el, hogy az észlelés
és gondolkodás lépéseit az állandó igazolás, valóságnak
megfeleltetési igény irányítja. A megismerés azért
„tükröz”, mert a tükör beválik, jól irányít a
világban. A konstrukcionista felfogások szerint viszont a
megismerés mindig aluldeterminált: a valóság sosem határozza
meg az észlelést, abban mindig van egy adag fikció,
konstrukció.
– Az utóbbi álláspont szerint tehát a
felfogott jelenség köré mindig konstruálunk még valami
többletet, ami egyúttal az értelmezésben is közrejátszhat?
– Igen. Felfogásunk szerint vannak mintegy
automatikus folyamatok s ezekből kiindulva értelmező
konstrukciók. Mindig konstruálunk is a megértés során,
nemcsak felismerünk.
– Egy időben ön töltötte be a Magyar
Filozófiai Társaság elnöki tisztét. A filozófiának mely
területével foglalkozik?
– Elsősorban történeti kérdésekkel
foglalkozom. Milyen viszony van az európai filozófiai
gondolkodás empirista és racionalista hagyománya és a modern
kísérleti pszichológia megszületése között. Modern
témában pedig főleg az érdekel, hogy milyen a viszony a
logikai és a képi megismerés között a filozófiában,
illetve a kognitív tudományban.
– Csíkszentmihályi Mihály, Amerikában
élő ismert pszichológus, MTA-tag írja egyik könyvében, hogy
az analitikus pszichológia mint divatos diszciplína után most
a kognitív pszichológia nyert teljhatalmat az egyetemi
világban és a tudományos műhelyekben. Aki más irányzatot
követ, annak nincs esélye arra, hogy karriert csináljon. Mit
gondol erről a kijelentésről?
– Csíkszentmihályi kollégám itt túloz,
legalábbis ami a magyar helyzetet illeti. Magyarországon nagyon
jól lehet érvényesülni az analitikus gondolkodással is,
sőt, a gyakorlati pszichológiában az igazi belépőjegy a
pszichoanalitikus képzettség és iskolázottság.
– Szintén Csíkszentmihályi írja, hogy
„A karteziánus szemlélet jelenkori követői azok a kognitív
kutatók, akik szerint a számítógép működési elvének
ismerete alapján megismerhető az emberi gondolkodás is. (…)
Téves Herbert A. Simon és az új kognitív tudomány
prófétáinak elmélete, mely szerint ha úgy programozzák be a
számítógépet, hogy Newton mozgástörvényeihez hasonló
tudományos felfedezéseket tegyen, akkor a számítógép
ugyanúgy működik, mint Newton agya akkor, amikor rájött
ezekre a törvényszerűségekre.” A gondolatmenet úgy
folytatódik, hogy a felfedezés idején Newton agyában
egyidejűleg úgymond „irracionális” elemek is működtek, s
az érzések és intuíciók ugyanannyi szerepet játszottak
benne, mint a logika. Mi a véleménye pályatársának e
felvetéséről?
– Nemcsak Csíkszentmihályi, hanem minden
modern pszichológus úgy gondolja, hogy a felfedezés
előrehaladásában döntő jelentőségűek az irracionális
mozzanatok. Az érzések s hajtóerők világa mindennél
fontosabb a felfedezésben.
– Fogalmazhatunk úgy, hogy a kognitív
pszichológia elismeri a nem kognitív, racionálisan nem
megfogható elemeket, ám a vizsgálódásban nem ezekre
koncentrál?
– Nagyjából igen, bár ma a kognitív
pszichológiában is éppen az emberi élet társas és érzelmi
meghatározói kerülnek előtérbe.
– Fölmerültek a különböző
irányzatok, mint az analitikus és a kognitív pszichológia.
Tegyük fel, hogy egyszer pszichológushoz fordulnék. Más
irányt venne az életem, hogyha az egyik vagy a másik
szemlélet elkötelezett híve kezelne?
– Pszichoanalitikus kezelés során az
élmények egészlegessége kerülne előtérbe életében, míg
a kognitív szemlélet elemző önkontrollt alakít ki. A
pszichoanalizált személy önelfogadóbb lesz, a kognitív
terápiában részt vett pedig sokkal kriticistább.
– Engedje meg, hogy egy tudományos
aktualitásról kérdezzem. A közelmúltban Amerikában a
törvényhozás kimondta, hogy a természettudományokat csak az
evolucionizmus talaján állva lehet tanítani. Pontos ez a
megfogalmazás? Ez nálunk is így van?
– Nem szeretnék az oktatásról nyilatkozni,
szeretném felhívni azonban a figyelmet arra, hogy a Magyar
Tudományos Akadémia 2008. tavasszal állást foglalt az
evolúciós elméletet érintő újabb kritikákról. Ez a
meglehetősen toleráns állásfoglalás az alábbi helyen
látható: http://www.mta.hu/index.php?id=634&no_
cache=1&backPid=390&tt_news=8007&cHash=7c24a54526
– Miért és milyen szempontból
célszerű egy sohasem bizonyított elmélet bázisáról oktatni
a természettudományokat? Úgy tudom, például Gregor Mendel, a
genetika atyja kreacionista volt. Rajta kívül is számos hívő
tudós élt és él, akik az úgynevezett „intelligens
design”-ban hisznek. Ennek az egésznek valamiféle
boszorkányüldözés jellege van.
– Furcsa megfogalmazás a genetika atyjának
vallási meggyőződését összemosni egy tudományos elmélet
állítólagos bizonyítatlan voltával. A mi meggyőződésünk
szerint az evolúciós elmélet bizonyított tudományos
elmélet. Ugyanakkor semmiféle boszorkányüldözésben nem
szeretnénk részt venni. Lehetővé tesszük a hívő
tudósoknak, hogy saját hitüket és a tudományos kutatást ne
kelljen elegyíteniük vagy szembeállítaniuk egymással. Az
említett mai felfogásokkal folytatott vitánk nem a vallásos
hittel kapcsolatos, hanem azzal a beállítással, amely a
vallásos hitet tudományként szeretné prezentálni.
– Én csak arra gondoltam Mendel kapcsán,
hogy ő, aki nem az evolucionizmus alapján kutatott és
gondolkodott, képes volt felfedezni egy mindenki által
elfogadott tudományt, a genetikát, amelyre az evolucionisták
is építenek. De hogyha már előjöttek ezek a különböző
irányzatok, elmondaná röviden azt, hogy mit takarnak –
úgymint ID, kreacionizmus, naturalisztikus evolúció,
teremtésben való hit ötvözve az evolucionizmussal – , és
kik azok, akik a vallásos hitet tudományként kezelik? Tudom, a
közelmúltban voltak erről viták nálunk is, de számomra nem
lettek igazán világossá ezek a fogalmak.
– Én úgy gondolom, hogy az evolucionizmus
igazi provokatív üzenete az, hogy mi, emberek nem vagyunk
egyedül, ugyanakkor az a bensőséges világ, melyben élünk,
tisztán vak erők folyományaként jött létre. Ezt a
provokatív üzenetet három kihívó kérdés köré lehet
csoportosítani, ahol a mai elégedetlenkedők különböző
válaszokat adnak. Túl értelmetlen az evolucionizmus, hirdeti
az egyik ellentábor, helyette: teremtettnek kell lennie a
világnak. Erre támaszkodnak a kreacionizmusok, az emberi
gőgből s a célszerűnek vélt világból, a teleológiából
kiindulva. Mások azt emelik ki, hogy túl lassú és rendezetlen
lenne a darwini folyamat. Daniel Dennett kifejezésével, „égi
fogantyúkra” támaszkodva így jönnek létre a kultúra
specificitását hirdető konstrukcionizmusok. Végül sokak
szerint túl determinisztikus ez a folyamat, hajlékonyabbá kell
tenni, hogy megőrizhessük az emberi szabadságot. Szerintem a
különböző szelekciós ciklusokat és a minőség
keletkezését megengedő evolúciós felfogás meg tud küzdeni
ezekkel a kísértésekkel.
– Hogyan lehetne egyeztetni az istenhittel
azt a feltevést, hogy a világ „vak erők folyományaként
jött létre”?
– Én úgy érzem, hogy itt nehéz dolguk van
a hívőknek. A vak erők felfogása nehezen tűri el a teremtőt
és a teremtést.
– Ön is írt az evolúcióval foglalkozó
tanulmányt Lélek és evolúció. Az evolúciós szemlélet
és a pszichológia címmel. Összefoglalná röviden a
gondolatmenetét és a konklúzióját?
– Számos ilyen tanulmányt írtam. Az
evolúciós pszichológia meggyőződéses követője vagyok.
Ennek lényegi mondanivalója, hogy az ember lelki élete,
mentális folyamatai is változékonyak, s hosszú évmilliós
fejlődés eredményeként alakult ki gondolkodásunknak és
érzésvilágunknak az a keretrendszere, amelyet ismerünk.
Azért látjuk finom mélységben a teret, mert erre nagy
szükségünk volt a fás környezetben való tájékozódás
során, s a nők azért szeretik a széles vállú férfiakat,
mert azok ősanyáinknak könnyebben biztosítottak
erőforrásokat, és segítettek például a költözködésben.
Ezek szándékosan kiélezett példák, rámutatnak azonban az
evolúciós pszichológiai gondolkodás lényegére.
Megismerésmódunk, valamint érzésvilágunk keretei és
preferenciáink mind sajátos múlttal bírnak, s a múltban
hasznos volt, hogy épp így éreztünk és gondolkoztunk.
– Az utóbbi mondat azt is magában rejti,
hogy a jelenben bizonyos szokások, viselkedésmódok kevésbé
hasznosak, mint egykor voltak? Sőt, károsak is lehetnek? Hogy a
jelen helyzet ismerete másfajta és tudatosabb viselkedést
követelne meg?
– Gondoljuk végig, hogy például az
édesség szeretete a mai, cukorral teli világban veszélyes
helyzeteket teremt. Nem tudjuk az édesszájúságot kiiktatni,
de meg kell tanulnunk kerülni az édességet. Sok mindenben
szükségünk van új kerülő utakra, például amikor a
vizuális túlingerlés lehetőségeit teremti meg a modern
technika a videojátékokkal. Magunkat, ősi tendenciáinkat meg
kell ismernünk, hogy kontrollálni tudjuk saját életünket. A
szabadság útja nem az eredeti természet letagadása, hanem az
okos önszabályozás.