![]() |
L. Simon László
A botrányok éve
A második
Gyurcsány-kormány második évének kultúrpolitikájáról
A második Gyurcsány-kormány első
évének kulturális tevékenységéről szóló dolgozatomat
azzal a megállapítással zártam, hogy „az elmúlt egy
esztendő a rendszerváltoztatás óta mind anyagi, mind
koncepcionális szinten a válság elmélyülésének
időszakaként tartható nyilván, és a kulturális élet
szereplőit depressziós hangulatba kényszerítő állapotokon
az sem javít, hogy tudjuk, közben zajlottak olyan, kormányzati
ciklusokon átívelő nagy programok, jelentős kiállítások,
amelyek sikerként könyvelhetők el”.1 Ez
szóról szóra igaz a mögöttünk hagyott második esztendőre
is, legfeljebb annyi a különbség, hogy a miniszter még az
előző évinél is láthatatlanabbá vált, a sajtóban
elsősorban az oktatás felelőseként szólal meg, bár e
minőségében is igen keveset. A kulturális élet résztvevői
joggal érzik úgy, hogy támogató, értük lobbizó
kormányzati képviselet nélkül maradtak. Hiller István
hallgatása, illetve gyenge szereplései ellenére is meglepően
sok hangos kulturális botrányt produkált a tárca, az
eredményeket meg nem sikerült megfelelően tálalni, a jó
kezdeményezések keresztülviteléhez pedig hiányzik a
politikai erő és az elszántság.
Múzeumok alfában
Az első Gyurcsány-kormány Lendületben
az ország című programjában még nagy terveket
fogalmaztak meg a hazai múzeumi rekonstrukciókkal kapcsolatban:
„A kulturális vidékfejlesztés jegyében folytatjuk az
elmúlt fél évszázad legjelentősebb múzeumfejlesztési
programját, az Alfa programot.”2
A minisztérium 2007. december 19-i
közleménye szerint a magyar múzeumi modernizációt szolgáló
Alfa program „2007-ben is jelentős eredményeket hozott”. Az
eredményeket a szaktárca a látogatószám növelésében
látja: „2007-ben immár egyértelműen megállapítható, hogy
az Alfa program messzemenően beváltotta a hozzá fűzött
reményeket. Prioritásai, fejlesztési irányai,
kezdeményezései rendkívül kedvező folyamatokat indítottak
el. Ennek legszembetűnőbb jeleként az 1980-as évek végére
9-10 millió főre csökkenő s az 1990-es években jellemzően
stagnáló látogatószám az elmúlt négy évben folyamatosan
emelkedett: elérve a 2006-os 11,6 millió főt.”3
Pedig a néhány kiemelt intézménynek
köszönhető látogatószám-emelkedés egyáltalán nem
igazolja vissza az Alfa program sikerét, az egész országban
joggal várt múzeumi modernizáció megvalósulását. A
múzeumi rekonstrukcióra például évről évre egyre
kevesebbet fordít a kormányzat: 2002-ben, az Orbán-kormány
idején még 3,65 milliárd forintot szánt a költségvetés a
múzeumi rekonstrukcióra. 2003-ban már csak 2 milliárd 740
millió forintot, 2004-ben pedig mindössze 1 milliárd 205
millió forintot terveztek. 2005-ben és 2006-ban megint nőttek
az összegek (2,2, illetve 2,7 milliárdra), de a 2007-es
költségvetés már csak mindössze 167,3 milliót, a 2008-as
pedig 52,4 milliót tartalmaz.
2008. január 1-jétől megszűnt a múzeumok
állandó kiállításainak ingyenes látogathatósága, amit
joggal várt el a szakma. 2004-ben az Európa Terv részeként 24
állami múzeum állandó kiállításai váltak ingyenessé, de
az ezt előíró rendeletet módosítani kellett. Egyrészt
kénytelen volt belátni a tárca a szakma régóta hangoztatott
álláspontjának igazát, hogy az ingyenesség nem vitt el több
látogatót a múzeumokba, a felmérések különben is azt
bizonyították, hogy a potenciális közönség számottevő
része nem is tudott erről a kedvezményről (egyébként a
2004-es döntéssel összességében körülbelül évi 600–700
millió forintot veszített a múzeumi szakma). Másrészt a
magyar rendszer olyan általános és nem differenciált
kedvezményeket tartalmazott, amelyek ellentétesek az 1957-es
Római Szerződéssel, ezért az Európai Bizottság
kötelezettségszegési eljárást indított hazánk ellen. Így
2008-tól olyan új differenciált kedvezményrendszert kellett
bevezetni, amelyben fennmaradtak bizonyos kedvezmények
(például a pedagógusoké), de új elemek is bekerültek
(például a 26 éves életkorhoz kötött ifjúsági
kedvezmény, a felsőoktatási kedvezmény). Fontos tény, hogy
az intézményfenntartóknak továbbra is joguk maradt további
kedvezmények nyújtására (például az önkormányzat
területén élők számára, tanulóknak, 65 év felettieknek).
Annak azonban aligha örül az egyre több saját bevétel
beszedésére kényszerített múzeumi szakma, hogy a
minisztérium szerint Magyarország „továbbra is »éllovas«
marad a múzeumi kedvezmények tekintetében: az ingyenesen
belépők aránya az EGT-ben mért 24-25%-kal szemben legalább
35% lesz, miközben nő a diák látogatók száma”.4
Egyes intézmények a saját stratégiájuknak
megfelelően fogják a kedvezményrendszerüket alakítani. A
Szépművészeti Múzeumban 2008. januártól 1200 forintba
kerül egy teljes árú jegy, minden hónap harmadik szombatján
ingyen mehetnek be a 26 évesnél fiatalabbak, valamint a 18 év
alattiakat kísérők. Az időszaki kiállítások belépőjének
megvásárlásával az állandó gyűjtemény ingyenesen
megtekinthető. Ugyanígy járnak el a Magyar Nemzeti
Galériában is, ahol 800 forintba kerül a belépőjegy (ahogy
az Iparművészeti Múzeumban is), s minden hónap harmadik
vasárnapján ingyen látogathatóak a galéria állandó és
időszaki kiállításai. A Magyar Nemzeti Múzeum állandó
kiállítását 1000 forintért lehet megtekinteni, de van itt
2000 forintos családi jegy is. 2008-tól az állami múzeumok
állandó kiállításaira a szervezett diákcsoportok
ingyenesen, az időszaki kiállításokra 50 százalékos
kedvezménnyel mehetnek be.
Egyre nagyobb szakmai vitát váltanak ki az
úgynevezett nagy közönségkiállítások. Az ilyen
kiállítások szervezése mögött alapvetően két érv
húzódik meg: egyrészt az intézményeknek egyre több saját
bevételt kell produkálniuk,5 másrészt mind a
kormányzati, mind a vele szorosan együttműködő marketing
szemléletű menedzser vezetők kommunikációjában azt
hangoztatják, hogy a múzeumok működésének minőségét
elsősorban a látogatószám növekedésében lehet lemérni.
Főleg ez utóbbi vélemény árt a szakmai munkának, mert azt
sugallja, hogy a múzeumokban folyó tudományos munka, a
gyűjtemények gondozása és tudományos feltárása kevésbé
fontos feladat, s az ezt végző művészettörténészek,
muzeológusok, történészek nem is alkalmasak a modern
kihívások elé állított múzeumok vezetésére. Marosi Ernő
művészettörténész-akadémikus szerint is „Magyarországon
elterjedt az a téveszme, hogy aki művészettörténészként
megfelelő, nem lehet jó menedzser”.6
Természetesen ezzel nem azt állítom, hogy ne lenne szükség
nagy, közönségcentrikus kiállításokra, csupán nem szabad
figyelmen kívül hagyni a tudományos szempontokat sem, illetve
az állami garanciavállalással nem rendelkező intézményeket
sem szabad magukra hagyva a lassú elhalásra kárhoztatni. S az
is világosan látszik, elsősorban a debreceni MODEM-ben, hogy a
fővárosi sikerek miatt a vidéki nagyvárosok múzeumainál is
egyre nagyobb az igény a nagy közönséget vonzó
kiállítások rendezésére. De már az egyházi múzeumok is
ennek a szellemében nyitnak a közönség felé, gondoljunk csak
székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum 2007. augusztus 11. és
november 11. közti Szent Imre-kiállításának óriási
sikerére.
A minisztérium 2007. végi közleménye
szerint „a gyűjtemények mobilitását, a nemzetközi
tapasztalatok és követelményrendszerek hazai
meghonosítását, múzeumaink hazai népszerűségét és a
nemzetközi vérkeringésbe való bekapcsolását egyaránt
elősegítő, kiemelt feladat, hogy intézményeink mind nagyobb
számban vegyenek részt nemzetközi kiállítási projektekben.
E közösen előkészített kiállítások lehetőséget
teremtenek nagy jelentőségű külföldi kulturális értékek
hazai bemutatására éppen úgy, mint értékeink és
múzeumaink nemzetközi elismertetésére. A program sikeres
végrehajtását az NKA miniszteri kerete, Múzeumi Kollégiuma
és a beruházási terület támogatási forrásai, valamint a
kiállítási garancia jogintézménye tették lehetővé.”
Ennek kimondása a minisztérium szerint azért is fontos, mert
némely intézményvezetők sorozatos médianyilatkozataikban azt
sugallják, mintha a múzeumi sikereik mögött csak az ő
személyes tehetségüket, koncepcióalkotásukat kellene
keresnünk.
2007-ben a legjelentősebb, állami
garanciavállalásban részesült kiállítások valóban
nagyszámú közönséget vonzottak. A legnagyobbat a
Szépművészeti Múzeum Van Gogh-tárlata (2006. december és
2007. március között 480 ezer főt), a Magyar
Természettudományi Múzeum 2007. február és november közti Argentin
dinoszauruszok – Patagónia óriásai című kiállítása
175 ezer, a Szépművészeti Múzeum 2007 márciusától
szeptemberéig tartó „És megérkeztek az inkák” –
Peru művészete a spanyol hódítás előtt című tárlata
163 ezer, a Magyar Nemzeti Múzeum Dzsingisz kán és
öröksége című, 2007. május és szeptember közti
kiállítása 101 ezer látogatót csalt be a múzeumokba.
Jelentős sikert hozott még a Szépművészeti Múzeum
Hundertwasser- és a Medici-kiállítása, valamint a Magyar
Nemzeti Galéria 2008 márciusában zárult Zichy Mihály
művei a szentpétervári Ermitázsból című tárlata.
A múzeumokkal kapcsolatban egy területen
vitathatatlan sikerről beszélhetünk, a múzeumok
népszerűsítését, „a múzeumi szféra jobb társadalmi
beágyazottságának elősegítését” szolgáló programok
esetében. Különösen hatásos a 2003 óta megrendezett
Múzeumok Éjszakája elnevezésű esemény: 2007-ben a 156
részt vevő intézményben összesen 235 ezer látogató fordult
meg egyetlen éjszaka alatt.
Botrány botrány után
Cannes-i részvétel
2007. április 26-án Hiller nyomulása
fúrta meg a magyarok cannes-i szereplését címmel jelent
meg cikk az Indexen.7 A cikk is megállapítja, hogy
hazánk nem került be a 2007-es Cannes-i Nemzetközi
Filmfesztivál kiemelt meghívottjai közé, mert Hiller István
kulturális miniszter mindenáron az Andrew G. Vajnához
kötődő, Goda Krisztina rendezte Szabadság, szerelem
című filmet kívánta beerőszakolni a főprogramba. Az Index
idézi a filmfesztivál szervezőinek utolsó levelét: „Annak
ellenére, hogy többször is elmagyaráztuk, sajnos hiába, hogy
ez a film nem felel meg a kritériumainknak, az önök
országának képviselői nem voltak hajlandóak elfogadni
érveinket.” A miniszter erőszakosságának meg is lett a
következménye, Magyarország meghívását a Tous les Cinémas
du Monde 2007 programba visszavonták, s helyettünk a
lengyeleket hívták meg. Külön kellemetlenséget okozott, hogy
Hiller István még a franciaországi magyar nagykövet
közreműködését is kérte a nyomásgyakorlásban, ami a
nyugat-európai művészeti fesztiválok esetében
elképzelhetetlen eljárásnak minősül. Hiller különösen
fontosnak érezte az etyeki Korda Stúdió cannes-i jelenlétét,
ám mindez nehéz helyzetbe hozta volna a fiatal független
magyar filmeseket. Ezt többen, még Janisch Attila, a Magyar
Filmszemle igazgatója is elítélte, Bollók Csaba, a 38. Magyar
Filmszemle legjobb szerzői filmjének, az Iszka utazásának
rendezője pedig sajnálkozását fejezte ki amiatt, hogy a
filmjét nem láthatja a cannes-i közönség. Szerencsére a
film pár hónap múlva meghívást kapott a mexikói Monterrey
Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába, ahol a rendező
személyesen mutathatta be a fesztivál közönségének.
Ugyanakkor Tarr Béla A londoni férfi című filmjét
bemutatták Cannes-ban, így tizenkilenc év után ismét jelen
lehetett egy magyar film a hivatalos versenyprogramban.
Hiller egyébként Halász János e tárgyban
elmondott interpellációjára adott válaszában Serge
Sobczynskinak, a cannes-i filmfesztivál programigazgatójának
az MTI-nek adott nyilatkozatát idézte: „Minden évben 10-15
országgal tárgyalunk egyszerre, de végül csak 5-7-tel jutunk
dűlőre. Van, amikor a meghívottak mondják le, van, amikor mi
lépünk vissza. Ez mindennapos dolog a fesztiválok
történetében.”8 A Népszabadságnak Sobczynski
azt is elmondta, hogy „azért nem hívták meg Magyarországot,
mert 17 mű megtekintése után sem találtak megfelelő számú,
színvonalú és a feltételeknek megfelelő alkotást, de
jövőre újra tárgyalnak a Filmunióval”.9 Ezen
sem ártana elgondolkozni, mert az elsődlegesen könynyed
szórakoztatásra szakosodott magyar filmiparnak az elmúlt két
évtizedben sok adóssága halmozódott fel, hiszen joggal
kérdezi meg a Tarr-sikernek méltán örülő igényes
közönség, nekünk mikor lesz saját Katy¬unk vagy
például A mások életéhez hasonló alkotásunk.
A KOGART-támogatás
Hillernek láthatólag különösen fontos
a tőkeerős vállalkozások állami segítése, a cannes-i
ügyhöz hasonlóan nagy vihart kavart például a KOGART
támogatása. Már azt is furcsálkodva fogadta a
képzőművészeti szakma, hogy a magyar milliárdos Kovács
Gábor 2007 nyarán olyan programot hirdetett, amelynek
keretében magáncégek segítségével kíván egy új kortárs
gyűjteményt létrehozni a saját alapítványán belül.
Kovács ezen kísérlete nem járt sikerrel, ám az ötletet
„eladta” Hiller István szakminiszternek, akivel 2008.
március 11-én 50 millió forintos együttműködési
megállapodást írt alá. A szerződés szerint a minisztérium
egy forintjához kétforintnyi magántőkének kell
kapcsolódnia, s így három évig évi 150 millióból épülhet
tovább Kovács Gábor magánygyűjteménye. A KOGART azt is
vállalta, hogy száz céget próbál megnyerni évi 1-1 millió
forint adományozására, s így gyűjti össze az évi 100
milliót. Az összegből körülbelül 100 kortárs művészeti
alkotást vásárolnak, amelyből 75 a gyűjteménybe kerül, 25
darabot pedig jótékony céllal elárvereznek. Sajátos
értelmezése ez annak az évek óta hangoztatott hilleri
ígéretnek, hogy a magántőke bevonása az egyik legfontosabb
cél a kultúra finanszírozásában.
A KOGART-os szerződés ellen 2008
márciusában nagy számban tiltakoztak műkritikusok és
művészek is, sőt, még a kedvezményezett fiatal
képzőművészek is csatlakoztak a tiltakozó akcióhoz. A
szakma felháborodását elsősorban az indokolta, hogy az állam
mindössze évi 27 millió forintot fordít az összes hazai
közgyűjtemény kortárs művészeti vásárlására,10
miközben annak a jogát nem vitatták el, hogy bárki építhet
a saját pénzéből magángyűjteményt. Sasvári Edit
művészettörténész a Népszabadságban kifejtette, hogy
szerinte a minisztérium a művészek szociális problémáját
akarja ezzel a megállapodással megoldani. „Ha már az üzleti
szemlélet kerül előtérbe, akkor az állami jótékonykodás
helyett a műkereskedelem fölpezsdítését kellene
elősegíteni. A kulturális irányításnak azonban nincs
elképzelése sem ezen a területen, sem a leépült állami
intézményrendszer jövőjéről. Koncepció hiányában inkább
a magánszféra karjaiba menekül.”11
A Heti Válasz összefoglalásában Fitz
Péter, a Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum igazgatója
kifejtette, hogy „jogilag nyilván minden rendben van, de
erkölcsi értelemben a közpénzek hűtlen kezelése zajlik.
Ilyen mecenatúra sehol a világon nincs, ez olyan, mintha az
Egyesült Államok kormánya a Rockefeller vagy a Guggenheim
családnak adott volna pénzt gyűjteményfejlesztésre. Ha én
magánemberként vásárolok egy festményt, ahhoz is
hozzájárul majd a minisztérium?” – teszi fel a kérdést.12
A tiltakozás kapcsán a miniszter némi
cinizmussal jegyezte meg, hogy ha más, akár állami intézmény
von be magántőkét, a tárca ugyanilyen feltételekkel kész
azt támogatni. A prae.hu honlapon kilencszáznégyen írták
alá a szerződés elleni internetes petíciót, s többen
kommentálták is. Nyakas Ilona, a K. A. S. Galéria (Kortárs
Alkotók Stúdiója) vezetője például ezt írta: „Közel
húsz év munka után szeretnénk mi is minimális megbecsülést
elérni, hiszen az, hogy ma kortárs művészetről szó esik
Magyarországon, nagyrészt a veterán kortárs galériáknak
köszönhető.”13
Európa Kulturális Fővárosa – 2010
Hiller István miniszter és Tasnádi
Péter, Pécs város polgármestere közösen kért föl egy
művészeti, kulturális szakemberekből álló testületet, hogy
a többször megfeneklett Európa Kulturális Fővárosa
rendezvény programjainak kialakítását felügyelje. A
művészeti tanács 2008. március 1-jén kezdte meg
működését, s azt a feladatot kapta, hogy dolgozza ki a
végleges kulturális stratégiát és programtervet a korábbi
javaslatok, valamint a Pécs városa által készített győztes
pályázat megfelelő elemeinek figyelembevételével. Az egész
pécsi projekt katasztrofálisan áll, kiderült, hogy a Nagy
Kiállítótér nem fog megépülni, s minden bizonnyal több
beruházás is csak 2010 közepére készül el. Pécs súlyos
anyagi gondokkal küszködik, jelentős ingatlanportfóliót
kellene értékesítenie a projekt sikeres megvalósítása
érdekében. A pénzhiány miatt Pécs helyett Kínában rendezik
meg a kórusolimpiát is, ami jókora bevételkiesés a
városnak.
A 2010-es előkészületeknél tehát két
gonddal kell számot vetnünk: a jelentős késlekedéssel és a
forráshiánnyal. 2008 februárjában derült ki, hogy a 3,5
milliárdosra tervezett Káptalan utcai Nagy Kiállítótér
megépítését Bajnai Gordon ÖTM-miniszter nem támogatja.
Ezért a kiállítótér az eredeti pályázati célnak
megfelelően egy kisebb épületben, kb. 1000 négyzetméteren a
Zsolnay Kulturális Negyedben kaphat helyet. Hargitai János, a
Baranya Megyei Önkormányzat elnöke szerint elfogadhatatlan a
minisztérium döntése, és a megye – mint a múzeum
fenntartója, a program kedvezményezettje – a Zsolnay
Negyedben nem kíván múzeumi épületeket működtetni.
Hargitai szerint az elképzelt Nagy Kiállítótér a megyében
található múzeumok fenntarthatóságát biztosította volna.
A 10,9 milliárdos beruházási értékű
Zsolnay Kulturális Negyed van a legnagyobb csúszásban. A Nagy
Kiállítótér új tervezési munkái további csúszást
okoznak. A terület tulajdonviszonyai rendezetlenek, és a gyár
még termelő üzemeinek áttelepítése sem halad, mert nincs
rá pénze az igazgatóváltással is küszködő cégnek A
közel 8 milliárdos Konferencia- és Koncert-központ tervezett
működtetése is problémát okoz. Ha a város üzleti alapon
kívánja működtetni, akkor az uniós támogatás 85% helyett
csak 50%-os lehet, de ez esetben az önrész meghaladná a város
erejét.
A majd 5 milliárdra rúgó Regionális
Könyvtár és Tudásközpont esetében – szintén a megye a
kedvezményezett – 2008 márciusában még csak az
engedélyezési tervekkel kapcsolatos szerződéseknél
tartottak, s itt is akadozik a konzorciális partnerek, a megye,
a város és az egyetem együttműködése. Túlfeszített,
tehát csúszásveszélyes a Széchenyi tér, Tettye városrész,
az Uránváros és Megyer Kertváros rendezése is: bármilyen
kisebb hiba, nem várt fejlemény álljon elő, és nem
készülnek el 2010-ig a tervezett objektumok.
Mindezeket tetézik a személyi, vezetői
gondok, a nyilvánvaló koncepciótlanság. Márpedig
bizonyítani kell, hiszen nyilvánvalóan politikai döntés
született, amikor Pécs és nem például Debrecen nyerte el a
rendezés jogát. Az eredeti pályázatot jegyző szakemberek
közül már senki sem vesz részt a projekt
megvalósításában, 2007 novemberében Méhes Márton
művészeti igazgató is lemondott, ezért volt szükség a már
említett művészeti tanács kinevezésére. A program
döcögéséért a kulturális kormányzat is felelős, a tárca
által 2007-re ígért 250 milliót nem kapta meg a projekt, így
bizonytalan a 2008-ra ígért 300 millió forint sorsa is.
Katasztrofális Pécs megközelíthetősége
is, a projekt sikere érdekében ezen is javítani kellene, de az
M6-os autópálya pécsi szakaszának átadását csak 2010 kora
tavaszára tervezik. Vasúton lassabban lehet a fővárosból
Pécsre érni, mint személyautóval, ebben 2010-ig nem várható
javulás. A 4 milliárd forintért korszerűsített repülőtér
első szakasza ugyan 2006 márciusában elkészült, de nehezen
sikerül bekapcsolni a nemzetközi légi forgalomba.
Reneszánsz Év
A 2008-as kulturális költségvetésben
egyetlen újdonsággal találkozhatunk, a Reneszánsz Év
megrendezésével. A kormány 4 milliárd forintot szán erre a
mondvacsinált évfordulóra, miközben csak 2-300 milliót
szántak a Bartók- és a Kodály-évforduló megünneplésére.
A kiemelt évfordulókat figyelőknek joggal van az az
érzésük, hogy a valóban nagy lehetőségeket nem használja
ki a kulturális politika. 2008-ban ilyen lehetne a Nyugat 100
éves évfordulója. A kormányzatnak inkább a
Nyugat-centenáriumot kellett volna országos médiaeseménnyé
avatnia, s nem a megfoghatatlan Reneszánsz Évet. Csakhogy a
Nyugat által felvetett kellemetlen társadalmi kérdések nagy
része még ma is aktuális, míg Mátyás trónra lépésének
550. évfordulója olyan ködbe vesző esemény, melynek kapcsán
bármire el lehet költeni az állam pénzét. Hiller István
oktatási és kulturális miniszter a Reneszánsz Év vidéki
programjainak miskolci megnyitóján elmondta: „az évad
költségvetése 4 milliárd forint, ebből 2,6 milliárdot
fordítanak pályázatokra és fejlesztésekre, 1,4 milliárd
forint jut a programok finanszírozására”.14 A
költségvetési összeg, illetve a pályázatok egy része
megtévesztő, mert az egész Reneszánsz Évet úgy tünteti fel
a szaktárca, mintha 4 milliárdnyi új forrás lenne a
kultúrára, miközben a pénz jelentős részét elviszi a
politikai pozíciók osztogatására is alkalmas
adminisztráció, a pályázatok, a programok egy része már
eleve létezett, csak az évad keretében hirdették meg őket.
Aminek az egész magyarság örülhet, az Fadrusz János
kolozsvári Mátyás-szobrának a román kormány által is
támogatott renoválása. Ugyanakkor a csekély számú hazai
reneszánsz épített örökségnek a kiemelt program keretében
történő felújítására, fejlesztésére nem maradt forrás
és lehetőség. A Szépművészeti Múzeum A Mediciek
fénykora – élet és művészet a reneszánsz Firenzében
című, Donatello, Fra Angelico, Verocchio, Botticelli, Leonardo,
Raffaello, Bronzino és Vasari műveit bemutató kiállítása is
nagy siker, a 2008. május 18-i zárásig több mint százezren
látták. Ám nyilvánvaló, hogy a kiállítás a Reneszánsz
Év nélkül is hasonló létszámú közönséget vonzana.
A Kulturális Főváros-projekthez hasonlóan a
Reneszánsz Év esetében is voltak személyi változások. 2008
februárjában a Hungarofest Kht.-n belül működő programiroda
Hiller István által 2007 nyarán kinevezett vezetője,
Thuróczy Zoltán mondott le. Thuróczy feladata a januárban
indult évad koordinálása volt. A programsorozat vezetését a
Hungarofest 2008 elején kinevezett vezetője, Rubovszky Rita
vette át.
Az ő megjelenése a Hungarofest élén
sokaknak meglepetést okozott, hiszen Rubovszky Rita az
Orbán-kormány idején, 1998-tól 2000-ig az Europália
kormánybizottság, majd 2003-ig a Hungarofest igazgatója volt,
például a sikeres francia és az olasz kulturális évad
kötődik nevéhez. A Hungarofest többek között a hazai
fesztiválok és a külföldi magyar kulturális évadok
rendezéséért felelős. A Hungarofest éléről a
Medgyessy-kormány tehetetlenségéről elhíresült minisztere,
Görgey Gábor távolíttatta el Rubovszky Ritát. Hiller István
már 2004-ben visszahívta, de Rubovszky csak 2007 végén
fogadta el az újbóli felkérést. A Hungarofest a Reneszánsz
Év megrendezésén túl részt vállal a Haydn-év
megrendezésében is. Rubovszky személye garancia lehet arra,
hogy a jövőben nem a kormány egyik PR-irodájaként fog
működni.15
Nagy visszhangot kiváltó igazgatócserék
Viszonylag botránymentesen zárult a
Ludwig Múzeum16 igazgatói pályázata, bár a
szakmát eléggé megosztotta, hogy nem az esélyesnek tartott
Fitz Pétert, hanem Bencsik Barnabást nevezte ki vezetőnek a
miniszter. 2007 szeptemberében elhunyt a Ludwig Múzeumot 1993
óta vezető Széchenyi-díjas művészettörténész, Néray
Katalin. Az évi csaknem félmilliárdos költségvetéssel
gazdálkodó múzeum igazgatói pályázatát 2007. december
20-án írták ki, amelyről a felkért szakmai
bírálóbizottság véleménye alapján döntött a miniszter. A
bírálóbizottság elnöke Schneider Márta, az OKM
szakállamtitkára volt, a testület tagjai: Vígh Annamária
közgyűjteményi főosztályvezető, Boros Géza művészeti
főosztályvezető-helyettes, Bán András, a
Művészetkritikusok Nemzetközi Szövetsége Magyar Tagozatának
elnöke, Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész, Bereczky
Loránd, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Kiss Imre, a
Művészetek Palotájának vezérigazgatója, Mélyi József
művészettörténész, Hemrik László, a Közalkalmazotti
Tanács képviselője, valamint Hegyi Loránd
művészettörténész, aki távollétében írásban
véleményezte a pályázatokat. A bizottság munkáját külső
szakértőként Walter Queins, a Ludwig Alapítvány ügyvezető
elnöke segítette.
A pályázatra öten jelentkeztek: Fitz Péter,
Bencsik Barnabás, Sturcz János, Tímár Katalin és Molnár
Mária. A közalkalmazotti jogviszony keretében betöltendő
igazgatói megbízatás elnyeréséhez felsőfokú szakirányú
egyetemi végzettséget, legalább ötéves szakmai gyakorlatot
és kiemelkedő tudományos tevékenységet határoztak meg. A
miniszter februárban öt évre Bencsik Barnabás
művészettörténészt nevezte ki igazgatónak. Hiller István
szerint „Bencsik Barnabás pályázata nyitott,
közönségbarát múzeumot állít a középpontba, továbbá
egyértelmű és határozott törekvést mutat a kortárs magyar
képzőművészet nemzetközi kortárs művészeti életbe
emelésére”.17
Sokkal nagyobb hullámokat vetett a Nemzeti
Színház igazgatói pályázata. A pályázatot 2007. szeptember
24-én hirdették meg, s a jelentkezőknek 45 napon belül
kellett leadniuk pályázataikat. Ebben az esetben is szakértői
bizottság tett javaslatot a vezető személyére, de a
miniszteré volt a döntés joga. Jordán Tamás igazgatónak
2007. december végén járt le a mandátuma, de Hiller István
2008. június 30-ig megerősítette őt pozíciójában, így a
2007/2008-as színházi évad levezénylése még a jelenlegi
vezető feladata maradt. Pályázatot négy szakember nyújtott
be: Alföldi Róbert, a Bárka Színház igazgatója, Balikó
Tamás, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója, Hudi László
rendező, az Alternatív Színházak Szövetségének elnöke és
Szűcs Miklós, a Budapesti Kamaraszínház igazgatója.
Közülük Hiller István a Nemzeti Vagyonkezelő Tanács
jóváhagyásával öt évre Alföldi Róbertet nevezte ki. A
kinevezés mind a szakmát, mind a közönséget megosztotta,
főleg Alföldi közéleti szereplései, valamint az egyik
kereskedelmi tévé politikailag erősen elfogult
bulvárműsorában való szerepvállalása miatt. Alföldi a
kinevezését követően jelezte is, hogy a Nemzeti Színház
igazgatójaként nem fog a továbbiakban a Heti Hetes
című műsorban szerepelni. Az írókat is megosztotta Alföldi
egyik első bejelentése, miszerint kortárs magyar írókat
hívna meg darabokat írni a színházba: „Elismerem, hogy van
létjogosultságuk a kísérleti színházaknak, de kell egy
hely, ahol nemzeti klasszikusokat játszanak kiérlelt és
bevált módon. A leendő főigazgató által meghívott írók
listáját (Esterházy Péter, Nádas Péter, Spiró György)
kiegészíthetnénk a hagyományos értelemben véve is nemzeti
gondolkodású művészekkel. A másik oldalon állók
tehetségét természetesen elismerem, de
politikai-publicisztikai megnyilvánulásaik kételyeket idéznek
elő bennem, főként akkor, ha egyesek a miniszterelnök
őszödi beszédét a retorika csúcsának tartják. A jelenlegi
feszült helyzetben csak őket hívni hazánk első színházába
azért is helytelen, mert ez erősítheti a tragikus, országos
méretű megosztottságot” – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek
Kalász Márton.18 Pozsgai Zsolt drámaíró ugyanitt
kifejtette, hogy szerinte a Nemzeti élére éppen azok nem
pályáztak, akik a leginkább alkalmasak volnának a nemzet
első teátrumának vezetésére. Szerinte is sajnálatos, hogy
„a színházi szakmában átjárhatatlan klikkek vannak,
bizonyos kritikusi és politikusi közegek nem teszik lehetővé,
hogy együtt dolgozzunk. Jordán Tamás direktorsága alatt sem
volt igazán tere a kortárs magyar drámának, ami pedig
alapvető volna a Nemzeti Színházban. Tartok attól, hogy
eztán se lesz. Csak mi lettünk kiszorulva a Nemzetiből, élő
magyar írók. Ami nem biztató: Alföldi Róbert kinevezése
után említett néhány divatos, klikkhez tartozó írót,
akiktől drámákat rendelne. Egy ideális direktor inkább azt
jelenti be, talált három olyan új drámát, amelyet szeretne
színre vinni, nem nézve, hogy azokat kik írták.”19
Az igazi botrányt az Iparművészeti Múzeum
igazgatócseréje váltotta ki. Takács József igazgató
leváltását terjedelmes tanulmányban dolgozta fel Szilágyi
Márton irodalomtörténész, jelezve, hogy a döbbenetes
kirúgás a múzeumi szakmán túl is nagy viharokat támasztott.20
2007 augusztusában a kulturális miniszter
azonnali hatállyal visszavonta az Iparművészeti Múzeum
főigazgatójának, Takács Imrének és gazdasági
igazgatójának, Zádor Tamásnak a vezetői megbízatását. Az
indokokat nem ismertették a nyilvánossággal, a tárca
közleményéből akkor csak annyi derült ki, hogy a döntést
az intézményben lezárult ellenőrzés eredményének
ismeretében hozta meg Hiller István. Takács Imre főigazgató
szerint az Iparművészeti Múzeum anyagilag és programjaiban is
sikeres volt, hibáról nem tudott. A miniszter az intézmény
főigazgatói feladatainak ellátására miniszteri biztost
nevezett ki Pálfi Ferenc személyében, aki már korábban több
hasonló politikai feladatot is kapott, például a 2002-es
kormányváltás után a Balassi Bálint Intézet ideiglenes
vezetését is rábízták.
A nagy múltú intézmény munkatársai nem
értettek egyet a miniszterrel, és nyilvános állásfoglalást
juttattak el Hiller Istvánnak, amelyben kitértek arra is, hogy
a múzeum dolgozói Takács Imrével szeretnék folytatni a
munkát: „2006 februárjában az Iparművészeti Múzeum
ötvenkét szakalkalmazott munkatársa Takács Imre főigazgatói
pályázatát harminckilenc szavazattal biztosította
támogatásáról. Hivatalba lépése óta a múzeum jelentős,
mérhető szakmai sikereket és eredményeket ért el, és ez a
pozitív változás elsősorban a főigazgató személyének és
programja következetes megvalósításának köszönhető. A
múzeum alulírott munkatársai kijelentik, hogy az intézmény
szakmai munkájának folytatását Takács Imre vezetésével és
pályázati programjának megvalósításával képzelik el.”21
A kibontakozó sajtóvitából, valamint
Szilágyi Márton hivatkozott tanulmányából az derül ki, hogy
a háttérben nem is politikai, elsősorban személyes okok
állhatnak: a Takács és a miniszter által támogatott Baán
László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója közti
szakmai és emberi vita. Ennek az ellentétnek korábban már a
leváltott főigazgató művészettörténész felesége is
áldozatául esett, hiszen 2007 májusában bocsátották el a
Szépművészeti Múzeumból. Ezt erősítette meg a Magyar
Rádiónak nyilatkozó Marosi Ernő művészettörténész, a
Magyar Tudományos Akadémia alelnöke is, aki szerint Takács
Imre felmentése mögött Baán László személyes
féltékenysége és aknamunkája húzódik meg.22
Az Iparművészeti Múzeum dolgozóinak
tiltakozása és a jelentős médiavisszhang ellenére sem
változtatott a döntésén a szakminiszter, s a sebtében kiírt
pályázatot követően 2007. december 1-jétől Renner
Zsuzsannát nevezték ki a múzeum új főigazgatójának.
Még tovább lefele – a 2008-as
költségvetésről
A maradványképzési kötelezettség
miatt 2005 óta azt tapasztaljuk, hogy a kulturális terület
elfogadott költségvetési számai és a tények között
jelentős különbség van. A 2007-ben tovább csökkenő
kulturális költségvetési tételek, valamint a gyorsuló
infláció miatt romlott az intézmények és a szervezetek
költségvetési helyzete. Ráadásul a 2007-es és a 2008-as
költségvetésben nagyon sok sort, tételt vontak össze, így
téve átláthatatlanná és kevésbé ellenőrizhetővé a
pénzköltést. De még az átlátható tételek ellenőrzése is
akadozik, például a 2007-es költségvetés több mint 1
milliárdot tervezett a mozgókönyvtári feladatok
ellátására, de ki tudja, mire is fordították valójában ezt
a pénzt, mert mozgókönyvtárakra bizonyosan nem.
A maradványképzésnek az a káros
következménye, hogy az egyszeri forráskivonás összege
eltűnik a tárcától és ezen keresztül az intézményektől
is. Ennek a kivonásnak a mértéke eléri a 20 milliárd
forintot.
A 2008. évi költségvetés szinte minden
területen változatlanul hagyja az előző évi
megszorításokat. A legtöbb soron még az infláció
mértékével sem növelték az összegeket. 2008-ra a
kulturális beruházások leálltak, aminek nemcsak a kulturális
életben van negatív következménye, hanem elmarad a
lehetséges beruházások gazdaságélénkítő hatása is. A
költségvetésben egyetlen jelentős mértékű új tétel
szerepel, a Reneszánsz Évre szánt 4 milliárd forint.
A kormány 2002-től 2006-ig halasztotta a
PPP-beruházásban készített Művészetek Palotájának
törlesztését, amely így kétszer annyiba kerül az
adófizetőknek, mintha idejében törlesztettek volna. Ez
érzékeny kiesést jelent a kulturális ágazatban is.
2008-ra viszonylag kevés kulturális
beruházást tervez a kormányzat: a költségvetés a Magyar
Nemzeti Múzeum parkolási gondjainak megoldásával, a Magyar
Állami Operaház színpadtechnikájának felújításával, a
Szent György tér és a Mátyás-templom EU-pénzekkel
kiegészített rekonstrukciójával számol.
A Magyar Mozgókép Közalapítvány 2008-as
támogatása a 2003. évi szint alatt maradt. 2007-ben új
kuratóriumot neveztek ki a Magyar Alkotóművészeti
Közalapítvány élére, s közben újra privilegizálták a
MAOE helyzetét. 2008-ban sem emelkedett az 1956-os
Közalapítvány, a Politikatörténeti Alapítvány, a Holocaust
Dokumentációs Központ, a Terror Háza, a Fesztiválzenekar, a
Magyar Könyv Alapítvány, a Zsidó Örökség Közalapítvány,
a Magyar Történelmi Film Alapítvány támogatása.
Megyei körkép
A 2006-os önkormányzati választások
elsöprő erejű ellenzéki sikere után az állam mind az
illetékbevételek megkurtításával, mind az egyes normatívák
csökkentésével intézmény-összevonásokra, illetve
-bezárásokra kényszeríti a megyei önkormányzatokat. A
költségvetési törvények szerint a megyék kötelező
feladatain kívül semmit sem finanszíroz az állam, ám az
egyéb elvonások miatt a megyék saját bevételeikből sem
tudják pótolni az intézményeiknél jelentkező
forráshiányokat. A megyei önkormányzatok így az intézményi
struktúra átalakítása mellett vagy az ingatlanjaik
eladására, vagy hitelfelvételre, illetve kötvények
kibocsátására kényszerültek. Az egyre nehezebb
gazdálkodási helyzetben több önkormányzatnál a fejlesztési
hiteleket is a működtetésre fordították, amit joggal tesz
szóvá az Állami Számvevőszék is. Az előbb leírt
folyamatok miatt 2007-ben Nógrád, Somogy,
Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Zala, Csongrád,
Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar megyében szűnt meg a
megyei művelődési központ, de Hevesben is folyamatban van az
átalakítása. Azért a művelődési központokhoz nyúlnak
hozzá először, mert a Horn-kormány 1997-es döntése óta a
megyéknek nem kötelező feladata a művelődési központ
fenntartása, csupán a szakmai tanácsadás és szolgáltatás
működési feltételeit kell megteremteniük. A lecsupaszított
kötelező feladatokat egy önkormányzati iroda is képes
ellátni. Az így felszabaduló – a megyeszékhelyeken fekvő,
értékes – ingatlanokat pedig pénzzé lehet tenni.
A katasztrofális helyzetben levő
művelődési házak területén nincs előrelépés, hiába
jelent meg 2007 májusában a 2007 és 2013 közötti időszakra
vonatkozó kormányzati közművelődési stratégia munkaanyaga,
sok jóval ez sem kecsegteti a szakmát. Miközben a stratégia
első felében leírt helyzetkép pontos és jó szakmai
meglátásokat tartalmaz, a megoldási javaslatok nem tudnak
túllépni a már Bozóki András idejében megbukott tervek,
programok szajkózásán.
Reménykeltő a Skaliczki Juditék
készítette, 2007 szeptemberében közzétett, 2008–2013-as
könyvtárügyi stratégia, az úgynevezett Portál program.
Kérdéses, hogy lesz-e elég erő, politikai akarat és forrás
a szakmailag jó elképzelések megvalósítására.
A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat
2007-es létrehozásával, a régészeti feltárásokból
származott bevételek központosításával a múzeumok is egyre
nehezebb helyzetbe kerülnek, félő, hogy mindezek mögött az
ellenzéki vezetésű megyék ellehetetlenítésének politikai
szándéka húzódik meg.
A színháztörvény
A készülő színháztörvény is erősen
foglalkoztatta az elmúlt évben a művészeti élet szereplőit.
Az OKM a kulturális szakállamtitkár által felkért
szakértői munkacsoport közreműködésével elkészítette
annak a törvénynek a koncepciótervezetét, amely a
színházak, valamint a zene- és a táncművészeti
intézmények működéséről, állami támogatásáról és
sajátos munkajogi szabályairól rendelkezik majd. A 2007
őszére elkészült tervezet nyilvános szakmai vitájára a
Magyar Színházi Társaság, a MASZK Országos
Színészegyesület, a Független Színházak Szövetsége, a
Magyar Zenei Tanács, a Magyar Muzsikus Fórum, a Magyar
Szimfonikus Zenekarok Szövetsége, a Magyar Táncművészek
Szövetsége, a Magyar Hivatásos Tánc- és Balettegyüttesek
Egyesülete, a Színházi Dolgozók Szakszervezete, a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete kapott
meghívást. Örvendetes, hogy végre széles körben folyik
egyeztetés, aminek köszönhetően 2008 májusában lezárult a
színházi törvény koncepciótervezetének szakmai vitája, a
törvénytervezet részleteinek kidolgozását ezután
munkacsoportokban végzik el. A tárca még idén be szeretné
benyújtani a kormánynak a jogszabály koncepcióját. A
minisztérium szerint az a cél, hogy tiszta helyzetet
teremtsenek az előadó-művészeti intézmények
finanszírozásában, a munkajogi kérdésekben és a
nyilvántartásban. Vajda Márta, a Magyar Színházi Társaság
ügyvezető titkára szerint a koncepcióban „a független
színházak regisztrációjának rendszerét alaposabban ki kell
dolgozni, s […] oda kell figyelni a munkajogi
szabályozásra”.23
A koncepció – a filmtörvényhez hasonlóan
– társaságiadó-kedvezménnyel számol, ám ez 2009-ben is
csak akkor jelenthet tényleges kedvezményt, ha az
adótörvényeket is módosítják. A színháztörvény
megalkotásánál jó volna azt a hibát elkerülni, amit a
filmtörvénynél nem sikerült, mert a törvényt kiegészítő
miniszteri rendeletek éveket késtek. Persze először is
üdvös lenne végre egy elfogadott és működőképes
színháztörvényről beszélni.
Sokan felróják a törvénytervezet
hibájául, hogy integrálva kezeli a zenekari, kórus- és
táncegyüttesek szabályozását, pedig többen várnának egy
önálló tánctörvényt is. A tervezet az állami
finanszírozás teljes átalakításáról szól. Bár a
támogatottak köre bővülne, jócskán csökkenhet a
költségvetési támogatása azoknak a színházaknak és
szimfonikus zenekaroknak, amelyek az eddigi működésüket
nagymértékben az állami támogatásra alapozták. A
fenntartói szerepben lévő önkormányzatoknak nem nyújt
garanciát az intézmények megtarthatóságára, hogy a tervezet
önként vállalt s nem kötelező közfeladatként kezeli a
színházak működtetését. Ha azonban kötelező feladat
lenne, akkor ez finanszírozási kötelezettséget is jelentene
az államnak. A tervben megfogalmazott, nézőszámhoz kötött
kiegészítő támogatás elsősorban a vidéki, népszínházi
formában, illetve feladatokkal működő intézményeket
veszélyezteti. Egyrészt a művészi munka
színvonalcsökkenéséhez, kommercializálódáshoz vezethet.
Másrészt a fenntartó önkormányzatok a kívánalmak
teljesítése végett a színháztól idegen, de
bevételt/közönséget generáló feladatokat postázhatnak a
színházakhoz, ennek jeleit már több vidéki színháznál
láthatjuk. Kérdéses a létrehozandó Előadó-művészeti
Tanács hatékonysága, a filmtörvény által létrehozott
hasonló szerv is csupán egyszer ült össze az elmúlt két
évben. A tervezet erősen lazítana a munkavállalók jogain, a
felmondás szabályain is, ami különösen meglepő egy magát
baloldalinak nevező kormány esetében.
NKA – új járulékok
A kulturális intézményrendszer egyik
legfontosabb támogató szerve a Nemzeti Kulturális Alap,
amelynek átalakítását évek óta hiába kéri a szakma. Pedig
a szakkollégiumi rendszer szerkezetét át kellene alakítani,
miként a döntési folyamatok decentralizálását sem lehet
már sokáig halogatni. De ezt csak a szakma bevonásával lehet
megtenni, a szakma kizárása miatt Bozóki András
átalakítási koncepciója is kudarcot vallott.
Az NKA-tól is sok pénzt zároltak, csupán
2005-ben 4,1 milliárd forintot, arra hivatkozva, hogy az
intézmény az Orbán-kormány döntése következtében
1999-től nem önálló pénzügyi alapként működik. Ettől
persze még nem kellett volna az összegeket zárolni, ráadásul
2006 első felében, az NKA önálló alappá visszaalakulása
után is a szakkollégiumok pénzkeretének átlagosan negyven
százalékát zárolták, vagyis működésében az önálló
alappá alakulás semmilyen érdemi változást nem hozott.
Az NKA működésének legnagyobb problémája,
hogy évek óta folyamatosan csökken a járulékokból befolyó
összeg, miközben a kormányzat egyre több feladat
finanszírozását akarja áttenni a központi
költségvetésből az NKA-hoz. Ezért legkésőbb már a
második ciklus elején, 2006-ban meg kellett volna változtatni
a járulékok rendszerét.
A kormány 2008-ban új járulékok
bevezetését tervezi, miközben tavaly szeptember elején még a
kulturális járulék eltörlése volt napirenden: „Végleg
eltörölnék a többi kis adót, tehát elbúcsúzhatunk az
olyan egzotikusan hangzó sarcoktól, mint a kulturális, a
földvédelmi és az erdőfenntartási járulék, a vadvédelmi,
a halászatfejlesztési és a tenyésztési hozzájárulás”
– írta akkor az Index.24 Ez könnyen
ellehetetleníthette volna a magyar művészet és
közművelődés legfőbb finanszírozó szervezetét, sőt
magát az egész kulturális intézményrendszert is.
A kulturális tárca tehát rosszkor nyújtotta
be a Nemzeti Kulturális Alapról szóló törvénymódosítást,
amely nettó évi 2,5 milliárd forintos többletbevételhez
juttathatná az alapot, mert nem vette figyelembe a koalíció
szakadását – emeli ki a Napi Gazdaság25, illetve
az Index26. Hiába készült elfogadható, sőt jó
tervezet, minimális az esélye annak, hogy megszavazza a
parlament.
A járulékmódosítás körül kialakult
vitából a média ingerküszöbét csak az internetadónak
elkeresztelt 0,8 százalékos kulturális járulék ügye érte
el. Erre aztán a pártok is egymást túllicitálva reagáltak a
kezdeményezésre. Azzal sokan tisztában vannak, hogy az
NKA-ról szóló, 1993-ban alkotott törvény módosításra
szorul, s leginkább éppen azoknak az adatoknak az
aktualizálására van szükség, amelyeket a jogszabály
melléklete tartalmaz. Ez a hatoldalas kiegészítés foglalja
össze a kulturális járulék fizetésére kötelezett termékek
és szolgáltatások körét. Közöttük csupán egy sor az
„Internet hozzáférés-ellátás szolgáltatás”. Számos
dolog szerepel még benne, az állam valamennyi
telekommunikációs eszköz és szolgáltatás után kulturális
járulékot szed(ne) (a mobiltelefonoktól az MMS-küldésen át
az országos és regionális rádió-,
televízióműsor-szolgáltatásig). Ráadásul ezek közül
több után 1-2 százalék a befizetendő járulék, amihez
képest az internetszolgáltatás utáni 0,8 százalék
elfogadható mértékűnek mondható.
A 25 százalékkal sújtott pornográfia
esetében szerintem tovább szigorításra lenne szükség, mert
jelenleg csak azokkal fizettetnek járulékot, akik ezeket a
termékeket importálják, gyártják, levetítik, kiadják stb.,
miközben azokat is járulékkal kellene sújtani, akik
szemérmetlenül kiteszik a pornográf termékeket az utcára, a
kirakatokba. Például azok a benzinkutak is fizethetnének, ahol
a gyerekek fejmagasságában helyezik ki a pornó-DVD-ket.
A mostani törvénytervezet melléklete sokkal
jobb, mint az aktualitását vesztett 1993-asé, mégis nagy
hullámokat vetett az „internetadó” körüli médiacirkusz.
Az MDF-es Pettkó András szerint elfogadhatatlan, hogy „a
kormányzat ki akarja terjeszteni a kulturális járulékot az
internet-szolgáltatókra is, hiszen két héttel korábban még
minden parlamenti erő egyetértett abban, hogy további
kedvezmények és új tervek szükségesek az internet-használat
bővítése érdekében”.27
A magyar társadalom informatikai lemaradása a
járulék bevezetésének terve előtt alakult ki, s a legfőbb
oka, hogy Magyarországon nincs igazi verseny, ezért európai
összehasonlításban is magasak a szélessávú
internet-hozzáférések előfizetési díjai.
A napirenden levő törvénymódosítás
valószínűleg elbukik, ami a jelenlegi belpolitikai helyzetben
érthető is, pedig a járulékok fizetésének kérdését
mihamarabb rendezni kell, s ebből a legdinamikusabban fejlődő,
jelentős üzleti nyereséget termelő hírközlési ágazat, az
internet sem maradhat ki.
Nyitrai Zsolt közleménye szerint „a Fidesz
ellenzi az internetadó bevezetését, mivel elsőrendű a
kultúra támogatása, és nem lehet egy »másik kultúra«
megadóztatása a cél. Az információs társadalomból a
lakosság több mint fele kimarad, ezért az új adó csak
rontaná a jelenlegi helyzetet.
A Nemzeti Kulturális Alapról szóló
törvény módosításaként napvilágot látott egy olyan
javaslat, amely megadóztatná az internetet. A Fidesz
informatikai és telekommunikációs munkacsoportja
elfogadhatatlannak tartja ezt a javaslatot. A kultúra
támogatását fontosnak tartják, azonban az nem történhet egy
másik kultúra, az internet megadóztatásával.”28
Ez valamennyi, a kultúrával érintkező
területre igaz, az eleve járulékkal sújtott
televíziózásra, a nyomtatott sajtóra, a könyvkiadásra.
Jelenleg még azok az alapítványi formában működő nonprofit
könyvkiadók is fizetnek az eladott köteteik után kulturális
járulékot, amelyek a könyveiket kizárólag támogatásokból,
köztük az NKA pályázati pénzeiből adják ki. Ez az igazi
ellentmondás, ezt a kettősséget kellene felszámolni.
A távközlési cégek is megszólaltak az
„internetadó” ügyében, a két legnagyobb hazai
internetszolgáltató, a Magyar Telekom és a UPC például –
gazdasági érdekeiket figyelembe véve – 2008 áprilisában
együtt tiltakoztak a tervezet ellen. A vállalatok
közleményben hívták fel a döntéshozók figyelmét arra,
hogy szerintük „a tervezett lépés ellentétes az
információs társadalom fejlesztésének céljaival,
különösen az e-közigazgatás programmal, az e-befogadás
célokkal és az európai uniós tendenciákkal”.29
Az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottsága – a
kulturális szakma örömére, az internetes cégek kampánya
ellenére – a 2008. április 22-i ülésén leszavazott minden
olyan módosító javaslatot, amelyik kiemelte volna az
internet-szolgáltatásokat a kulturális járulékoltatási
körből.
Beváltatlan ígéretek
A kormányzat évről évre tologatja
nagyszabású ígéreteinek beváltását, pedig igen nagy
szükség lenne rájuk. Csak néhány példa az elhalasztott
tervek, a be nem váltott ígéretek közül:
Továbbra sem fogtak neki az Óbudai Gázgyár
területére ígért múzeumi negyed kialakításának. A
2005-ös költségvetésben 60 millió forint szerepelt erre a
célra, 2006-ra már csak 30 millió maradt. Az építkezés
2007-ben sem kezdődött el, de a 2008-as költségvetésben is
szerepel az Óbudai Gázgyár fejlesztése.
A 2003-ban meghirdetett Európa Terv szerint
évente másfél milliárd forinttal kellene emelni a magyar film
támogatását. Ennek keretét a 2004. évi költségvetésben
még szavatolták, de az összegnek 2006-ig 10 milliárdra
kellett volna nőnie. Ezzel szemben 2008-ban csupán 4,74
milliárd forint szerepel a költségvetésben.
2006-ban kellett volna átadni a Nobel-díjasok
lágymányosi parkját, ám ez idáig mindez csak ígéret
maradt. Az Európa Terv szerint az Erzsébet téri volt
buszpályaudvar épületeiben akarták létrehozni a magyar
Formatervező Központot, de a rendezetlen tulajdonviszonyok
miatt még semmi sem történt.
Csúszik a közkönyvtári kölcsönzési
jogdíj (Public Lending Right – PLR) bevezetése is, bár itt
az elmúlt esztendőben történtek előrelépések. Elkészült
a jogszabály tervezete, s az írószervezetek bevonásával
folyik a szakmai vita. A PLR lényege, hogy a szerző művének
közkönyvtári kölcsönzéséért ellentételezésben
részesül. Az EU irányelve a kölcsönzési és bérbeadási
jogokról 1992 óta van érvényben, hazánkban a tervek szerint
2009. január 1-jétől kezd működni a PLR-szisztéma,
feltéve, hogy 2008-ban elfogadják a szerzői jogi törvény
módosítását és az új jogszabályt. Ha nem indul be a
PLR-rendszer, akkor hazánk ellen eljárást is indíthat az
Európai Bizottság.
Az elmúlt éveket egészében nézve
megállapíthatjuk: külön vesztesége a kulturális szektornak,
hogy a szocialista–liberális kormány adócsökkentő
választási szlogenjei ellenére minden kulturális
szolgáltatás áfája 12-ről 15, majd 20 százalékra
növekedett.
Milyen jó volna, ha tartaná magát Hiller
István ahhoz a 2003-as parlamenti bizottsági meghallgatáson is
hangoztatott kijelentéséhez, mely szerint „mivel nekünk
nincsenek gyémántmezőink és olaj- vagy aranybányáink, a
kultúra az a terület, ahol mi az értékeinket, a
mentalitásunkat, a múlt és jelen kapcsolatát be tudjuk
mutatni. […] Bár minden kormány minden befektetésében
látnék annyi garanciát, mint már középtávon ebben, hogy
tudniillik ez megéri! Még egyszer mondom: lehet, hogy ez nem
egy év alatt mérhető le forintban, dollárban, euróban, de
megingathatatlan vagyok abban, hogy a kultúránk, a kulturális
értékeink bemutatása már középtávon, a gondolkodás, a
rólunk kialakított kép, a kapcsolatrendszerünk bővítése
kérdésében is igenis lefordítható csengő-pengő eurókra.
Megéri. Én ezt vállalom, emelt fejjel és
meggyőződéssel.”
Jegyzetek
1 L. Simon
László: Ki figyel a magyar kultúrára? A második
Gyurcsány-kormány első évének kulturális igazgatási,
kultúrafinanszírozási tevékenységéről. Kortárs,
2007/6.
2 A Lendületben
az ország című kormányprogram 12. oldalán. A
kormányprogram innen tölthető le:
www.mfa.gov.hu/NR/rdonlyres/A9F8F5A7-2925-4F5C-B5A9-36DD260FB892/0/Kormanyprogram.pdf
3 Az OKM év
végi összefoglalója – múzeumi terület, 2007. december 28.,
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=1437&articleID=230408&ctag=articlelist&iid=1
4 Az OKM év
végi összefoglalója – múzeumi terület, 2007. december 28.,
uo.
5 Csak egy
példa: a 2008-as minisztériumi költségvetési törvény
szerint a közgyűjtemények bevételi előirányzata nő,
miközben a támogatásuk csökken. A megyéknél és a
települési önkormányzatoknál is hasonló a kulturális
intézmények helyzete.
6 Ferch Magda,
Miért teszik tönkre az Iparművészetit?, Magyar
Hírlap, 2007. szeptember 7. 18.
7 Gőzsy Kati
– Spirk József: Hiller nyomulása fúrta meg a magyarok
cannes-i szereplését.
http://index.hu/kultur/pol/hillcann04_/
8 D. Á.: Ki
fúrta meg a magyar filmek cannes-i szereplését?
http://www.deol.hu/main.php?c=9905
9 Csákvári
Géza: Ellobbiztuk? Fiatal alkotóink mégsem vesznek részt
„A világ filmművészetében”.
http://nol.hu/cikk/444633/
10 A Ludwig
Múzeum 2007-ben a Nemzeti Kulturális Alaptól kétmillió
forintot, az OKM-től ötszázezer forintot nyert pályázaton
gyűjteménye gyarapítására, a rangos fővárosi Kiscelli
Múzeum körülbelül évi ötmillió forintot fordíthat
műtárgyvásárlásra, és sorolhatnánk a hasonló példákat.
11 Varsányi
Gyula: Kié a kortárs gyűjtemény? Hullámokat ver Hiller
és a Kogart együttműködése.
http://nol.hu/budapest/cikk/487202/
12 Devich
Márton: Van képük hozzá. Magánvagyon épül
közpénzből? – Hiller István örül.
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0804/van_kepuk_hozza
13
http://www.prae.hu/prae/petitions.php?pid=2090&action=l&page=18
14 Kulturális
és sajtóbizottság – beszámoló a Reneszánsz Év 2008
programjairól. 2008. április 15.
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=723&articleID=231192&ctag=articlelist&iid=1
15 Csak egy
példa: a Hungarofest 87 millió forintot költött a 2007-es
adventi parlamenti programra.
16 A Ludwig
Múzeum hazánk egyetlen nemzetközi anyagot is gyűjtő kortárs
művészeti intézménye, amelyet 1989-ben alapított a magyar
állam. A gyűjtemény alapját jelentő 70 műtárgyat Peter és
Irene Ludwig műgyűjtők adományozták Magyarországnak. A
múzeum kezdetben a Budavári Palota „A” épületében
működött. 1996-ban kortárs művészeti múzeummá alakult,
és jelentékeny magyar anyaggal bővült a gyűjteménye.
2005-ben költöztek a Művészetek Palotájába, ahol három
szinten körülbelül 3300 négyzetméternyi kiállítótérrel
rendelkeznek.
17 Bencsik
Barnabás a Ludwig Múzeum új főigazgatója. 2008. február
20.
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=2089&articleID=230837&ctag=articlelist&iid=1
18 Pethő
Tibor – Tölgyesi Gábor: „A Nemzeti sehol sem avantgárd
színház”. http://www.mno.hu/portal/538672
19 Uo.
20 Szilágyi
Márton: Baljós árnyak. Az Iparművészeti Múzeum körüli
botrány művelődéspolitikai kontextusa. http://www.magyarszemle.hu/szamok/2008/2/Baljos_arnyak
21 Petíció
a leváltott főigazgatóért. Az Iparművészeti Múzeum
munkatársai nem értenek egyet Hillerrel. http://www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=134805
22 Az
interjút Gellért András készítette a Kossuth Rádió Közelről
című műsora számára, s 2007. szeptember 6-án hangzott el.
23 Színházi
törvény. http://www.muvesz-vilag.hu/szinhaz/hirek/6711
24 Baksa
Roland: Indexen a jövő évi adócsomag-tervezet.
http://index.hu/gazdasag/magyar/pakk070905/%20(2007.%20szeptember%205.).
25 Papp Zsolt:
Elvérzett az internetadó – már az MSZP sem támogatja.
http://www.napigazdasag.hu/default.asp?cCenter=article.asp&nID=366485#
26 Fejlődésellenes
az internet megadóztatása.
http://index.hu/tech/net/nyet080410/
27 „Elfogadhatatlan”!
– Az MDF és az SZDSZ elutasítja az internetadót!
http://www.hirado.hu/cikk.php?id=273328
28 Fidesz:
az internetadó mélyítené a digitális szakadékot.
http://www.mno.hu/portal/553817
29 Bodnár
Ádám: Magyar Telekom és UPC: együtt az „internetadó”
ellen.
http://www.hwsw.hu/hirek/35890/magyar_telekom_upc_atsze_internetado_kulturalis_jarulek_inter
netszolgalatatas.html