![]() |
Korda Eszter
Kamarás István:
Jézus-projektum
Pro Pannonia, 2007
Kamarás István termékeny szerző,
2007-ben két könyvvel rukkolt elő. Az egyik bizonyosan
tudományos szöveg: Az irodalmi mű befogadása, melyet
idén tavasszal meg is védett az Akadémián. A másik is
tudományosnak látszik a benne szintetizált hatalmas
információmennyiség miatt, állítólag kötelező olvasmány
a szociológus PhD-hallgatóknak. A cím sürgősen közli a
műfajt: kutatási jelentés – szerintünk azonban ez is a
fikció része, és vérbeli szépirodalom a könyv azzal a
humántudományi „tőkesúllyal” együtt, mely a recenzensnek
revelációt, ugyanakkor nem csekély olvasási nehézséget
okozott.
Nos, ha szépirodalom, mégis mi a műfaja a
könyvnek, hiszen a jegyzőkönyv semmiképpen sem fikciós
szövegfajta. Mindenképpen megtévesztő, s ezzel „bevisz a
fikció erdejébe”, hogy a Jézus-projektum dialogikus
formájú. Lehetne dráma, hiszen minden megszólalás elején
ott áll nagybetűvel a megszólaló neve. De akkor nagyon rossz
szöveg lenne, ugyanis mindenki ugyanazon a nyelven beszél. A
könyvnyi terjedelem pedig előadhatatlan színpadon. A
szereplők viszonya nem nagyon változik, csak a legvégén.
Ráadásul a konfliktus az egyáltalán nem szereplő, hanem
eltűnt Cumulus lelkében belül zajlik: „Érdemes-e élni?”
Akkor lehetne hangjáték is, és ez a műfaj
valóban ismerős a kamarási életműben. Hiszen 1969-ben A
vallatógép címűt adta elő a Kossuth Rádió, 1992-ben az
Eurorakétát. Mindkettő keretes szerkezetű. Az elsőben
Cs. Mária celldömölki lakos ügyében vallanak az
eltűnéséért felelős emberek. Ők a címzettjei az
írófélével megíratott képeslapoknak, melyek vagy
öngyilkosság előtti búcsúlevelek, vagy csak szanatóriumba
vonulás előttiek. Ez itt végig nem derül ki. A másikban egy
amatőr rádiós hallgatja ki véletlenül, ám egy angyal
jelenlétében, hogy egy idős hölgy hogyan adja oda utolsó
„kincseit” az őt meglátogató földönkívülieknek.
Mindkettő a társadalmi visszásságokra hívja fel a figyelmet,
az egyén elmagányosodására és a társadalmi felelősségre.
A másodikban is, hasonlóan a Jézus-projektumhoz és az Ipiapi
atya című regényhez, a misztikum és hétköznapi
realitás ellentéte a humor és groteszk forrása. Ez mind igaz
a Jézus-projektumra is, azonban két furcsaság miatt nem
lehet mégsem hangjáték, már a terjedelmen kívül. Az egyik
az, hogy itt a közvetítő maga Kamarás István, aki szerepel a
szociológiai kutatásban, sőt, ő a szakmai felelős.
Szociológusként Cumulus kutatásait igyekszik tudományosan
értékelhető formába terelni. A kutatás tárgya Jézus
megvendégeléstörténetének mai körülmények között való
rekonstrukciója. Ugyanakkor ő a jegyzőkönyvvezető is, aki
lábjegyzetekkel látja el a párbeszédet. A lábjegyzetek
sehogyan sem férnek bele a hangjáték formájába.
A dialogikus kérdezz-felelek forma a
lábjegyzetekkel tudományosítva Kamarás Íme az ember című
emberismeret-tankönyvét idézi fel. Ott sincs egyénítve a
szereplők nyelvezete, ami tankönyvnél nem is zavaró, hiszen a
dialógus csak a tanulás gondolkodási folyamatát könnyíti
meg. De mit tanítana ez a könyv? Hittankönyvnek nevezi
Hegedűs Rita vallásszociológus. Mély, sokrétű a csoda
mibenlétének elemzése. Sokat ad. Másrészt fontos benne a
hívő–kételkedő ellentét, ami ti–mi nyelvtani formában
különül el a szereplők párbeszédében. A harmadik
hitvitázó tétel a szegények megsegítése: hisz maguk a
rekonstrukciók is a társadalmi közönyt kritizálják.
Számomra ez megint irodalom, de így is lehet olvasni.
Szociológiai tankönyvnek. Sőt, valaki a rekonstrukciókat is
elhiszi. Vagy én tévedek, és nem hallottam a nagyszabású,
több ezer fős kísérletekről? Nem lehet senki sem biztos az
igazában. Teljességgel bizonytalan, hogy hol húzódik a határ
a valós elemek és a fikció között. Nagy játék az egész.
Komoly, szép játék. A két főszereplő,
Cumulus és Tóparti emléket állít két valóságos embernek.
A kétfajta sors azonban jelképesen is értelmezhető.
Ugyanakkor két Kamarás-szerepkörre bomlik a „valóságos”.
Az egyik szereplője a dialógusoknak, a másik a lábjegyzetek
későbbi beszélője. Maga a leírt jegyzőkönyv
rekonstrukciója a rekonstrukcióknak. És ezzel elérkeztünk a
regény műfajához. Az elején a lábjegyzetek szakirodalmi
hivatkozások, pontosítások, részletezések, de a vége
megcsavarja az egészet. Az utolsó fejezetben ugyanis a
narrátor bevonódásának folyamatát rajzolja meg, befogadóvá
formálva át.
Miről szól a történet? Két alapszöveg
(paratextus) rajzolja ki a rekonstrukciók hátterében Cumulus
és Tóparti történetét. Az egyik természetesen a Biblia,
Jézus sorsa, amely a „ti adjatok nekik enni” parancsával a
társadalmi felelősségvállalást jelöli ki feladatul.
Tóparti ezt papként be is teljesíti. Az utolsó alkalommal, a
mobiltelefonos kísérletben ő beszél Isten hangján a
telefonálókhoz. Cumulus viszont eltűnése előtt közvetlenül
Jézusként jelenik meg a színpadon. Ez a csúcspont. Felesége
számára pedig végig Jézust testesíti meg kapcsolatukban.
Maga az eltűnés az öngyilkosság lehetőségét lebegteti a
másik alapszöveg által sugalmazva, mely nem más, mint József
Attila költészete. Idézetek szerepelnek tőle a szövegben,
melyek az élet értelmetlenségére, folytathatatlanságára
utalnak. Az utolsó fejezet megtöri az addigi elvárásokat:
Tóparti meghal rákban, elvonulva, eltűnve két héttel halála
előtt, és szép, értelmes halállal zárva az életét,
megőrzi méltóságát. Cumulusról pedig kiderül, hogy mégsem
halt meg, hanem titokban zárt osztályra vonult, hogy ne bántsa
a körülötte élőket. Ez a fordulat a csoda élményének
katarzisát keltheti a befogadóban.
A kísérletek a hétköznapi, kisszerű élet
és a csodavárás, a csoda lehetségességének tudományos
magyarázatát célozzák. További paratextusok jelzik azt az
életminőséget, amely elviselhetetlen a zseniális Cumulus
számára: Örkény Trilla című egypercese a kisember
monoton életét mint egyszeri, megismételhetetlen csodát
értelmezi. Akárkik vagyunk, mégis adatik egy pillanat, amikor
a puszta kisszerű létünk a csoda szolgálatába szegődik. A
fiú halait „klónozza” ugyanis Jézus, amit bizonyítanak is
Cumulus eltűnése után a külföldi, anyagilag jobban
támogatott tudósok, miszerint ugyanazok a DNS-ei a csoda
helyszínén talált halmaradványoknak. A tudományosan igazolt
csoda a hit tétje Cumulus számára, aki agnosztikusnak vallja
magát, vagyis a szellemi valóságot megismerhetetlennek,
felfoghatatlannak tételezi. Cumulus hitének alakulása
életképességének tétje. Ha ezt az összetett személyiséget
szabad egyáltalán pár mondatban jellemezni, akkor azt
mondhatjuk róla, hogy érvényesülni képtelen polihisztor
géniusz. Zseniális ötletei, tudományos felfedezései
kidolgozatlanul maradnak. Egyrészt ez Cumulus tragédiája. Az
ötleteit mások valósítják meg, mások kapnak érte
Nobel-díjat. Másrészt kislánya szellemi fogyatékos: Fellini Országútonjának
„szent együgyűjére” játszik rá a neve: Gelsomina.
Cumulus képtelen együtt élni vele, nevelni, ez állandó
lelkifurdalásának okozója. Büntetésnek fogja fel
születését, ami a Sztalker-szerepkört idézi föl
(Tarkovszkij).
A csoda értelmezésében nagyon sokat ad a Jézus-projektum.
Szociológiai, tudományos síkon a befogadás a kritérium: a
csoda a befogadóban „jön létre”, ha megfelelően viszonyul
az eseményekhez. A nyitottság, a hit az, ami kell.
Míg a kísérletek elvontan keresik a csodát
a tömegek viselkedésében, addig a történet egyrészt
megvalósítja a csodát, másrészt jelzi vagy akár ki is
alakíthatja az olvasóban a megfelelő attitűdöt. Az utolsó
rekonstrukció ugyanis sikeresnek mondható, a résztvevők
átélik Jézus megjelenését Cumulus színpadra lépésekor,
másrészt sokan telefonálnak a Jóistennek. (Ez az örkényi
groteszk humor jellemző a kamarási stílusra.) Ugyanakkor
Habán nővérének hatgyermekes családjában a csoda
valóságosan is megtörténik – mint pogácsaszaporítás. Ez
az otthon egyben az utolsó megbeszélés helyszíne, ahol
Gelsomina nevelkedik unokatestvéreivel. Náluk megszokott dolog,
hogy egy tepsi negyvenkilenc pogácsa, de hetvenkilencet lehet
enni belőle. Cumulus távol kereste a közel lévő csodát, ez
is a tragédiája, tragikus vétsége, ami miatt a szanatórium
purgatóriumára ítéli magát. Ez persze a megtisztulás, a
katarzis ígéretével reménykeltő is. Az erkölcsi igazság
érvényesülése megteremti a regény drámai csúcspontját és
megoldását.
A csodára nyitott beállítottságot Kamarás
egyaránt képviseli narrátorként és szereplőként. Minden
kutatásának Cumulus a múzsája, az ő ötletsziporkáit
dolgozza ki, önti tudományos formába, a Trillától a Sztalker-elemzésen
keresztül szinte az összes valóban megjelent szociológiai,
irodalomszociológiai munkáját Cumulus helyett fejezi be.
Esztétikailag úgy értelmezhető, hogy az öszszes szereplő
együtt adja ki azt a Kamarás nevű mintaszerzőt, aki a Jézus,
Jóisten, József Attila, Fellini, Tarkovszkij, Bulgakov stb.
szöveghálóban helyezkedik el. A Jézus-projektum a
Kamarás-életmű egyik lehetséges összefoglalása. Kifejezi a
fent említett attitűdöt: a kumulálást (összegyűjtést), a
világképekben és nézőpontokban megnyilatkozó
különbözőségek harmonizálását. Mindez összeolvad a
különféle szereplők dialógusában, belső, fiktív
párbeszéddé értelmeződik.