![]() |
Kolozsi Orsolya
Ferdinandy György: A
bolondok királya
Orpheusz Kiadó, 2007
„Sohasem tudtam megbocsátani magamnak,
hogy ’56-ban magára hagytam” – foglalja össze egy
mondatban édesapjával kapcsolatos legfontosabb érzését
Ferdinandy György. Az 1956-ban, húszévesen emigrált író az
országból való távozással nemcsak a honvágy, a
hazátlanság, az idegenség érzését viszi magával, hanem
súlyos teherként a beteg, gyógyíthatatlan édesapa elhagyása
miatt érzett lelkifurdalását is. Ennek a magára hagyott
édesapának, dr. Ferdinandy Györgynek és a kettejük
kapcsolatának állít emléket a tavaly megjelent kötet, mely
egy újabb darabja jelenkori irodalmunk úgynevezett
„aparegényeinek”, melyek közül a legismertebb Esterházy
Péter Harmonia caelestise, Kukorelly Endre TündérVölgy
című regénye, de bátran idevonható még Györe Balázs Halottak
apja című kötete vagy az ezeknél jóval korábbi, az
apát hiányként megjelenítő Nádas-regény, az Egy
családregény vége. Ferdinandynál az apa témája
nem itt bukkan fel először – ez a tény is azt támasztja
alá, hogy az apához fűződő viszony ellentmondásossága, a
távozás nehézségei valóban az egész életutat
végigkísérő problémák –, hanem szinte az egész korpuszon
folyamatosan végighúzódik, leghangsúlyosabban talán a
2000-ben megjelent Mágneses erővonalak címet viselő
elbeszélés- és kisregényfüzérben, melynek írásai akár
önéletrajzi regénnyé is összeolvashatóak.
Az először Franciaországban, majd Puerto
Ricóban letelepedő, 1995-től azonban ismét Magyarországon
élő szerző, aki elsősorban a kispróza világában mozog
otthonosan, A bolondok királya esetében regényírásra
vállalkozott, mint ahogyan ezt a cím alatt olvasható
műfaj-meghatározás (tényregény) is jelzi. De mitől
lesz tényregény, és egyáltalán, az lesz-e ez az édesapának
emléket állító szöveg? A kifejezés előtagja azt sugallja,
hogy a kötetben olvasható történet a valóság tökéletes
rekonstrukciója lesz, ezt a dokumentum-jelleget erősíti a
könyv végén – Ami egy ember után megmaradt
címmel – található néhány fotó a családról, az
apáról, valamint a borítón látható ceruzarajz, melyet a
könyv tanúsága szerint egy másik ápolt készített a
férfiról. Az utótag azonban mintha feszültséget teremtene,
hiszen a regény mégiscsak a fikciós eljárások
meglétét erősíti, nem is alaptalanul. A szöveg egy része
ugyanis olyan éveket, évtizedeket dolgoz fel az apa
életéből, ahol és amikor a fiú egész biztosan nem lehetett
jelen, így kénytelen mások elbeszéléseire hagyatkozva
megkonstruálni az adott időszak(ok) történéseit. Mindezen
túl felveti a kérdést: lehet-e egyáltalán a
visszaemlékezés más, mint konstrukció, mint a valós tények
elkerülhetetlen fikcionalizálása? A tényregény
meghatározás tehát egyrészt utal arra, hogy A bolondok
királya dokumentumok és elképzelt, kitalált
momentumok, történések ötvözete, másrészt egy igen fontos
filozófiai/ismeretelméleti kérdésre is reflektál:
nevezetesen arra, létezik-e a megfigyelőtől/elbeszélőtől
független valóság, és ha igen, elérhető, megragadható-e.
A rövid, alig 150 kis oldal terjedelmű
szöveg tíz fejezetre oszlik, az apa életének eseményeit nem
kronologikus rendben, mégis – és ez nagyrészt az évszámok
jelölésének köszönhető – jól követhetően, az
események egymásutániságát rekonstruálhatóvá téve tárja
az olvasó elé. Az első néhány oldal az apa halálának
évét, 1974-et jeleníti meg, ebből is azt a szimbolikus
eseményt, mikor a fiú átveszi a csekély, nagyrészt az ő
leveleit tartalmazó hagyatékot: „Átvettem apám
hagyatékát. A repedezett, barna kézitáskát, amivel valaha a
betegeiket látogatták a háziorvosok, egy madzaggal átkötött
csomagot: a leveleimet, egy sétabotot azokból az időkből,
amikor apa még járni tudott. (…) A levelekbe is belenéztem.
Én írtam volna őket? Soha nem láttam ilyen idegennek az
írásomat. – Hát ez kérem minden – szólalt meg ismét az
ápoló, és én a szemétkosárba löktem a másfél kilónyi
reményt, amivel életben tartottam apámat betegsége utolsó
húsz éve alatt.” Már ez a bevezető néhány sor megteremti
a mű alaphangulatát, s előrevetíti azt a szikár, szűkszavú
elbeszélői stílust, mely mindvégig domináns marad. A szöveg
ezután az apa halálának harmincadik évfordulóját jeleníti
meg, majd így is zárul, mintegy keretet alkotva ezzel a
harmincéves távlatból visszatekintő, önmagának
megbocsátani képtelen elbeszélői hanggal – a fiúéval. Az
elbeszélő ugyanis nem minden esetben ő, van, hogy nagynénje,
van, hogy húga, az apa maga, sőt, olykor egy személytelen,
egyes szám harmadik személyben tudósító narrátor is
felbukkan.
S hogy mi marad egy emberből a néhány
kilónyi hagyatékon túl? Egy emlékmű, melyet szöveg
formájában fia emel neki. Egy olyan emlék, melyben a férfi
tragikus élettörténete legtöbbször a fiú szemszögéből
jelenítődik meg. Az idősebb Ferdinandy György még
gyermekkorában, húga halálakor határozza el, hogy orvos lesz.
Tervét siker koronázza, orvosként végez, megházasodik,
három gyermeke születik. Innentől azonban már kevésbé
idillikus a kép. Egy bénulásos betegség támadja meg még
fiatal emberként, felesége elhidegül tőle, majd mivel az OTI
orvos-fogalmazójaként sok zsidó életét menti meg a
háborúban, a Hűség Házában a nyilasok „agyonverik”,
felgyorsítva ezzel visszafordíthatatlan és gyógyíthatatlan
betegségének lefolyását: „Beestem a pincébe, ahonnan
elvittek a nyilasok. A lakók úgy tekintettek rám, mint egy
messiásra. Lemosták a testemről a vért, betakartak. Rázott a
hideg. Még emlékszem: mintha valaki azt mondta volna:
agyhártyagyulladás. Elvesztettem az eszméletemet. (…)
Holnapra kutya baja, doktor úr! – mondta valaki. Megőriztük
a harmonikáját. Szombaton már táncolni fog! Bólintottam,
büszkén, boldogan. Akkor még nem sejtettem, hogy nemcsak
táncolni nem fogok én már. Hogy soha többé nem tudom
használni a lábaimat.” Az apa állapota mindegyre romlik, s
elfekvőszerű kórházi osztályok sorát járja végig. A
Csengery utcába kerül, ahol fia még kitartóan ápolja,
sétálni, focimeccsekre viszi, majd a Villányi úti
Mozgásterápia Intézetben még látnak némi reményt a
gyógyulásra, de mikor ez is hiábavalónak bizonyul, a férfi a
Róbert Károly körúti kórház zárt osztályára kerül (nem
bolond, de csak itt tudnak neki külön szobát szerezni), ahol
élete végéig vegetál, egyre roszszabb állapotban, de ő lesz
a bolondok királya, az ápoltak felnéznek rá,
elismerik, tisztelik és szeretik. A fiú a forradalom idején
elhagyja az országot, húga azonban az apával marad, az ő
visszaemlékezései alapján írja meg az apa zárt osztályon
töltött évtizedeit, az egészen a haláláig tartó tragikus
időszakot.
A konkrét, életrajzilag is igazolható
történéseken kívül nagy hangsúlyt kapnak a szövegben a
szubjektív emlékfoszlányok is. A fiú feladatának érzi, hogy
összeszedje emlékeit, melyek közül a gyermekkoriak
bizonyulnak a legimpresszívebbnek, jól mutatva az emlékezés
sajátos, töredékes, rendezőelvet nem ismerő
működésmódját: „Apám viszont csak egy volt. Egyetlenegy.
Az első emlékeim többnyire vele kapcsolatosak. A nevetése
még ma is itt cseng a fülemben. Néha, mintha mutálna,
megbicsaklik a torkában a hang. Ilyenkor kicsordul a nyála, és
vékony hártya képződik a nyelve alatt. Az illata hajolaj és
kölnivíz keveréke. A leheletének pedig orvosságszaga van.”
Ezeket a kezdeti, főleg érzéki élményekre épülő
emlékeket egyre inkább kiszorítják a racionálisak, a fiú
ekkor már nincs jelen, csupán húga és az apa leveleiből
kirajzolódó figuráról tud számot adni, de ez érezhetően
nem kerül olyan személyes közelségbe, mint a korábbi
beszámolók alakja. A szöveget nagyon gyakran pátosz hatja
át, ám ez szinte kikerülhetetlennek látszik a téma és a
nagyfokú érzelmi érintettség miatt. De hogyan közelíti meg
az apa saját életét? Hogyan képes megbirkózni a rá mért
szenvedésekkel, azzal, hogy egészen fiatal korától
mozgásképtelen, és különböző nyomorúságos osztályokon
kénytelen leélni az életét? A borítón található rajz
arckifejezését elemezve a fiú az alábbi következtetésre
jut: „Az arckifejezését találta el legjobban. A Doki
reménytelen, de mégsem kétségbeesett. Lemondás van a
tekintetében, de annyi béke, hogy a rajz már-már mosolyog.”
A megbékélés tűnik tehát járható útnak, s még valami: a
megbocsátás. Mert „végtelen boldogság megbocsátani”. S
az apa valóban megbocsátott mindenkinek, megbékélt a
világgal. Már csak egy dolog volna hátra – hiszen ez a
könyv nemcsak az apa története, de a fiúé is, a Bibliából
jól ismert tékozló fiú története, kinek az apa megbocsát
–: hogy a fiú is képes legyen megbocsátani saját magának.
Megtörténhet ez? A regény befejező sorai nyitva hagyják a
kérdést: „Várni és remélni. Ezek az utolsó szavak. Ideje
lenne megbocsátani önmagamnak is. Önmagamnak!” Ami talán a
legnehezebb. De a regény megírása talán közelebb vitte
szerzőjét a célhoz. Nekünk, olvasóknak pedig egy szikár, de
nagy érzelmi súlyokat mozgató, megrendítő és őszinte
könyvet ajándékozott.