![]() |
Keserü Katalin
Lüktető rend
Vásárhelyi Alice
művészetéről
Néhány évtizede csak annak, hogy a
kortárs művészet, a művészetkritika s nyomában a
művészettörténet-írás feltett egy kérdést, amely azóta
szerteágazott, s amely a női művészek helyzetére vonatkozott
(a történelemben és a jelenkorban). A negatív válasz, hogy
tudniillik nem voltak helyzetben sosem, a kutatásokat több
irányban indította el. Részben elkezdődött a múlt női
művészeinek felkutatása és értékelése, azaz sorsuk,
tanulmányaik, szakmai pályafutásuk, fogadtatásuk vizsgálata
s ezekkel kapcsolatban az akár tipikusnak is mondható
változatok leírása. Műveik összegyűjtése és elsősorban a
kortárs alkotások tanulmányozása arra is felhívta a
figyelmet, hogy olykor a női alkotók témavilága,
alkotómódszere, eszközei különböznek a
művészettörténeti kánonokban leírtaktól, és esetenként
indokolják a szóbeli megkülönböztetést is, amit a nőművészet
fogalmával fejezünk ki. A nőművészet-kutatással együtt az
életrajzi adatokkal összefüggő feltárás ismét
létjogosultságot kapott, az esztétikai megközelítés
mellett.
A magyarországi szakirodalom és művészeti
élet az 1990-es években kezdte pótolni a hiányokat (vázlatos
összefoglalást adott erről a Modern magyar
nőművészettörténet című könyv 2000-ben, Kijárat
Kiadó), ám a történeti anyag változatlanul, egy-két
kivételtől eltekintve feldolgozásra vár. Különösen mostoha
sors jutott annak a generációnak, mely a 20. század közepén
érett művésszé, hiszen annak a kornak értékelése a
mindenkori kortárs művészet fényében máig változó: az
újavantgárd művészeti események mellett a hagyományos
képzőművészeti ágazatok (festészet, szobrászat, grafika),
technikák, anyagok, módszerek és műformák (kép, szobor)
kiesnek az érdeklődésből, anélkül, hogy értékeik
nyilvánossá válnának. Nincs olyan nemzetközi
összefoglalója a század 50-es, 60-as, 70-es évei
művészetének, mely értékelné például a figurális
művészetet is az absztrakt vagy az annál újabb művészeti
tendenciák mellett. A figuratív művészet mellőzöttsége
különösen áll Közép- és Kelet-Európára, ahol az
avantgardizmusok egy diktatórikus társadalmi berendezkedés
ellen lázadva a művészet szabadságát deklarálták, s így
minden másnál jobban felértékelődtek. Ráadásul ebben a
régióban a szocreál változatlanul rányomja a bélyegét,
kötelező figurativitásával, a századközépről alkotott
képre.
Egy példa a hazai művészettörténetből
Kondor Béláé. A maga idejében forradalmi szellemű
diplomamunkájával (1956, Dózsa-sorozat), a grafika
terén véghezvitt újításaival, a létezés mélységeit a
művészet történetének mélységeibe ágyazva feltáró
tematikájával, festményeinek megjelenítőerejével nemcsak
itthon volt példakép az 1960-as években, de a nemzetközi
művészeti életben is. Róla legutóbb az 1980-as években
esett szó, posztumusz életmű-kiállításakor. Éppen a
Hegyvidék Galériának és Kondor elkötelezett híveinek
köszönhetően azonban nemrégiben újra felbukkantak a művei.
Jelezvén, hogy talán a művészet értékelésében is
bekövetkezhet egy, már politikamentes kor, mely azt is képes
lesz felfedezni, hogy a művészet a mindenkori politikától és
kultúrpolitikától független tudott és tud maradni, s hogy
problematikája nem az absztrakció és realizmus mesterséges
vitája volt, érvényessége pedig nem aktualitásán múlik.
Tisztábban látásunkhoz fontos az 1956-ban
számunkra elveszett, munkásságukat más környezetben
kibontakoztató művészek felkutatása, különösen az addig
ismeretleneké, mint amilyen Vásárhelyi Alice is volt. Egyik
kortársa, a budapesti Képzőművészeti Főiskolán végzett,
’56-ban Ausztriába menekült és ott tanulmányait folytató
Nagy Éva életművének nemrégiben, 2008 tavaszán a bécsi
Leopold Múzeumban bemutatott válogatása, valamint a róla
kiadott monográfia arról tanúskodik, hogy a II. világháború
okozta válságot és rettenetet meghoszszabbító diktatúra és
emigráció pontosan kitapintható változást idézett elő a
művészetben is, s ezt az egzisztencia, az emberi sors
személyes és tömeges elbizonytalanodása mélyebben jellemzi
annál, hogysem könnyen és gyorsan megtalálta volna
feloldását egy új, nyitott nemzetköziségben vagy a
művészet alapjait érintő másként gondolkodásban.
A 20. század második felének gyakran a
hivatalos művészetoktatást megkerülő művészpályái ma
már megengedik, hogy ne a diplomája, hanem a művei alapján
nevezzünk valakit művésznek. A II. világháború idején és
közvetlenül utána a fiatalok elégedetlen és ellenálló
attitűdjénél magától értetőbb oka lehetett egy vidéki
növendéknek arra, hogy ne a budapesti Képzőművészeti
Főiskolán, hanem otthon próbálja megszerezni a
képzőművészet mesterségbeli ismereteit. A Kolozsvárt
1921-ben született Vásárhelyi (akkor még Reinbold) Alice
ugyan otthonát elvesztette (s ’56-ban ismét), de Szegeden
szobrászatot és festészetet tanult Vinkler Lászlótól,
miközben kémia–matematika szakos diplomát és doktorátust
is szerzett az odaköltözött Ferenc József Tudományegyetemen.
Laboratóriumi kutató lett. Művészi tevékenységére utaló
nyom ebből az időből néhány portrészobra. Amikor azonban,
tizenkét évi kényszerű különlét után, vőlegénye után
indult Amerikába, 1956-ban, több képet is festett (Áttörés,
Az első éjszaka), melyeket, úgy tetszik, folyamatos
festői tevékenység követett.
A Hegyvidék Galéria kiállítása
Vásárhelyi Alice Seattle-ben bekövetkezett halála után,
1996-ban javarészt Budapestre, a XII. kerületbe került
hagyatékáról ad képet, a családtagok gyűjteményéből.
Szokatlan képeket látunk. Jelentős részük
tájkép, fekvő formátumban. Nem folytatói a magyarországi
természetelvű absztrakciónak, de az amerikai élettel
összefüggő tájfestészetnek sem. A mindkettő alapját
képező, jóllehet különböző otthonosságtól, mely akár
filozófiai mélységű is, eltér az otthontalanságba zuhant
egyéni sors meglátása egy-egy megpillantott természeti
motívumban (a más földrészekről partra sodort
fatörzsekben), s megláttatásának igénye az érintetlen és
vad természet egy-egy kiemelt formájában. A műfaj
újrakezdése az óceánparti képek sora, melyeken a
látványban közvetlenül felfedezett, tragikus sorsszerűség
nyomán elvont képi formákká: egy, a tájból kiinduló,
absztrakt, autonóm képiség megteremtőivé válnak a
természeti formák. Máskor önálló életre kelnek, arányaik
megváltoznak. Felnagyításukkal, megszemélyesítésükkel
(anélkül, hogy antropomorffá alakulnának) az élet apró
jelenségei szürrealisztikus élet- és sorsszimbólumok
lesznek. Lángoló, vágyakozó, viruló és elhalt élet szerves
együttesévé (Mocsár, Mocsárvirág). Ezzel már a
természet életének mélyére hatol a festő, túljutva
személyes létkérdésein, de továbbra is a természetben
találva meg saját létezésének s képi nyelvének forrásait.
A szabálytalan természeti motívumok rengetegének (virágok,
levelek, madarak, állatok) a természet nagy formáiba
rendezésekor (Erdő, Szeged, magántulajdon), mely
formák lüktető rendet, élő struktúrát kölcsönöznek a
képnek, megtalálta az élet átható erejét, gazdagságát s
az ennek megjelenítésére alkalmas, majdnem négyzetes
képformátumot is. Megjegyzem, ebben talán laboratóriumi
munkája, a mikroszkopikus világ és struktúráinak ismerete is
segíthette.
A tájkép műfajában bontakozott ki
személyes és érzelemteli festészetének egy sajátos,
elbeszélő típusú változata is. A Tigrishegy című
képén a hazai táj lágy, megművelt dombvonulatait
nagyragadozó őrzi. A fekvő tigris, mondják, a
Sziklás-hegységet formázza. A szinte naivan festett vidék
meseszerűsége, emlékként a „vad” amerikai tájjal és
annak mítoszaival találkozik és lélegzik együtt.
Másik nagy témaköre a bohócok, a cirkusz
világa, mely ugyancsak különös szimbiózisba került az
amerikai (indián) kultúra világával. Előbb mese- és
színpadszerűen tár fel egy játékos, emlékekből épülő,
földi kötöttségektől független és azokat megszüntető,
földi-égi, dinamikus álomvilágot (Cirkusz). Erre a
megtalált, négyzetes képformátum és a kép síkjában
felismert, elvont és szabad téri lehetőség adott módot.
Kubisztikus figuráiban a két világháború közötti
művészet tanulságaira ismerünk, de ennél lényegesebb az az
egység, mely a világ bennünk élő kettősségét, az égre
és földre, természetre és civilizációra osztottságát
egyetlen forgatagban: a középtér cirkuszi világának elvont
motívumait természeti formákkal körbevéve, a természet
színeit artisztikus színekkel együtt mutatja meg.
Ebbe a dinamikus, narratív képi világba –
mint családi feljegyzések írják – került be az amerikai
indián kultúra ősöket megelevenítő totemoszlopainak
faragott formavilága. Óriási festői bátorságról
tanúskodik az, ahogyan az európai faragványok barokkos
profiljait a totemek mágikus és a kubizmus plasztikus
geometriájával egy festői térbe szerkeszti (Arcok és
álarcok). Az élők és a szellemek nemcsak együtt
jelenhetnek meg, egységes világot képezve, hanem önálló
képi rendet is kialakítanak, mely függőleges és
függőlegesen osztott képmezőt (Arcok, 1974),
struktúrát jelent (Absztrakció, 1978).
Egyelőre nem tudjuk, hogy azokon a
regionális amerikai tárlatokon, melyeken Vásárhelyi Alice
művei olykor-olykor szerepeltek az 1960–70–80-as években,
feltűntek-e ezek a művek a művészetbarátoknak,
műértőknek. Mindenesetre érdemes tudnunk, hogy az ilyen
kiállítások nem művészettörténészi vagy kritikai
szemléletből fakadnak, hanem a műtermekben folyó munkák
változatos eredményét mutatják be. Annyira sem
reprezentatívak, mint voltak nálunk az éves országos
kiállítások. Vásárhelyi Alice kiállításán tanulhatunk
tőle és az őt befogadó, az általa is befogadott, nyitott
amerikai kultúrától. A festőtől a világnak azt az
egységben látását és érzését, amit személyes és festői
életútjával teremtett meg, s melyben a magyarországi és
amerikai hagyományok, a világ tudományos és művészi
szemlélése, ennek racionális és érzelemteli módja, a
kifejezés elvont és természetelvű formái együtt, egymást
áthatva nyilvánulnak meg. Korunk hazai, összebékíthetetlen
fogalmakban gondolkodó kultúrája számára is példa az a
bátorság és magányos művészi küzdelem, melyet női
művészként Vásárhelyi Alice Amerikában folytatott, s mely a
Hegyvidék Galéria kiállításával a magyar
művészettörténet részévé kíván válni.