![]() |
Kelemen András
Európai
Unió: áldás-e vagy csapás?
A Magyarország középkori
függetlenségét és erejét felmutató utolsó magyar uralkodó
emlékévében vagyunk. Ötszázötven éve lépett trónra
közakaratból Mátyás király. Az ő országvezetése minden
időben eszményképe kell legyen a közérdeket szolgáló
kormányzásnak, mely képes óriási világerők nyomása alatt
is fenntartani nemzetünket.
E világerők Mátyás halála után
felmorzsolták országunkat. Tették volna ezt nemzetünkkel is,
ha ennek nem állja útját valami egészen elemi erejű
ellenállás. Országunk is csak azért kerülhetett a sarkuk
alá, mert az ország vezetői olyan uralkodót kerestek, akinek
üstökét markukban tartják. Mohácsnál és Mohács után
életükkel fizettek a kicsinyes önérdekért.
Kemény volt Mátyás uralma? Igen. De
érdekünket szolgálta, és rendet tartott az országban. Az
idegen pénzügyi és katonai hatalmak viszont korról korra
kirabolták. Íme, a választás: mi a jobb? Közterheket
vállalni, vagy egyéni haszonszerzésből tönkretenni a
közösséget, amelyhez tartozunk?
A több mint négyszáz éves Habsburg-uralom,
Magyarország alávetése idegen érdekeknek, a központosított
magyarellenes politika s a mintegy negyvenéves szovjet
gyarmatosítás persze érthetővé teszi függetlenség iránti
vágyunkat. Mégis, amikor kiszabadulva a rabszolgaságból, ha
nemzetünkben megcsorbítottan is, de kezünkbe vehettük saját
sorsunkat, amellett döntöttünk, hogy elindulunk Európa és az
atlanti világ felé. Történetileg ezzel éreztünk
közösséget oly időben is, amikor a keleti tömbhöz
tartoztunk. Olyannyira, hogy még ekkor is jelentős lökést
adtunk a Római Szerződés 1957. márciusi létrehozásához. Az
Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése pedig 1957. november
19-én ünnepélyesen hivatkozott a magyar szabadságharcosok
felhívására, miszerint: „Magyarországért és Európáért
készülünk meghalni”. Éppúgy, mint a százötven éves
hódoltság idején végvári őseink.
Bíztunk egy euroatlanti világban, mert
emlékezetünkben volt az Egyesült Államok bölcs döntése a
II. világháború után, amikor Marshall-segéllyel talpra
állította Nyugat-Európa gazdaságát, és ezzel tartós
szövetségeseket szerzett magának is.
És tudtuk, hogy az európai közösség
építése nemcsak gazdasági együttműködést jelent, hanem a
szolidaritási elv érvényesítését is. A kereszténydemokrata
politikusok alkotta képet az emberi közösségről és
közgazdasági vetületét, a szociális piacgazdaságot.
Egyébként jelenlegi alkotmányunk kimondja, hogy szociális
piacgazdaságot kívánunk megvalósítani! Olyan
kormányprogram, amelyik nem ezt tartalmazza, eleve
alkotmányellenes!
Ma már, amikor túl vagyunk a nagy
csatlakozáson – csakugyan nagy, mert tíz állam egyszerre
azelőtt sosem bővítette az európai közösséget –, sok
mindent másként látunk. Nem a keresztény alapú
testvériséget tapasztaltuk meg, hanem hogy a haszonszerzés
áll mindenek fölött. Sokan mondják ezért, hogy nem szabad
továbblépni az integrációban, hiszen az kifoszt minket! Sokan
egyenesen úgy élik meg e folyamatot, mint új gyarmatosítást.
Nem minden alap nélkül.
A rendszerváltozáskor volt egy eladósodott
államunk. Ma pedig van egy sokkalta jobban eladósodott állam,
amelynek már tulajdona is alig van. Eltűnt a köztulajdon, és
ma már azok a részei is magántulajdonba kerültek vagy
kerülnek, amelyek az életünk, a családjaink közös létének
újratermeléséhez szükségesek. Sőt, eladósodtak
önkormányzataink, és devizában adósodnak el a magyar
családok. Az egykori adósság nemcsak megsokszorozódott, de
szét is terült mindenkire.
Ilyen körülmények között mit jelent
nekünk az Unió négyes szabadsága: az áruk, személyek,
szolgáltatások és a tőke szabad áramlása? Azt, hogy
kicsúszik kezünkből maradék országunk földje, hogy képzett
és fiatal munkaerőnket elszívja a boldogabb világ, hogy
megkapjuk a világ szemetét, és hogy teljesen
versenyképtelenné válunk. Ezt akartuk vajon? Dehogy!
Hát mi az, ami minket ilyen helyzetbe hozott?
Mindenekelőtt az európai demokrácia nem csökkenő
hiányossága. Amikor kiderült, hogy az Európai Konventben
kidolgozott Alkotmányszerződést nem lehet népszavazással
elfogadtatni, akkor ezen a téren újabb törés vált
nyilvánvalóvá. A jelenlegi francia köztársasági elnök –
mint harcos demokrata – megválasztása előtt még azon a
véleményen volt, hogy a franciák egyértelmű elutasító
üzenetét számításba akarja venni. Megválasztása után
viszont a francia parlamentben elfogadtatott egy olyan
szerződést, amelynek szövege lényegileg azonos azzal, amit a
népszavazás elutasított. A lisszaboni
„reformszerződésről” beszélek, amelyet egyedül
Írországban bocsátanak népszavazásra. Amennyiben ezt
megszavazzák a tagállamok parlamentjei, nehéz nem egyetérteni
az olyan értékeléssel, miszerint az érintett kormányok és
parlamentek nem akarják meghallgatni saját választópolgáraik
véleményét. És joggal merül föl a kérdés, hogy akkor
kiket vagy kit képviselnek…
A másik oka a kialakult helyzetnek
Magyarország gyarmati múltjából fakadó
kiszolgáltatottsága. Egyrészt politikai osztályunk
nyomásálló képessége gyenge, nagyfokú viszont a szélesebb
közérdek iránti közömbössége. Másrészt a nép
nagy hányadában megszokta a kiszolgáltatottságot.
Érdekérvényesítő képessége, ebbéli tapasztalata nincs.
Mondhatom, hogy az egyéni egérutak keresése mellett épp az
utóbbi időszak súlyos válságának hatására lépett a
magyar társadalom a közös érdekérvényesítés rögös
útjára.
Hogy nem feltétlenül kellett volna a
csatlakozásnak ekként történnie, bizonyságul elég, ha a
lengyelekre nézünk. Ők sokkal elégedettebbek az
EU-tagsággal. Az ő kormányaik elviselték, ha rosszat írt
makacs érdekérvényesítésükről az európai sajtó, s a
lengyel nép mind a mai napig – a Szolidaritás-mozgalom
történelmi sikerének tudatában – rendszeresen és
erőteljesen képes kiállni a közösség érdekeiért. S ha
valaki azt vetné szememre, hogy mi kisebb erőt képviselünk,
mint a lengyelek, akkor megkérdezem: miért nem hangoltuk össze
jobban törekvéseinket a csatlakozás előtt, vagy akár
legutóbb, a csatlakozás előestéjén, Koppenhágában?
Ugyanakkor mindenki tudja, hogy a magyar
parlament úgy fogadta el az úgynevezett
„reformszerződést”, hogy a szövege nem volt ismert. Mert
igaz, hogy ennek anyaga jól hajaz a megbukott
Alkotmányszerződésre, de azért azt háromszázötvenhat
helyen mégis módosítja, s tartalmaz tizenhárom
jegyzőkönyvet, hatvanöt nyilatkozatot és egy függeléket.
Én elsősorban ezért nem voltam hajlandó képviselőként
megszavazni. Sőt, ha valaki most felmegy a Külügyminisztérium
honlapjára, és megkeresi „Az Európai Unióról szóló
szerződés és az EU működéséről szóló szerződés”
anyagát, amelyet már 2007. december 13-án aláírtak
nevünkben Lisszabonban, akkor a következőt olvashatja:
„Az itt közölt szöveg az állampolgárok
tájékoztatására készült, és nem tekinthető a
Szerződések hivatalos változatának. A szöveg semmiben nem
köti az Európai Unió intézményeit, a Magyar Köztársaság
Kormányát vagy Külügyminisztériumát.”
Ebben a végtelenül elrontott helyzetben
felmerül a kérdés, hogy vajon teljesen megalapozatlanul
gondoltuk-e, hogy Magyarországnak csatlakoznia kell az Európai
Unióhoz. Nem.
A legfontosabb meggondolások, a nemzet
fennmaradásának szempontja mindenképpen egy euroatlanti
integrációt követel tőlünk. Hiszen mi lehet minden emberi
közösség legfontosabb szempontja: az, hogy biztonságban
éljen, s ha lehet, gyarapodjék. Ha valaki rátekint a
térképre, és végiggondolja helyzetünket, nyilvánvalóvá
válik számára, hogy Magyarországnak elsőrangú érdeke, hogy
visszataláljon ama népek családjába, amelyekkel a
történelem folyamán közös célokat vallott, közös a
vallása, és közösek a demokráciáról vallott nézetei –
sőt, amíg lehetett, közös volt az államélet-gyakorlata is.
Az EU alapelvei ennek igenis megfelelnek. Más
kérdés, hogy mennyi valósul meg belőlük a mindennapokban,
különösen azok után, hogy a szép elveket valló országokat
többé nem fenyegeti a kommunista felforgatás. Azóta mintha a
szociális törekvések valahogy elhalványodtak volna.
Ritkábban halljuk azt a szót, hogy mit kíván az ember, és
gyakrabban, hogy mit kíván a piac. Ezzel megnőtt az
együttműködő országok között a feszültség, amit az
integráció fokozásával igyekeznek ellensúlyozni.
Szomszédunkban pedig újraépül egy
nagyhatalom, és annak demokrácia-felfogása mindenesetre eltér
a miénktől. Irak amerikai megszállása erőssé tette
Oroszországot és Iránt. Az olaj árának ezzel kapcsolatos
rohamos emelkedése ugyancsak nehéz helyzetbe hozza az európai
demokráciákat. Egy ilyen kicsiny, védhetetlen határokkal
rendelkező, népességében csökkenő, keresztúton fekvő
országnak – amely még honvédelmét is hagyta tönkretenni
– együttműködésre van szüksége. Ha fütyülünk a
világra, magunkat tesszük sebezhetővé. Ki hiheti, hogy
például a WTO-tárgyalásokon a kicsiny Magyarország egyedül
eredményesebb lehet, mint az EU?
Magyarországnak hatékony, együttműködő
európai közösségi szerkezetre van szüksége, amely hajlandó
végre védeni a nemzeti-nemzetiségi közösségeket, s amely
fenntartja a tagállamok egyenjogúságát, valamint a
döntésmegosztást. Az Európai Konventben – tudom, mert
részt vettem a munkájában – még egyetértés volt ezekben a
kérdésekben, de abban is, hogy nem építhetők le Európa
kialakult jóléti intézményei, hogy nem szüntetjük meg a
közszolgáltatások állami ellenőrzés alatt tartását, és
hogy az egységesülés folyamatában fenntartani törekszünk az
európai jóléti modellt.
A csatlakozás folyamatában sokszor
hallhattuk, hogy az európai integráció az egyetlen lehetőség
arra, hogy beleszóljunk a rólunk vagy rólunk is hozott
döntésekbe. Azóta sokszorta tapasztalhattuk, hogy nagy baj, ha
nem szólunk bele! Ha ugyanúgy fogadunk el minden Brüsszelben
felvetődött ötletet, mint annak idején Moszkva ukázait. Ha
személyes vagy csoportérdekből kiszolgáltatjuk a közvagyont,
semmibe vesszük a közérdeket.
Én is csalódott vagyok, és szégyellem
magam, ha a parlamenti pártok országos körútjára emlékezem,
amelyben Magyarország uniós csatlakozásának várható
eredményeit rajzoltuk az emberek elé. Első előadásom arról
szólt, hogy az unió gazdag országa lehetünk. (Hát nem
lettünk.) Igaz, beszédemben hangsúlyoztam: „Azonban azt
szeretnénk, hogy Magyarország úgy legyen gazdag, ahogy a
nyugat-európai országok, és nem úgy, mint egyes harmadik
világbeli államok, ahol nagy az egy főre eső jövedelem,
csakhogy ezt egyáltalán nem osztják szét.” (Ez pedig
megvalósult.)
Ki merem jelenteni, hogy rossz
tapasztalatainkat nem értelmezhetjük úgy, hogy Európa
gyarmatosítja Magyarországot, ezek legfőbb oka az, hogy a
magyarországi rendszerváltozás nyertesei kiszolgáltatták és
kiszolgáltatják országunkat. Nemzetközi kapcsolatokban
ugyanis a szép elvek mindig is csak addig hatékonyak, amíg
kemény érdekekbe nem ütköznek (példa erre a csecsenkérdés
vagy Tibet). Ezen fennakadni naivitás volna, viszont megfelelő
ellenerőt kell kifejteni, amely képes megbirkózni a káros
hatásokkal.
Szerencsére 2006 szeptembere óta
felébredőben van a magyar társadalom. Egyre többen és egyre
többször fejezik ki közös akaratukat – ez adhat reményt a
fordulatra. Wass Albert egy verssorát idézem tehát:
„mozdulnak már lassan a csillagok…”