![]() |
Csík Mónika
Sándor Zoltán: Emese
Magyar Szó, Kilátó Könyvek
2., 2006
Az Emese szexregény? Olvasható
akár annak is. Posztmodern mese? Miért ne. Fordulatokban és
akadályokban bővelkedő kalandregény? Teológiai, vallási
vagy filozófiai posztulátumokat taglaló spirituális mű? A
főhős külső és belső útkeresésének aktusába
ágyazódó, precízen kidolgozott lélekábrázolás?
Társadalomkritika? Romantikus szerelmi történet? Is-is. Ha
akarom, bármelyik.
E regény hagyományos műfajelméleti
besorolása gyakorlatilag lehetetlen, hisz a szerző a jellem-
és cselekményregény jellegzetességeit ötvözve az
elmélyült lélekábrázolás mellett az izgalmas meseszövésre
is hangsúlyt helyez, és miközben lírai betéteket,
naplórészleteket, elektronikus üzeneteket, blogokat sző a
szövegtestbe, esszéisztikus törekvéseinek
megvalósításához is teret teremt. „Az a szándékom, hogy
regényt írjak. Tökéletes regényt, lélegzetelállító
narrációval, a legkülönfélébb tézisek és elméleti
betétek nüanszos elemzésével, érdekes szereplőkkel, akik az
élet forgatagában, a véletlenek furcsa egymásutánjában
különleges szituációkba keverednek. (…) Ez egy love story,
csakhogy erre az alapszituációra, kihasználva az irodalmi
eszköztár és e fajtalan műfaj számos lehetőségét,
rárakosgatok minden mást, ami görbe tükörként híven
ábrázolja egy csüggeteg kor téves eszméit és egy lepratelep
tévhiteit” – nyújtja be a receptet a szerző, így a
lehetséges olvasatok sokféleségének köszönhetően az írói
boszorkánykonyhában formálódó, képlékeny regény már
önmaga gerjeszti az értelmezéseket.
Bár a fiatal szerző legújabb
prózakötetének megírásakor olyan alkotók csapásán indult
el, mint Kafka, Beckett, Borges, Hamvas vagy Kirkegaard,
önmagán átszűrve, ízlelgetve azok szellemi esszenciáját,
és gyakorlott kézzel zsonglőrködik olyan ősi toposzokkal,
motívumokkal, mint az utazás, bolyongás, maga az álom vagy a
tér és idő relativitása, mindvégig ügyel arra, hogy ezekkel
ne csak megjelöljön, hanem sajátos módon közöljön,
közvetítsen, csiszolva, finomítva egyéni hangját.
Világlátását a bonyolult szerkezet és időtechnika, a
különleges atmoszféra, valamint a mesés jellegű képsorok
és a közvetlen valóság tudatos vegyítése hivatott
tükrözni. „Az életet álommá kell átalakítani, s az
álomból valóságot formálni” – e kettős
transzformációból eredő bonyolultság nemcsak a szerkezeti
megkomponáltságban köszön vissza, feltételezi a térbeli és
időbeli síkok struktúrájának megteremtését is. Az író
valóság és fikció mezsgyéjén alakítja ki regényének
terét, amely az álombéli és teremtett valóságok határainak
egybemosásával jöhetett létre. Ez a képlékeny metatér
világunk labirintus voltát tükrözi ugyan, mégis ellenpólusa
a „cellaszerű élet”-nek: esetlegességével,
átjárhatóságával a szabadság lehetőségét kínálja.
„Különös érzésem van, hogy álmokban
élek, de a hétköznapi álmodozóval ellentétben én tudom, az
álmoknak nem az a szerepük, hogy megvalósuljanak, hanem
csupán az, hogy menedéket nyújtsanak” – mondja, miközben
kirkegaard-i kiábrándultsággal elemzi az őt körülvető
világot, melyben a téridegenség létélménnyé csontosul, s
az élhetetlennek érzett valóságból a múltba, az álmokba
vagy egy fiktív közegbe (a regénybe) való menekvésre
késztet. Ebben a miliőben rakódik össze a történet, fittyet
hányva a hagyományos cselekmény logikai és időrendi
összefüggéseire.
Központi figurája az Őrült, aki női
bugyikra írja a regényét. Mítoszokból, eposzokból,
legendákból, lovagregényekből, népmesékből, bibliai,
keleti, görög parabolákból és filozófiai
eszmefuttatásokból állítja elő az alapanyagot a szerző, s
ebből a matériából gyúrja össze sóvárgó, zaklatott,
félelmekkel teli, önmagával is meghasonlott hősét, aki
folyton keres, bolyong. A mai kor emberének archetípusát.
Az állandó nyugtalanság és keresés
mélyáramlata ugyan már jóval az ipari civilizáció
megjelenése előtt megszületett, de a nyugati kultúrában
eddig még soha nem látott, akut formában csak most jelenik
meg, kollektív diszfunkciót eredményezve. Tehát a modern
ember alapvető problémájának, a keresés kényszerűségének
miértjeit kutatja az író, s a főhős bőrébe bújva járja
végig azokat a létsíkokat, ahol ezen okok gyökereit sejti.
Fizikai síkon az egyén szabadságkeresése zajlik, amire a
transzcendentális régiókban való kiteljesedés és a
teremtés vágya indítja. A szabadság az őrültség
fogalmával egyenlítődik ki, az őrültség pedig az írással,
hisz „írónak lenni valójában az őrültség társadalmilag
elfogadott formája”. A szerző különleges,
öntükröző-sokszorosító technikával készíti főhősének
alteregóit, s helyezi őket a szöveg különböző bugyraiba,
hogy az olvasó a regénybéli jelenben, álomban, fikcióban,
naplóba merevített múltban vagy a készülő mesterséges
közegben, a regénybéli regényben bukkanjon rájuk, teljesen
összezavarodva, hogy melyikükkel is van dolga éppen. Ez a
talányos bújócska a szabadságkeresés egyik alternatívája,
miként az időben való bolyongás is hasonló célt szolgál. A
főhősnek is szembesülnie kell korunk emberének
alapproblémájával, meg kell értenie, hogy amíg a múlttal
való azonosulás vagy a jövőbe irányuló, folyamatos,
kényszerű projekció formájában manifesztálódik számára
az idő, addig lehetetlen önmagára, tágabb értelemben a
szabadságra találnia.
A másik központi szereplő Emese, a főhős
ideálja, „a” nő. Emese többarcú figura,
értelmezhetőségének sokszerűsége különféle olvasói
igénynek kedvez, attól függően, hogy a prózaszinteken futó
történeti szálak melyikét ragadjuk meg éppen. Emese
alakváltásait követhetjük nyomon fejezetről fejezetre
haladva, a hús-vér nő futurisztikus/álombéli mese
hősnőjévé, az eredendő női princípium
megtestesítőjévé, megfoghatatlan ideává válását. A vele
való kiteljesedés, a vele való egyesülés vágya a
duálteóriában, a kiegészülés utáni sóvárgásban
gyökerezik. Az őstörténet rejtélyes hagyományaiban és az
ősvallások titkos rítusaiban felmerülő androgün lény
teljességének, egységének, tökéletességének elérése a
végső cél, melynek nosztalgiája lázként éget. Ez az
egyesülés valósul meg anyagi szinten a szexuális
együttlétek során, ugyanakkor az éteri síkon való
kiteljesedés a személyiséggé válással azonos, a szó
vallásos értelmében is.
Nemcsak egymást hajszoló szerelmesek
történetéről van szó tehát, hanem sokkal összetettebb és
mélyebb szimbolikáról, amely a férfiúi és a női lélek
leheletfinom ábrázolását, a nőiségért való trubadúros
rajongást, a teremtés misztériumát, a lét folytonosságát
és folytathatóságát, végső soron isten és ember
kapcsolatának módozatait vizsgálja, tükrözi, hisz az Emese
valójában tükör, melyben önmagával fog szembesülni az
olvasó.