![]() |
Papp Ágnes Klára
Szakolczay Lajos: Erdélyi
ősz
Napkút Kiadó, 2006
„Manapság, a tudatos újítás
évszázadában, tudatosan demonstrálni a konzervativizmust –
van ebben valami botrányos, lehet tehát korszerű is” –
idézi Székely Jánostól Szakolczay Lajos, majd ennek
szellemében elemzi Mórok című drámáját 1989-ben.
Noha azóta új évszázadba (-ezredbe) léptünk, a
közgondolkodással, a „trenddel” szembeforduló korszerű
konzervativizmus gondolata ma is – és Szakolczay Lajos
kötetére, az Erdélyi őszben megnyilvánuló kritikusi
magatartásra nézve is – helytálló. Mert nagyon téved, aki
azt hiszi, hogy a tanulmányíró, a recenzens nem vall
önmagáról: még – indirekt módon – a legtárgyilagosabb,
az objektivitás illúziójára törekvő, a teória mögé
rejtőző interpretátor is sokat elárul magáról, hát még
az olyan, saját véleményét, erkölcsiségét felvállaló,
személyes érintettségét beismerő, mindig a tudomány és az
esszé, az elemzés és a vallomás határán egyensúlyozó
személyiség, mint Szakolczay Lajos.
Már maga ez az attitűd is konzervatívnak
mondható. (Vagy épp újra kezd – mutatis mutandis – divatba
jönni?) A kritikus közvetítő szerepének
tudatosítása: igyekezet arra, hogy közelebb hozza az irodalom
világát a befogadóhoz. Ennek megfelelően jellemző
problémakörei nem az egyes interpretációk köré
csoportosulnak, hanem olyan területeket érintenek, mint a
műveknek az irodalmi és a politikai élet találkozását
elbeszélő történelmi diskurzusba helyezése, az alkotó
személyes állásfoglalását hangsúlyozó etikai
kérdésfelvetés, és – ezekkel szoros összefüggésben –
magának az írónak: habitusának, életútjának a bemutatása.
„Amikor Jékely Zoltán tündéri, Krúdy-regényekbe illő
alakját, ezt a tiszta szívű, nemes jellemet fölidézem,
álmodhatom-e az álmodóról; pontosabban: beavathatom-e
az olvasót az íróval kapcsolatos álmomba?” – vezeti be
Szakolczay az olvasót Jékely lírájába az Erdély
álomittas lovagjában. Az elemzett mű a fenti szférák
találkozási pontja lesz ebben a gondolatrendszerben: ahol a
szerző személyisége, morális szerepvállalása az adott
történelmi, politikai helyzetben megnyilvánul; az elemzés
maga pedig illusztrációja a fenti problematikáknak. „Szó se
róla, Kányádi verstája, rögtön, ahogyan a költő
elkezd állapotverset írni, megmozdul, akcióba lép,
közvetíteni akarja mindazt a változást, amely – szomorú
vagy fölemelő? – a kintiek nyomán a lélekben is
végbement. Egy magánharcos, egy nemzedék, egy kisebbség
közérzetéről van szó? Arról is, hiszen lassan »elégiákba
torkollnak az ódák«, hogy majdan leszállópályájuknak –
iszonyatos jövendölés – kijelölhessék a néma verset
(»már-már vérembe rögösödnek a ki nem mondható
szavak«)” (Erkölcs és szenvedély). Ennek az
indíttatásnak megfelelően Szakolczay meghatározó fogalmai
nem az irodalomelmélet terminus technicusai lesznek, nem a
kevés beavatott számára készült szakcikkeket olvashatunk az Erdélyi
őszben, hanem zömében hol szónokias, hol esszészerű –
néhol metaforikus –, hol (az adott történeti szituáció
vagy életrajzi helyzet előadásában) elbeszélő
szövegeket.
Ezt persze felerősíti az a tény, hogy a
kötet nemcsak tanulmányokat, hanem színikritikákat, rövid
recenziókat, könyvismertetéseket, nekrológokat és
kiállítás-megnyitókat is tartalmaz. De hát ezek
beválogatása is tudatos gesztus. És ha már itt tartunk: a
hetvenes évektől napjainkig íródott szövegek egy kötetbe
válogatásának – sok előnye mellett, mint például, hogy
alig fellelhető írásokat tesz megtalálhatóvá, áttekintést
ad egy egész korszakról – vannak kétségtelen hátulütői
is. A sokszor több évtizedes különbséggel megjelent rövid
cikkek nemegyszer ismétlik egymást – ami külön-külön
közölve indokolt, így, egymás után viszont kevésbé. Ahogy
sokkal jobban, akár kézikönyvszerűen is forgatható lett
volna a gyűjtemény, ha a hivatkozások forrásai mindenhol meg
lennének jelölve, nem csak hellyel-közzel.
A kötetben körvonalazódó kritikusi
magatartáshoz visszatérve: van valami közös az Erdélyi
ősz szerzője és a tárgyát képező alkotók (Kós
Károlytól Sütő Andráson és Szilágyi Istvánon át
Lászlóffy Aladárig), illetve az elemző személy és az
elemzések meghatározó kérdése között. Ez pedig a szerepvállalás
kategorikus imperatívusza. Szakolczay Lajos számára –
nem véletlen, hogy ez foglalkoztatja tanulmányaiban, illetve
épp ezekre az alkotókra tér vissza újra meg újra – az
irodalomról való beszéd: küldetés. Ennek talán
legrokonszenvesebb és minden kritikus számára megszívlelendő
megnyilatkozása, hogy feladatának tartja arról írni, ami nem
divatos (megint visszajutottunk a korszerű
konzervativizmushoz!), ami épp kezd feledésbe merülni, vagy
amit még nem fedeztek fel. Visszatérő szólama ennek
hangoztatása, például Székely János, Páskándi Géza vagy
éppen Dsida Jenő kapcsán: „Dsida Jenő költészete
mindmáig nem érkezett be a köztudatba. (…) A portrévázlat
nem mutathatja be a teljes embert, de egyet megtehet:
felhívhatja a figyelmet a rejtőző értékekre, amelyeket már
nem a megsárgult újságoldalak bújtatnak, hanem az
ismeretlenségbe visszataszító közöny.” (A műfordító)
De nemcsak az egyes írások, hanem maga a kötet egésze is: az
a tény, hogy Szakolczay Lajos a hetvenes évektől folyamatosan
ír erdélyi szerzőkről, erről a törekvésről tanúskodik.
A másik oldalról (most már az írók felől)
megközelítve is ugyanide lyukadunk ki. Pontosan a társadalmi
szerepvállalás fontossága teszi értékessé Szakolczay
szemében ezeket az erdélyi szerzőket: Kós Károlyt, Tamásit,
Sütőt, Páskándit, Székely Jánost, Kányádi Sándort,
akiknek életében, művészetfelfogásában alkotás és
megszólalás, állásfoglalás szükségképp összefonódott.
Akik számára a történelem nem is tette lehetővé, hogy ez
másként legyen. „Sütő András – az Erdélyi
változatlanságok, ez a kíméletlen korítélet mutatja –
még mindig, a szabadság szellősebb házában is rágós falat.
De csak azoknak akad a torkán, akik – életükben Erdélyben
sose járva, illetve a rájuk szakadt szabadságot önkényesen
értelmezve – az irodalmat és a művészetet csupán a nekik
tetsző egyenruhában tudják elképzelni. Mondván, hogy
az író ne legyen közíró (…) Ha lehetséges, a széplelkeknek
írjon, és ne a körülmények által rebellissé vált
mezítlábasoknak! Miért lehetetlenek ezek a kívánalmak?
Mert Sütő (…) mindennél jobban szemmel tartotta a
kakasülők (vagy oda se jutottak) népét. Mindvégig »az
otthoniak, a sárban maradottak gondjai« érdekelték. Vagyis a
ma már többek által lesajnált szolgálat.” (Égő
házban nem fésülködni kell, hanem tüzet oltani)
Szakolczay nézetrendszerében az alkotás
egyszeri és megmásíthatatlan igazságtartalma és művészi
értéke között szoros és közvetlen kapcsolat áll fönn:
irodalomfogalma morális talapzaton nyugszik. Épp ezért – a
kötet tanúsága szerint – számára az irodalmár feladata
abban áll, hogy ezt a művészi „igazságot” (esztétikai,
egyszersmind köznapi értelmében véve a szót) kihámozza a
szövegből. Ezt a magára vállalt küldetést következetesen
viszi végig – nem csupán a köteten, hanem az általa
felölelt három évtizedet tekintve nyugodtan elmondhatjuk –
egész kritikusi pályafutásán. Ez a következetes szereptudat
élesen rajzolja elénk a kritikus alakját. Nemcsak azért, mert
tudja, érzi a helyét az irodalom áramában, hanem azért is,
mert eközben személyes kötődését is megvallja: „először
1967 őszén, Palocsay Zsiga születésnapjára utaztam
Erdélybe. Az a kolozsvári szoba, leírhatatlan
légkörével, neves vendégeivel, mindmáig meghatározó
életemben. Ez a »nyüzsgés« vitt arra, hogy az érték
szolgálatába szegődjem.” (Kolozsvári „üzenetei”)
És ki tagadná, hogy igenis szükség van
az irodalomról gondolkodó, az irodalomban benne élő kritikus
személyes állásfoglalására? Lepillantok az íróasztalomon
tornyosuló újság-, folyóirat- és könyvhalomra, és
kapásból hármat emelek ki belőle. Az első Sütő
halálhíre. A második Szilágyi Domokos ügynöki
múltjáról szól. A harmadik a Magyar Napló szeptemberi
számának címlapja: Lászlóffy Aladár néz le róla, tőle
telhetően derűsen, a „terror árnyékában” (értsd: feje
fölé magasodik a Terror Házának égre rajzolódó negatív
felirata) – még szeptember előtt. Valóban ott tartanánk
már, hogy pusztán szakmai ügynek tekintsük az irodalom
ügyét?