![]() |
Marosi Gyula
Végül
Különös szokása az embernek, hogy
időnként felteszi magának a kérdést: tulajdonképpen miért
is él? Van-e, lehet-e bármilyen célja az életének? Magának
a kérdésnek a felvetése bizonyítja a homo sapiensnek az
élőlények közötti legmagasabb rendű intelligenciáját, ám
ha a kérdésre adott válaszokat tekintjük, megrendül
bizalmunk az előző állítás igazságtartalmában. Na,
mindegy, legyünk emberien nagyvonalúak: a helyzet azért
ismerős. Ott áll a szerencsétlen homo sapiens fürdőszobája
tükre előtt, valamilyen különös szokásnak engedelmeskedve,
mélyen belenéz a nagyon is ismeretlen szemeibe, és hangtalanul
megkérdezi tőle: „Mondd, koma, mi a fenéért élsz te?”
Fiatalon még könnyebb valamilyen, inkább csak vágyakat
megfogalmazó válaszokat találni – hacsak meg nem verte (vagy
áldotta?) a sors az illető egyedet depressziós hajlamokkal: a
homo sapiens egyedeinek várható életútját pontosabban
rajzolja ki a depresszió, mint bármely más tudatállapot –,
de ahogy haladunk előre az időben, egyre bizonytalanabbak,
maszatosabbak lesznek a válaszok, már csak azért is, mert
addigra kiderül, a fiatalon adott válaszok pőre
hülyeséghalmaznak bizonyultak. Aztán úgy ötven felett,
hatvan felé, mikor a társadalmi berendezkedés felszínén
történő gyors változások, a tömegtechnika és a
moslékkultúra nagy újdonságai inkább bosszantják, mint
pezsdítik, sok varjút látott már addigra karón, gyermeke
már nem tart igazán igényt rá, gyomra kezd kényes lenni a
fűszeres ételekre, hideg, nyirkos napokon fájni kezdenek a
porckopásai, meg aztán ki is rúgják a munkahelyéről –
hacsak nem kimondottan alantas, esetleg fizikailag megterhelő
vagy szégyenletesen alulfizetett munkát végez, a pártirodák
környékéről rajzó ifjú titánok előbb-utóbb kirúgják
–, s ha addigra nem képezte magát az öncsalás mesterévé,
valójában már nem is létezhet elfogadható válasz.
Ráadásul a világ kezd olyan furcsa lenni, olyan más: a
megszokott, hazugságkonstrukcióiba belehülyült, ragacsosan
mocskos, életveszélyesen erőszakos helyett olyan
idegenszerűen idióta, alpárian hazudozó és öntudatosan
gengszterlelkű: egyre kívánatosabbnak látszik elhúzódni
előle. Alapos okkal feltételezhetjük, hogy megfigyelt
egyedünk hangulati állapotán sokat ront az a tény, hogy
élete során, két alkalommal is, előbb mint éppen hogy
fiatalember, másodszor érett korában, a történelemnek
nevezett eseménysorok felcsillantották előtte, hogy esetleg
lehetséges szerény tisztességgel és anyagi helyzetben,
morális tartású, nem a gumibot érvei alapján berendezett
világban élnie, valamilyen kellően laza, de biztatást,
gerincet adó közösségben, ám mindkét alkalommal,
hosszabb-rövidebb idő elteltével, tudomásul kellett vennie a
keserű tényeket: „itt és most” nem lehet.
És erre az életkorra általában hervadozni
kezdenek a mindenféle szenvedélyek – miközben az
egészségrontó, értelmetlen, ostoba megszokások keményednek,
mint a hűlő lávafolyamok –, a felesleges, értelmetlen,
gyakran bizony még szégyenletesnek is mondható, de
mindenképpen pénzbe kerülő, szent szenvedélyek, melyek
mégiscsak vonszolják valamerre áldozatukat, s ekkor – mivel
a természet képtelen elviselni bármilyen űrt – a lélek
egyre üresedő helyeire kezd beszivárogni a közöny. És a
közöny tulajdonképpen jó. Nem fáj. Csak hízik csendesen,
hurkásodik, mint a háj, lerakódik vastagon, mint a guanó, s
egyre mélyebbre szorítja az olyasféle, nehezen
behatárolható, de folyamatosan sajgó érzeteket, mint a
becsapottság, a kirekesztés, a reménynélküliség, ráadásul
lassan ugyan, de érzéketlenné balzsamozza a faj
specifikumához tartozó, ösztönösen kívánt, valamiféle
közösségben élés utáni vágyat.
Meg kell jegyeznünk: az űr kitölthető
mással is. Legkézenfekvőbb a gyűlölet: ez még az aggkori
demenciában is pompásan működik. Bár a gyűlölet nem
jelenik meg oly spontán módon, mint a közöny, azt kezdeti
stádiumában, hogy monokultúrává tudjon válni, birizgálni
kell – láttuk az elmúlt magyar évtizedekben, hogyan is –,
a gyűlöletnek szüksége van a hatalomvágyra, a letaposás, a
belek kiontása, szemek kinyomása, a koldussá tevés
vágyására – hogy rátapadhasson, erősebben, mint a pióca
–, de most, hogy elmondani vágyott történetünkben nincs
szerepe – a néha felbukkanó, csupán a szöveg
színesítését szolgáló mélységes-mély lenézés, a
valamely lelki sutban meghúzódott önérzetből fakadó
megvetés még nem gyűlölet –, kimerítőbb tárgyalását
mellőzhetjük.
Ha az illető homo sapiens ebben a sajátos, a
közönnyel már alaposan leszedált élethelyzetben véletlenül
mégis, mondjuk, borotválkozás közben, a fürdőszoba párája
által homályossá tett tükrön át belepillant a szemeibe,
megborzong, akár fel is sikolt, mert úgy érzi, hogy ha az a
bizonyos megválaszolhatatlan kérdés most ismét felhangzik –
van rá esély! –, a védőburok, bármilyen vastag is,
elpattanhat, reccs és pamm!, és akkor nincs tovább,
élettelenül zuhan el a hideg csempén. Minden ilyen kerülni
igyekezett, de ügyetlenségből bekövetkező pillantás
alkalmával ki is veri rendesen a homlokát a hideg veríték.
És valóban, egyszer csak, valamikor, jó sokára, megszólal a
belső hang, de nem a szokásosan éles, számonkérő módon,
inkább valami baráti, dörmögő, öregecske, szomorú
tónusban: „Nem jó ez így, koma… látod: félsz. Még
mindig félsz. Joggal: te is csak halandó csordalény vagy. De
nem a halál a legrosszabb. Ha véletlenül nem halsz meg
idejekorán… tudod jól, bármikor elkezdhetek fájni… habzó
szájú, őrjöngő fájdalommal… láttál már ilyet, koma,
igaz?” Hát, látott.
A közöny ugyan jó, de életveszélyes.
Valamiféle új szenvedély születésére
aligha van remény, de még valami új elfoglaltság is kevés
akad – és bárminek a játszóterét behatárolja, nagyon is
éles kontúrokkal, a nyugdíj szorító összege –: lehet hát
betegnek lenni, itt fáj, ott fáj, lehet üldögélni orvosi
várószobákban, ez hosszadalmas és káprázatosan időt rabló
elfoglaltság. Lehet alkoholistává válni – ha az illető
véletlenül még nem volt az –, időskorúak alkoholizálása,
zugivás formájában, meglepően gyakori. Aztán: be lehet
fogadni néhány kóbor macskát, esetleg kutyát, az állatok
testközelsége egy késő szocializmus korabeli panellakásban
új távlatokat nyithat. Aztán: belevetheti magát a napi
politikába, annak se vége, se hossza, most már van ideje
kiélvezni minden, kissé gyanús zamatát, és jobban is emeli
az adrenalinszintet, mint tucatnyi kóbor macska a lakásban –
bár a politikai foglalatossággal vigyázni kell, élvezete
függőséget okozhat, lehet például kóros, és valljuk be:
szégyenletes –, hazudozásimádatba esni. Viszont: a korai
teljes elhülyülés tulajdonképpen nem rossz megoldás: ülhet
egész nap a tévé előtt, nézheti az apa nélkül felnőtt,
zavart lelkű kiskamaszok hevületével és méltányossági
képességével felvonuló pártihletésű hablatyolókat, a
lakájalkatú úgynevezett moderátorokat, a mikrofonokba
éneklőket, a bugyiban táncolókat, a tetoválásaikat
mutogatókat, a filozófusoknak meg politológusoknak titulált,
mindenre válaszokat adni képes, már majdnem zseniális
akárkiket – hohó! ilyenkor csak úgy fröcsög a
képernyőről, még kifelé, a szobába is, visszanyert
szabadságunk és nemzeti függetlenségünk nyála –, a
sulykolásszerűen szívbe markoló reklámopuszokat, még egy
lánglelkű frakcióvezető asszonynál is szenvedélyesebb
dél-amerikai, felvarrt arcú szappanoperahősöket, a
szilikonmellű, hivatásos nyuszómuszókat, jeles
pszichoterapeuták által pojácává nemesített közjogi
méltóságokat, szóval mindenkit, aki csak „sztár” meg
„krém” itten most – jaj! ezek mind olyan cuki pofák! –,
mindenkit, aki számít ebben a többszörösen becsapott és
mindenféle nyomorúsággal megvert Hunnia provinciában, és
bizonyos idő múltán már soha többé nem tesz fel magának
létét igazoló kérdéseket – ám ezen kegyelemben nem
mindenki részesülhet. A többség életének erre a kifakult
pontjára érve úgy érzi, lassan megindult lefelé valamilyen
lejtőn, s többé már nem lesz megállás, csak gyorsulás, és
a már nem is távoli időben úgy hull bele a nagy büdös
semmibe, mint egy, a világűrben kódorgó, negatív energiájú
virtuális részecske egy útjába került fekete lyukba.
De ameddig élünk, akárhogy is, addig
történhet velünk bármi is. Egy mindközönségesnek látszó
napon bejelentés érkezik, miszerint gyermekének gyermeke
születik. Homo sapiensünk azt mondja erre, hogy „örül
neki”, és az ajka körüli kis halvány mosoly jelzi, valóban
örül, bár nem tudja, pontosan miért. Egy későbbi napon –
az idő úgy rohan, mint a gyorsvonat – mutatnak neki egy
kórházi üvegablakon át egy kis öregember arcú jövevényt,
egy kancsi tekintetű, csupasz ínyű, torzan fintorgó, kopaszka
jószágot, és miután, talán az új helyzetet leképezni
próbáló, afféle zavart, öregemberes toporgással
megszemlélte, őszinte meggyőződéssel azt mondja rá, hogy
„szép”, és az arcán megjelenik az a bizonyos örömmosoly,
szívét, hosszú idők óta ismét, valami kis melegség járja
át – közben halvány emlékei támadnak: igen, átélte ő
már ezt, mikor a fiát mutatták neki egy másik üvegablakon
át, régen volt, Istenem! a világ iránti közönybe süppedve
talán még ezt is hagyta volna kikopni magából! –, bár még
mindig fogalma sincs, miféle következményekkel jár rá nézve
ez az esemény. Jegyezzük meg ezt a hosszú idők óta újra
jelentkező, szívtáji „kis melegséget”, a későbbiekben
még jelentősége lesz. Aztán egy újabb szép napon – itt
már nagyon figyelni kell, az idő ebben a konstellációban már
igen relatívan viselkedik: lehet fél év, kilenc hónap, akár
egy egész év is, pontosan visszaemlékezni már képtelenség
–, mikor már elég érettnek gondolják őt arra, hogy
levihesse egyedül a gyereket sétáltatni, még babakocsiban
persze, megtörténik a dolog. Imigyen: a már gyermeki
kinézetű gyermek elalszik a kocsi ringásában, s a homo
sapiens megfáradva a csoszogásban egy zöld levelekkel
árnyékolt padra telepszik, rá is gyújt talán, gondosan
ügyelve, nehogy a légáram a kocsi felé vigye a füstöt, a
napokat darabokra tördelő időből kiszakadva bámulja, milyen
furcsán is billegnek a zöld levelek a nyelükön, és
mindahányszor, amikor billennek egyet, fonákjukon megcsillan
egy szomszédos ház ablakáról visszaverődő, szivárványosra
bomlott napsugár, valamikor kamaszkorában bámult meg
efféléket utoljára, s hogy lelke valahogy kinyílt, némi
rácsodálkozással veszi észre, az alvó gyermek arca menynyire
rajzos, mennyire szabályos, szinte giccsesen tökéletes, hogy
fajtája kölykei a legkényesebb esztétikai kategóriák
mércéjével mérve is: valóban szépek; s egyszer csak
észreveszi, hogy az alvó gyermek kinyitja a szemét, a zöld
levelek billegéseit figyeli, a szivárványos fénysugár
villanásait, hosszan és elmélyülten, ahogy előbb még ő
maga, aztán lassan feléje fordítja a tekintetét, ránéz, rá
a padon kuksoló öregemberre, tágul a pupillája: felismeri,
és elmosolyogja magát. Reá mosolyog. Neki mosolyog. És akkor
a homo sapiensben felsikolt a kegyetlen választól rettegő
kérdés: „Mondd, koma, mi a fenéért élsz te?”, és már
nem riad meg, nem keseredik el még a vére is, szíve táján
kis melegséget érez, és öntudatosan adja meg a választ.
És attól kezdve minden felbukkanó alkalomkor
jelentkezik: viszi ő a gyermeket sétálni, elviszi ő az
orvoshoz is: csak egy oltást kell kapnia, nagy eset!,
fájdalomdíjként majd csúszdázik vele, itt a tavasz, ideje
lenne az Állatkertbe menni,
s aztán, hogy a gyermek óvódáskorba kerül, lehetőségei
kitágulnak: kicsit köhögős ma, mintha kicsit menne a hasa,
jobb lenne, ha néhány napra kerülné a közösséget, majd ő
eljátszogat vele. Tettének indoka – még ha kívülről annak
látszik is – korántsem önzetlen: mindezt a szívtáji kis
melegség megszerzése végett teszi. Hamarosan rabja lesz, mint
lehet rabjává válni a morfiumnak, szervezete kezdi
megkövetelni a napi adagot, hiánya elvonási tüneteket okoz,
ingerültté, nyugtalanná válik, szétszórt lesz,
koncentrálni bármire is képtelen, izzadós és szomjazó, és
egyre nagyobb adagok szükségeltetnek a kívánt hatás
elérésére.
A lehetőségek azonban behatároltak, ezt, ha halovány
kétségbeeséssel is, de tudomásul kell vennie. Ám mit ad
isten: egyszer csak a gyermeknek testvére születik. Megfigyelt
homo sapiensünk lehetőségei nemcsak megduplázódnak, de
sokszorosára növekednek: két szülő, egymást váltva, még
kiszolgál egy gyereket, de kettő esetében már nincs váltás!
és az eddig néha bizony tolakodó, fontoskodó öregemberre
egyszer csak szükség lesz! A kis szívtáji melegség
beszerzésére szinte korlátlan lehetőségek nyílnak.
Számítanak rá. Léte fontossá válik. Újra csörög a
telefon.
Gyerekek nélküli napokon a legváratlanabb
pillanatokban és helyzetekben egyszer csak az eszébe ugrik,
legközelebbi találkozásuk alkalmával mit kell feltétlenül a
lelkükre kötni, miféle dolgokat nem szabad engedni, hogy a
feledés homályába vesszenek. Ezeken a napokon visszapergeti
együttléteik képsorait, minden apró motivációt kiértékel,
tanulságokat rögzít. Álmodik róluk. Járatni kezdi az
agyát, és amint a maga kudarcos élete nyomorúságát a
közöny tunyaságába és az öregedés menhelyére szorított
agy tekervényei ismét impulzusokat kezdenek termelni, újra
gondolatai támadnak, valamiért fontosnak érzett gondolatai.
Valójában nem is léteznek gyerekek nélküli napjai.
Erre az állapotra mondják, a
leghétköznapibb értelemben, hogy „megvan, jól érzi
magát”. A gyerekek nélküli napokon is gyermeteg
elfoglaltságokkal tölti az idejét, elhessent magától minden
nem gyerekésznek való kósza gondolatot. Nagy élvezettel
mesekönyveket olvas, csak kanalat kezd használni az
étkezéseknél, de az nem fordul elő, hogy néha bepisil.
Elégedett ezzel a léthelyzettel, nem is szándékozik moccanni
belőle, főként hogy azt érzékeli, és meg is könnyebbül
tőle, hogy a nagy, büdös, fekete lyukba zuhanás
kelevényszerűen terjedő réme, nyilván a kis szívtáji
melegségek hatására, felszívódott, az agynak nyilván azon
részébe, ahol mondjuk harmincéves korában tartózkodott, és
csak ritkán szánta rá magát a fekete huhogásra.
S amint az események hatására a közöny
tunyaságába belelustult és az öregedés – nem kötelezően
– menhelyére vonult agy tekervényei ismét impulzusokat
kezdtek termelni, észlelnie kellett, hogy mindezek ellenére
időnként átfutnak rajta némi bizonytalanságok. Például
hogy a guanóvastag közönyt valójában nem számolta fel,
csupáncsak magamagáról a többiekre, az úgynevezett
társadalomra, az egész emberiségre csúsztatta át. Ezt persze
következmények nélkül megtehette, nem kellett vele
elszámolnia senkinek, a bizonytalanságérzet is csupán abból
fakadt, hogy korábbi életében, ha kordában tartva is, de
élénken foglalkoztatták az e témákat tárgyaló
kérdéskörök; s mivel e tekintetben semmiféle tudatos
törekvést nem talált, tehát az a bizonyos tudatalatti
rendezte így: az okát szerette volna tudni, miért így.
Főként hogy még egy ellentmondást is észlelnie kellett:
látókörébe keveredett egyes szerencsétlen fajtársai
iránti, az elesettek, a becsapottak, a megfélemlítettek, a
létükben megingatottak sorsa okozta csendes kín mintha még
erősödött volna is, két szemével látva a korábbi
életében még elképzelhetetlent nemegyszer gyermeklelkű
sírások fojtogatták a torkát, de egy szikrányi megértést
vagy együttérzést sem talált magában a nagyobb közösségek
iránt. Ezekkel neki immár semmi dolga. Tervek, vágyak,
elképzelések nem fűzik hozzá, nem részese felemelő vagy
gyakrabban borzalmas teljesítményeiknek. Pedig esze szerint
továbbra is tisztában volt legalább az afféle közhellyé
silányított igazságokkal – mikkel a homo sapiens minden
elfogadható IQ-val rendelkező egyede is tisztában van –,
hogy a faj, esetleg az egész élővilág létének
veszélyeztetése nélkül már nem lehet tovább ezertonnányi
ciánt ereszteni a folyókba, génkezelni minden ehető
sarjadást és kivágni minden fát, rákkeltő anyagok füstjét
eregetni az ózonpajzsában kikezdett Isten szép egébe, nem
lehet a „Világ tőketulajdonosai, egyesüljetek!” jelszó
alatt egy amőba közönyével és következetességével minden
fizikailag létező és szellemi javat megszerezni, kizsigerelni,
áruvá, majd eldobandó szemétté tenni – de mindezek egy
cseppet sem izgatják. Mintha az ő és főként kedvesei sorsát
egyáltalán nem befolyásolná, mit tesz a további hatmilliárd
homo sapiens, robbantgat-e, vagy robbanásszerűen szaporodik,
újabb atombombákat fabrikál-e, trükkös, kiismerhetetlen
járványokat terjeszt, százezernyi újságban és
tévécsatornán szikrányi empátiát sem mutatva sikoltozza
önérdekét, hogy tart-e már kést minden példány a másik
nyakához szorítva, hogy a lepusztított emberléptékű
kultúrák utolsó tégláit is szétrugdalva közeleg-e már a
globális gyűlöletkultúra korszaka, mely végképp
kvarklelkűvé teszi a homo, de nem biztos, hogy még sapienst
– szarik rá. Ugyanakkor – nem tudja, van-e mindennek
valamilyen köze a világ iránti közönyhöz – meglepődve
veszi észre, hogy mennyire átértékelődnek a naponta vele,
velük történhető események: egy faodúban felfedezett
cinegefészek megtekintése sokszorosan fontosabbá válik, mint
egy labdarúgó-világbajnokság soros mérkőzésének a
végigbámulása; egy hasmenéses kaki nagyobb figyelmet vált ki
belőle, mint egy parlamenti vitanap. És hogy: az
áttekinthetetlenül bonyolult emberi építésű
problémahalmazok mögött – melyeket a maga hatáskörén
belül maga is évtizedekig rakosgatott – az életünk
fenntartásához szükséges dolgok mily egyszerűek, mily
megnyugtatóan természetesek: a búzaszem kicsírázik, és
szárba szökken egy nedvesen tartott itatóspapíron, hogy a
puha, átgyúrt agyagból milyen helyes edénykéket lehet
formázni. Hogy fúj a szél, felhők jönnek, és elered az
eső, hogy ha rekkenőre forrósodik a nyár, mehetünk fürödni
a Dunára. Hogy a fehér virágból borsó nagyságú bogyócska
lesz, duzzad, majd megpirosodik: nézd csak, cseresznye!
A másik gondolati kör, melynek
felbukkanásával megjelenik a gyenge, de még így is
nyugtalanító bizonytalanság, amikor az ugrik az eszébe: van-e
és miféle joga a gyermeki világba helyezni magát? Betelepedni
egy létérzetbe, melyre már nem jogosult? Amit már porrá
rágott az idő, s amit visszacsikarni minden bizonnyal csak az
unokák meglopásával képes? A hiábavalóságtól való
menekülés nem ad jogot. A rokoni, a vér a véremből kapcsolat
sem: a leszármazási folyamatoknak oly szőrszálhasogatóan
nagy fontosságot tulajdonító Ószövetség szent textusai sem:
a homo sapiensnek az Úrral valaha kötött szövetsége már
minden következményében elliberalizáltatott. Miféle jog
hatalmazza fel arra, hogy ezt az érzetet birtokba vegye, sőt:
szenvedély mértékűre növelje? Eme felvázolt lelki töréske
tulajdonképpen nem igazán fontos, történetünkben is csak
árnyalatnyi szerepe van, viszont ehhez kapcsolódva megesik
valami, ami kimondottan érdekes. Meg mulatságos. És mindent,
ami érdekes és mulatságos, az írónak kötelessége, még az
írói fegyelmezetlenség gyanúját magára véve is, az
érdekességekkel libaként megtömött és ettől apátiába
zuhant olvasói elé tárni: erre a kérdésére választ kap!
Hogy ebben a világban bárki bármilyen kérdésére választ
kap, hát az csupa móka és kacagás.
Megfigyelt homo sapiensünk nem babonás, csak
amennyire illik és szükséges. Könnyű babonaságainak egyike:
ha véletlenül leesik egy könyv, és lapjaira nyílva landol,
mielőtt visszatenné a helyére, el kell olvasnia a megnyílt
két oldalt. Merthogy ott neki üzenet van. És valóban: az
esetek nagy részében meglepően sok hasznos információt, sőt
személyre szóló, megfontolandó intelmet talált már, bár
kétségtelenül előfordul, hogy éppen ostoba hozzá, hogy az
idegen észjárású, lötyögően üresnek ítélt szövegben
felismerje a magára vonatkozókat. Nos hát: egy lakásfestés
során – a művelet harmadik napján megesküdve, hogy ez
élete utolsó lakásfestése –, éppen érzelmei hőfokának
jogosságán merengve, egy magas polc tetejéről lebucskázik
egy Kortárs – fehér borítójú, már jó húszéves: kidobni
sajnálatos, újraolvasni reménytelen, éppen megfelelő helyen
volt egy magas polc legtetején. És a megnyílt lapokon egyszer
csak ezt olvassa: „Hogy a Kaland élmény legyen, ahhoz
intellektus kell. A kettő ritkán úgy kerül össze, hogy
szinte műalkotásként »rímeljen«. Lévén, hogy a nagy
emberi Kalandok címszavai: Anyaság, Szabadságharc,
Unokanevelés.” Vér szökik a fejébe, és keze reszketni
kezd: az emberi nagy kalandok egyike: az unokanevelés? Akár a
szabadságért folytatott harc? Éppoly jogos, éppoly módon
ösztönből fakadó? Kapkodva lapozni kezd az írás elejére,
ki üzeni ezt neki. Ki? Hát egy Illyés Gyula nevű homo
sapiens, közzétett naplójában.
Jó húsz évvel ezelőtt nyilván olvasta,
hisz megvan ez a lappéldány, de akkor, az életismeret ezen
fokához még éretlenül, átsiklott felette – akkor még! és
úristen, mennyi minden máson! –, tudatlanul átsiklott. S
ráadásul, hogy mindezt egy lelke mélyén elismert tekintély,
nem egy kényszeres önmutogató, a „vak tyúk is talál
szemet” alapon fecsegő akárki közli vele, hanem egy életet
is elkormányozni képes definíciókat alkotó elme, hirtelen
vad kedve támad – mint mindig azon ritka alkalmakkor, amikor
az élet szétesett fogaskerekei összeállnak, láthatóvá
teszik magukat és működésüket –, tenyérrel az asztalra
csap, és hangosan felrikkant: „Igen! Igen! Még egy puszi,
holtában is, Gyula bácsinak!” A festés velejárójaként
romba döntött lakás valamely zugába húzódva, hagyva a
bánatba belátható jövőjét meghatározó munkaeszközeit, a
felmosórongyot s a vödröt, izgatottan végigolvassa az egész,
huszonoldalnyi jegyzetet: szeretne még többet tudni a
témáról. De a megállapítás csak elpöttyentett, több róla
még egy árva szóval sincs. Gyötri az agyát, olvashatott-e a
szerzőtől valaha valamit, melyben e témakör további
gombolygatása található, de semmi ilyesmire nem emlékszik.
„Újra kéne olvasni Illyés Gyulát”, jut eszébe, de
aztán, hogy megint csak hívja a kötelesség, a
muszájtevékenységek jelen stációja, a felmosórongyot
facsargatva csak sóhajtozik: az életmű túlságosan vaskos. S
a téma túlságosan is olyan igényű, melyet csak egy
diófával beárnyékolt kerti asztal mellett, jeles borocskát
kóstolgatva lehetne a maga teljességében kitárgyalni. De hát
a halál nagy úr. És ha élne is Illyés Gyula, kérdéses,
hogy udvaroncai mellett maradna-e hely a kerti asztal mellett.
Tudnunk kell – ha az eddigiekből nem is
derült volna ki –, hogy megfigyelt homo sapiensünk néhány
intellektuális vonatkozásban „nehézfejű”. Feltétlenül
idetartozik a filozófia. Az alapvetéseket még jó hatásfokkal
megérti, de az ezekből szőtt struktúrák egyre bonyolultabb,
tapasztalatokkal már nem ellenőrizhető hálóin valahol
feltétlenül fennakad. Nehézfejűségének ragyogó példája,
hogy a szükséges időben képtelen volt felfogni a marxista
dialektika mibenlétét, pedig ezzel jelentősen gátolta
társadalmi előmenetelét – ami egyszerűbben szólva
pénzszerzést jelent. Tisztában van vele, hogy képtelen lenne
olyan gondolati felépítményeket alkotni, melyeket végül még
maga sem ért, így hát borzongva tisztel, és óvatosan
elkerül minden filozofálgatást. Ám az ekkor felmerült
kérdésekre, melyek megválaszolásában ráadásul senkitől
sem remélhet segítséget, kínjában filozófia környéki,
számára csuszamlós területeikre téved: kéretik empátiával
értékelni erőfeszítéseit. Hogy az unokanevelés az emberi
nagy kalandok egyike, immár alapvetés. Ekörüli
bizonytalankodásra immár semmi ok: a vágy ösztönszerűen
támad fel a homo sapiensben, génjeibe van kódolva, mint a
szabadság vagy az anyaság utáni, még az ésszerűségeken is
áttörő vágy. Tudatos vagy tudattalan – nem tudatalatti!
egyszerűen: ostoba – elfojtása gyors leépülést,
depressziót okoz: megtapasztalta. De miért az unoka, miért nem
a gyermeknevelés a Nagy Kaland? Nyilván az is – talán nem
figyeltünk jól oda –, de a két élethelyzet között
jelentős különbségeknek kell lenniük, ha egyszer –
figyelmeztetőleg? – kiemeltetett. Próbáljuk becserkészni
ezeket!
A legnyilvánvalóbb: ha gyermek után
vágyunk, általában van módunk tenni érte – az unokáért
akaratot már nemigen mozgósíthatunk, csak vágyat: ő már
valódi, égből pottyant ajándék. Gyerekeinket, ahogy
megszülettek, a hónunk alá csaptuk, és rohantunk át velük
fél életen: szerettük persze, etettük, okítottuk,
fegyelmeztük őket, mostuk a ruhácskáikat, fésültük
hajukat, ültünk az ágyuk mellett sírósan, lázas homlokukra
simított tenyérrel, kirándultunk velük, úszni tanítottuk
őket, de akármit tettünk is, mindig ott lappangott a tudat
alatti parancs: kötelesség. Nagyon is behatárolt
időperiódusokban kötelességünk volt elsajátíttatni velük
azokat az éppen esedékes tudásokat, melyek birtokában majd
képesek lesznek az önálló, sikeresnek remélt életre. Az
unokával szemben nagyjából megszűnik ez a kötelességtudat
– csak azért is, mert már fogalmunk sincs róla, hogy az ő
felnőtt életében majd miket kell tudnia egy sikeres élethez:
neki csak be kell mutatnunk azt a valódi, feltételek nélküli
szeretetet és ragaszkodást, melyet ebben a lepusztított
világban ritkán fog megtalálni. Fegyelmezése – a fizikai
veszélyhelyzetek elkerülésén túl – se a mi feladatunk:
idomulhatunk az ő szertelenségéhez – mennyi akaratos
vaskalaposságunk válik nevetségessé! Előtte már nem kell
elkendőznünk szigorúsággal az arcunkat, már nem kell
tartanunk tőle, hogy elkapatjuk, ha gyönyörűséggel
kezeljük, kivételezett kincsként, ahogy egy égből pottyant
ajándékot illik. A két helyzet másságában a
legmeghatározóbb különbség: az idő. Gyermekeinknek még mi
voltunk kénytelenek osztani: „Jó… lejátszunk még egy
gyors partit, de aztán mars aludni!”, az unoka – az emberi
dolgok által kiszabott, együtt tölthető intervallumot –
maga tölti ki: vele együtt utazhatunk a gyerekek által még
össze nem szabdalt idő végtelenségébe. Gyerekeinket mindig
nagyobbnak, okosabbnak, önállóbbnak kívántuk látni, szinte
siettettük, toltuk velük előbbre az időt; az unokákat éppen
olyannak szeretnénk megtartani, amilyenek most, a magunkhoz
ölelésük pillanatában – megállítanánk akár még a
világ forgását is, csak hogy örökre így maradjanak velünk.
Gyerekeinkben a magunk meghosszabbított életét éltük, az
unokák már az elmúlásunk utáni, reszketve remélt élethez
tartoznak. Velük szemben már nincs semmiféle fölényünk,
velük már nem kell megvívnunk semmiféle csatát. Őket már
csak szeretnünk kell. Szeretnünk azzal a forró szenvedéllyel,
mely beledöglik a vágyba, hogy viszontszeressék. Velük már
egyenrangúak vagyunk.
S ha ez így van – s miért ne lenne így?
–, magától nyomakszik elő a kérdés: ha az unokanevelés az
emberi Nagy Kalandok egyike, mi az oka, hogy kevesebbet
beszéltünk, főként írtunk róla egész homo sapiensi
történetünkben, mint a többi Nagy Kalandról? Ha a Szerelmet
is e tárgykörbe vonjuk: csak apró betűs lábjegyzeteket?
Bizonyára a legnagyobb és egyben legkegyetlenebb oka: meg kell
érnünk egy életkort, hogy ebbe a kalandba belevághassunk. És
a homo sapiensnek ősidők óta kialakult szokása, hogy a
lehetséges, genetikailag belétáplált életkor félidejében
meghal. Történelmét akár csak felületesen is átfutva:
egyedei előszeretettel gyilkolták és gyilkolják le egymást.
Jól és egyre jobban szervezett bandákba tömörülve, egyre
hatékonyabb, századunkra már kontinensnyi népességet
kiirtani képes fegyverekkel, mindemellett a középkori,
babramunkát kívánó kézműves módszereket sem hagyják
feledésbe veszni. Kevésbé ricsajos időszakokban, látványos
fegyverek helyett, a még élhetőnek tartott emberi
életlehetőségek megvonásával: a népirtás intelligens
módja ez, és ha van rá elegendő idő, az állandó
fenyegetettségre alapozott agymosással elérhető, hogy maguk a
halálraítéltek is beletörődjenek sorsukba – sőt: a
képernyők csodálatos eszközök! lássátok be, vérbunkók,
nincs más alternatíva! –, célszerűnek tartsák. Ráadásul
emez intelligenciától duzzadó megoldásokat az úgynevezett
jövőorientált, haladó értelmiség támogatni szokta – ha
tisztességesen megfizetik, eredendő képességeit meghazudtoló
leleménnyel. Eredményesebb is, mint a szőnyegbombázás. De
gyakori eset az is, hogy maga öli meg önmagát: kötéllel,
altatóval, alkohollal, droggal – a faj e téren is igen
találékony. Váratlanul megszólal egy belső hang: „Mondd,
koma, mi a fenéért élsz te?”, s mivel képtelen már
akármi, legalább az önáltatásnak megfelelő maszlagot
találni, prutty!, megöli magát.
És ha meg is éri a szükséges életkort,
akkor sem mindegy, milyen állapotban. A becsontosodott,
betegesen énközpontú, már csak a maga kőszobrán ügyködő
egyed, bár kiválóan alkalmas mondjuk Nagy Írónak,
Mindennémű Veteránnak vagy Halhatatlan Művésznőnek, de az
unokanevelés Nagy Kalandjának legalább némi empátiát
megkívánó útjára lépni már képtelen. Mint ahogy a fentebb
már említett egyedek, a napi politika emberalatti produkciói,
valamint a magát liberálisra sminkelő médiaidiotizmus
élvezetének hatására korai elhülyülésben szenvedők
tömegei is: ők már közönséges mentálhigiéniai okokból
alkalmatlanok. Újabb időkben feltűnt egy alfaj, melynek tagjai
individuális szabadságjogaik védelmében már gyereket sem
vállalnak – ha mindenféle machinációk ellenére
véletlenül mégiscsak megfogan egy, prutty!, elabortatják –,
ők már biológiai okokból sem jöhetnek számításba.
Láthatjuk tehát, kevesen maradnak, akik belevághatnak ebbe az
alighanem utolsó Nagy Kalandba, és lehetőségük van rá, hogy
beszámolókat fogalmazzanak: ez is oka, hogy a témának
vékonyabb irodalma van, mint megannyi kis kalandnak. De a
legfőbb ok: a kevesek közül csak kevesen szólalnak meg.
Kommunikálnak ugyan, de mindig csak a beavatottakkal, s nem is
mindig szavakkal. Akik a Kaland által visszaszerzik a homo
sapiens számára már elveszettnek tartott archaikus mosolyt,
öntudatosan csendesek. A mosolyt bensőjükben viselik, és
sejtjeikkel fogják fel a dallamát. A keresők hangosak. A
békétlenek visongva erőszakosak. A tiritarka ürességekben
felszívódott létűek kétségbeesetten harsányak. Viszont,
mint tudjuk – ha másból nem, a szentek élettörténeteiből
–, akik elballagtak az emberi lét értelmetlenségének
határáig, s egy pillantást vetettek a túloldalra, belenéztek
az örök, reménytelen semmibe, s ott meglátni véltek egy
átsuhanó árnyat, alázatba zuhannak és elhallgatnak. Tovább
már nincs értelme szónak.
Megfigyelt homo sapiensünknek, szellemi
nehézkessége miatt, nehéz fizikai munkával egyenértékű
agytornái által idáig jutva, no meg a folyamatos szívtáji
kis melegségek hatására, megváltozik a tudatállapota. Ezt az
új állapotot nehéz pontosan definiálni, nevezzük
„nyitottnak” – aki csak halványan is megtapasztalta,
tudja, miről van szó, a süketeknek meg úgyis eléggé
felesleges beszélnünk zenéről –, és ebben a nyitott
tudatállapotban képessé válik, hogy felismerje a csodákat.
Mindez valahogy úgy történik, mint a mesében: mintha kimondva
a kellő varázsszót megmozdulnának hatalmas sziklatömbök –
melyeket az eddigi, a mindennapi betevőt és szükségesnek
vélt javakat kutató, korlátolt élete során ezerszer látott,
látott ugyan, de bamba közönnyel elbaktatott mellettük –,
és nagy dübörgések közepette feltárnak egy titkos
barlangot. Melybe, ha bátorságát összeszedi, valami fényt
adó alkalmatossággal besétálhat, s melynek mélyén,
kitartása jutalmául, megtalálhatja az elrejtett kincset.
Például: egyszer csak rá kell döbbennie, hogy a gyerekek
számára nem meghatározó az Idő. Nem szabdalja fel
életüket, és így még arra is képesek, hogy az egyre
halványuló múltba nyúló lemezét valahogy meghajlítsák,
szinte maguk alá gyűrjék, hogy játsszanak vele. Döbbenten
kell tapasztalnia, hogy egy jellegzetes, furcsa kis mosolyban,
babirkáló kézmozdulatban, ismerős hangsúllyal kimondott
szóban, egy hajtincs hátravetésében, egy szájszéli
görbületben képesek megeleveníteni már eltávozott
kedveseit. Olyan embereket, akiket nem ismertek, nem is
ismerhettek, akiknek emléke az öregedő és egyre kopottabb
lelkében is, a végső megbékélés felé haladva, egyre csak
kopik. Megesik nemegyszer, hogy az aprócska jelzés
felismerésének pillanatában szinte az eszét veszti, sír és
nevet is egyszerre, tíz körömmel kapaszkodik a karcos
homályból az élet eleven fényébe varázsolt jelbe, lelkében
felsikolt: „Ő az! Istenem! Igen: Ő!” S csókolná, ölelné
rogyásig a hírhozót, a már az eltávozottnak is járó,
visszavágyott szenvedéllyel, de fegyelmeznie kell önmagát,
nem riaszthatja meg, hiszen ő nem tudja, hogy homlokába hulló
tincsének hátravetésében a végzetet zúzta szét. Másik
példa: egyszer csak azt veszi észre, hogy az
ebédlőszőnyegen, vagy a homokozóban ülve, a lánykák közt
ott egy kisfiú, velük egykorú, négy-öt éves lehet. Vézna,
gyereknek csontos arcú, láthatóan zárkózott, talán
gyanakvó is, mindenre hirtelen rebbenésekkel válaszoló,
sértődős gyerek. Megismeri: ő maga az. Érzi a benne
motoszkáló bizonytalanságot, a könnyen támadó riadalmat:
ennek a kisfiúnak a gyermekkora a második világháború
éveire esett, s bár kevés képet őrzött meg a
bombatámadások idején rengő pincékből, a halottak, a
viaszarcú, széttrancsírozott testű holtak látványából,
már nem emlékszik a valami alig-táplálékkal kihúzott
éhességekre, de idegeiben, húsában, valahol mirigyei
álmában jelen van a légvédelmi szirénák vijjogása, a
bombázógépek gyilkos moraja, ágyúk böfögése,
sikoltozások, ordító parancsszavak – mindez bizonyára
egész életén át benne is marad –, okkal követi a világ
iránt még tökéletes bizalommal élő lányok szertelenségeit
gyanakvással. S egyszer csak, lám: kipirul az arca, ő is
harsány kaccantásokkal nevet, a játékban ő lesz a
kezdeményező, még vitatkozik is, meg birkózik velük –
gyerekeknek ötven-egynehány évet maguk alá gyűrni semmiség.
Kezdi azt hinni: valójában nem múlik el soha
semmi. Itt van velünk minden, amit megéltünk. Időnként
felfedve magát, láthatóan az is, ami nem a mi életünkben
történt meg. Semmi és senki nem múlik el, legfeljebb
tényszerű tartalmában a távolság homályába vész, de jelen
van, munkálkodik, parancsokat teljesít, intuíciókat sugall
minden, mi teremtésünk óta megtörtént.
A titokzatos barlang ezen mélységéig
botorkálva egy tágas terem nyílik meg előtte. A termet
rejtett forrású fények világítják meg, oly erővel, mint a
fenti világban egy frissen harsant tavaszi tájat a reggeli
napsugár. A terem boltozatát sófehér cseppkőoszlopok
tartják, s a párkánytól a padlatig körbe csipkés
cseppkőfrízek díszítik: a fények erősek ugyan, felfényezik
a természet-barokk köveket, de nem vakítanak, s rafinált
összjátékukkal elmosnak minden árnyékot. Lehet hosszan,
szájtátva bámulni, de úgy tűnik, innen nincs tovább. Ha
azonban az itt helyénvaló áhítattal, a lelki és testi
izgágaság mindenbe belerondítani képes kényszere nélkül
– ezt meg tudja adni az öregedő corpus – s visszaszerzett
képességünk, a gyermeki szemekkel való látás birtokában
valóban csak bámulunk, valami újabb rezzenő történés
hatására megnyílhat a boltozatos terem vége: már nem súlyos
tömegek félelemkeltő robajával, csak egy olyas halk
suhanással, mint amikor leeresztünk egy csipkefüggönyt.
Mielőtt a rezzenő történésről
beszámolnánk, vizsgált homo sapiensünkről tudnunk kell, hogy
addigi élete során csupáncsak felhabzsolta fajtársai agyában
a szabadság és a szabadosság mámorában született
gondolattömegeket, de – a nyilvánvaló gonoszságok,
ocsmányságok és infantilizmusok gyors félresöprésén,
tehát a megszerzett információk jó felének azonnali
kitörlésén túl – a lehetségességek dzsungelében nem
kívánt machetével a kezében akár mások által is
követhető utat vágni. Megérzései etikájára bízva magát
tulajdonképpen inkább szórakoztatta, mint nyugtalanította a
nyirkos sűrűségben való bóklászás. Amikor valamilyen nagy,
homo sapiensi méretű, még számára is felfogható gondolatra
akadt, képes volt az elismerésre, még ha olykor ette is a
sárga irigység. Ilyennek minősíthető például az
evolúciós elmélet. Logikus és elegáns, példatára
meggyőző, apróbb részleteinek vizsgálata, már csak szakmai
felkészületlenség okából is, mellőzhető, igazságtartalma
a kötelező kétely fenntartása mellett elfogadható. S
történik ezután: a kisebbik leánygyermek – nemiséghez
tartozása itt fontos – három és fél éves korában, miután
óvodába került, és ott meg kellett vívnia élete első, a
csordában élők közt elkerülhetetlen, a rangsorban való
elhelyezkedésének csatáját, egy kettesben eltöltött
délutánon, az egyébként kezes és belátó, melegszívű
természetét félretéve, nyafka, követelőző, szeszélyes
magatartást mutatott be. Vizsgált hősünk tökéletes zavarba
jött – életében fontosságot szerzett nők részéről,
finnyásságának és szerencséjének köszönhetően, alig-alig
tapasztalt effélét –, próbálkozott ezzel-azzal,
ravaszkodott, hízelgett, fenyegetőzött, de csak sértettséget
és újabb kihívásokat kapott vissza, úgyhogy végül is
képtelen volt a kezelésére, és a fentebb elemzett, az
unokához való viszonyhoz való ragaszkodással egyre lejjebb
és lejjebb adta önmagát – már-már olyan megalázó és
kétségbeejtő helyzetbe került, mint szokott romantikus és
realista regényekben a bolondul szerelmes, öregecske, ám
pénzes szerető az élet minden gyönyörében pancsikáló,
káprázatosan ifjú és betörhetetlenül vad kurtizán
csalfaságai által –, s türelme romjain már csak arra
vigyázott, nehogy elfogyjon a cérnája, nehogy vérgőzös
macsóista agresszióval vegyen elégtételt, és elfenekelje a
három és fél éves Isten ajándékát. S miután a
leánygyermek, kiélvezve fölényét, az ölébe mászik,
átöleli a nyakát, belefúrja fejét a vállhajlatába, majd
lazítva az ölelésen, forró, nyirkos kis ajkával még meg is
érintve, azt suttogja a fülébe: „Kicsike Papa… te buta
vagy.” Hősünk erre megdermed, majd hátrahőköl, a gyermek
állát megfogva arcát vaksi szemei gyújtópontjába helyezi,
megpróbálja a kajánka mosoly mögül kiolvasni: honnan tudja
mindezeket? még nemi érettség előtt a legtitkosabb
asszonycseleket? a szerető férfi kiszolgáltatottságáról és
nevetségessé tételének lehetőségeiről honnan tud? A tompa
férfibutaságból ocsúdva hangtalanul ugyan, de végül nagyon
határozottan így kiált fel magában: „Nem! Ilyesmire már
nem képes az Evolúció!”
A gyerekekkel töltött gyermekszívű évek
tanulságai állnak mögötte: a homo sapiens kölykei
születésük pillanatában – esetleg korábban is? –
birtokában vannak az összes képességnek, melyek a fajt
kiváltságos helyzetbe emelik. Már kopaszka, fogatlan, vaksin
hunyorgó, tökéletesen kiszolgáltatott testi megjelenésük
ellenére is öntudattal rendelkező erkölcsi lényként
léteznek. Már a csupán az életösztön egoista parancsait
teljesítő tudatukban is jelen van az emberi és az emberen
túli igazságosság és méltóság ismerete. Hogy egy
élőlény, születése pillanatában, morális motivációval
rendelkezzék, képes-e erre vajon a – ha belegondolunk: nagyon
is mechanikus és gyanúsan célratörő – Evolúció? Az
intelligencia esetleg összerakódhat az ösztönös cselekvések
gyakorlásából, a szerzett előnyök felismerésének tömege
netán tudattá sűrűsödhet, de honnan a fizikai létéhez nem
feltétlenül szükséges morál? És az emberi intelligencia
miért csak a morális alapú érzelmek szabad áramlásában
működik helyesen? Honnan a szeretetigény, melynek sugárzása
nélkül szinte képtelen élni?
S ekkor, ha már eljutottunk a titkok
barlangjának cseppkövekkel díszített termébe, lehullhat a
végében halk surranással a fal, és láthatóvá válik: van
út tovább. Az egyre keskenyebb és meredekebb kürtőn át
eljuthatunk a már fojtogatóan forró mélységbe, a titkok
titkához: az Érintéshez. Mely a homo sapienst, kitudhatatlan
okból, minden élőlény között kiváltságos helyzetbe
emelte. Melynek megtörténtéről már nincs adekvát
tudomásunk, az már az Idő távolságának homályába vész.
Nincs és milliónyi év után se lesz technikánk
rekonstruálásához, de emléke jelen van: minden, egymástól
tökéletesen elzártan fejlődő emberi kultúra alapvetésként
tud róla. Mely megtörténhetett akár úgy is, ahogy azt az
istenadta tehetségében mindnyájunk fölé, kiváltságos
helyzetbe emelt fajtabélink megfestette.
És akkor: haj-haj, szegény homo erectus! Az
Evolúció által nagyvonalúan engedélyezett százezer éveken
át lakta a Földet, gyűjtögette a bogyót, evett csigát,
kisrágcsálókat, ötletesen leütött madárfiakat,
szaporodott, és nyilvánvalóan erőfeszítéseket tett élete
jobbítására, de képtelen volt méltóvá lenni az
Érintésre. És még szegényebb neander-völgyiek! Ők már az
Evolúció protezsáltjaiként, már majdnem! Velük talán csak
annyi hibádzott, hogy az Érintést adományozó nem ismerhette
fel testi megjelenésükben a maga képmását – ez pedig, mint
tudjuk, feltétel. Pedig erősek voltak és okosak: ők már
képesek voltak rá, hogy bunkót szerezve üssenek, változatos
torokhangokkal kommunikáljanak, hogy nyomorult testük
védelmére valamely éles kődarabbal levakargassák a zsíros
nyákot egy kecskebőrről – idővel talán képesek lettek
volna valaminő konvergenciaprogramot is fabrikálni –, de nem
kaphatták meg a kegyet, hogy az ösztönök diktálta,
kegyetlenül következetes állati létből a mindenségben
kivételezett helyzetet szerezzenek. Nem kapták meg a kegyet,
hogy lelkiismeretük legyen, ami majd megkínozza, megalázza,
megszégyeníti, megfeszíti őket, ami majd megtanítja a
szeretetre, örök reményre sarkallja, és az Érintést
adományozó keresésére buzdítja. Szegény, szegény
neander-völgyiek! Megtehettek bármit, hiszen mindegy, végül
mindegy, mivel telik el egy erkölcs nélküli lény élete.
Sokan vannak ám, akik tudják, miről
beszélek.
S ha megértettük, hogy minden emberi lény
születésével – vagy talán még előbb? – magában
hordozza az Érintés általi erkölcsi motivációt, akkor
egyszerű magyarázatot kapunk arra, miért maradnak a kollektív
emlékezetben – kishitűek számára talán rejtélyes módon
– a hatalmuk csúcsán, fizetett hozsannázók serege által
körbenyalt gyilkosok gyilkosok, a hazugok hazugok, a pribékek
pribékek, a hazaárulók hazaárulók, az ordas- és
görénylelkek ordasok és görények. Maradnak nem
hetedíziglen, de örökkön-örökké.
Ha ezeket a bugyiban táncolók, a
lakájalkatúak, a majdnem zseniálisak, a dél-amerikai
vonzalmú felvarrt arcúak, a közméltóságos pojácák is
tudnák!
Futtatóik valószínűleg sejtik.
Vizsgált homo sapiensünk, hogy
megkopottságában és öregség-álarcában kiválóan
vegyülhet a csorda arctalan tömegének semmi-szabadságában, a
parancsmegtagadóknak kijáró, titkos kiválasztottak
jelentőségekkel pazarul kirakott életét éli. Korának minden
lehetséges színpompával sulykolt parancsait megtagadva nem
kívánja bármi áron, akár gyerekek éheztetésével is
bankszámláját hizlalni, nem kíván fajtársain mocskos
trükkökkel uralgani, a magánytól reszketve naphosszat
mobiltelefonján lógni, nem érez késztetést rá, hogy testét
rengő zsírpárnákkal, mütyürökkel és tetovált
rajzolatokkal ékesítse, hogy nemi identitását kalandnak
nevezett gyomorforgatásokkal felrúgja, így hát az Idő
szorításából amúgy is kilépett, a csodák liberalizmusán
felhízott tudata időnként ajándékokkal lepi meg.
Ajándékait hosszú időn át cipeli magával, nárcisztikus
odaadással dédelgeti őket, majd az újaknak helyet csinálva
rejtett helyekre dugdossa. Nagy részüket maga sem találja meg
többé. Mosolyog ezen. De néhány később mégiscsak
előkerül.
Ó, azok a szegény neander-völgyiek! De
legalább annyi kegyelemben részesültek, hogy kevés nyomot
hagyva örökre eltűnhettek, és nem kellett elszenvedniük a
kiváltságot szerzett homo sapiensnek a vele együtt élő
állatvilággal szembeni, alig valamennyi erkölcsöt tartalmazó
bánásmódját.
Máskor meg: a világ zajától elvonult, szent
életűnek mondott remeték, kik csak silányan táplálták a
testet, és csak a madarakkal társalogtak, ők bizonyára
képesek voltak túlnézni esendő mivoltukon. Mikor
hajnalonként megébredtek, egy agyagkorsóban tárolt vízzel
megmosták az arcukat és a kezüket, kiöblítették szájukból
az álmok csalóka ízét, ujjuk begyével meggereblyézték
szakállukat, és kiültek sziklába vájt barlangjuk peremére,
hogy a föld porától megközelíthetetlen magasságból
megszemléljék a tízezredik napfölkeltét, olyankor bizonyára
megnyílott számukra egy emberi hiúságon, nyomorúságon,
állatvégzetű halálon túli világ. Érezték
féregtestükben, s ameddig csak szemük ellátott a magasból,
de azon is túl, a mindenségig hatoló Érintés jelenlétét.
Az út azonban, amelyen idáig eljutottak, hibás volt:
közelükben nem lehettek gyerekek. Szemléletük és
életmódjuk nem tette lehetővé, hogy ott legyenek: nem
nézhettek az örök élet derűjét és boldogságosságát
árasztó tiszta szemecskékbe. Nekik, nyomorultaknak, maradt
csak a maguk kreálta, szigorú és számonkérő Isten.