![]() |
Molnár György
"Mert él"
Száz esztendeje született
Gelléri Andor Endre
Mikes Lajos, az Est-lapok irodalmi
vezetője így fogadta a még középiskolás Gelléri Andor
Endrét, amint az első írását átfutotta: "Az Isten
küldött hozzám valakit, s most megvizsgálom az isteni
küldött angyalszárnyait."
Azután egy Móricz-novellát nyomott a fiú
kezébe, aki lelkesen habzsolta a sorokat, s mielőtt
befejezhette volna az olvasást, Mikes máris rákérdezett:
"– Miért tetszik ez magának?
– Mert él – felelt Gelléri.
– Bővebben – unszolta Mikes.
– Mert ennél – mondta – a szóval
együtt születik az élet is."
Akárcsak Gellérinél, fűzhetjük hozzá,
mert minden sora él. Ma is.
Néhány esztendeje a kiváló rádiós
rendezővel-dramaturggal, Dániel Ferenccel írtunk egy
forgatókönyvet a szerző befejezetlen regényéből, utolsó
írásából, az Egy önérzet történetéből. A
filmből sajnos ez ideig nem lett semmi, de nincs hét, hogy ne
gondolnék meg nem valósult álmunkra. (A Vörös Vurstli
című filmemet is elsirattuk a nyolcvanas évek közepén egy
folyóiratban, amely közölte a forgatókönyvet. Azután
öt-hat esztendővel később csak megvalósult...)
Számomra mindig fontos volt az irodalmi mű,
amelynek alapján filmjeimet készítettem. Talán túlzó, de
igen szép elismerés ért egy jeles esztétától, aki szerint
munkáimon tanítani lehetne, hogyan világítja meg egymást
kölcsönösen két művészet: a szépirodalom és a film.
(Holott persze nagyon más a mozgókép és az irodalom
esztétikája.) Bizonyos, hogy gyermekkorom óta a magyar
irodalom jó barátja vagyok. Készítettem, készítek filmet,
tévéfilmet többek között Csáth Géza, Kosztolányi Dezső,
Füst Milán, de Esterházy Péter, Bereményi Géza, Nagy
András, Békés Pál, Spiró György, Tar Sándor műveiből is.
Természetesen ezek nem csupán az ő történeteik, ez enyémek
is, afféle "álorcás" mesék, elbújok mögéjük, s úgy
beszélek a magam életéről, hogy talán hozzájuk sem vagyok
hűtlen.
Gelléri Andor Endre... Amikor
elpusztították, fiatalabb volt, mint én ma vagyok. Napjainkban
fiatal magyar íróként tartanák számon. Sokan, akik a hajdani
magyar irodalom színe-javához tartoztak, hasonló sorsra
jutottak. Költészetünk egyik legnagyobbja, Radnóti, az újra
és újra felfedezett s ma az európai könyvsikerlistákon
szereplő Szerb Antal, de akár a már akkor sem ifjú Szomory
meg még oly sokan... Megdöbbentő, ám tény, Gelléri Andor
Endre ma nem tartozik az ismert klasszikusok körébe.
A remekművek sohasem veszítenek
aktualitásukból. Az ember évezredek óta nem változik, nem
okul sem a múlt, sem a maga, sem mások hibáiból (ez az
emberiség szerencsétlensége, de a művészet szerencséje), s
ugyanazokkal a gondokkal küszködnek Aiszkhülosz, Shakespeare
vagy akár Gorkij hősei, mint a ma embere.
A "tündéri realista" Gelléri (egyesek
szerint Kosztolányitól, mások szerint Móricztól származik
az elnevezés) a lét alapvető kérdéseit járja körül. Bár
mesél, s a szava édes, mondatai elbűvölők, még sincs
menekvés: életről, halálról, boldogságról,
boldogtalanságról, szenvedésről, szenvedélyről: a sorsról
van szó, megkerülhetetlenül, mint az antik eposzokban.
Történetei mindig a szegény emberekről
szólnak...
"Szegény": nem csak "az a szegény, aki
a legszegényebb". Szegény lehet a gazdag is, ha beteg, ha
szerencsétlen, ha elhagyták, ha kilátástalan az élete...
Lenyűgöző empátiával vizsgálta hősei életét, de magára
is tudott kívülről tekinteni.
(Részlet a forgatókönyvből)
Egy kirakat tükrében nézegeti magát
Endre, majd elfordul.
Lehajtott fejjel halad tovább, de egy
tócsa tükörképében ismét magát látja viszont.
Endre (csak hang): Se a
testemet, se az arcomat nem szerettem viszontlátni. Ha valahogy
szembekerül velem lomhán mozgó alakom, gyorsan elkapom a
fejem. Éveken át diszkoszt dobáltam, de hol volt az erőnek ez
a jelképe a hajlott háttal, lógó fejjel bandukoló, kimerült
lépésű emberből? Az egyik vállam alacsonyabb; s az egész
kinézés nem mutat semmit. Hát még az arcom! Az én arcom
milyen kínosan hatott rám! Kövérkés, pufók, pirospozsgás,
vastagon csillogó szemüveggel! E mögött az arc mögött
ülnének álomszép gondolatok? Csupa, de csupa hamisság
kívül és belül az egész ember! Csupa erőszak, hogy kiemelje
magát az igazi énjéből, amely semmitmondó és
jelentéktelen.
Gelléri, bár belül gazdag, de csak
szegény ember volt, olykor zsilettpengeügynök, máskor
kelmefestő vagy hivatalnok, és igen sokszor munkanélküli. Egy
érettségizett munkanélküli, oly korban, amikor csupán a
lakosság egy százaléka érettségizett. (Pontosabban a
Felsőipariskola fém szakosztályát végezte el, amely szerint:
"Jelen végbizonyítvány katonai szempontból egyenlő
értékű bármely érettségivel." Tíz év elteltével
mérnök lehetett volna – apja álmai szerint.)
Mi is ismerjük ezeket a "szegényeket",
akik körülöttünk élnek, s olykor-olykor mi magunk is azok
vagyunk. Akik nem a média, a közfigyelem, de még csak (talán
Tar Sándor alakjai kivételével) nem is az irodalom szereplői
már. Pedig a Szállítóknál, a Szövőlegény
hősei, a Kulcs lakatosa, a Birkózó mészárosok
velünk, köztünk élnek. A bányatónál robotoló, a
sorsjegyben jobb sorsot remélő Szregorának és a
"kisfőnök" Vargyú kegyetlenségének nem vagyunk-e nap
mint nap tanúi és elszenvedői?
Nagyon is filmre valók, nagyon is maiak ezek a
sorsok, jellemek, életérzések. (Bár napjainkban e honban
nemigen készülnek, készülhetnek efféle mozgóképek.)
Talán csak a "jók" tűntek el. Vagy tán
elrejtőztek? Létezik ma még olyan üzletvezetőnő, mint a
"Főnix" Nagymosodában, akitől a szerelmetes ifjú
háromnapi szabadságot kap, hogy lelki kínjait enyhítse, és
ráadásként még anyagi segítséget is ad neki? Van ma olyan
gyáriparos, "multi" elnök-vezérigazgató, mint az Egy
önérzet törtenetében a textilbirodalom feje? Amint
megtudja, hogy alkalmazottja ismert és elismert író, így
szól hozzá: "Az isten megáldotta munkámat, már van annyim,
hogy egy ilyen tehetséges embert támogassak... Miért nem
szóltál nekem arról, hogy te egy királyfi vagy... Magára
bízom. Keressen a lányomnak olvasni való könyveket. Menjen el
kiállításokra, és nézzen nekem szobrokat, képeket. Kell
háromszáz pengő?"
Kisiskolás koromban, úgy rémlik, mint
proletár írót próbálták bemutatni, "felmutatni".
Csekély sikerrel.
József Attila rövid
"mozgalmár"-korszakában egyszer egy egész éjszakán át
próbálta az általa akkor preferált ideológiának megnyerni.
Egész éjszaka ott ült az ifjú Gellérinél, szülei
lakásában. Szegény Andor Endre próbált vele legalább
elvileg egyetérteni, de nem ment. Így emlékezett: "Attila
aktatáskájából elővett egy folyóiratot. A folyóiratnak
nemcsak a belseje, hanem a külső fedele is piros volt.
Csodálom, hogy a betűk nem voltak ebben a folyóiratban
pirossal nyomva. – Ez fontosabb, mint minden más művem... –
Már hajnalodott, amikor még mindig magyarázta nekem azt, amit
a cikke nem tudott eléggé megmagyarázni... De Attilát, e
dialektikus hajnal után, óvatosan elkerültem... s maradtam,
aki voltam: minden tudományos alapot nélkülöző író."
A Tőkét olvasgatta Marxtól, de a
magyar fordítás silánysága taszította, azután a német
eredetivel próbálkozott, hiába. Meglehetősen idegen volt
tőle minden ideológia. Mennyire érthető ez ma, egy –
hál’ istennek – ideológiamentes korban.
Így írt erről: "Ha hitem lenne! –
üvöltött a szívem. Ha hinnék abban, hogy csak a jobb oldali
közlekedés váltja meg a világot. Ha hinnék abban, mint egyik
írótársam, hogy a biciklisták mind gonosz emberek, mert
direkt rámásznak az emberre, s ezért egy egész regényt ír
majd ellenük! Ha hinnék a szocdem pártban, a királyságban, a
köztársaságban, a kormányzóságban!
De én, sajnos, csak az eleven mesében hittem,
abban a mesében, ami él."
Az ismerős tájak... Valami téves
felfogás szerint ha honszeretetről esik szó, valahogy mindig
valami kis falu tűnik fel sokaknak, a romlatlan vidék,
bukolikus csomagolásban, vagy Erdély, a Felvidék. Pedig
Budapestet is lehet szeretni. Az én családom vagy százötven
esztendeje a Terézvárosban él, ismerem a házakat, a tereket,
utcákat, e sok-sok helyszín a családi legendárium része. (Szülőfalum
Budapest – volt Molnár Ferenc egyik kötetének címe,
bár Gelléri nem túlzottan kedvelte őt.)
Gelléri "faluja" Óbuda volt, s a tágabb
"táj" a Terézváros, a belső Pest, a Ludovikától a
Margit hídig. Nemcsak külföldön, de vidéken is, ha csak
elhagyta a főváros határát, már gyötörte a honvágy.
Nyomaiban ma is "élnek" Budapesten a
hajdani kocsmák, újraélednek részben a hajdani kávéházak,
a Sas utcában ma újra ott élnek az ifjú hivatalnokok, akik
idétlen öltönyeikben kezdik stréber pályájukat, s
diákéveiket alig befejezve visszakerülnek újból a
"nebulók" közé. "Mert azok voltak ezek mind-mind...
diákok, tanulók, spiclik és besúgók és törtetők, és
bizony nagyképűek is. Jellemző, hogy a cégnél, amikor a
könyvelési osztály igazgatója keresztény hitre tért át, a
másik könyvelő is azonnal keresztvíz alá tartotta a
fejét..."
A Király utcában – persze más
öltözékben, de nem más "jelmezben" – most is ott él
Taube Jenő, a tulaj, a lázadó Tir, Rusz, a régi és Novák,
az új mosómester. És Angelov, akivel elvált szülei nem
törődnek, a lányok nem szeretik, iskoláit be nem fejezte,
albérletről albérletre tengeti életét, munkája bizonytalan
– nem futunk össze vele nap mint nap? Vagy az öregedő,
kényszeres humorú, nagy dumájú rádióügynökkel, akit
annyiszor, de annyiszor kidobnak, pedig ő is csak élni akar?
(Gondoljunk e helyt a jó kedélyű, "egyenszöveget nyomó",
telefonos ügynökökre is.) És Ilcsi néni, mai szóval a
"luxusprosti", akit utolér a gyógyíthatatlan kór?
Igen, a prostituáltak sem voltak idegenek
számára. Más szemszögből szemlélte és ábrázolta ezt a
világot, mint ezt napjainkban teszik a "divatos",
"leleplező", ám felületes művekben. Az együttérzés, a
szánalom, olykor némi udvarias tisztelet is jellemzi e körből
íródott témáit.
Persze hajdanában a magyar irodalom jelesei
közül sokan látogatták e "műintézeteket". (Lehet, hogy
ma is, csak nem írnak róla?) Krúdytól Hunyady Sándorig sokan
bemutatták a "kéjhölgyeket", s a már nős Kosztolányi
(más források szerint Füst Milán) is biztatta az efféle
kalandokra az ifjú írót. "Röviden és szuggesztíven
megátkozta a házasság intézményét, aztán fehér sálját a
nyaka köré csavarintva még ezt mondta: – Ott vannak a
szerelem papnői, az aranyosak!... S az idő, a szabad idő
egészen a magáé. Ne menjen üvegkalitkába kanárinak, még ha
zokogva hívják is. Maradjon csak az ágak között az
azúrban."
Kosztolányi, Szabó Lőrinc, Gellért Oszkár,
Fodor József, Gelléri Andor Endre... hányféle életút és
nézet... és mind érintkeztek egymással, olvasták egymás
műveit. Az Est Hármaskönyveiben vagy a Nyugatban békésen
elfértek oly sokan. (No, itt nincs analógia a jelennel.) A
Nyugat 25 éves jubileumán, a Zeneakadémián, ahol Móricz és
Babits elnökölt, sokan tapsoltak Gelléri Andor Endrének,
akinek nem tellett frakkra (vagy nem akart kölcsönözni), s
egyedül ő csupán egy egyszerű szürke öltönyben látott a
felolvasáshoz.
Nyugat, az Est-lapok, Mikes szerkesztő úr
atyai jó barátsága, a Baumgarten-díj, novelláskötetek, egy
regény, meg állások és állásnélküliség, írás, írni
akarás, gyötrelem az írással, szerelem, a szerelem akarása,
gyötrelem a szerelemmel... – így teltek napjai.
Gelléri Andor Endre sorait, történeteit
át-átszövi az igen erőteljes erotika. Mintha nem is
hetven–nyolcvan évvel ezelőtt íródtak volna sorai, hanem
ma. Írói bátorsága, következetessége a szexualitás
megfogalmazásában napjaink forradalminak ható
gondolkodásmódját idézi fel.
(Részlet a forgatókönyvből)
Endre (csak hang): Hát szerettem
és étkeztem. Folyton faltam valamit, folyton bementem a
büfékbe, hogy Újházy-leves után jó bablevest kanalazzak be
és friss réteseket. Tunyán elnyúltam a büfék étkezőpadja
mellett; ha úgy éreztem, hogy most aztán nincs több
gondolatom, s kielégült vagyok egészen, hirtelen sírás
kezdte el kaparni a torkom... mi tűnt el belőlem, hova illant a
gőz, hova foszlott a lángom? Mert mit ér az utcanők
dicsérete, akik megsúgták egymásnak, hogy mi mindent tudok,
még őket is szerelemre tudom deríteni, amikor hazugsággal
tápláltam a szerkesztőimet.
S már rájöttem arra, hogy tébolyító
szexualitásom se más: mint remekműre törés az asszonyoknál.
Hogy ájultak legyenek velem és túlontúl boldogok! És látni
kezdtem: mindig csak a testet adtam mindegyiknek, folyton hússal
etettem őket, egy percig se gondolva arra, hogy lelkük is van,
szabadságvágyuk is van, és jogaik is vannak! Zsarnokuk voltam,
aki a maga elképzelése szerint a lehető legjobbat adtam nekik,
pedig nekik már másra volt szükségük. Egy titkos kis
találkára, ahol csak néhány szó esik és máris sietni kell,
"mert a mama várja". Elfelejtettem, hogy minden nő örökre
szűz marad egy kicsit, és ezt a vágyát ápolni, szeretni és
dédelgetni kell!
Művészet és szexualitás. Szerb Antal
még huszonévesen is kamaszkori problémákkal küszködik;
moralizál, értelmez – így izgalmas az életműve. Gelléri
Andor Endre már kiskamasz korában férfiként él. Alkotói
sorsa pedig, ebben az értelemben, Chaplinéhoz hasonlatos.
Charlie, akit több feleséggel és sok gyermekkel áldott meg az
ég, amikor nagy filmjeit készítette, hónapokig, olykor
évekig nem érintkezett szerelmeivel. Minden energiáját az
alkotás kötötte le, vagy azt akarta, hogy az kösse le. S
Gelléri, amikor nem volt képes a maga számára kijelölt
szinten alkotni, hát megfordította e tételt s gyakorlatot.
"Mert mi a csudát csinálhattam volna azzal a pokoli
nyugtalansággal, amely írásra sürgetett, de írni mégsem
tudtam?... Hát szerettem és étkeztem..."
Egy magyar író, aki igazából csak magyarul
tudott. És mennyire szerette, tudta, mesésen "használta" a
magyar nyelvet! Ebben nevelődött, meg a mesterségek
dicséretében. Apja hétköznapi ember volt, minden ide
kötötte.
(Részlet a forgatókönyvből)
Apa: Hja, az itatóst könnyebb
kiegyengetni, fiatalúr, mint a hatos lemezt? Ugyé? A faléniát
könnyebb emelgetni, mint a vasléniánkat? De mire jutsz ezzel a
szörnyű nagy hivataloddal? Mi az, ami megkülönbözteti egyik
hólyagot a másiktól? Semmi! De nem úgy van ez minálunk. A
jó iparos az sohase pótolható. Annak kezet csókolnak, azt
tartják a mesterek is, ha az ingüket viszik a zálogba, hogy
odaadhassák a heti bérét. Lettél volna egy jó
szerszámkészítő! Nősültél volna meg, s ne hozott volna
mást a házhoz az asszony, mint egy excenterprést.
Gelléri sokat küzdött apja
szeretetéért, elismeréséért. Így írt róla: "Hatalmas
kobakú ember; szőke, vastag bajszú, mint Arany János.
Szenvedélyes antiszemita, zsidó létére; gyűlöli a
szocialistákat és a kommunistákat. Hosszúnapon szalonnát
eszik és cigarettázik. És csak az első szívroham után megy
– meggyávulva – a templomba."
De hiába a magyarság magától értetődő
vállalása, hiába osztozik a család a szegény emberek
sorsában, hiába a testi erő (Gelléri kiváló sportoló
volt), hiába a kispolgári, olykor nyomorúságot megélő
iparoscsalád hétköznapi élete. Ő sem volt eléggé magyar
sokaknak.
A turulista ifjak a Technológiát is
felkeresték, s a kamasz Gelléritől még a művész rajztanár
is elfordult. "És vertek, vertek engem, az atlétát, le
egészen a lépcső aljáig, ahol feleszméltem, és egy
kidobott, öreg rajzszéket ragadtam meg. S ezt forgattam magam
körül, zúgva és halálraszántan, és rettentő kezemtől és
zúgó székemtől elijedve, már a kapunál voltam, már
eldobtam a fegyveremet, hogy az utcára jutva eltűnjek, amikor
jobb kéz felől hirtelen odalépett hozzám még egy rejtőző
turulista.
– Te büdös zsidó – mondta nekem hidegen,
indulat nélkül, és mint akinek ez a parancsa, harag, indulat
nélkül még egyszer az arcomba csapott. S amikor én
szembefordultan vele, hogy öklömmel az ő arcába vágjak,
hirtelen kés villant meg. Ez egy másik turulista volt, a hátam
felől, aki ugyancsak harag és felindultság nélkül igyekezett
engem hátba szúrni. De valahogy elugrottam a szúrás elől, s
így csak új felöltőm anyagát hasította ketté támadóm.
S mentem, hátul sliccet kapott köpenyemmel
és égő arcommal, csak mentem, és halálra vágytam, mentem a
Duna felé, hogy beleugorjak és megöljem magam."
Gyerekkorában, de még szerelmében is
meghatározza életét a hol lappangó, hol nyílt és brutális
antiszemitizmus, amely ép ésszel megmagyarázhatatlan, és ma
is oly gyakran üti fel a fejét újra meg újra.
Vera, a hozzá hasonlóan szegény varrólány,
aki után évekig futott, vallásos katolikus családban élt.
"Miért ne szerethetném őt annyira és ő
engem, hogy egy életre és mindörökre egymásé legyünk? Mert
ő néhány nappal később tartja a bűvös karácsonyt, mint
én? Hiszen mindig feleslegesnek és dacosnak éreztem én a
zsidók karácsonyát: a chanukát. Minek lobognak itt ezek a
gyertyák estéről estére, amikor a keresztények
meggyújtották a magukét a zöld, illatos fenyőfákon? S minek
rágcsáljuk mi a furcsa pászkát, amikor a keresztények
illatos fecskendőkkel és színes tojásokkal és jó
bárányhússal már megünnepelték a maguk húsvétját?"
"Én csak így s ennyiben láttam a
különbséget két ember között. S kicsit vágyódtam is a
keresztény vallás után, mert szép és muzsikával telt volt a
templomuk. S átkoztam eleget azt a rabbi zsinatot, ahol a
szakállas urak elvetették némely ifjabb rabbik indítványát,
hogy a zsidók vegyék be a tündéri Jézust a testamentumukba,
de az öreg rabbik azt mondták: Nem!... s amit az idősebb mond
a zsidó családban, az sokat számít."
"S lám, vad kedvem támadt arra, hogy
megszeressem, és nőül vegyem ezt a hegyes orrú kisasszonyt.
Mély kedvem támadt, még ha szét is repednek nálunk otthon az
összes székek és asztalok!"
(Részlet a forgatókönyvből)
Endre otthonában.
Szédereste, az asztal illőn megterítve.
Endre (csak hang): Milyen kínos
története van az első csókunknak. Mi, otthon a (zsidó)
húsvétot tartjuk. Anyám rajongása az isten és hite iránt
még az apámat is rábírja arra, hogy ne egyen kenyeret. Én
közömbösen viselem el az áldozatot, de az öregem szinte
szakadatlanul rosszkedvű. Semmit se szeret jobban a kenyérnél,
s olyan dühösen néz étkezések alatt az anyámra, hogy az
többször is elkezd prédikálni az Isten és a régi szokások
iránti köteles alázatról.
Apa: Elég, elég!
Anya: Hát akkor egyél csak kenyeret.
Apa (kiabál): Nem eszem! (Felugrik
és elrohan.)
Anya: Te sem vagy különb.
Endre: Én? Miért?
Anya: Te se a hitedért mondsz le a
kenyérről. Csak csinálod, anélkül, hogy tudnád, mi a
jelentősége. De éltél volna te egyszer Egyiptomban!
Törődnétek ti ketten egyszer is azzal, ami volt. S arra
gondolnátok, hogy itt is lehet egyszer Egyiptom.
A Kiscelli kastély aljában üldögél
Endre és Vera. Este van.
Vera: Fáradt vagyok.
Vera Endre vállának dől, majd kinyitja a
tasakját, és papírból szalonnás kenyeret vesz elő.
Vera: Még az uzsonnám se ettem meg.
Maga nem éhes?
Endre: Már vacsoráztam.
Vera: No egyen egy kicsit.
Endre: Nem tudnám lenyelni.
Vera: Miért?
Endre: Csak.
Vera kezdi visszacsomagolni a szalonnás
kenyerét.
Endre: Nagyon kérem, egyen.
Vera: Nem.
Endre: Miért?
Vera: Csak!
Endre tűnődni kezd, majd lassan mégiscsak
harapni kezdi a kenyeret.
Endre (csak hang): Igen, már
nyilván eszébe jutott az, hogy nekünk húsvétunk van; igen,
már tudomásul vette egész bizonyossággal azt, hogy én
mégiscsak zsidó vagyok... S most mi lesz? Mi történik majd?
Mert nem akarom őt elveszíteni soha, de soha! Már megennék
egy nagy cipót, egy kiló szalonnát, ez nem lehet bűn, ha az
embert a kedvese kéri erre. S most mondom neki először:
Endre: Szeretlek, igazán nagyon
szeretlek.
Vera bólogat, aztán felkapja a fejét, és
izzó nevetéssel kérdi:
Vera: Hát ez nem bűn?
Vera szája Endre szája közelében van,
és megcsókolja, megharapja a lány ajkát, mintha kenyér és
szalonna lenne, mintha mégiscsak többre tartaná őt, mint
anyja babonás, régi tilalmát.
Harangozás indul a távolból. Szinte
szüntelenül kongatnak. Esztelenül és el nem szakadva egymás
szájáról folyvást csak csókolják egymást. Endre szája
nemcsak lázzal, hanem kenyér- és szalonnamaradékkal is telt
lett. Hiszen Vera fogait is csókolja, mintha cukorból
lennének.
Endre (csak hang): Eddig ezen az
ünnepünkön sohase ettem kenyeret, most csókkal keverten,
titkosan rágcsáltam el a morzsákat, amelyhez szalonnaíz is
tapadt.
Tántorogva állnak fel. S egymásba
kapaszkodva, nagyokat botlogva a völgyi úton megindulnak
hazafelé.
Az út aljánál levő városi kútnál Vera
megáll. Zsebkendőt terít Endre térde alá, majd a csöpögő
vízből keresztet hint rá. Ájtatosan és kábultan tűri Endre
ezt a szertartást. S mint igaz keresztény áll fel, hogy utána
élete legmélyebb csókjával ölelje magához kedvesét.
S andalogva, részegen, de karonfogva,
semmit se törődve a világgal, így mennek haza.
Endrét otthonában azonban vak félelem
fogja el.
Vége van a Pészachnak. A kialvó ünnepi
gyertyák alatt síró anyját találja egyedül.
Endre: Hol a papa?
Anya: A szeretőjénél.
Az anya Endre felé nyújtja a karját.
Szájon akarja csókolni, de a fiú elfordítja a fejét, mert az
szalonnás és kenyeres.
Hiábavaló volt az igyekezet, hiába élt
úgy, mint bárki más "magyar", megehetett akár két adag
borjúpörköltet, rengeteg kalocsai paprikával, megihatott
akár három liter bort, s elszívhatott egy éjszaka alatt vagy
száz cigarettát, s lehetett bármilyen izmos, erős, s hiába
nem volt benne semmi "zsidósnak" vélt tulajdonság. Vera
társasága, a vidéki "magyarság" számára csak az volt,
akinek irracionális előítéleteik szerint gondolták. (Talán
csak azért nem páholták el, szúrták le, mert kiderült, hogy
pesti író. "Hja, egyszóval művész. Az más. Az még
szívhat itt egy picike levegőt.")
Azután – olvashatjuk az Egy önérzet
történetében – Vera, levélben, így zárja le az évek
óta tartó szerelmi történetet: "Kedves Uram! Kérem,
küldje viszsza a leveleimet. Itt küldöm azt az arany
keresztet, amit adott. Mindig gondolkoztam azon, hogy miért nem
tudom magát igazán szeretni. Azért, mert zsidó. Vera."
A fenti történet, fájdalom, ma is
megeshetne. "A »zsidókérdés« – így, ebben a
fogalmazásban – ma éppúgy kreált, gonoszul manipulált,
mint hatvan vagy nyolcvan vagy százhatvan esztendeje..." –
írja Levendel Júlia.
Gellérit az irodalom befogadta, s ez így van
rendjén. Az igazi művészetben nem számít életkor,
származás, nemi identitás, egészség vagy betegség, családi
állapot, csupán a tehetség. S ha sok minden nem adatott is meg
az író számára, ez utóbbiból kapott bőven. De a
társadalom nemigen állt mellé. Egy magas rangú katonatiszt,
rajongó olvasója felhívta telefonon, amikor néhány hétig
otthon tartózkodott végső útja előtt. Így
"bátorította": "Szabadok vagyunk, de hol? Ha egyedül
üldögélünk és merengünk; ha alszunk és álmodunk...
Bevallom, most civilben vagyok. S nem hazulról beszélek, hanem
egy nyilvános állomásról. Bevallom, ha rajtam lenne az
uniformis, képtelen lennék arra, hogy így beszéljek
önnel..." – azután letette a kagylót.
(Részlet a forgatókönyvből)
A családos Endre lakása.
Idill. Endre most otthon van.
A konyhában a felesége tesz-vesz.
Kisfia pityereg, Endre grimaszol neki, mire
a kicsi kacagni kezd. A fiúcskánál kissé idősebb leánykája
a fürdőszobában játszik. A fürdőkádban egy hal úszik.
Endre lánya kenyérrel etetgeti.
Endre (csak hang): Reggelenként
még friss vizet is kap. Ilyenkor a vízcsobogástól a kád
falához lapul; így lapulok én is a falhoz, ha meglátom a
Gestapo embereit. S amikor a feleségem kimondja, hogy még ma
leöli a halat, keserű lesz a szívem, az ablakhoz megyek, és
könnyes szemmel nézem gyermekkorom szép mezőit, a virágfejű
fákat s a nedves gomolyokkal borított óbudai hegyeket.
Még úszik a hal; még én is élek
hitvesemmel, két gyermekemmel, özvegy anyámmal. Nyomorok,
kínok, rettentő betegségek után szerény, de boldogító
vágyaink is voltak. Mulatni a gyerekekkel egy csendes kerti
házban; s írni, folyton csak írni... ezt kívántam én.
Ne bántsátok azt a halat a kádban! Ne
öljétek le! Vigyétek a szabad Dunához, hadd meneküljön.
Abbahagyom az írást, hogy felfussak, papírba csavarjam ezt a
szimbolikus rabunkat, s a vízbe ejtsem: meneküljön, ahogy én
szeretnék menekülni. Már darabokra szeletelve találom;
fehéres húsán rózsaszín patakokban folydogál a vér. S
lenyakazott fejéből jeges, holt szemek merednek rám.
Nem hallgatott Kosztolányira (vagy Füst
Milánra?), lett felesége és gyerekei, s jobban szerette őket,
jobban bánt velük, mint ővele az apja, aki bizonyára jót
akart szintén, a maga módján.
Tehát Gelléri Andor Endre nem akart sokat
(vagy nagyon sokat akart?), nem akart mást, mint szerető
családja körében élni, mint oly sok hétköznapi ember. S ez
neki sem adatott meg, mint oly sokaknak a huszadik században,
Magyarországon.
(Részlet a forgatókönyvből)
Hajnal van. Mindenki alszik, csak Endre van
ébren.
Kisfia rácsos ágyban alszik, kislányának
apró kezecskéje a földre lóg, felesége a dupla ágyban
forgolódik.
Borotválkozik Endre, úgy, ahogy fiatal
korában láttuk.
Endre a lakásban szedi össze a holmiját.
Hátizsákjába pakol, az ablakhoz megy, arca tükröződik az
üvegen. Kifelé bámul. A távoli bányatónál a víz
fodrozódik, talán valami úszik is amott. Endre végül
felteszi a zsákot a vállára.
Endre: Tavaszt vártam; a
költők, a szabadság tavaszát. Munkatáboraink történetét
akartam megírni; a megbékélt vándor hangján, aki
elbeszélése közben gyermekei fején tartja fáradt kezét. Azt
hittem, hogy új emberségben, önmagam igazi hivatásában
bízva, napról napra, prousti módon minden emlék árnyát
lerajzolhatom. S vallomásaim végén nemcsak az igazság
örömét adhatom, hanem megtisztulva a tétova múlttól csak
annak élek, amiért születtem: a teremtésnek.
A tavasz nem jött el... A munkatábor
után koncentrációs tábor következett. Még megérte a tábor
felszabadítását, de a betegség legyőzte. Egy amerikai
katonai kórházban halt meg. Száz éve, márciusban
született... akárcsak az apám, egy évvel korábban.