![]() |
Jókai Anna
A lét elviselhetetlen
szürkesége
A száz éve született
Gelléri Andor Endréről
Századik születésnapját ünnepeljük a
költő alkatú írónak, aki fizikaiságában a negyven évet
sem élte meg; aki örök készülődésben izzott, s alig jutott
tudatára annak, hogy ez a készülődés és ennek írásbeli
dokumentuma voltaképpen magát az életművet jelenti.
Személyisége elválaszthatatlanul keveredett figurái sorsába,
helyzetei önnön keserves tapasztalatain nyugodtak – ha ez a
szó, hogy "nyugalom", működésével kapcsolatban
egyáltalán használható.
Gelléri Andor Endre eszmélése percétől
lázadó, vibráló embertünemény – de a lázadás szelídebb
formáját választja: nem lesz agitátor, nem ragad
kaszát-kapát, hogy a kiszolgáltatottak harcát megvívja.
Álomba menekül – úgy, hogy ez az álomvilág a durva
realitás anyagát is felhasználja, mintegy azt dolgozza át, s
bár káprázatossá színezi a történések nyomorúságos
dolgait, a megképzett álomkép sem pihentet, nem kecsegtet
hepienddel; a tragikum, a sorsba-rögzítettség a tudat alatti
(vagy inkább tudat feletti) képzeletszférába is behatol.
Kundera "a lét elviselhetetlen
könnyűségével" szembesít; a mi Gellérinket a lét
elviselhetetlen szürkesége nyomasztja. Budapesten, a
Garay utcában, sötét és dohos házban születni, szegényen,
és nagy terveket dédelgetni – eleve a feldúsított fantázia
birodalmába hajtja. A hasonló indíttatású József Attilát
zsenialitása emeli ki a sivár környezetből, s persze
zsenialitása is – meghasonlásba fordítva az elmét –
pusztítja el. Gelléri nem zseni, de eredeti tehetség. Élete
csendes fogyásban csordogál, korai halálába a gonoszság
besegít: a munkaszolgálat, a szörnyű Mauthausen, a betegség,
a tífusz. Ami a világból neki jutott, behatárolt volt. A
vesztesek, a kétkeziek, a szenvedők és betegek világa. Nem
tágult ez a határ, csak amit körülölelt, annak a méretei
– mélységben és magasságban – bővültek. Szakadatlan
érési folyamat volt ez, a kisemmizettek testvérisége
lüktetett – egyre forróbban – a szívében. Realizmusát
"tündéri realizmusnak" is nevezik. A "tündérség"
fogalma azonban mindenható, csodatévő képességet
feltételez: a tündérnek varázspálcája, jóra fordító
hatalma van. Gellérin és hősein ez a "másik szféra" sem
könyörül: Varázsló, segíts – kiáltja egy korai
novellájában, s a záró sorokban a párját vesztett
szereplővel megismételteti – de hiába. A holtak itt nem
támadnak fel. Az álomvilág – szürreális törvényeivel –
ugyanolyan kegyetlen, mint a földi terep. Hamis tündérek, az
emberre kockát vető bukott angyalok kelepcéje ez: a tudatunkat
a lét elviselhetetlen szürkeségéből a szirének
ideig-óráig elviselhető, villódzó hálójába
csusszantani... "Mert az életbe az én álomruhámban mentem
ki" – írja Gelléri a Meztelenülben, s ez a ruha
bizalmatlanságot váltott ki. De neki nincs más. Véges-végig
keresi a csak rá szabott, valóságos ruhát. Keresi a hidat ég
és föld között, a két part között, de a palló, amit
építeni képes, inkább csak gyorsan foszló szivárványhíd (Álomhalott,
Álomszűz, Álombeszéd). Végül is a Halál olvassa el
meséit, mielőtt végképp sírba veti...
A kínzó kétely emészti: "Az éjfél pedig
röpült ellenállhatatlanul. Eléri majd a hajnalt, s jő a
reggel: az életre halál, a halálra ismét élet? Mi lesz az?...
Aludni, aludni, mert nem bírom tovább..." (Halhatatlanság)
A lét elviselhetetlen szürkesége nemcsak
csillámló álmokat szül, hanem olykor – mintegy sokkoló
erővel – rémálomban jelentkezik. Temettünk – a
tárgyilagos cím alatt egy csecsemőgyilkosság eltussolása
rejtezik; a cukrosdobozba gyömöszölt kicsi tetem a
"circumdederunt me..." hangjai mellett a folyóba süllyed. S
mégis – micsoda írói bravúr! – a magzatját elveszejtő
cselédlány és szerelmese iránt képesek vagyunk inkább
részvétet érezni, semmint irgalom nélkül elítélni őket...
A Rablás állástalan, nincstelen házaspárja a fagyos
városi télben egy nyilvános vécében fejezi be életét,
miután húsz fillérért kirabolja s csaknem agyonveri a vécét
őrző anyókát. A vécétartály láncával – szeretetből!
– öli meg a férfi asszonyát, s akasztja fel – mintegy
pontot téve a horrorisztikus történetre – végül saját
magát. Lidérces álmainkban eshet meg valami hasonló – de a
lidérces álom is álom, a nappali szorongások bosszúálló
szörnyszülöttje.
Gelléri néha ébren marad. Megállja, hogy a
lét elviselhetetlen szürkeségével szembenézzen. A
szállítók életveszélyben birkóznak meg az emeletre
cipelendő páncélszekrénnyel – a novella minden mozzanata
izgalmas, ugyanakkor semmi elérzékenyülés, önsajnálat, csak
dermesztő, aprólékos leírása a "trógermunkának". Ló
és szállító, ember és állat összemosódik. Egyetlen
enyhület az ital: "Iszok, a lóval együtt." Nincs itt
kényes ügyelés az ikesige-használatra. Iszok! Mindent elmond
ez a látszólag igénytelen – de nem véletlen –
szóhasználat.
Az öregasszony a vágóhídról sütni való
vért cipel a szatyrában, önmagát is összevérezve. Mintha
elkövetett bűntény tettese volna, pedig csak enni akar (Vér).
A Ház a telepen talán soha nem volt aktuálisabb,
mint napjainkban. Számtalanszor juthat az eszünkbe (s lehet-e
ennél beszédesebb utóélete egy irodalmi műnek?), ha az
aluljárók hajléktalanjaival találkozunk, vagy ha nagy ritkán
valamiféle "valóságfeltáró" rétegműsorban látjuk a
képet: a burjánzó bozótosban, barlangban, szeméthalom
közepette emberek élnek; isznak-esznek, mosnak, alszanak
esőben-hóban... A háború kiszuperált katonája, Pettersen
egy elhagyott telken épít otthonfélét, hulladék téglából,
vaskályhával és rozsdás vasággyal. Lábast, kanalat és még
asszonyt is szerez: megvalósult álom ez – de a
törvény, a tulajdonos elkergeti. A rideg valóság még a
legszerényebb álmot is szétveri. A régen várt új cipő sem
illik a kamasz fiú lábára – hiába áhítja oly
nagyon. Ketten vannak kárvallottak, ő és a részeges suszter,
aki elszabta a cipőt (Ifjúság: ironikus a cím). A
józan realitás nem ismeri a szánalmat, a cselédsorból jött
fiatalasszony haldoklása a kereszthalálhoz hasonló (Kereszten).
A lét elviselhetetlen szürkesége a
magányban szuroksötétre vált. Nyomorúság, öregség –
támasz és szeretet nélkül. Az álom ebben a szituációban
lázálom, látomás. A vén Panna tükre csak tükrözi,
de nem adja azt, amire a hímzés koldusfilléreiből tengődő,
hidegtől-éhségtől elgyengült teremtés vágyik. A szemközti
kovácsműhely tüze, melege, fénye visszaverődik Panna kopott
foncsorú tükrében; már-már remény támad, "... mikor
hirtelen fekete lett a tükör, majd gőz csapott fel benne: a
kovács odaát kioltotta a tüzet". A Magány befonja,
lebénítja Jakab életét. A postás soha-soha nem hoz levelet.
Jakab fantáziál, az álom egy fajtája ez. "...milyen jó
volna nekem, ha fölkelnék erről a székről. Fölkelnék, és
ilyen halálosan fáradtan elmennék a folyóhoz. Leereszkednék
a fenekére, s lefeküdnék aludni... a folyó zúgni szokott,
és én aludnék, ebben a csöndes zúgásban aludnék... Egy
évig, két évig, aztán kijönnék az egyik éjszaka. Friss
volnék, kialudt és fiatal. Uram – mondanám –, szép lett a
világ. Jó lett a világ, átaludtam minden rosszat a folyó
fenekén..."
Aludj még, drága barátunk, Gelléri Andor
Endre. Aki nem építettél elvet az erőszakra, de teljes
valóddal vágytál a beemelő szeretetre; hirdetted a gyengék,
megalázottak igazát – álomfátyladból ne bontsd ki ezerszer
fölhorzsolt lelkedet. A világ még nem szép. A világ még nem
jó. Maga a világ is alszik még, és az álmai kuszák,
zaklatottak.
A lét elviselhetetlen szürkesége
acélszürkéből mindössze betonszürkébe váltott.