![]() |
Babus Antal
Könyv és betyárbútor
Várkonyi Nándor: Pergő
évek
A szocialista rendszer bukása után sokan
arra számítottak, hogy az írók asztalfiókjaiból garmadával
kerülnek majd elő rejtegetett, kiadatlan műveik. Nem kerültek
elő! Kiderült, hogy a Kádár-rendszer mézesmadzagos, puha
diktatúrájában – igaz, időnként kicsit
"delfinizálva", időnként a "helyes" értelmezés
elősegítésére hivatott elő- vagy utószó kíséretében –
majdnem minden megjelenhetett. Sebtében csupán két
jelentős írónk jut eszembe, akiknek több fontos, nagy
munkája porosodott kiadatlanul, s életművük java csak 1990
óta jutott el az olvasókhoz: Hamvas Béla és Várkonyi
Nándor. E két "irracionalista" szerzőn kívül csak a
nyugati "disszidensek", némelyik határainkon belüli és
túli "nacionalista" (Csurka István, Csoóri Sándor, Duray
Miklós stb.) egyik-másik műve s elvétve a rendszer egy-egy
pszeudoellenzékije volt elzárva az itthoni
nyilvánosságtól.
A rendszerváltozás után Hamvas és Várkonyi
életműsorozatának kiadása is megkezdődött. Kettejük
közül Várkonyi volt a szerencsésebb, az ő művei a
Széphalom Könyvműhelynél szemrevaló, igényes
kiállításban látnak napvilágot: utoljára Pergő évek
című önéletrajza. Várkonyi biográfiájának ez immár a
második kiadása. A Magvető Kiadó Tények és tanúk
sorozatában – mintegy kakukktojásként Hidas Antal, Kállai
Gyula, Dolores Ibarruri, Marosán György és mások
társaságában – 1976-ban, erősen megcsonkítva, az
ideológiailag "káros" részeket kihagyva már
megjelentette. Most, a teljes szöveget kézbe véve, egy filoszt
magától értetődően először is az izgatja, hogy korábban
mit húztak ki belőle a cenzorok. Sietek lehűteni a
várakozásokat: a Pergő évek hiánytalan szövegében
nincsenek szaftos szenzációk. Ennek legfőbb oka Várkonyi
Nándor jámbor természete, szelíd embersége. Majdhogynem
bocsánatot kér meghurcolóitól, szinte röstelkedik, amikor az
őt ért méltánytalanságokról szól. Jellemző rá, ahogyan Az
írás és a könyv története című művének sorsát
ismerteti. 1964-ben egy megnevezetlen kiadó öt hónapig
hitegette a kiadással, míg végül visszaadta kéziratát.
Ellenben rövidesen megjelent egy másik szerző
írástörténeti dolgozata, amelyik a forrás megjelölése
nélkül "hasznosította" Várkonyi kéziratának
eredményeit. És Várkonyi nemhogy nem rúgott vissza, de még
csak búsan sem átkozódott: nem leplezte le a plagizátort! Nem
gyávaságból, hanem mert nyilván rangon alulinak tartotta
szót vesztegetni egy emberizinkre. (Természetesen a plagizátor
története kimaradt a Magvető-féle kiadásból.)
A huszadik században, de főként az 1948-as
kommunista hatalomátvételt követő elbocsátások, politikai
tisztogatások után a magyar szellemi élet számos
kiválósága talált menedékre könyvtárban. Némelyik
könyvtár alkalmazottaiból akár egy-egy egyetemi tanszéket is
fel lehetett volna állítani. Hosszabb-rövidebb ideig
könyvtáros volt például Hamvas Béla (őt már 1948-ban onnan
is kipenderítették, s építkezéseken raktárosként
dolgozott), Féja Géza, Bibó István, Weöres Sándor,
Keresztury Dezső, Vekerdi László és még sokan mások. Könyvtáros
szakemberként – Vekerdi Lászlóval holtversenyben! – e
kitűnő emberek közül is kimagaslik Várkonyi Nándor, az
"isteni könyvtáros". Saját bevallása szerint 1924 és
1956 között, harminckét évnyi könyvtárosi munkája során
mintegy két-háromszázezer könyv ment át a keze között, s
ha egyszer már kézbe vette, át is lapozta, át is futotta
őket. Az ő esetében az "átfutás" mást jelent, mint a
többi halandónál. Bámulatos agyával pillanatok alatt
lefényképezte a lapokat, s Galsai Pongrác tanúsága szerint
napok múlva is szó szerint vissza tudta mondani
tartalmukat. Két-háromszázezer kötet! Letaglózó szám, az
embert elönti a sárga irigység! Megkockáztatom – bár az
előbbi számok fényében ehhez nem kell nagy bátorság –,
hogy Várkonyi Nándor volt minden idők legolvasottabb magyarja.
Nem véletlen, hogy Németh László, a huszadik század egyik
legnagyobb kapacitású honi elméje – s mellesleg nem
legutolsó olvasója – csupán egyszer csapott fel
újságírónak, mindössze egy embert tisztelt meg azzal, hogy
interjút készített vele: Várkonyi Nándort.
Férfiasan azzal is szembe kell azonban
néznünk, hogy Várkonyi nem jószántából, hanem jobb
híján, kényszerből lett könyvtáros már a
Horthy-rendszerben is. Alkatának a kötetlen kutatómunka felelt
volna meg, mert mint írja: "alkotónak született szellem
számára a hivatal valóban fogház." Önmagával szembeni
szigorúságára jellemző, hogy szégyenkezve megvallja, az is
előfordult, hogy irodalmi, kutató- s szerkesztőmunkáját csak
hivatali kötelessége rovására tudta elvégezni. Van-e azonban
egyáltalán értelme hivatali kötelesség elhanyagolásáról
beszélni, amikor Fitz József, az 1930-as években Várkonyi
főnöke, a magyar könyvtártörténet egyik kiemelkedő alakja
a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott beosztottjáról?
Felocsúdva a két-háromszázezer könyv
okozta elképedésből, felvetődik a kérdés: hihetetlen
műveltsége, példátlan olvasottsága ellenére Várkonyit
miért nem tartjuk számon a huszadik század legnagyobb hatású
magyar írói, gondolkodói között? Túl egyszerű és sommás
lenne az egyébként igaz válasz, hogy a kommunisták negyven
éven át elhallgattatták és elhallgatták. Talán Németh
László egy gondolata világítja meg legjobban Várkonyi
helyzetét. Németh a rá jellemző metaforikus nyelven
zseniálisan ragadta meg Hamvas Béla életművének
kulcsproblémáját: gondolatai közegellenállás nélkül
röpködnek. Várkonyinál jóval nagyobb a közegellenállás,
mint Hamvasnál, de vélhetően az ő életműve viszonylag
csekélyebb hatásának is az lehet az oka, hogy egyik-másik
könyvében ez a bizonyos közegellenállás nem eléggé sűrű.
Minden tudományos elmélet legfontosabb lépése az első.
Várkonyi legismertebb könyvének, a Sziriat oszlopainak
ötlete Hans Hörbiger osztrák mérnök elméletén alapul.
Eszerint a Földnek több holdja volt már, de ezek egyre
közelebb kerültek bolygónkhoz, mígnem a vonzóerő hatása
alatt széttöredeztek, anyaguk a Földre hullott, és nagy
természeti katasztrófákat okoztak. Ezek emlékét őrzik az
emberiség özönvízmítoszai s az elsüllyedt Atlantisz,
Gondvana stb. legendája is. Várkonyi lenyűgöző apparátussal
dolgozik, de ha hiszünk a ma általánosan elfogadott
szakvéleményeknek, elméletének első lépése talán
ingoványos talajra tévedt. Ezt a "talán"-t nem valamiféle
rosszul értelmezett kötelező udvariasság vagy tisztelet
íratja le velem. Motoszkál bennem a kétség: hátha mi vagyunk
földhözragadtak, s nem Várkonyi fantaszta. Hátha annyival
megelőzte korát, hogy még nem tudjuk kellően fölmérni a
jelentőségét?
Várkonyi viszonylagos mellőzöttségének
másik okát abban látom, hogy alkatilag író és tudós
különös keveréke, s ráadásul egyensúlyban van benne a
tudós és a művész. Tudósnak nem eléggé tudós, művésznek
meg nem eléggé művész. Németh Gyulának, nagy
turkológusunknak egyik gondolatát találónak érzem
Várkonyira: "...sem a tervszerűen megszerzett műveltség,
sem a nagy tudás és a rendkívüli emlékezőtehetség nem tesz
valakit kiváló tudóssá, a tudósnak elsősorban
ítélőképességre van szüksége". Igen, Várkonyi
káprázatos műveltségű ember volt, de ítéletei időnként
az íróművész ítéletei. Úgy vélem, Várkonyit az említett
egyensúly gátolta meg abban, hogy még magasabbra szárnyaljon.
Vele ellentétben például Hamvas Bélában – szerencséjére
– fölülkerekedett az író, s őt eszünk ágában sincs
tudósnak tekinteni, jóllehet ő is tudósokat
megszégyenítően tájékozott volt. Hamvas író, és csak az.
Várkonyi sokkal inkább tudós, mint Hamvas, viszont
esszéistának szárazabb. Pedig neki is van szépírói
vénája! (Verseket is írt, s ezeket Gyergyai Albert igen nagyra
tartotta.) Nem vértelen filológusi fogalmazgatás-faricskálás
jellemző rá, hanem színes, érzékletes fordulatok.
Szembeszökő szókincsének gazdagsága. Nagyon sok
tetszhalálba süllyedt szavunkat próbálta feléleszteni. Ki
használ ma olyan szavakat, kifejezéseket, mint: kárál,
pusmog, oda se bojszint, kravallt csapni, moszatoló őz,
bakalódik, bursikóz, abajgat? Nagy kár, hogy e szavak nagy
része mára megint a klinikai halál állapotába süllyedt.
Várkonyi nyelvén érződik a korabeli nyelvművelő mozgalom
hatása. A nyelvművelés iránti érdeklődése felkeltésében
nyilván szerepe volt atyai barátjának, Tolnai Vilmosnak, aki
az 1930-as években a pécsi egyetemen tanított, s Kosztolányi
mellett a nyelvművelő mozgalom egyik vezéralakjának
számított. Várkonyi nem volt purista, de törekedett magyar
szavakat használni. Például mindig hőpalackot mond termosz
helyett.
Az egzakt tudományok határait feszegető
kérdés, hogy milyen különös égi vagy földi konstellációk
révén bukkannak föl egy-egy helyen váratlanul, minden
előzmény nélkül rokon gondolkodású, hasonló életérzésű
emberek, akik segítik vagy gáncsolják, de mindenesetre
termékenyítően hatnak egymásra. Ezt a különös jelenséget
figyelhetjük meg az 1930-as években Pécsett: a város egy
időre a magyarországi mítoszkutatás, mítoszról való
gondolkodás fellegvárává vált. Várkonyi 1933-ban vetette
rá magát a mítoszokra, s épp ekkor került a Mecsek aljára
Weöres Sándor, aki tanára, Várkonyi kedvéért fordított a Gilgamesből,
majd megírta az Istár pokoljárását. Az egyetemen
ugyancsak ezekben az években tanított Kerényi Károly, a
világhírű klasszikafilológus, mítoszkutató. Pár
kilométerre tőlük, Zengővárkonyban Fülep Lajos emésztette
magát, aki egyformán jó barátságot ápolt Kerényivel és
Weöres Sándorral is, s időnként levélben papírra vetett
egy-két olyan sort a mítoszokról, amely a szakirodalom
ragyogó ismeretét feltételezte. (Kodolányi mítosz-korszaka
pár évvel később kezdődött.) Pezsgő szellemi életet élt
Pécs ekkoriban. Negyvenhétezer lakosára nyolc kávéház
jutott, s ezekben egy-egy csésze kávé mellett fél napig is
elüldögélhetett a vendég, s közben elolvashatta a bel- és
külföldi lapokat, intézhette levelezését, vagy mint
Várkonyi, fogadhatta szerkesztőségi társait. (Az 1970-es
években, amikor Várkonyi önéletrajzát írta, a városnak
százhatvanezer lakosa és egy kávéháza volt!) Az élénk
szellemi élet megteremtésében oroszlánrész jutott Várkonyi
Nándornak. Bár saját érdemét folyton kisebbítette, 1931-ben
tevékeny részt vállalt a Janus Pannonius Társaság
megalapításában, tíz évvel később pedig az ő
szerkesztésében indult meg a társaság folyóirata, a Sorsunk.
Ez volt az első országos jelentőségű pécsi irodalmi
folyóirat. Van-e annál nagyobb és nemesebb feladat, mint egy
régiót feltenni az ország szellemi térképére?
A jó könyv elsősorban gondolatokat ébreszt
az olvasóban, gondolkodásra serkent. A Pergő évek
ilyen könyv. Egyebek között a tehetségről és a
barátságról való gondolkodásra készteti az embert.
Különös dolog, hogy életutak sokáig egymással párhuzamosan
futnak, emberek évekig sülve-főve együtt vannak, együtt
gondolkodnak, míg egyszer csak elkezdenek távolodni
egymástól. Ez lett a sorsa Várkonyi Nándor és Pogány Béla
barátságának. S a legelgondolkodtatóbb az, hogy ez szinte
törvényszerűen történt így. Pogány a szélsőbalra, a
szocialisták felé sodródott, Várkonyi pedig a népi írókkal
tartott, mert nem dugta a fejét homokba, hanem szembe mert
nézni a nép nyomorával. Bár Várkonyi a népi írók mellé
állt, nem vágta el a másik táborhoz futó szálakat sem.
Szerkesztőként egyik legfőbb ambíciója az volt, hogy
összeboronálja a népieket és az urbánusokat. Mindhiába.
Milyen erők hatnak itt? Származás, család, gyermekkori
környezet, lakóhely, barátok, olvasmányok?
Várkonyi Pogány Bélától Kodolányiig
jutott. Érdekes kapcsolat a kettejüké. Föltűnő, hogy
Várkonyi – a fentebb említett képességek és tudás
birtokában – milyen megadóan vetette alá magát
íróbarátjának, s hangoztatta többször is Kodolányi
szellemi fölényét. Kodolányi olvasottsága, nyelvismerete
messze járt Várkonyiétól, s mitikus regényei sem születtek
volna meg a Sziriat oszlopai nélkül. Kodolányi is
bevallja, hogy mennyire rászorul Várkonyi kéziratára, mégis
ő az első hegedűs ebben a kapcsolatban. (Mellesleg Kodolányi
elegáns mozdulattal köszönte meg Várkonyi segítségét.
Regényfigurává emelte, róla mintázta Ur’baut,
Vízözön című regénye siket könyvtárosát.) Úgy
látszik, a tehetségnek része az önérvényesítés
képessége is. Várkonyiban ez nem volt fejlett, ő inkább
félreállt. Éppen ezért életrajza sajátos darabja a magyar
emlékirat-irodalomnak. Önéletrajz, de mivel Várkonyi szeret
háttérbe húzódni, egyben barátainak – Pogány Bélának,
Kodolányinak, Weöres Sándornak stb. – az életrajza is,
róluk is színes, érzékletes portrét fest. Mennyire más
önéletrajz az övé, mint Szabó Dezsőé vagy Németh
Lászlóé!
Ha háttérbe húzódik is Várkonyi, azért
természetesen róla magáról tudunk meg a legtöbbet. Nagyon
rokonszenves, gyötrődő, töprengő, sokat szenvedő ember
életútja bomlik ki előttünk. Mert az igazi tehetség, a
rendkívüli adottságok egyszerre áldás és átok. Malraux-nak
igaza van: a tehetség nem jóléti adomány, hanem jellempróba,
átkelés égő, roskadozó hídon, kolonc a nyakban, száguldás
hegynek felfelé. Várkonyi könyvének egyik legvonzóbb
vonása, hogy őszintén, de magamutogatás nélkül vall
vívódásairól, szenvedéseiről. Nemcsak a teljes süketség
okozta kisebbségi érzésről, hanem lelki gyötrelmeiről is:
"Akkor még nem tudtam, hogy magam elől akarok menekülni, s
hogy megmenekülhessek, előbb magamat kell megtalálnom."
Máshol így ír: "...s valóban, saját magánál végzetesebb
akadályra senki sem találhat." Pokolra kell annak mennie, aki
ilyen könyörtelenül szembe mer nézni önmagával. S Várkonyi
mélységet és magasságot egyaránt bejárt. Figyeltek rá az
égiek. Élete során többször is volt része olyan misztikus
élményben, amelyet Keresztes Szent János a lélek sötét
éjszakájának nevez, s ezek mérföldkövek voltak
életútján. A szakirodalom nem beszél erről, pedig
tudatosítani kell: nemcsak szellemi, intellektuális, hanem
lelki vonatkozásban is kiválasztott ember volt.
Várkonyi könyvének számos érdeme van, az
egyik, hogy ablakot nyit a történelmi Magyarország egy kis
városára, gyermekkora színhelyére, Nyitrára. Döbbenetes,
hogy mennyit változott a világ kevesebb mint száz év alatt!
Például a diákoknak este nyolc után szigorúan tilos volt az
utcán mutatkozniuk. S ilyen "szörnyű", a diákok jogait
sértő spártai rendelkezés ellenére is művelt emberfők
cseperedtek fel az iskolák padjaiban. Bulizás, csavargás
helyett Várkonyi olvasott. Harmadikos gimnazistaként, tehát
tizenhárom évesen kapott rá Jókaira: kis füllentés árán
megszerezte a gimnáziumi tanári könyvtárból a száz
kötetet, s mindet elolvasta. Vajon hány mai diák olvassa el,
no nem a százkötetes Jókait – ez a teljesítmény akkoriban
is rendkívüli volt –, hanem csak az egyetlen kötelező
olvasmányt, A kőszívű ember fiait? Az isten háta
mögött is lehetett szellemi életet élni. Nyitrának
mindössze tizenhétezer lakosa volt, de volt állandó
színháza! S a gimnáziumi tanári karban kiváló
fölkészültségű emberek oktattak. Elsősorban Höllrigl
Józsefre, Várkonyi rajztanárára, élete első és egyetlen
mesterére gondolok, aki egyben a nyitrai megyei múzeum
vezetője is volt. Tőle régészetet, néprajzot tanult az
érdeklődő diák. Elképzelhető-e ma, hogy egy vidéki
középiskolai tanárból az Iparművészeti Múzeum igazgatója
legyen? Micsoda világ süllyedt ott el a Felvidéken, micsoda
tehetségeket adott az a táj a magyarságnak: Kodályt,
Dohnányit, Hamvas Bélát, Lyka Károlyt, Várkonyit!
A Pergő évek lapjain bepillanthatunk
az arisztokrácia életébe is, ugyanis Várkonyi előbb a
tragikus sorsú gróf Révay József filozófus, majd Pappenheim
Alex házitanítója volt. A közvélemény a két világháború
közötti házitanítókat jobbára megalázott, kiszolgáltatott
embereknek hiszi, úgy, amint az Nagy Lajos novelláiban
olvasható. Vagy Nagy Lajos volt rendkívül balszerencsés, vagy
Várkonyi ült ügyesen Fortuna szekerén, mert aki elolvassa a Pergő
éveket, az szinte kedvet kap a házitanítóskodáshoz.
Várkonyival mindkét helyén családtagként bántak, tanítványaival
pedig bizalmas barátságba került. Úgy látszik, nemcsak a
házitanítókról, hanem az arisztokráciáról is egyoldalú
kép él bennünk. Révay József életéről, művészeti,
filozófiai érdeklődéséről különösen sok információt
közöl Várkonyi, de e cenzúrázatlan kiadásból sem
ismerhetjük meg szörnyű halálának körülményeit. A
mozaikmondatokat összerakva mindössze az derül ki, hogy egy
helyi nagyság lőtte tarkón, s végzetes tévedés folytán
azok végeztek vele, akik sorsának javításáért
síkraszállt. Ember legyen a talpán, aki ebből kitalálja,
hogy az antifasiszta, liberális demokrata gondolkodású Révay
grófot – csakúgy, mint az akkori hivatalos
adatok szerint további huszonkét, de valójában sokkal több
embert – az 1919-es kommunistákból, valamint munka- és
koncentrációs táborokból hazatértekből verbuválódott
helyi kommunista csőcselék ölte meg Gyömrőn, 1945 tavaszán.
Az 1970-es években Várkonyi Nándor nem tehetett többet, mint
hogy idézte Sándor Pált, s a kommunista
filozófiatörténész-potentát szájába adta a Révay
Józsefre vonatkozó gyér adatokat, de 2004-ben a kiadó egy
rövid lábjegyzetben felvilágosíthatta volna az olvasókat a
mai napig agyonhallgatott kegyetlenségekről.
Várkonyi Nándor könyvek között, de nem
négy fal között élte le az életét. Nem volt sem világtól
elszakadt könyvmoly, sem doktriner szobatudós. Szenvedélyesen
járta az erdőket, hegyeket, már-már misztikus kapcsolatban
állt a természettel. A bakancs és a hátizsák – az ő
szóhasználatában: betyárbútor – majdnem olyan hű társai
voltak, mint a könyvek. Nemcsak legolvasottabb írónk volt,
hanem egyik legnagyobb gyaloglónk is. Huszadik századi
jeleseink közül talán csak Kodály koptatta annyit a lábát,
mint ő. S milyen érdekes, hogy Kodály ugyanúgy Nyitra
közelében töltötte ifjúkorát, mint Várkonyi, s őt is
rejtélyes kapcsok fűzték a hegyekhez. Várkonyi
keresztül-kasul bebarangolta előbb a budai hegyeket, majd
szinte az egész Dunántúlt, de értelemszerűen legtöbbet a
Mecsekben időzött. Kell lennie valami titokzatos erőnek a
Mecsek vidékén. Itt ma is úgy virágzik a természetjárás,
mint sehol másutt az országban. Kötve hiszem, hogy hazánk
más táján sikerült volna megakadályozni a NATO-lokátor
telepítését.
Szomorú, jellegzetesen magyar kurucsors
Várkonyi Nándoré. Szomorú, mert mint oly sok kiváló magyar
elme, félreállítva, ellenszélben, nem az őt megillető
helyen küszködött egész életében. Ideje nagy részét az
ősi kultúrák kutatásának szentelte, de egyetlen emléküket
sem láthatta saját szemével: nem tellett utazásra. 1956-ban
nyugdíjba ment a Pécsi Egyetemi Könyvtárból, de nem azért,
hogy pihenjen, hanem hogy végre szabadon dolgozhasson. Ezt
sem adta meg neki sem a sors, sem a Kádár-rendszer. 1961-től
1968-ig nyugdíjasként, félnapos elfoglaltsággal kénytelen
újra könyvtárosi munkát végezni. Bámulatos tudásszomja az
évek előrehaladtával sem csillapodott. Hetvenévesen is éjjel
kettőig-háromig dolgozott, mert mint írta: "a magunkfajta
embertípus nyugvópontot nem lelhet, ameddig él". A
kiválasztottak kiváltsága – s jó lenne hinni, hogy a
Teremtő figyelmének jele is – a földi pálya olyan szép
vége, mint Moličre-é, akit a színpadon, s Gombocz Zoltáné,
akit egy egyetemi kari ülésen ért a halál. Várkonyi
Nándorhoz is kegyes volt a végzet, akkor is dolgozott –
talán éppen a befejezetlenül maradt Pergő éveken –,
amikor a Párkák végleg lepergették orsóikról élete
fonalát. Önéletrajza befejezetlen maradt, de csonkán is
nagyszerű olvasmány, mert egy igaz ember teljes életéről
tudósít. (Széphalom Könyvműhely, 2004)